Permalänk

Komma åt router

Hej! Har jag ingen möjlighet att komma åt min router ifrån datorn när jag sitter med en fast anslutning direkt ifrån mediaswitchen till datorn istället för igenom routen? Routen är kopplad med en kabel igenom switchen & datorn med en egen kabel direkt igenom switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik9303:

Hej! Har jag ingen möjlighet att komma åt min router ifrån datorn när jag sitter med en fast anslutning direkt ifrån mediaswitchen till datorn istället för igenom routen? Routen är kopplad med en kabel igenom switchen & datorn med en egen kabel direkt igenom switchen.

Du får vara mer tydlig. Vad har du testat att göra? Generellt så ska din router kopplas in i mediaomvandlaren (om det är det du menar med switch). Sen datorn in i routern.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja. Du får slå på administration på WAN-sidan så kan du sedan administrera den via att peka webbläsaren på din routers publika IP-adress. Det är dock inte att rekommendera av säkerhetsskäl.

Permalänk

@Shiftypants: Ja det är mediaomvandlaren jag menar, har datorn direkt kopplad till den & inte igenom routern som är placerad motsatt sida utav boendet.

Permalänk

@Shiftypants: Problemet är att jag försöker fjärrstyra en Raspberry Pi som är ansluten till wifi nätverket här hemma igenom min stationära dator, men ligger uppenbarligen inte på samma nätverk då datorn går igenom mediaomvandlaren direkt istället för routern, så frågan är om det går att kringgå eller om jag behöver dra en kabel igenom hela lägenheten.

Permalänk
Medlem

du kanske kan skapa vpn server på din router och sen vpna från din dator men det absolut enklaste är att går genom din router

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde kunna göra det via wifi på datorn, för att fjärrstyra en Pie handlar väl inte om att du behöver nån större bandbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik9303:

@Shiftypants: Ja det är mediaomvandlaren jag menar, har datorn direkt kopplad till den & inte igenom routern som är placerad motsatt sida utav boendet.

Jag skulle satt routern vid mediaomvandlaren och kopplat allt genom den för att få dator + övrigt på samma nätverk. Köp sedan en accesspunkt eller en switch (eller båda) beroende på om du vill ha trådat eller trådlöst i andra änden av boendet. Att köra datorn rakt ut mot nätet utan router och brandvägg skulle jag inte rekommendera.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Mediaomvandlare - - > router - - > dator. Varför har du mediaomvandlare - - > dator - - > router.