Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Jag bytte precis från en betydligt dyrare setup till just en o2/o-dac kombo av följande anledningar.

Liten och smidig, allt i en låda.

Kräver inga drivrutiner! En viktig punkt tycker jag, då jag har haft mycket strul med tidigare DAC. Dessutom blir den helt plug and play på vilket system som helst.

Drivs på växelström istället för likström och omvandlar i enheten istället.

Går att laga själv utan problem ( Tex byta utgånarna volympot eller trixa med OP-amps ) Har haft problem med detta på flera andra enheter.

Kanske inte bäst nu för tiden, men den är snuskigt potent! Det ska man inte glömma. Går att hitta begagnat för bra pris ca 1000-1500. Att köpa en helt ny från tex headnhifi är lite väl dyrt. Dock så kan du då välja gain och utförande.

Tack för inputen. Framförallt att slippa drivrutiner känns väldigt skönt. Kär Debian på datorerna på jobbet, och vill vara säker på att den funkar där utan problem. Är tveksam till att jag orkar leta upp begagnat dock. Vet du om det finns fler dacs som inte behöver drivrutiner?

Angående växelström, vad är fördelen med att den gör omvandlingen internt? En ny odac blir ju lika dyrt som ifi Zen DAC tillsammans med deras spänningsomvandlare. Hade du rekommenderat odac framför den?

Kunna reparera själv är alltid ett plus.

Permalänk

Hörni, ni som klickat hem HD6XX från DROP, hur lång tid har det tagit och typ vad hamnar tull/moms/frakt på?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

Hörni, ni som klickat hem HD6XX från DROP, hur lång tid har det tagit och typ vad hamnar tull/moms/frakt på?

Hur många dollar inkl frakt?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Hur många dollar inkl frakt?

235..

Tullverket säger 2591.79:- & det skulle ju vara en tusing billigare än HD650 från prisjakt.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Tack för inputen. Framförallt att slippa drivrutiner känns väldigt skönt. Kär Debian på datorerna på jobbet, och vill vara säker på att den funkar där utan problem. Är tveksam till att jag orkar leta upp begagnat dock. Vet du om det finns fler dacs som inte behöver drivrutiner?

Angående växelström, vad är fördelen med att den gör omvandlingen internt? En ny odac blir ju lika dyrt som ifi Zen DAC tillsammans med deras spänningsomvandlare. Hade du rekommenderat odac framför den?

Kunna reparera själv är alltid ett plus.

Har inte lyssnat på Zen men den låg med i planeringen när jag skulle byta. Vad har du för lurar? Om jag skulle köpa en ny så skulle jag nog valt en med 0db gain samt +6.5 ( standard är 2.5 och 6.5 ) Jag har en del väldigt lättdrivna lurar och 2.5 är lite mycket för dom för att få en lagom reglering via potten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Har inte lyssnat på Zen men den låg med i planeringen när jag skulle byta. Vad har du för lurar? Om jag skulle köpa en ny så skulle jag nog valt en med 0db gain samt +6.5 ( standard är 2.5 och 6.5 ) Jag har en del väldigt lättdrivna lurar och 2.5 är lite mycket för dom för att få en lagom reglering via potten.

För tillfället har jag ett par akg k550 och ett par sennheiser momentum 2. Det är akg-lurarna jag tänkt parkera på kontoret med DACen. Båda är väldigt lättdrivna, så är nog en vettig idé att ha +0 gain tillgängligt.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

235..

Tullverket säger 2591.79:- & det skulle ju vara en tusing billigare än HD650 från prisjakt.

2591kr låter rimligt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

2591kr låter rimligt.

Hmmm, blir det inte större påslag än så? Vad är det man åker på? Frakt, moms och tullavgift? Ibland verkar de ha långa leveranstider hos Drop men möjligt att de har just HD6XX i lager.

Permalänk
Medlem

För HD 6XX från Drop som ni nämnde ovan. Ganska kass på hur Drop funkar, då de står pre oreder och 11 days remaining, gissar jag på om man lägger en förbeställning att dom skeppar om cirka 11 dagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zephonim:

För HD 6XX från Drop som ni nämnde ovan. Ganska kass på hur Drop funkar, då de står pre oreder och 11 days remaining, gissar jag på om man lägger en förbeställning att dom skeppar om cirka 11 dagar?

Kan ju vara bra att räkna ut prisskillnaden mot att köpa i svensk hifibutik (butik eller på nätet). Möjligt det är ca 2600kr via Drop som ni skrev här men själv trodde jag att det blir några hundringar mer?

Det blir dyrare via svensk hifibutik, ja, men eventuella garantiärenden lär gå betydligt smidigare?

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvillad över MQA debatten, please enlighten me, hjälp mig förstå. För mig som (sannolikt) inte kommer orka hålla ett stort lager av lokala flac filer är detta intressant.

Hade fått för mig att MQA är den högsta ljudkvalité för musikstreaming-tjänster som finns i dag? Men att man behöver en DAC som renderar/decodar MQA för att kunna dra nytta av kvaliteten i MQA filerna fullt ut?

Stämmer detta eller är det så att tex Tidal Hifi är lika bra? Att örat sannolikt inte kommer uppleva någon skillnad ändå? Eller t.o.m. att vissa föredrar Tidal Hifi framför master filer, varför?

Varför allt detta tjafs om MQA, jag kopplar det inte riktigt, högre ljudkvalité genom streaming är väl något bra?

Kan också tycka det blir lite rörigt när man jämför olika DACs nu för tiden. För en person som mig som framförallt kommer att streama musik så bör det rimligen vara en nackdel om inte DACen stödjer rendering/decoding av MQA? Kan inte riktigt förstå varför jag i dagens läge skulle vilja köpa en DAC utan stöd för MQA?

Permalänk
Skrivet av makatech:

Jag är lite förvillad över MQA debatten, please enlighten me, hjälp mig förstå. För mig som (sannolikt) inte kommer orka hålla ett stort lager av lokala flac filer är detta intressant.

Hade fått för mig att MQA är den högsta ljudkvalité för musikstreaming-tjänster som finns i dag? Men att man behöver en DAC som renderar/decodar MQA för att kunna dra nytta av kvaliteten i MQA filerna fullt ut?

Stämmer detta eller är det så att tex Tidal Hifi är lika bra? Att örat sannolikt inte kommer uppleva någon skillnad ändå? Eller t.o.m. att vissa föredrar Tidal Hifi framför master filer, varför?

Varför allt detta tjafs om MQA, jag kopplar det inte riktigt, högre ljudkvalité genom streaming är väl något bra?

Kan också tycka det blir lite rörigt när man jämför olika DACs nu för tiden. För en person som mig som framförallt kommer att streama musik så bör det rimligen vara en nackdel om inte DACen stödjer rendering/decoding av MQA? Kan inte riktigt förstå varför jag i dagens läge skulle vilja köpa en DAC utan stöd för MQA?

Tidal härstammar från Wimp. De bytte namn och sålde företaget.
Filerna är generade med hjälp utav Dolby codec och är i FLAC.
MQA är skapat utav Meridian och är en mjukvara som de externa aktörerna är tvungna att betala för att erbjuda i sina produkter. Med andra ord ytterligare fint PR trick.
Rent generellt om filen är i FLAC med följande 16bit/44.1khz har du i princip det bästa hörbart ljud. Högre är inget dina öron kommer uppfatta vara hörbart utan högre säg 24/192 handlar mer om den teknikaliska biten och hi res ljud.
Det som avgör är själva kvaliteten på inspelningen och artistens tekniska förmåga.
Det är en hel vetenskap bakom och Google kan hjälpa dig att förstå en del utav det hela.
Rent streaming mässigt sätt kommer det nya tekniker hela tiden. Grunden kommer att bestå utav vad den alltid har gjort sedan långt tillbaka.
Det är faktiskt billigare att köpa en skiva och rippa själv däremot har branschen dödat sig själv att göra allt digitalt. För var det coolt att köpa en CD skiva. Idag är knappt ingen som vet vad CD är längre.

Permalänk

Alltså, jag tänker lika som du, sett en del rätt nya HD6XX cirkulera för typ högre än det på begagnatmarknaden.

Skrivet av makatech:

Hmmm, blir det inte större påslag än så? Vad är det man åker på? Frakt, moms och tullavgift? Ibland verkar de ha långa leveranstider hos Drop men möjligt att de har just HD6XX i lager.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

Alltså, grejen med att jag letar nya HD650:s alt HD6XX är att jag vill ha ett par lurar som skalar bra på olika förstärkning. Jag har haft HD650 förr, gillade ljudet rätt skarpt, men testade aldrig särskilt mycket förstärkning på dom. Kom på nu i veckan att jag gärna vill återuppleva lurarna just på det sättet. Har på sistone lyssnat mest via Ananda som låter otroligt bra men skalar liksom inte beroende på vad du proppar in dom i. Ni som har HD650 och en del annat att jämföra med, tänker jag rätt? Eller ska jag backa till ett par HE5:or typ? (Hade HE6 och efter mina förra HD650:s och testade inte såå mycket på dom heller men de lurarna har ju blivit så dyra).

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Alltså, jag tänker lika som du, sett en del rätt nya HD6XX cirkulera för typ högre än det på begagnatmarknaden.

Jag slog till på en av dem från Blocket som dock hade lång garanti kvar, jag var både lat och otålig samt säljaren var schysst, lyckades pruta lite. Inget konstigt med lurarna och jag är nöjd med ljud etc.

Så här hade jag gjort nu om jag tagit det lugnare:

Är det så att totalkostnaden blir ca 2600 kr skulle jag nog ändå köpt via Drop.

Men om däremot totalkostnaden blir ca 2900 eller kanske upp till 3000 skulle jag beställt HD650 via en hifibutik i Sverige. Man drar väl en gräns någonstans men för 2600 blir ju trots allt lurarna ca en tusing billigare än via hifibutik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är lite förvillad över MQA debatten, please enlighten me, hjälp mig förstå. För mig som (sannolikt) inte kommer orka hålla ett stort lager av lokala flac filer är detta intressant.

Hade fått för mig att MQA är den högsta ljudkvalité för musikstreaming-tjänster som finns i dag? Men att man behöver en DAC som renderar/decodar MQA för att kunna dra nytta av kvaliteten i MQA filerna fullt ut?

Stämmer detta eller är det så att tex Tidal Hifi är lika bra? Att örat sannolikt inte kommer uppleva någon skillnad ändå? Eller t.o.m. att vissa föredrar Tidal Hifi framför master filer, varför?

Varför allt detta tjafs om MQA, jag kopplar det inte riktigt, högre ljudkvalité genom streaming är väl något bra?

Kan också tycka det blir lite rörigt när man jämför olika DACs nu för tiden. För en person som mig som framförallt kommer att streama musik så bör det rimligen vara en nackdel om inte DACen stödjer rendering/decoding av MQA? Kan inte riktigt förstå varför jag i dagens läge skulle vilja köpa en DAC utan stöd för MQA?

I korthet (du kan läsa mer på redditlänken jag svarade dig med några sidor bakåt) så är en MQA-fil tekniskt sett sämre än en lossless/FLAC-fil eftersom den samplar ner källfilen till 13 bitar jämfört med 16 bitar för en standard-FLAC. Håll dig till Tidal Hifi istället. MQA är en gimmick som bra marknadsförare lyckats sälja in som att det är bättre än vanliga losslessfiler.
Vill du nödvändigtvis lyssna på hires så fixa ett Qobuz- eller AmazonHD-konto istället. Då är det riktiga förlustfria filer (FLAC) upp till 24/192.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

I korthet (du kan läsa mer på redditlänken jag svarade dig med några sidor bakåt) så är en MQA-fil tekniskt sett sämre än en lossless/FLAC-fil eftersom den samplar ner källfilen till 13 bitar jämfört med 16 bitar för en standard-FLAC. Håll dig till Tidal Hifi istället. MQA är en gimmick som bra marknadsförare lyckats sälja in som att det är bättre än vanliga losslessfiler.
Vill du nödvändigtvis lyssna på hires så fixa ett Qobuz- eller AmazonHD-konto istället. Då är det riktiga förlustfria filer (FLAC) upp till 24/192.

Lurigt detta kan jag tycka men tack för ditt svar. Ska dock läsa lite mera från olika källor innan jag ger mig.

Läste denna artikeln också vilken jag tycker är mycket intressant och detaljerad:
https://www.soundonsound.com/techniques/mqa-time-domain-accur...

Har Qobuz eller AmazonHD verkligen samma utbud som Tidal (?) risken är annars att jag börjar störa mig på det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lurigt detta kan jag tycka men tack för ditt svar. Ska dock läsa lite mera från olika källor innan jag ger mig.

Läste denna artikeln också vilken jag tycker är mycket intressant och detaljerad:
https://www.soundonsound.com/techniques/mqa-time-domain-accur...

Har Qobuz eller AmazonHD verkligen samma utbud som Tidal (?) risken är annars att jag börjar störa mig på det istället.

Qobuz har det iaf, men du måste ha VPN när du startar kontot.
Hur som så är det inga hörbara skillnader över 16/44 så vill du göra det lätt för dig så fortsätter du med Tidal Hifi bara istället för att ha upplösningsångest

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Qobuz har det iaf, men du måste ha VPN när du startar kontot.
Hur som så är det inga hörbara skillnader över 16/44 så vill du göra det lätt för dig så fortsätter du med Tidal Hifi bara istället för att ha upplösningsångest

Master/MQA filer ingår i Tidal Hifi abonnemanget så det är inget problem på det sättet.

Men Qobuz ser intressant ut, blir att undersöka, är väl lite bättre pris än Tidal Hifi också.

Permalänk
Medlem

@makatech: Jag skulle inte vilja såga MQA genom att påstå att detlåter likadant som Tidal HiFi!

Har själv suttit och lyssnat på samma låtar i båda formaten när HiFi-klubben hade provlyssning för ett halvår sedan, och många med mig hörde skillnad då MQA lät öppnare med Bluesound DAC.

Däremot håller jag med om att äkta högupplösta FLAC utan MQA är att föredra (även om jag inte själv jämfört direkt), då MQA ju är ett förlustkomprimerat format. Alltså motsvarande Mp3 fast för högupplöst, även fast FLAC används som containerformat och med mindre bandbredd än äkta FLAC kräver. Antar det är därför Tidal valt MQA.

Permalänk
Medlem

@makatech: Man behöver inte en DAC med hårdvaruavkodning för MQA för att kunna lyssna på Tidal Master med MQA-filer.

Dock är det att föredra för att få full nytta av formatet. Dock krävs då att man ändrar i användarinställningarna för Tidal, så att inte appen avkodar innan ljudet skickas digitalt till DAC:en, annars mjukvaruavkodar appen innan signalen når DAC:en. Denna inställning är inte direkt superlätt att hitta i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

@makatech: Man behöver inte en DAC med hårdvaruavkodning för MQA för att kunna lyssna på Tidal Master med MQA-filer.

Dock är det att föredra för att få full nytta av formatet. Dock krävs då att man ändrar i användarinställningarna för Tidal, så att inte appen avkodar innan ljudet skickas digitalt till DAC:en, annars mjukvaruavkodar appen innan signalen når DAC:en. Denna inställning är inte direkt superlätt att hitta i appen.

Ja, jag har konfigurerat Tidal så att min Zen Dac renderar Tidal MQA.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Lurigt detta kan jag tycka men tack för ditt svar. Ska dock läsa lite mera från olika källor innan jag ger mig.

Läste denna artikeln också vilken jag tycker är mycket intressant och detaljerad:
https://www.soundonsound.com/techniques/mqa-time-domain-accur...

Har Qobuz eller AmazonHD verkligen samma utbud som Tidal (?) risken är annars att jag börjar störa mig på det istället.

Helt ärligt så råder jag dig till att sluta jaga högupplöst material. Visst så låter Tidal bra men om du tar dig tid till att sätta upp ett ordentligt ABX-test och jämföra så kommer du falla i fällan. Dvs kommer du inte kunna med säkert att säga vilken fil som har vilket format. Jag har åkt dit själv...Många gånger! Till och med så att jag valde att konvertera ner mitt stolta musikarkiv från .flac, DSD och andra högupplösta format till 320kbps MP3. Japp! Skitsunkigt och väldigt O-hifi att göra det MEN jag får plats med det mesta på mitt 128gb minneskort till dapen, samt att man sparar batteritid. Jag gillar inte dödsmetall mindre för det och jag kan lyssna ett par timmar till innan laddning

Vid datorn där jag har min main rigg så väljer jag typ alltid Spotify före Foobar med adons för Bit-perfect ändå. jag har dock en refernslista som jag använder när jag testar nya grejer som jag behåller i .flac bara för att..Men annars skiter jag i formatet och väljer musik framför format.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Självklart ska man ju i första hand välja den musik man vill lyssna på, annars är det nog svårt att påstå att det låter bra!

Och visst skiljer det i kvalitét mellan många inspelningar - verkar som att dagens artister överlag valt att satsa på kvantitét i första hand. Dock tror jag att välkända artister och skivbolag (typ Sony, EMI, Universal och Warner mfl) borde hålla åtminstone en godtagbar standard.

Vet också att det finns inspelningar/album som är fasvända i mixningen, vilket förstås är bedrövligt!

Permalänk
Skrivet av mikaelm:

@Agustavsson: Självklart ska man ju i första hand välja den musik man vill lyssna på, annars är det nog svårt att påstå att det låter bra!

Och visst skiljer det i kvalitét mellan många inspelningar - verkar som att dagens artister överlag valt att satsa på kvantitét i första hand. Dock tror jag att välkända artister och skivbolag (typ Sony, EMI, Universal och Warner mfl) borde hålla åtminstone en godtagbar standard.

Vet också att det finns inspelningar/album som är fasvända i mixningen, vilket förstås är bedrövligt!

Inspelning och format är inte samma sak dock, viktigt att hålla isär!
Personligen vet jag inte om jag hört en "remaster" som låter bättre än originalet, finns säkert undantag men jag tycker mest det är ett bajsnödigt försök till att mjölka sina fans med en "ny upplevelse" aka en sunkig EQ-kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Helt ärligt så råder jag dig till att sluta jaga högupplöst material. Visst så låter Tidal bra men om du tar dig tid till att sätta upp ett ordentligt ABX-test och jämföra så kommer du falla i fällan. Dvs kommer du inte kunna med säkert att säga vilken fil som har vilket format. Jag har åkt dit själv...Många gånger! Till och med så att jag valde att konvertera ner mitt stolta musikarkiv från .flac, DSD och andra högupplösta format till 320kbps MP3. Japp! Skitsunkigt och väldigt O-hifi att göra det MEN jag får plats med det mesta på mitt 128gb minneskort till dapen, samt att man sparar batteritid. Jag gillar inte dödsmetall mindre för det och jag kan lyssna ett par timmar till innan laddning

Vid datorn där jag har min main rigg så väljer jag typ alltid Spotify före Foobar med adons för Bit-perfect ändå. jag har dock en refernslista som jag använder när jag testar nya grejer som jag behåller i .flac bara för att..Men annars skiter jag i formatet och väljer musik framför format.

Njae men ändå... Oftast har man ju rätt och när man jämför A och B och B alltid låter bättre så varför välja A om inte av praktiska skäl som du nämner :).

Har Spotify nu vart för lat för att avabbonnera. Lika deprimerande varje gång försöka köra nightwish. Behöver egentligen ingen streaming har nog med cds att dra igenom. Det jag önskar är att det skulle gå att fixa någon magisk dac som kan lira från två källor samtidigt så jag kan använda min cd växlare till datorn medan jag kör flight simulator eller vad jag nu gör. Att hålla på och byta cd är lite 90-tal det saknar jag inte

Alternativet är ju en förstärkare som kan köra från två ingångar samtidigt men det verkar va en sällsynt feature och då måste man ha två dacar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Njae men ändå... Oftast har man ju rätt och när man jämför A och B och B alltid låter bättre så varför välja A om inte av praktiska skäl som du nämner :).

Har Spotify nu vart för lat för att avabbonnera. Lika deprimerande varje gång försöka köra nightwish. Behöver egentligen ingen streaming har nog med cds att dra igenom. Det jag önskar är att det skulle gå att fixa någon magisk dac som kan lira från två källor samtidigt så jag kan använda min cd växlare till datorn medan jag kör flight simulator eller vad jag nu gör. Att hålla på och byta cd är lite 90-tal det saknar jag inte

Alternativet är ju en förstärkare som kan köra från två ingångar samtidigt men det verkar va en sällsynt feature och då måste man ha två dacar.

Om du tar bort placebo ur ekvationen så tror jag att helt ärligt att du inte klarar detta test. http://abx.digitalfeed.net/
Vill du använda egna filer så har du komponenten till foobar här https://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx

Att själv sitta och göra ett A-B test och trycka på knapparna är helt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Helt ärligt så råder jag dig till att sluta jaga högupplöst material. Visst så låter Tidal bra men om du tar dig tid till att sätta upp ett ordentligt ABX-test och jämföra så kommer du falla i fällan. Dvs kommer du inte kunna med säkert att säga vilken fil som har vilket format. Jag har åkt dit själv...Många gånger! Till och med så att jag valde att konvertera ner mitt stolta musikarkiv från .flac, DSD och andra högupplösta format till 320kbps MP3. Japp! Skitsunkigt och väldigt O-hifi att göra det MEN jag får plats med det mesta på mitt 128gb minneskort till dapen, samt att man sparar batteritid. Jag gillar inte dödsmetall mindre för det och jag kan lyssna ett par timmar till innan laddning

Vid datorn där jag har min main rigg så väljer jag typ alltid Spotify före Foobar med adons för Bit-perfect ändå. jag har dock en refernslista som jag använder när jag testar nya grejer som jag behåller i .flac bara för att..Men annars skiter jag i formatet och väljer musik framför format.

Fullt möjligt jag blivit lite besatt men det går nog över.

Men jag tänker så här:

Orkar jag hålla på att bygga upp ett eget arkiv med flac filer etc och med NAS lagring hemma, börjar rippa cd skivor som ändå finns tillgänliga på musikstreamingtjänsterna?

Svar: Nej, visst vore det säkert kul och kanske bättre strikt ljudmässigt men jag värderar bekvämlighet dock vill jag ändå ha tillgång till bra ljudkällor (i synnerhet nu när jag satsat på amp/dac + öppna lurar)

Vilken musikstreamingstjänst har bäst kvalité men ändå tillräckligt bra utbud så att man inte stör sig på det?

Nu provar jag Tidal Hifi men även tex Qobuz som nämndes här ser klart intressant ut, får se om jag testar den också.

Det här med MQA/master tracks beror väl en del på att jag köpte en iFi Zen Dac och blev nyfiken på hur det låter men förstår nu att det är en ganska livlig debatt om MQA på olika musikforum världen över, något förvillande för en amatör som mig. Sedan kan jag tycka att det är lite löjligt att se ner på det om man inte själv använder sig av streaming utan mest har lokala arkiv av flac etc.

Jag är medveten om att jag säkert skulle åka dit på diverse a och b tester. Sist inte minst beror det väl mycket på produktion och inspelningskvalitet, antar att större mainstream grupper ofta har vassare produktioner men det kanske varierar.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Fullt möjligt jag blivit lite besatt men det går nog över.

Men jag tänker så här:

Orkar jag hålla på att bygga upp ett eget arkiv med flac filer etc och med NAS lagring hemma, börjar rippa cd skivor som ändå finns tillgänliga på musikstreamingtjänsterna?

Svar: Nej, visst vore det säkert kul men jag värderar bekvämlighet dock vill ändå att det ska låta bra.

Vilken musikstreamingstjänst har bäst kvalité men ändå tillräckligt bra utbud så att man inte stör sig på det?

Nu provar jag Tidal Hifi men även tex Qobuz som nämndes här ser klart intressant ut, får se om jag testar den också.

Det här med MQA beror väl en del på att jag köpte en iFi Zen Dac men förstår nu att det är en ganska livlig debatt om MQA på olika musikforum världen över, något förvillande för en amatör som mig.

Jag är medveten om att jag säkert skulle åka dit på diverse a och b tester. Sist inte minst beror det väl mycket på produktion och inspelningskvalitet, antar att större mainstream grupper ofta har vassare produktioner men det kanske varierar.

För att sammanfatta vart jag vill komma.

Om du inte klarar ett ABX-test, så strunta helt i MQA, .FLac osv osv och välj det billigaste/smidigaste alternativet för dig och va nöjd. Det spelar ingen roll hur låten är inspelad osv utan det du pratar om är format. Kan du inte höra skillnaden på formaten så spelar det väl ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

För att sammanfatta vart jag vill komma.

Om du inte klarar ett ABX-test, så strunta helt i MQA, .FLac osv osv och välj det billigaste/smidigaste alternativet för dig och va nöjd. Det spelar ingen roll hur låten är inspelad osv utan det du pratar om är format. Kan du inte höra skillnaden på formaten så spelar det väl ingen roll?

Fullt möjligt jag inte klarar något test (jag vet inte det ännu) men nu är det ju helt nyligen jag börjat intressera mig för bättre ljud via lurar.

Det enda jag vet är att det låter riktigt bra via min Zen Dac när jag låter den rendera Tidal MQA/Master tracks (men ja, Hifi spåren låter super också). Ja, jag har verkligen tyckt (inbillat mig?) mig höra skillnad i ljudkvalité mot Spotify (åtminstone när jag vrider upp volymen) men fullt möjligt detta är placebo/inbillning just när prylarna var nya.

Men du har helt rätt, det vore bra för mig att testa mera seriöst så att jag inte hoppar på ett dyrare Tidal abonnemang helt i onödan (30 dagars test nu).

Blir väldigt nyfiken på andras åsikter i denna tråd också:

Ingen här som hör skillnad i ljudkvalité mellan Spotify och Tidal Hifi samt Master tracks?