Asus omdanar ROG Strix-korten med Nvidia Geforce RTX 3000

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Tveksamt. Med tanke på hur bra luftflöde det är i den lådan behöver du inte oroa dig. Förutsatt att du använder alla fläktplatser (3 i botten och 1 i taket).

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Hade bara tänkt uppgradera CPU och Mobo nu i höst men nu känns det som om det kan vara kul att uppgradera GPUn också. Har inte bestämt mig om det blir 3080 eller 3090 men jag hoppas det kommer en model utan RGB eller ens en lysande LED.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Hjälpsam

Får hoppas att Asus kylare, inte är så usla som de var till RX5700 och RX5700 XT.
Läs tester och omdömmen innan ni köper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se temperaturskillnaderna mellan Founders Edition och tredjepartskylare.
Jag har alltid kört Asus kortet pga deras utseende. Men jag gillade inte riktigt detta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pskjonte:

Inte sett något kort som ser strömlinjeformat och "cleant" ut förutom nVidias egna kort.

Troligen blir det founder ed för mig, är dock lite orolig för om fläktarna är högljuda samt om det går att köra dom i passivt läge.

Founders Edition, är riktigt snyggt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Undrar just vad som hände med VirtualLink?

Ingen USB-C på referenskorten och ingen på dessa heller. Är det bara så att de räknar med att stationära datorer ändå har en USB-C och att det blir överflödigt att ha en på grafikkortet också?

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:

Man kan alltid de rekommendationerna med en nypa salt, ofta avser det för hela systemet och något noname agg.. Menar jag kunde köra dubbla 290:s överklockade på ett 850 lär inte dra i närheten av det, uttaget ur väggen är ju intressant

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Funderar på ett 3070, kanske 3080. Men jag avvaktar sweclockers tester först.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det finns någon tidsbegränsning på Nvidias försäljning av Founders Edition kort? Dvs slutar de säljas efter ett tag?

Är sugen på ett RTX3070 och om founders edition stödjer semi-passiva fläktar (står stilla när kortet är under en viss temperatur) så blir det nog köp direkt från Nvidia...

...men man vill ju först se vad AMD kontrar med och Sweclockers recension förstås!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Undrar just vad som hände med VirtualLink?

Ingen USB-C på referenskorten och ingen på dessa heller. Är det bara så att de räknar med att stationära datorer ändå har en USB-C och att det blir överflödigt att ha en på grafikkortet också?

Valve har ju slopat sitt tillbehör till Index. Så i värsta fall är det på väg att dö ut.

Permalänk
Medlem

Blir ett 3070 eller 3080 när partnerkorten börjar komma ut, ska bli intressant att se lite prestandatestar när det börjar närma sig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Skall vänta till mellandags rean . skall jobba extra i december och brukar alltid unna mig något då . Sen får vi se 3070 om prestandan är rätt för under 6000 kr är verkligen lockande . Det lär flaska lite i min 6700 k som jag klockat till 4.6 ändå . Men funderar även på att kanske byta moderkort och processor samtidigt i så fall lär det bli 3080 .och lite större SSD då platsen för spel är i princip slut .Vart väldigt nöjd med mitt MSI kort på 1000 serien så vill nog ha ett MSI .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Hoppas på att ett 680w nätagg vill fungera bra med ett 3080, är 70w under deras rekommenderade gränsvärde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hoppas på att ett 680w nätagg vill fungera bra med ett 3080, är 70w under deras rekommenderade gränsvärde

Är det ett bra agg lär det räcka . Tror som vanligt att deras 750 w är lite kryddade ( eller någon som kör med typ 10 HD).

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

videocardz verkar ha bilder på en del av korten
de flesta verkar ha fula backplates med korset synligt
zotac verkar väll ok men riktigt tjock
https://videocardz.net/zotac-geforce-rtx-3080-10gb-trinity
Holy versionen ser ganska ok ut
https://tech4gamers.com/wp-content/uploads/2020/08/ZOTAC-Holo...

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Tappat allt förtroende för Asus och deras "kylarlösningar" blir antingen founders edition eller ett MSI kort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

3090 är faktiskt ett "billigt" Titankort. Så jag förstår att de som har behov av det vill ha ett. Däremot enbart för gaming är det ren dårskap och bortkastade pengar. Kul att Nvidia prissätter aggressivt. Första gången Nvidia sänkt priset med en ny generation. Tyder på oro om vad som kommer från AMD och inte enbart det utan även spellådorna. Pratat tidigare om att dessa kommer tvinga Nvidia att gå ner i pris och det är tydligt att det gjort det. Samtidigt vill Nvidia tidigt angripa kommande AMD kort med aggressivt pris.
Jag väntar nog och ser vad AMD kommer med innan jag öppnar plånboken. Läckor kommer nu att komma från AMD (teasers) när de nu vet vad Nvidia har, så man får en fingervisning om varåt det bär.
Nåt säger mig att vänta, bara en känsla jag har.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

3080 känns attraktivt, men får invänta recensioner. Tänker ändå köpa helt ny burk i och med Zen 3 så kan lika gärna invänta Big Navi också och se ifall Nvidia gör några justeringar.

Permalänk
Medlem

EVGA HYDRO COPPER Tackar. Alternativt om där Komemr ett nytt Waterforce WB från Gigabyte.
350w på luft vill jag undvika !.

https://www.evga.com/articles/01434/evga-geforce-rtx-30-serie...

Permalänk
Medlem

Har det sagts nånting om längd på korten? Nu köpte jag ett Meshify C innan jag visste att 3090 skulle bli så galet massivt.

Samtidigt har jag köpt 32 GB RAM och i9 10900K så det känns kanske dumt att inte fläska på med ett 3090 också (jag vill spela 4K i nära 144 fps). Vilket chassi ska man köra då tro? Alla delar utom GPUn (och chassit då om jag behöver byta) är inköpt så jag vill inte vänta på 3080 Ti osv osv. Detta måste byggas inom någon månad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

3090 är faktiskt ett "billigt" Titankort. Så jag förstår att de som har behov av det vill ha ett. Däremot enbart för gaming är det ren dårskap och bortkastade pengar. Kul att Nvidia prissätter aggressivt. Första gången Nvidia sänkt priset med en ny generation. Tyder på oro om vad som kommer från AMD och inte enbart det utan även spellådorna. Pratat tidigare om att dessa kommer tvinga Nvidia att gå ner i pris och det är tydligt att det gjort det. Samtidigt vill Nvidia tidigt angripa kommande AMD kort med aggressivt pris.
Jag väntar nog och ser vad AMD kommer med innan jag öppnar plånboken. Läckor kommer nu att komma från AMD (teasers) när de nu vet vad Nvidia har, så man får en fingervisning om varåt det bär.
Nåt säger mig att vänta, bara en känsla jag har.

Det är ju bara din personliga åsikt. Oavsett upplösning. Och inställningar så kommer ett 3090 prestera bättre än ett 3080. Så att säga att det är dårskap för gaming är ju lite fel. Det är bara bäst och dyrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Har det sagts nånting om längd på korten? Nu köpte jag ett Meshify C innan jag visste att 3090 skulle bli så galet massivt.

Samtidigt har jag köpt 32 GB RAM och i9 10900K så det känns kanske dumt att inte fläska på med ett 3090 också (jag vill spela 4K i nära 144 fps). Vilket chassi ska man köra då tro? Alla delar utom GPUn (och chassit då om jag behöver byta) är inköpt så jag vill inte vänta på 3080 Ti osv osv. Detta måste byggas inom någon månad!

Längden finns på alla modeller på alla 3e parts hemsidor. Samt Gamer nexus har en video ang alla modeller. Är inte mycket större än 2080 ti. Meshify C borde fungera utan problem. Svårt att säga om du "behöver" ett 3090 för 4k 144 fps. Det vet ingen förens det finns tester på korten. Men vill du ha de bästa är valet enkelt. Och antar att du vill ha de värsta med tanke på 10900k 👍
Bäst prestanda per krona där ligger nog 3080 långt före 3090 dock. Det är nog inte många % skillnad. 3080 är ju enligt Nvida nya mainstream flaggskeppet 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Har det sagts nånting om längd på korten? Nu köpte jag ett Meshify C innan jag visste att 3090 skulle bli så galet massivt.

Har läst 313cm på 3090 FE-korten så bör med nöd och näppe gå in. Tänker mig annars att du borde skaffa ett kortare chassi och såga hål i fronten så att den andra fläkten sticker utanför.

Permalänk
Avstängd

"Kommer du att investera i ett "Ampere"-kort? Om så, vilket grafikkort och från vilken tillverkare? Berätta i kommentarstråden!"
Förmodligen inte, absolut inte före jag ser t.ex. hur pass bra det fungerar med att grafikkortet hanterar laddning av spel. Dessutom så vill jag se hur RDNA2 presterar.
Folk verkar rusa in alltför snabbt och det kommer förmodligen bli svårt att ens kunna köpa något kort.. vilket är helt OK för mig, klarar mig med 5700an ett bra tag framåt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Det är ju bara din personliga åsikt. Oavsett upplösning. Och inställningar så kommer ett 3090 prestera bättre än ett 3080. Så att säga att det är dårskap för gaming är ju lite fel. Det är bara bäst och dyrast.

Menar såklart att betala 100% mer för kanske 25-% mer prestanda. Men det är fritt för alla o rösta med plånboken till Nvidia vad man tycker är ok pris som många gjorde med förra generationen där Nvidia faktiskt höjde priserna rejält! Nu kommande generation visar med all tydlighet att priserna var eg orimligt höga.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silky:

Har läst 313cm på 3090 FE-korten så bör med nöd och näppe gå in. Tänker mig annars att du borde skaffa ett kortare chassi och såga hål i fronten så att den andra fläkten sticker utanför.

Mm jag läste det också, men är lite sugen på en ASUS ROG Strix om möjligt (för att få samma stil på det, Aura Sync osv - dock såklart beroende på prestanda. Om ASUS mot förmodan failar totalt så blir det såklart nåt annat.

Skrivet av Fac31:

Svårt att säga om du "behöver" ett 3090 för 4k 144 fps. Det vet ingen förens det finns tester på korten. Men vill du ha de bästa är valet enkelt. Och antar att du vill ha de värsta med tanke på 10900k 👍
Bäst prestanda per krona där ligger nog 3080 långt före 3090 dock. Det är nog inte många % skillnad. 3080 är ju enligt Nvida nya mainstream flaggskeppet 👍

Ja, jag är inte säker själv. Jag är inte en person som sitter på hårdvara superlänge, utan jag byter nog rubbet om två GPU-generationer igen. Så det MÅSTE inte vara framtidssäkert till tusen. Och gällande pengarna... Jag är inte så rik att jag utan problem kan kasta iväg 20 000 på ett grafikkort bara för att, men öh... jag har möjlighet att lägga de pengarna OM 4K-gaming blir som natt och dag när man jämför 3080 och 3090.

Precis som du säger får vi nog bara vänta på benchmarks, men jag vill kunna spela så nära 144 fps som möjligt i 4K (det måste inte vara med full ray tracing och plusmeny, men med generellt höga inställningar). Förhoppningsvis får man hyfsat stabila fps även på ett 3080, då kör jag nog på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Mm jag läste det också, men är lite sugen på en ASUS ROG Strix om möjligt (för att få samma stil på det, Aura Sync osv - dock såklart beroende på prestanda. Om ASUS mot förmodan failar totalt så blir det såklart nåt annat.

Ja, jag är inte säker själv. Jag är inte en person som sitter på hårdvara superlänge, utan jag byter nog rubbet om två GPU-generationer igen. Så det MÅSTE inte vara framtidssäkert till tusen. Och gällande pengarna... Jag är inte så rik att jag utan problem kan kasta iväg 20 000 på ett grafikkort bara för att, men öh... jag har möjlighet att lägga de pengarna OM 4K-gaming blir som natt och dag när man jämför 3080 och 3090.

Precis som du säger får vi nog bara vänta på benchmarks, men jag vill kunna spela så nära 144 fps som möjligt i 4K (det måste inte vara med full ray tracing och plusmeny, men med generellt höga inställningar). Förhoppningsvis får man hyfsat stabila fps även på ett 3080, då kör jag nog på det.

2 gpu generationer är ish 4-6 år så då borde ett 3080 duga men lär sjunga på sista versen sista året. Jag sitter på 1080 och spelar cod på 2k med 150 fps. Om man ens kan jämföra så men känns rimligt för allt beror på konsollerna. Och de kommer nog dröja minst 4-5 år innan nya kommer igen. Så under den perioden kommer det inte hända jätte mycket med grafik 👍

Ta det med en nypa salt. Det är.grova killgissningar 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

2 gpu generationer är ish 4-6 år så då borde ett 3080 duga men lär sjunga på sista versen sista året. Jag sitter på 1080 och spelar cod på 2k med 150 fps. Om man ens kan jämföra så men känns rimligt för allt beror på konsollerna. Och de kommer nog dröja minst 4-5 år innan nya kommer igen. Så under den perioden kommer det inte hända jätte mycket med grafik 👍

Kanske skrev galet där, jag tänker att jag hoppar över nästa generation. Som jag kört nu, körde på ett 1080ti, hoppade över 2000, och går nu på 3080 eller 3090. Så det blir kanske 3-4 år om inget ändras i releasetempot. Så det kanske inte är värt att gå på overkill i form av 3090 med en relativt kort horisont.

Samtidigt vore det surt om 3080 inte presterar tillräckligt bra i 4K. Men vi får se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

@Baxtex: Tveksamt. Med tanke på hur bra luftflöde det är i den lådan behöver du inte oroa dig. Förutsatt att du använder alla fläktplatser (3 i botten och 1 i taket).

Kanske, vi får se. Eventuellt ska jag skaffa nytt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Alltså 3090 är ju endast värt det om den har dubbla 3080s prestanda, vilket den inte lär ha..
Kostar ju ändå mer än dubbla.

Det bästa i serien brukar aldrig ha bäst prestanda/pris. Det är "värt" det för att det är det bästa du kan lägga vantarna på.