Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Beräkning av baslåda

Hej, håller för närvarande på att bygga ett ljudsystem i min bil och håller just nu på att designa baslådan för bagaget.
Har svårt att bestämma mig för om man bara skall gå på rekommenderad låda från tillverkaren eller om det är värt besväret att göra egna beräkningar. Har testat en del i WinISD men saknar en del kunskap för att med säkerhet säga att de beräknade värdena kommer bli en låda som låter bra i slutändan. Hoppas därför att någon med mer erfarenhet inom ämnet har tid att hjälpa mig komma framåt.

Förutsättningar:
Bil - Alfa 159 SW (kombi)
Bas - Hertz Mille 3800 (15") Manual ML3800 PDF
Slutsteg - Alpine PDX-M12 Manual Slutsteg

Jag vill bygga en portad låda och Hertz rekommendation är då 58L med avstämning vid 33Hz om jag har slagit allt rätt i WinISD, exklusive volymen som högtalaren och porten tar upp. Den lådan får en ganska tydlig topp vid 60Hz och sedan dalar den fort med F3 vid typ 36-37Hz. Om man ökar volymen till säg 70L och sänker avstämningen till ca 25Hz så får man en betydligt flackare kurva. Frågan är då om det är önskvärt, eller om rumsförstärkningen i bilen är så stor att man vill ha den avtagande responsen för ett "neutralt" slutresultat.

Ungefär så långt jag kommit själv, alla tankar och förslag är välkomna och jag svarar gärna på frågor om jag glömt någon relevant information. Kan tillägga att jag har bra koll på hur jag bygger lådan i sig, invändiga stag, dämpmaterial etc. det jag vill diskutera är hur man räknar fram en bra volym och avstämning.

Mvh // Gustav

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Vila i frid

Räkna med att bygga om baslådan tills den låter som du vill. Det kan vara jobbigt att lyssna på en högtalare med bucklig frekvenskurva. Jag tror du kommer att finna att din 15-tummare låter bättre med rutorna nedvevade än med stängd kupé. Rejäla 2x10" vore kanske ett mer sansat och bättre låtande alternativ med uppvevade rutor.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en sluten låda som jag beräknade i något gammalt basprogram jag har någonstans. 2st 6.5 tummare som låter oförtjänt bra.
eftersom det är en bil vi talar om så är det omöjligt att få ett perfekt resultat och man kommer få pilla med inställningar ett tag.
Har en gammal 15 tummare brevpress, insåg att störst är inte bäst och i en bil krävs det rätt lite för att få bra bas.
Enklast är att gå på tillverkarens låda då dom ofta låter helt okej och är du ovan så kan det vara ett alternativ.
Inställningen kommer göra mycket för basen och hur den låter.

hellre ett för starkt slutsteg än ett för klent.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av SchaaSchaa:

Jag vill bygga en portad låda och Hertz rekommendation är då 58L med avstämning vid 33Hz om jag har slagit allt rätt i WinISD, exklusive volymen som högtalaren och porten tar upp. Den lådan får en ganska tydlig topp vid 60Hz och sedan dalar den fort med F3 vid typ 36-37Hz. Om man ökar volymen till säg 70L och sänker avstämningen till ca 25Hz så får man en betydligt flackare kurva. Frågan är då om det är önskvärt, eller om rumsförstärkningen i bilen är så stor att man vill ha den avtagande responsen för ett "neutralt" slutresultat.

Vad som är "bra" beror väldigt mycket på vad du vill uppnå -- vilken kombination av kompromisser passar dig bäst.
Jag har inte simulerat vad en längre port skulle medföra, men hade nog kollat lite extra på hur en sänkning av portens resonansfrekvens påverkar grupplöptid och maximal ljudstyrka innan elementet bottnar. Om slutsteget håller vad dess spec lovar kommer det troligtvis att vara överdimensionerat för den baslåda du tänkt bygga: vid lägre frekvenser kommer nog maximalt konutslag (Xmax) att vara begränsande, inte talspolens effekttålighet.

Permalänk
Medlem

Du kan ha dämpull i lådan för att simulera en större låda.
Jag hade byggt efter tillverkarens instruktioner. De borde ha bäst koll på sina högtalare för att få det att låta som bäst. Med det sagt, Alla har olika preferenser hur det ska låta. Det finns egentligen inte "rätt ljud". Du bestämmer vad som låter bäst. Så kanske är det bättre att bygga en större låda för att sedan förminska den. Svårt att förstora en låda om man säger så. (Man behöver ju inte limma den det första man gör så kan man lätt förminska den.)

Även att det finns experter och kunnigt folk här,så är ett bra ställe att ställa frågor om billjud på bilstereoforum.se

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan simulera enkla saker i winisd typ lådavstämningen men du kan inte simuulera om det låter bra eller inte för det är ju en subjektiv sak.
Det handlar dessutom mycket om i vilken miljö lådan används och inte bara lådan i sig så en låda som är perfekt på ett ställe behöver inte alls vara perfekt på ett annat och ska du simulera hela systemet inklusive bilens akustik och vibrationer så hamnar du på en helt annan nivå vad gäller komplexitet och det är inget du som privatperson kommer att ha resurser till att lösa.

Du kan simulera din baslåda och se hur effekttålighet och ljudtryck påverkas utifrån porten men inte så mycket mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Räkna med att bygga om baslådan tills den låter som du vill. Det kan vara jobbigt att lyssna på en högtalare med bucklig frekvenskurva. Jag tror du kommer att finna att din 15-tummare låter bättre med rutorna nedvevade än med stängd kupé. Rejäla 2x10" vore kanske ett mer sansat och bättre låtande alternativ med uppvevade rutor.

Jo det är ju en approach också att testa sig fram men vill åtminstone börja i rätt ände plus lära mig mer under procesen.
Har haft system med enkla/dubbla tior och även enklar/dubbla tolvor, har dock bara kört slutna lådor förut. men jag vill testa en 15 för att jag tyckte det var kul helt enkelt. grejerna är också redan köpta så det kommer inte ändras

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag kör själv en sluten låda som jag beräknade i något gammalt basprogram jag har någonstans. 2st 6.5 tummare som låter oförtjänt bra.
eftersom det är en bil vi talar om så är det omöjligt att få ett perfekt resultat och man kommer få pilla med inställningar ett tag.
Har en gammal 15 tummare brevpress, insåg att störst är inte bäst och i en bil krävs det rätt lite för att få bra bas.
Enklast är att gå på tillverkarens låda då dom ofta låter helt okej och är du ovan så kan det vara ett alternativ.
Inställningen kommer göra mycket för basen och hur den låter.

hellre ett för starkt slutsteg än ett för klent.

Jo har själv kört flera slutna lådor förut, anledningen till att det blev just 15 är att det är en kul grej vet att det inte är optimalt i bil men lite av utmaningen. vet inte om det framgick men jag har byggt flera lådor och har ganska bra koll men är mindre insatt i simuleringsbiten och tyckte det var ett kul sätt att gå vidare och utvecklas.

Slutsteget kan lämna lite mer effekt kontinuerligt än vad basen är specad för så det borde kunna hålla basen i kontroll.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vad som är "bra" beror väldigt mycket på vad du vill uppnå -- vilken kombination av kompromisser passar dig bäst.
Jag har inte simulerat vad en längre port skulle medföra, men hade nog kollat lite extra på hur en sänkning av portens resonansfrekvens påverkar grupplöptid och maximal ljudstyrka innan elementet bottnar. Om slutsteget håller vad dess spec lovar kommer det troligtvis att vara överdimensionerat för den baslåda du tänkt bygga: vid lägre frekvenser kommer nog maximalt konutslag (Xmax) att vara begränsande, inte talspolens effekttålighet.

Självklart finns ingen perfekt lösning för alla scenarion, prio ett är att undvika få en låda som bara låter mycket men inte kan spela rent om du förstår vad jag menar.

Spontant så har jag också tittat på att öka volymen något och att sänka avstämningen. det blir en rakare frekvensgång och f3 blir såklart vid lägre frekvens, här är jag dock osäker på vad som är lagom eftersom kupén kommer förstärka ljudet vid låga frekvenser.

Vad är rimliga grupplöptider och vad är det man får offra för att hålla dem nere? kan man påverka dem med utformning av port?

Med lägre avstämning och ett HP-filter så verkar konutslag hålla sig inom rimliga gränser. steget kommer iaf med ett certifikat där de har mätt det till strax över specad effekt.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Du kan ha dämpull i lådan för att simulera en större låda.
Jag hade byggt efter tillverkarens instruktioner. De borde ha bäst koll på sina högtalare för att få det att låta som bäst. Med det sagt, Alla har olika preferenser hur det ska låta. Det finns egentligen inte "rätt ljud". Du bestämmer vad som låter bäst. Så kanske är det bättre att bygga en större låda för att sedan förminska den. Svårt att förstora en låda om man säger så. (Man behöver ju inte limma den det första man gör så kan man lätt förminska den.)

Även att det finns experter och kunnigt folk här,så är ett bra ställe att ställa frågor om billjud på bilstereoforum.se

Ja det är ju ett klassiskt tilltag i de slutna lådor jag varit med och byggt iaf. jag håller med dig om att tillverkare såklart borde ha koll men de har eventuellt andra prioriteringar i ljud och det är inte säkert att den utformningen är bäst för min bil eller mina preferenser. det är inte omöjligt att jag som du säger bygger "för stort" för att sedan laborera med volymer, ett annat alternativ är som en tidigare postare skrev att man itererar och bygger en låda där man enkelt kan testa olika volymer och portlängder.

Jag brukar läsa där ibland men vet inte om jag har lust att skapa fler konton, vet att det finns många hifi intresserade här och principerna är ju detsamma.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan simulera enkla saker i winisd typ lådavstämningen men du kan inte simuulera om det låter bra eller inte för det är ju en subjektiv sak.
Det handlar dessutom mycket om i vilken miljö lådan används och inte bara lådan i sig så en låda som är perfekt på ett ställe behöver inte alls vara perfekt på ett annat och ska du simulera hela systemet inklusive bilens akustik och vibrationer så hamnar du på en helt annan nivå vad gäller komplexitet och det är inget du som privatperson kommer att ha resurser till att lösa.

Du kan simulera din baslåda och se hur effekttålighet och ljudtryck påverkas utifrån porten men inte så mycket mer.

Så är det såklart, men de saker man kan beräkna med hyffsad precision tänker jag är saker som grupplöptid, konutslag, lufthastighet i porten, hört att man vill hålla sig under vissa hastigheter för att undvika blåsljud.

Tanken är ju att hamna på en bra startpunkt som åtminstone är baserad på medvetna val plus att man lär sig mycket på vägen, har läst väldigt mycket om det allmänna och bra att tänka på etc. men ville ta nästa steg om inte annat bara för att det är kul att förstå mer av teorin bakom om hur allt hänger ihop.

Har inga illusioner om att jag ska kunna simulera den akustiska miljön i min bil, det är nog att göra sig själv en björntjänst att ens försöka...

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Så är det såklart, men de saker man kan beräkna med hyffsad precision tänker jag är saker som grupplöptid, konutslag, lufthastighet i porten, hört att man vill hålla sig under vissa hastigheter för att undvika blåsljud.

Tanken är ju att hamna på en bra startpunkt som åtminstone är baserad på medvetna val plus att man lär sig mycket på vägen, har läst väldigt mycket om det allmänna och bra att tänka på etc. men ville ta nästa steg om inte annat bara för att det är kul att förstå mer av teorin bakom om hur allt hänger ihop.

Har inga illusioner om att jag ska kunna simulera den akustiska miljön i min bil, det är nog att göra sig själv en björntjänst att ens försöka...

Om du använder mer avancerade program typ Lspcad så kommer du att få en mycket korrekt simulering av högtalaren men då kan du inte mata in data från databladen utan behöver mätutrustning så att ingångsvärdena verkligen är korrekta men Lspcad kan inte på nått enkelt sätt få med hur bilen påverkar ljudet.
http://www.ijdata.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Jo har själv kört flera slutna lådor förut, anledningen till att det blev just 15 är att det är en kul grej vet att det inte är optimalt i bil men lite av utmaningen. vet inte om det framgick men jag har byggt flera lådor och har ganska bra koll men är mindre insatt i simuleringsbiten och tyckte det var ett kul sätt att gå vidare och utvecklas.

Slutsteget kan lämna lite mer effekt kontinuerligt än vad basen är specad för så det borde kunna hålla basen i kontroll.

Jag har också en del lådor och flera små element är i princip alltid bättre.
Vill du eperimentera och ha kul och utmanas är en 15 ett bra val.
Din 15 verkar vara ett rätt bra element så det kan bli bra men kommer ta plats. Bandpass låda kanske vore nått?
Dr krupp tror jag han kallas, googla så hittar du hans sida finns mycket gott

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du använder mer avancerade program typ Lspcad så kommer du att få en mycket korrekt simulering av högtalaren men då kan du inte mata in data från databladen utan behöver mätutrustning så att ingångsvärdena verkligen är korrekta men Lspcad kan inte på nått enkelt sätt få med hur bilen påverkar ljudet.
http://www.ijdata.com/

Det är säkert ett väldigt bra program, men jag har inte tillgång till utrustning för att kunna mäta upp högtalaren på ett bra sätt tyvärr.

En rent teoretisk fråga, om jag hade haft tillgång till mätutrustning, hade det varit rimligt att mäta upp vilka frekvenser bilen förstärker och bygga en låda utifrån det? eller är det bara önsketänkande att kunna göra så?

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har också en del lådor och flera små element är i princip alltid bättre.
Vill du eperimentera och ha kul och utmanas är en 15 ett bra val.
Din 15 verkar vara ett rätt bra element så det kan bli bra men kommer ta plats. Bandpass låda kanske vore nått?
Dr krupp tror jag han kallas, googla så hittar du hans sida finns mycket gott

Ja, det är som jag förstått det den allmänna regeln, det är ju också rimligt att det är lättare att kontrollera den mindre massan med högre precision.

Jag hade en 12" från samma tillverkare men en lägre serie förut och den lät trevligt så jag hoppas att denna ska kunna ge ett trevligt ljud. Har kollat på bandpass också men då drar verkligen volymen iväg och de är också enligt hemsidan du länkade inte så bra på transienter. Såklart är mindre högtalare generellt bättre för det med men jag vill kanske inte gå på en design som eventuellt förstärker svagheterna med en stor högtalare.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Det är säkert ett väldigt bra program, men jag har inte tillgång till utrustning för att kunna mäta upp högtalaren på ett bra sätt tyvärr.

En rent teoretisk fråga, om jag hade haft tillgång till mätutrustning, hade det varit rimligt att mäta upp vilka frekvenser bilen förstärker och bygga en låda utifrån det? eller är det bara önsketänkande att kunna göra så?

Att utnyttja resonanser i bilen är nått som en del dB dragring tävlande gör medans att mäta och justera så att man undviker resonanser är det man vill göra för att få det att låta bra.
Att mäta på högtalarelementet för att ha "perfekta" utgångsvärden för lådberäkningar är nått som alla kategorier av högtalarbyggare gör och det är också mycket bra att kunna mäta för att beräkna filter som uppför sig rätt i praktiken och inte bara blir "skolboksfilter"

Man får anständiga mätsystem från nånstans kring 2000 kr idag så det är ganska många hobbyister som har skaffat det och jag tror att det även har blivit ett ökat intresse av att de flesta lite bättre hembioreceivrar idag brukar ha nån typ av mätsystem inbyggt, de kan ofta inte mäta "allt" men de väcker intresset hos en del för att utveckla hobbyn till att mäta både högtalare och akustik och kanske skaffa dsper för att rätta problem även om inte alla går så långt att de löser grundorsakerna till problemen genom att bygga om rummet och anpassa högtalarsystemet. Även dsper har blivit ganska billiga och man kan faktiskt komma igång med en gammal pc om man inte vill lägga ut kanske 3000 kr och uppåt för en fristående dsp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Ja, det är som jag förstått det den allmänna regeln, det är ju också rimligt att det är lättare att kontrollera den mindre massan med högre precision.

Jag hade en 12" från samma tillverkare men en lägre serie förut och den lät trevligt så jag hoppas att denna ska kunna ge ett trevligt ljud. Har kollat på bandpass också men då drar verkligen volymen iväg och de är också enligt hemsidan du länkade inte så bra på transienter. Såklart är mindre högtalare generellt bättre för det med men jag vill kanske inte gå på en design som eventuellt förstärker svagheterna med en stor högtalare.

Det är sant. I en bil kan nog en väldigt kompakt bandpass fungera. Fördel med en bil är just att det lilla utrymmet gör att även väldigt små lådor kan låta bra.
Glömmer aldrig när jag testade min dubbel 6.5 tums bas hemma i lägenheten och den kämpade verkligen men all bas mer eller mindre uteblev, när jag testade i bilen blev det en helt annan upplevelse, där lät det kraftfullt och bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att utnyttja resonanser i bilen är nått som en del dB dragring tävlande gör medans att mäta och justera så att man undviker resonanser är det man vill göra för att få det att låta bra.
Att mäta på högtalarelementet för att ha "perfekta" utgångsvärden för lådberäkningar är nått som alla kategorier av högtalarbyggare gör och det är också mycket bra att kunna mäta för att beräkna filter som uppför sig rätt i praktiken och inte bara blir "skolboksfilter"

Man får anständiga mätsystem från nånstans kring 2000 kr idag så det är ganska många hobbyister som har skaffat det och jag tror att det även har blivit ett ökat intresse av att de flesta lite bättre hembioreceivrar idag brukar ha nån typ av mätsystem inbyggt, de kan ofta inte mäta "allt" men de väcker intresset hos en del för att utveckla hobbyn till att mäta både högtalare och akustik och kanske skaffa dsper för att rätta problem även om inte alla går så långt att de löser grundorsakerna till problemen genom att bygga om rummet och anpassa högtalarsystemet. Även dsper har blivit ganska billiga och man kan faktiskt komma igång med en gammal pc om man inte vill lägga ut kanske 3000 kr och uppåt för en fristående dsp.

Jag tänkte väll kanske något enklare att försöka mäta fram var rumsförstärkningen börjar så man kan anpassa avstämning av lådan. måste ju i så fall dock ha en baslåda som jag vet hur den mäter "fritt" för att kunna dra några slutsatser. Så är det såklart, kan man inte bekräfta något så gissar man ju bara.

Det är ju inte så farligt faktiskt, men jag har lite svårt att motivera det ändå när jag troligtvis kommer använda det så lite. eventuellt om jag kunnat låna från jobbet och blivit övertygad om att jag inte kan leva utan. jag har ingen fristående signalprocessor men huvudenheten jag använder har en parametrisk eq och tidskompensering så det bör hjälpa en bit på vägen i alla fall.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är sant. I en bil kan nog en väldigt kompakt bandpass fungera. Fördel med en bil är just att det lilla utrymmet gör att även väldigt små lådor kan låta bra.
Glömmer aldrig när jag testade min dubbel 6.5 tums bas hemma i lägenheten och den kämpade verkligen men all bas mer eller mindre uteblev, när jag testade i bilen blev det en helt annan upplevelse, där lät det kraftfullt och bra.

Får testa att modellera när jag får lite tid över och se om det kan verk rimligt helt enkelt! absolut det kan vara stor skillnad på bilar bara, körde en låda ett tag i en kompis vito (mellanstor skåpbil) och var ganska besviken tills jag flyttade den till min v40. Extremt skillnad i ljud!

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Jag tänkte väll kanske något enklare att försöka mäta fram var rumsförstärkningen börjar så man kan anpassa avstämning av lådan. måste ju i så fall dock ha en baslåda som jag vet hur den mäter "fritt" för att kunna dra några slutsatser. Så är det såklart, kan man inte bekräfta något så gissar man ju bara.

Det är ju inte så farligt faktiskt, men jag har lite svårt att motivera det ändå när jag troligtvis kommer använda det så lite. eventuellt om jag kunnat låna från jobbet och blivit övertygad om att jag inte kan leva utan. jag har ingen fristående signalprocessor men huvudenheten jag använder har en parametrisk eq och tidskompensering så det bör hjälpa en bit på vägen i alla fall.

Om du har en vettig inbyggd eq så bygger du lådan "neutralt bra " och kompenserar de största felen i efterhand, det är svårt att göra det bättre utan att blanda in mätningar och designberäkningar utefter dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Får testa att modellera när jag får lite tid över och se om det kan verk rimligt helt enkelt! absolut det kan vara stor skillnad på bilar bara, körde en låda ett tag i en kompis vito (mellanstor skåpbil) och var ganska besviken tills jag flyttade den till min v40. Extremt skillnad i ljud!

Har jätte liten bil med min äldsta dubbla 6.5 tummare. Den tar upp hela bagage utrymmet så jag filar på en extremt nätt låda. Så nätt att magneten nog blir synlig på baksidan. Finns extremt slimmade basar men brukar kosta en del. Ett annat alternativ är att bygga små lådor att ha under sätena fram.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

HAr man 15tums i bil är det ju inte för att det ska låta bra! Det ska låta/kännas mycket!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har jätte liten bil med min äldsta dubbla 6.5 tummare. Den tar upp hela bagage utrymmet så jag filar på en extremt nätt låda. Så nätt att magneten nog blir synlig på baksidan. Finns extremt slimmade basar men brukar kosta en del. Ett annat alternativ är att bygga små lådor att ha under sätena fram.

Jag byggde också med dubbla 6,5" or i en Nissan Micra, basreflexlådor ute efter bakre hjulhusen som gav ett visst bagageutrymme i mitten, lådorna satt ihop i en gemensam plywoodbaffel, 30 mm tjock som även agerade hatthylla (och ljuddämpning mot vägljud från bagageutrymmet) så hela systemet var i en del och gick "rimligt lätt" att lyfta ur om man behövde lasta mer än typ 2 matkassar men Micran är ju ingen stor bil hur man än ser på det... (Blev en Dodge RAM 350 efter det men det är en helt annan best till bil och utrymme för högtalare så det blev 2 X 18" i den och ett 3 vägssystem fram)
Jag använde ett par Seas coaxilaelement, P17 rex coax och ett par P17 rex.
Coaxerna var uppvinklade så de spelade framåt i stället för uppåt men de rena basarna och porten pekade uppåt.
Spelade väldigt bra, lät utmärkt sett till ljudkvalitet och gick att spela så pass starkt att man inte ville ha mer ljudtryck om man skulle vistas i bilen utan hörselskydd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag byggde också med dubbla 6,5" or i en Nissan Micra, basreflexlådor ute efter bakre hjulhusen som gav ett visst bagageutrymme i mitten, lådorna satt ihop i en gemensam plywoodbaffel, 30 mm tjock som även agerade hatthylla (och ljuddämpning mot vägljud från bagageutrymmet) så hela systemet var i en del och gick "rimligt lätt" att lyfta ur om man behövde lasta mer än typ 2 matkassar men Micran är ju ingen stor bil hur man än ser på det... (Blev en Dodge RAM 350 efter det men det är en helt annan best till bil och utrymme för högtalare så det blev 2 X 18" i den och ett 3 vägssystem fram)
Jag använde ett par Seas coaxilaelement, P17 rex coax och ett par P17 rex.
Coaxerna var uppvinklade så de spelade framåt i stället för uppåt men de rena basarna och porten pekade uppåt.
Spelade väldigt bra, lät utmärkt sett till ljudkvalitet och gick att spela så pass starkt att man inte ville ha mer ljudtryck om man skulle vistas i bilen utan hörselskydd.

Kul med små bilar att hitta smidiga sätt och endå få dugligt ljud.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du har en vettig inbyggd eq så bygger du lådan "neutralt bra " och kompenserar de största felen i efterhand, det är svårt att göra det bättre utan att blanda in mätningar och designberäkningar utefter dem.

Jag tror nog att den skall vara helt ok iaf, kommer troligen bli så att jag satsar på en relativt neutral låda och använder eq om något behöver justeras.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Har jätte liten bil med min äldsta dubbla 6.5 tummare. Den tar upp hela bagage utrymmet så jag filar på en extremt nätt låda. Så nätt att magneten nog blir synlig på baksidan. Finns extremt slimmade basar men brukar kosta en del. Ett annat alternativ är att bygga små lådor att ha under sätena fram.

Låter spännande du får posta lite bilder om det blir av!

Skrivet av Datanisse:

HAr man 15tums i bil är det ju inte för att det ska låta bra! Det ska låta/kännas mycket!

Förhoppningen är att det ska gå att göra båda men det återstår att se.

Vet inte om det intresserar er som svarat om någon är nyfiken så får ni en full spec på det som hamnar i bilen.

HU - Alpine IVE-W585BT
Slutsteg 4ch - Celestra FA475
Slutsteg Mono PDX-M12
Framsystem Focal Polyglass 165 VR3 (3-vägs kitsystem)
Bakdörrar Focal Polyglass 165 VRS
Bas Hertz Mille 3800

Har dämpat allt i bilen med butylmattor och kommer köra ett extra batteri i bagaget.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Jag tror nog att den skall vara helt ok iaf, kommer troligen bli så att jag satsar på en relativt neutral låda och använder eq om något behöver justeras.

Låter spännande du får posta lite bilder om det blir av!

Förhoppningen är att det ska gå att göra båda men det återstår att se.

Vet inte om det intresserar er som svarat om någon är nyfiken så får ni en full spec på det som hamnar i bilen.

HU - Alpine IVE-W585BT
Slutsteg 4ch - Celestra FA475
Slutsteg Mono PDX-M12
Framsystem Focal Polyglass 165 VR3 (3-vägs kitsystem)
Bakdörrar Focal Polyglass 165 VRS
Bas Hertz Mille 3800

Har dämpat allt i bilen med butylmattor och kommer köra ett extra batteri i bagaget.

Focal är riktigt finlir. Har kikat på dom länge men med dator intresset blir plånboken lätt ledsen.
Mina små lådor blir nog av när ekonomin och tiden finns. Har nyligen byggt ett garage som kommer suga åt sig plånboken ganska mycket ett bra tag framöver. Garage möbler är inte billiga och lite småsvårt att hitta beggade och de med "rätt mått". Vill helst ha stå bänkar eller justerbart. Så många val och man vill göra det rätt från början.
Just nu ser det ut som det blir en mix av hemma byggt och köpr saker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Focal är riktigt finlir. Har kikat på dom länge men med dator intresset blir plånboken lätt ledsen.
Mina små lådor blir nog av när ekonomin och tiden finns. Har nyligen byggt ett garage som kommer suga åt sig plånboken ganska mycket ett bra tag framöver. Garage möbler är inte billiga och lite småsvårt att hitta beggade och de med "rätt mått". Vill helst ha stå bänkar eller justerbart. Så många val och man vill göra det rätt från början.
Just nu ser det ut som det blir en mix av hemma byggt och köpr saker.

Ja, jag har fått in de vanliga högtalarna i dörrarna och det spelar på riktigt bra även utan sub!
Låter som du har hål att stoppa pengarna i. Det är nog inte så stor marknad med garagegrejer tyvärr, jag tror också på att bygga eget, dels får man det som man vill och dels kan man utnyttja allt uttrymme effektivt

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Ja, jag har fått in de vanliga högtalarna i dörrarna och det spelar på riktigt bra även utan sub!
Låter som du har hål att stoppa pengarna i. Det är nog inte så stor marknad med garagegrejer tyvärr, jag tror också på att bygga eget, dels får man det som man vill och dels kan man utnyttja allt uttrymme effektivt

Min bror hittade men det var extrem tur han hade. Jag får nog bygga och köpa det jag måste ha.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.