Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Oidentifierbart nätverk

Hej!

Jag har min router på nedervåningen och en av mina datorer på ovanvåningen. Detta gör så att jag får dra en ethernet kabel cat-6 genom väggen för att nå upp till ovanvåningen. Däremot så når inte denna kabel ända fram till datorn så jag har hittat på en egen lösning.

Nere vid routern har jag en kort ethernet kabel som är kopplad mellan router och en typ av RJ45 hona. Från den går en ethernet kabel genom väggen och upp in i en till RJ45 hona. Från den honan går det då en ethernet kabel till min dator. Enligt min logik så lär detta fungera, det är ju egentligen bara förlängd kabel? Men av någon anledning så står det att det är ett oidentifierat nätverk och att den inte har åtkomst till ip-adressen. Däremot när jag testar där nere med flera datorer och det fungerar perfekt, men inte här uppe.

Jag har testat att köra flera olika kombinationer. Jag har alltid T-568B där nere och sen har jag testat med T-568B samt T-568A där uppe. Det fungerar ändå inte trots att jag lägger om så att det bör bli bra när det är hane på hane så att säga.

https://imgur.com/mzXPOdd
Här har ni en bild för att lättare förstå vad jag menar med hur jag har kopplat.

Om någon är kunnig och skulle kunna veta vad problemet är så svara gärna!

Permalänk
Medlem

Låter som någon av trådarna hamnat fel i någon av ethernetkabelarna. Har du tillverkat dem själv?

Permalänk
Medlem

@Sions:

Nej jag har köpt kompletta ethernet kablarna.