Microsoft avtäcker Xbox Series S med prislappen 3 595 kronor

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: indeed! Personligen har jag inga problem med galet snygga spel i 30 FPS, så länge som det handlar om stabila 30. Visuella mästerverk som God of War 2018, Marvel's Spider-Man, Horizon: Zero Dawn med flera är grymt trevliga spelupplevelser trots mål på 30 FPS. Problemet med nuvarande generation är att spelen med hög teknisk ambition och 30 FPS som måluppdatering inte hållit stabila 30.

Jag hoppas inte att utvecklarna går samma väg med XSS/XSX/PS5, dvs. att sikta för högt med upplösning/teknisk ambition/FPS med svajig bilduppdatering som resultat. Men, med processorkärnor som faktiskt är moderna och tekniker som VRS och VRR ökar chansen för att de faktiskt ska kunna optimera till 30 FPS även vid hög visuell ambition. Just VRR kan jag inte utnyttja med min nuvarande TV, men övriga funktioner ska förhoppningsvis räcka tillräckligt långt!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag tänkte inte på konto så mycket när jag föreslog Switch, snarare att den mer har den typen av spel som hen verkade vilja ha på en konsol. Alltså couch co-op. Det finns en del sådana guldkorn på XB och PS men på det stora hela är de ju mer inriktade på typ samma spel som en PC, till skillnad från Switch som verkligen är gjord för att spelas tillsammans lokalt.

Håller med helt!

Skrivet av snajk:

Nintendos konto-hantering har alltid varit katastrof dock, inte för att de spionerar eller nåt sånt men för att det är väldigt oklart vad som gäller, kan man flytta spel, saves och så vidare.

Jo, även om jag är lite av ett Switch/Nintendo-fan, så är även jag rätt besviken på den dåliga hanteringen av save states. Där har verkligen Nintendo något att lära av Microsoft.

Skrivet av snajk:

Jo, men kan man ens köra en XB utan konto? Jag har aldrig testat men min uppfattning är att det har varit ett krav sedan de började bli uppkopplade. Skivor är ju trevligt (eller jag vet inte, de har ju vissa fördelar i alla fall) men oavsett skiva eller ej så verkar ju de flesta spel kräva en rätt stor nedladdning vid första installationen och dessutom löpande uppdateringar.

Vet inte, men jag tror det är ett krav på både Xbox och Switch. För att vara helt ärlig så är jag dock inte hundra. Faktum är att jag själv aldrig använt, eller ens försökt att använda, någon utan ett konto (vilket för övrigt gäller även på dator när jag loggar in på både macOS och Windows, eller mina mobiler).

Ser inte riktigt poängen utan, och med en enhet som bara ladda ner från nätet (som just XSS) så är det ju absolut inte möjligt utan.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@loevet:

Delar helt din poäng och kommentar om stabilitet och jämnhet. Det finns inget värre än när man får stutter, eller när FPS dippar i spel. Då tar även jag hellre en lägre FPS, men en som faktiskt hålls och fungerar. Det är A&O.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

???

Hmm. Förstår själv inte denna frågan?

Du får nog precisera dig lite mer (har läst din kommentar flera gånger, utan att förstå).

Vad har ditt utlägg om 60 tesp 30 fps med det jag sa (att Series S inte är till för en viss typ av tv) att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad har ditt utlägg om 60 tesp 30 fps med det jag sa (att Series S inte är till för en viss typ av tv) att göra?

Det är säkert jag som missförstått dig (lite hungrig innan lunch och tänker nog inte helt klart).

Gällande 30 vs 60 FPS och 1080p vs 4K, så är det endast ett exempel på att man kan som utvecklare välja att balansera samma spel för olika användning med samma begränsade hårdvara (som en XSS); antingen tex. 4K/30 eller tex. 1080/60. Men som Andreas påpekar är ju detta inte några exakta värden, utan mer av teoretiska exempel för att förenkla diskussionen (även om det kanske fick motsatt effekt här).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är högtalaren jag tänkte på direkt så fort jag såg bilden på XSS:

https://elumina.me/blog/the-dieter-rams-famous-10-principles-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Detta har tagits upp tidigare i tråden;

Konsoler säljs ofta med låga marginaler, och väldigt ofta även med negativa marginaler (dvs. MS och Sony gör mer eller mindre förlust på de). Det slutar oftast inte så väl om de inte kan ta igen förlusterna på annat sätt.

Sony släppte ju från början PS3 med just tanken att även kunna använda den som en dator med mus och tangentbord, och funktionen OtherOS. Men den tog de bort bara tre år efter lansering när den nerslimmade modellen av PS3 ersatte, och sedan året efter det faktiskt retroaktivt från original PS3 (var bla. det som ledde till Anonymous hack av PS, och även för class action law suit emot Sony).

Jag tycker inte det är något stort problem egentligen. Det finns ganska mycket marginal mellan vad en konsol kostar och vad man kan tänka sig betala för en konsol som också har Windows. PS3:an var ju en helt annan arkitektur som överhuvudtaget inte kunde köra Windows. Idag är konsolerna bara en nerlåst PC, som dessutom är snarlika varandra.

Man får göra som man vill, men för mig är det inte så lockande att konsumera för att konsumera ännu mer för att slutligen slösa bort tid och ha ytterligare prylar och prenumerationer. Kan de däremot erbjuda något som är enklare eller bättre så kan jag dock tänka mig att slösa tid på det istället för på något annat. I dagsläget verkar det dock inte vara så, men det kan ju ändras när konsolerna och spelen släpps.

Permalänk
Avstängd

Bra sammanfattning i denna video:

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot @ipad utvecklare kommer sannolikt sikta på ett spann av upplösningar och bilduppdateringar, precis som de kommer göra med XSX och PS5. Vissa siktar kanske in sig på 1440p med enklare teknisk ambition i 120 FPS, andra siktar kanske in sig på 1440p med full visuell flärd i 30 FPS, andra kanske siktar på ett mellanläge i 1080p och 60 eller 120 FPS.

Ingen av plattformarna kommer ha ett binärt upplägg där utvecklare siktar på samma ambition gällande upplösning, bilduppdatering och teknisk nivå. Allt vi vet är att MS påstår att XSS är kapabel till 1440p "i upp till 120 Hz", hur utvecklarna väljer att utnyttja det är en annan femma.

Som sagt, inget av detta har med "vilken tv är XSS till för" att göra men vad man kan säga om XSS är att spel på XSS högst troligt kommer sikta på samma mål-framerate som spelet har på XSX (120 fps möjligen undantaget - men alltså inte uteslutet, vilket överraskar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är säkert jag som missförstått dig (lite hungrig innan lunch och tänker nog inte helt klart).

Gällande 30 vs 60 FPS och 1080p vs 4K, så är det endast ett exempel på att man kan som utvecklare välja att balansera samma spel för olika användning med samma begränsade hårdvara (som en XSS); antingen tex. 4K/30 eller tex. 1080/60. Men som Andreas påpekar är ju detta inte några exakta värden, utan mer av teoretiska exempel för att förenkla diskussionen (även om det kanske fick motsatt effekt här).

Där sa du nått...behöver få i mig lunch.

Faktum är ju att flera spel tycks sikta på 30 eller 60 fps, dvs att det blir valbart. Är toppen, kan man både räkna pixlar och, ahm, spela.

Permalänk
Konsolgrävare

Ny video:

Xbox all Access till Sverige:
https://news.xbox.com/en-us/2020/09/09/xbox-all-access-expand...

Series X $499 release 10 November:
https://twitter.com/Xbox/status/1303680112156524544

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | Steam Deck | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

PS3:an var ju en helt annan arkitektur som överhuvudtaget inte kunde köra Windows.

Funktionen OtherOS på PS3 var inte för Windows, utan för att användare skulle kunna använda den med olika OSS desktopsystem.

Tillsammans med Linux (framtagen för just PS3), mus och tangentbord, fungerade den som en dator (fram tills att Sony dödade den funktionen när de gick för mycket back på det).

Skrivet av prpx:

PS3:an var ju en helt annan arkitektur som överhuvudtaget inte kunde köra Windows. Idag är konsolerna bara en nerlåst PC, som dessutom är snarlika varandra.

Trots att PS4, PS5 och Xbox 1/Series använder AMD64, och AMD-grafik, så är arkitekturen övrigt hos de konsolerna inte PC-kompatibla.

Även om Sony och Microsoft skulle låsa upp de helt (vilket de som sagt inte kommer göra), så skulle det ändå inte gå att installera en vanlig Windows-installation.

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tyvar1: du är min vän i tips-bukten Har lagt in genomgångsvideon i artikeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Som sagt, inget av detta har med "vilken tv är XSS till för" att göra men vad man kan säga om XSS är att spel på XSS högst troligt kommer sikta på samma mål-framerate som spelet har på XSX (120 fps möjligen undantaget - men alltså inte uteslutet, vilket överraskar).

Ok. Då är jag med på vad du var ute efter.

Missförstod nog dig som sagt lite i hungern. Ordnade en Pad Thai till lunch, och nu hänger jag med lite bättre (lite också tack vare bra förklaring av dig ovan).

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

Haha ingen fara

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | Steam Deck | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Gears 5 Multiplayer 120 fps.
På Series S. Där ser man.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Ja jisses, Microsoft sondmatar oss verkligen med uppgifter om konsolerna. Nu har de släppt mer konkreta specifikationer för hur Series S står sig mot Series X, artikeln har uppdaterats igen! Återstår att se om det är sista gången idag jag gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja jisses, Microsoft sondmatar oss verkligen med uppgifter om konsolerna. Nu har de släppt mer konkreta specifikationer för hur Series S står sig mot Series X, artikeln har uppdaterats igen! Återstår att se om det är sista gången idag jag gör det.

2 GB @ 56 GBps hade jag inte gissat i förväg iaf.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av ipac:

2 GB @ 56 GBps hade jag inte gissat i förväg iaf.

Ja verkligen, det är faktiskt större skillnad mellan de båda än jag hade väntat mig. Visst, samma bandbredd sett till lagringen, men annars är skillnaderna signifikanta nog för att utvecklare rimligtvis borde behöva anpassa koden en del för Series S. Där borde PS5 bli en lättare målplattform, de dynamiska klockfrekvenserna till trots, eftersom utvecklarna åtminstone siktar på samma kapacitet där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja verkligen, det är faktiskt större skillnad mellan de båda än jag hade väntat mig. Visst, samma bandbredd sett till lagringen, men annars är skillnaderna signifikanta nog för att utvecklare rimligtvis borde behöva anpassa koden en del för Series S. Där borde PS5 bli en lättare målplattform, de dynamiska klockfrekvenserna till trots, eftersom utvecklarna åtminstone siktar på samma kapacitet där.

Så här säger farbror Phil om det

In speaking to game developers, we identified the areas that are most difficult to scale effectively, including the CPU and I/O, and made it easy to include Xbox Series S for developers who are targeting their experiences for Xbox Series X.

Så vi får väl se hur mycket snack det är

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@issue: jo jag tror säkert att det är den bästa kompromissen om man ska ha två SKU:er med märkbar skillnad i kapacitet, men rimligtvis borde det kräva större insats från utvecklarnas sida än de tvingas göra med PS5. Men här har jag för dålig insikt för att kunna konstatera något, återstår att se när de första renodlade Xbox Series-spelen utsätts för gedigna jämförelser!

BTW: Series-konsolerna är för övrigt inte ett särskilt smidigt samlingsnamn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Tänk om man hade kunnat få en sån här Series X/S med Windows 10. En färdigbyggd behändig liten låda för en så liten summa som dessa kostar hade jag inte tvekat en sekund.

Ja, tipsa Microsoft om detta guldtips. Tänk vad användbart denna låda skulle bli jämfört med en spelkonsol som mest samlar damm efter att man upptäckt hur tråkiga alla spel är att spela med xbox kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja, tipsa Microsoft om detta guldtips. Tänk vad användbart denna låda skulle bli jämfört med en spelkonsol som mest samlar damm efter att man upptäckt hur tråkiga alla spel är att spela med xbox kontroll.

Tipset behöver ni inte skicka till Microsoft (eller Sony). Det ligger inte i deras intresse att sälja datorer till förlustpriser. Det finns en orsak till att de är så fantastiskt billiga jämfört med datorer.

Xbox stödjer mus och tangentbord (men det är upp till varje speltillverkare om det vill stödja det, eller inte). Tror det är samma på PS.

Sedan spelar jag vissa typer av spel på PC med Xbox (elite) kontroller. Passar fint för många spel (men andra inte).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Jag må tycka att den prestandamässigt hamnar i en svår sits, men jisses... Den är riktigt snygg. Under 3 liter innebär ju att den är i ungefär samma storlek som Velka 3.

Snyggaste konsolen sen... Ja, kanske nånsin?

Microsoft skulle kunna sälja den som kompakt hem-/kontors-/speldator som den är. Sjukt liten. Jag har sneglat på nya Zen2-baserade AMD "NUC"ar och kunde man få Windows 10-stöd i dessa och använda som dator... jävlar alltså!

Skrivet av loevet:

Dags för en ny titel kanske?

Skrivet av loevet:

Jag har inte följt allt som hänt i veckan med alla möjliga nyheter men känns lite som att MS efter läckan, vilken för en gångs skull tycks vara en riktig läcka, även om det förstås kan vara en medveten läcka lika väl. Sondmatning är bra uttryckt, känns som att de avslöjar allt men över tid. Så fort tangentbordens klickande tystnar kommer nästa nyhet.

Hoppas fortfarande på att Forza Horizon 5 avslöjas för lansering dag ett. Där jag kommer spendera mycket av min speltid isåfall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Tipset behöver ni inte skicka till Microsoft (eller Sony). Det ligger inte i deras intresse att sälja datorer till förlustpriser. Det finns en orsak till att de är så fantastiskt billiga jämfört med datorer.

Xbox stödjer mus och tangentbord (men det är upp till varje speltillverkare om det vill stödja det, eller inte). Tror det är samma på PS.

Sedan spelar jag vissa typer av spel på PC med Xbox (elite) kontroller. Passar fint för många spel (men andra inte).

Det enda som lär hindra Microsoft är att de själva stödjer något sådant. Nu är förstår vitsen att folk ska köpa spel för att Microsoft, i detta fallet, ska börja tjäna några nämnvärda pengar på konsollen. Eller bara skaffa Game Pass. Eller att man köper en mjukvaruuppgradering som ger möjlighet för datorbruk. Möjligheterna är många egentligen, om viljan finns.

Jag menar... en stor "NUC" med spelprestanda och raytracing. Klarar allt en vanlig dator borde kunna göra.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: Absolut, rubriken ändrades på framsidan men i all hast tänkte jag inte på att ändra i själva artikeln (separata system). Åtgärdat nu dock!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@anders190: Absolut, rubriken ändrades på framsidan men i all hast tänkte jag inte på att ändra i själva artikeln (separata system). Åtgärdat nu dock!

Oj, nej jag var extremt otydlig ser jag nu. Tänkte mer att @tyvar1 skulle haft en ny titel.
Leverar mycket bra till forumet, trevlig att språka med under alla år och förtjänar något lite extra, i mitt tycke iallafall.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: Jahaaaaa! Det var jag inte alls med på Ja det har han sannerligen förtjänat, och håller med om att han är en trevlig prick. Vad säger du @tyvar1, "Tipsmästaren" eller "Konsolgrävare", vilket föredrar du?

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Oj, nej jag var extremt otydlig ser jag nu. Tänkte mer att @tyvar1 skulle haft en ny titel.
Leverar mycket bra till forumet, trevlig att språka med under alla år och förtjänar något lite extra, i mitt tycke iallafall.

Trevligt att få höra! Alltid roligt att få nörda av sig lite med folk med samma intressen. 🎮

Skrivet av loevet:

@anon5930: Jahaaaaa! Det var jag inte alls med på Ja det har han sannerligen förtjänat, och håller med om att han är en trevlig prick. Vad säger du @tyvar1, "Tipsmästaren" eller "Konsolgrävare", vilket föredrar du?

Oh kul, diggade Konsolgrävare! (Vilken grej med en egen titel, det trodde man aldrig )

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tyvar1: Sagt och gjort, herr Konsolgrävare!

Visa signatur