Google rullar ut Android 11

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte ditt svar, inlägget jag svarade på handlade om att plastkort är enkla att kopiera, vilket jag sedan invände att de inte är. Det du skriver har inget med det att göra.

Nej du skrev bl.a. På det sättet kommer alltid plastkort kombinerat med säkra terminaler att vara säkrare än mobiltelefoner.
Varvid samma argument går gälla med att ha lösenord i en lapp emot att ha det i en lösenordshanterare i mobilen. Då papperslappen är så otroligt svår att hacka elektronisk och komma över lösenorden.

När det gäller säkerhet måste man se helheten. Där det idag är vansinne att folk bär med sig mobil med bankid ut på skumma platser mitt i natten, där de kan göra det ena och andra som ta banklån.
Men när det gäller ID, så är det ett jätteproblem idag att många ej har något vettig förvaring till dessa kort idag när de är ute. Så det bästa är att inte ta med ens idkort ut i onödan.
Liksom var ska man ha körkortet? Plånbok, vem använder sån idag, var har ni den? För mig, mobilen i ena fickan, nycklar plus hörlurar i den andra. Mer får ej plats i framfickorna och ha plånbok i bakfickan är ju dumt.
kortsfodral samma problem, plånboksfodral, ja lätt att körkortet ramlar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej du skrev bl.a. På det sättet kommer alltid plastkort kombinerat med säkra terminaler att vara säkrare än mobiltelefoner.
Varvid samma argument går gälla med att ha lösenord i en lapp emot att ha det i en lösenordshanterare i mobilen. Då papperslappen är så otroligt svår att hacka elektronisk och komma över lösenorden.

När det gäller säkerhet måste man se helheten. Där det idag är vansinne att folk bär med sig mobil med bankid ut på skumma platser mitt i natten, där de kan göra det ena och andra som ta banklån.
Men när det gäller ID, så är det ett jätteproblem idag att många ej har något vettig förvaring till dessa kort idag när de är ute. Så det bästa är att inte ta med ens idkort ut i onödan.
Liksom var ska man ha körkortet? Plånbok, vem använder sån idag, var har ni den? För mig, mobilen i ena fickan, nycklar plus hörlurar i den andra. Mer får ej plats i framfickorna och ha plånbok i bakfickan är ju dumt.
kortsfodral samma problem, plånboksfodral, ja lätt att körkortet ramlar ut.

Ja, då förstår jag hur du menar, men nu hamnar vi jättelångt borta från diskussionen om Android 11, och att korrigera ett felaktigt påstående om att plastkort är enkla att kopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Om jag förstått det rätt så kommer Wireless AA "aldrig" (i nutid/närtid) att fungera via bluetooth då kapaciteten inte räcker till.
Wireless AA går över wifi, vilket kräver att enhet du ansluter till också såklart måste ha wifi.
Dvs nyare (fåtal) bilar som har wifi support fungerar wireless AA på teoretiskt.

Det finns dock goda nyheter tills tekniken har kommit ikapp i bilarna!

https://www.indiegogo.com/projects/aawireless

Checka in denna dongle som är under utveckling.
Har själv beställt en och väntar med spänning.

Tack för infon, har inte backat något så snabbt förut, precis vad jag har letat efter. Senast i sommaren så sökte jag efter en sån möjlighet till min Samsung A10e som stöder trådlös Android Auto i Android 10 redan (min bil saknar dock wifi) och då var det bästa alternativet att man körde en sekundär telefon med något apk paket (kanske kräver rootad telefon) där telefonen skulle användas som en wifi router för trådlös AA men tyckte det var såpass omständigt att jag tog aldrig och testade, dessutom lär det ska ha tagit typ 30 - 40 sek förrän du ens får i gång det efter uppstart. Detta verkar som en mera elegant lösning.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag ser fortfarande fram emot en Androiduppdatering som funkar på äldre hårdvara. Känns jävligt dumt att min Galaxy S7 fastnat på Oreo, och att min Galaxy S4 och Nexus 4 fastnat på Lollipop (när borde klara mycket nyare OS, vilket också visas av LineageOS).

Nåja, får trösta mig med att batteriet nog tar slut innan appar överlag slutar funka med Oreo. I takt med att mobiler blir en mer mogen marknad måste det dock bli lättare att behålla mobilerna längre, trots tillverkarnas eventuellt andra agendor.

Så, färdigmuttrat för idag. Men det var längesedan man kastade sig över en ny Android-version.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

När man hämtar ut paket så scannar de streckkoden på körkortet.

Som innehåller personnummer o inget mer.
Vanlig ean kod. Kan ladda ner en streckkodsfont till Word

Hade gärna sett en digital nyckel kopplad till nån databas.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Känns som varje ny version av Android bara handlar om mer begränsningar för varje gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Känns som varje ny version av Android bara handlar om mer begränsningar för varje gång...

Begränsningar för 3:e parts appar, för att det skrikits högt om hur hemskt det varit med integriteten tidigare...

Permalänk
Medlem

@keyser: jag ogillar det starkt... Anledningen med Android för mig grundades i frihet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Wireless Andoid Auto, kan ju börja med att släppa Android Auto officiellt i Sverige först. Har kört .apkn i 3 år nu utan problem men hade ju vart trevligt om man kunde uppdatera via play store.

Vänta va? Android 10 har ju AA inbyggt så vem bryr sig om Sverige inte står med på deras lista? Kommer dom ens uppdatera den listan i och med att det är inbyggt i OS?

Har man en äldre telefon kanske man får köra separat APK såklart.

Ser fram emot Android 11 om något år eller två. Samsung.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@keyser: jag ogillar det starkt... Anledningen med Android för mig grundades i frihet

Ptja, det ger ju dig friheten att styra hur apparna beter sig på din telefon.

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: Kul!
Jag hoppas mycket på detta också!
Notera dock att det är rätt lång starttid för denna teknik också.
30-40 sek för prototypen, slutgiltiga produkten ska bli lite snabbare men det kommer inte bli lika snabbt som bluetooth helt klart.
Jag kan leva med det tills jag byter till en nyare bil med inbyggd wifi...

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

@RPGWiZaRD: Kul!
Jag hoppas mycket på detta också!
Notera dock att det är rätt lång starttid för denna teknik också.
30-40 sek för prototypen, slutgiltiga produkten ska bli lite snabbare men det kommer inte bli lika snabbt som bluetooth helt klart.
Jag kan leva med det tills jag byter till en nyare bil med inbyggd wifi...

Jo det är inget, det kan man leva med. I Mazda 3:an har jag usb uttag inne i mittenfacket så det blir bra ställe att gömma undan denna box så märker man inte av den ens. Man har blivit riktig bekvämligsnisse eller vad man nu ska kalla sig på senare år så trådlös AA är ganska stor grej för mig faktiskt, återstår att skaffa sig nån trådlös laddare till bilen kanske som kunde få plats i mittenfacket också där cigarrettändaren också råkar finnas om det skulle bli längre bilfärder.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Så... eh... för oss nybörjare - var, när och hur uppdaterar jag? Har en 1 vecka gammal Galaxy A71.

Har aldrig intresserat mig för telefoner förut - min gamla kostade tusenlappen - men nu använder jag den mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilossolin:

Så... eh... för oss nybörjare - var, när och hur uppdaterar jag? Har en 1 vecka gammal Galaxy A71.

Har aldrig intresserat mig för telefoner förut - min gamla kostade tusenlappen - men nu använder jag den mycket mer.

Från inställningarna på telefonen, när Samsung släpper uppdateringen, genom att klicka på en knapp.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Från inställningarna på telefonen, när Samsung släpper uppdateringen, genom att klicka på en knapp.

Jaså, tackar. Kollade nu men det står inget där än. Antar att det kommer en avisering när det dyker upp?

Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilossolin:

Jaså, tackar. Kollade nu men det står inget där än. Antar att det kommer en avisering när det dyker upp?

Ha en bra dag!

Det kan vara många månader bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilossolin:

Jaså, tackar. Kollade nu men det står inget där än. Antar att det kommer en avisering när det dyker upp?

Ha en bra dag!

Brukar dyka upp en avisering om det.
Samsung kan ibland vara lite långsamma med sina större uppdateringar, så svårt att säga när den dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag ser fortfarande fram emot en Androiduppdatering som funkar på äldre hårdvara. Känns jävligt dumt att min Galaxy S7 fastnat på Oreo, och att min Galaxy S4 och Nexus 4 fastnat på Lollipop (när borde klara mycket nyare OS, vilket också visas av LineageOS).

Nåja, får trösta mig med att batteriet nog tar slut innan appar överlag slutar funka med Oreo. I takt med att mobiler blir en mer mogen marknad måste det dock bli lättare att behålla mobilerna längre, trots tillverkarnas eventuellt andra agendor.

Så, färdigmuttrat för idag. Men det var längesedan man kastade sig över en ny Android-version.

Ja, det är tråkigt, har ju precis som du säger inte egentligen att göra med att mobilerna inte klarar av nya uppdateringar utan att tillverkarna inte gör de tillgängliga för äldre hårdvara. Google själva erbjuder inte mer än 3 års uppdateringar, Apple har 5 år vilket känns som en bra nivå för features, säkerhetsuppdateringar hade man ju gärna fått ännu längre. De flesta har ju inte tid/ork/intresse att pilla med custom ROMs.

Permalänk
Medlem

Stornumren eskalerar i fart för varje år känns det som. För var det 4.0 4.1 4.2 under år. Nu är det det typ 9 10 11 under ett eller ett par. Har de bråttom att komma om iOS eller nått?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

AA via bluetooth finns redan via någon dongel man sätter i usb-uttaget så hur kommer det sig att man ska behöva wifi nu? Kapaciteten via bluetooth är uppenbarligen tillräcklig

Permalänk
Medlem

blir en iphone 12 så j-a less på androids uppdateringar som telefontillverkarna skiter att implementera...

Permalänk
Inaktiv

Var tvungen att kolla vilken version det var i luren Android 7 vadf missar man? Jag menar ska man köpa en ny lur som tar 11an kanske, för min gamla häck kan inte uppgraderas vad jag vet.

Nu använder jag ju till 90% telefonen till att ringa, de övriga procenten går åt till att kolla börsen och köra spotify så då kanske man klarar sig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

blir en iphone 12 så j-a less på androids uppdateringar som telefontillverkarna skiter att implementera...

Personligen ser jag ju iaf Pixel som huvudalternativet för Android, just pga de flesta övriga tillverkarnas dåliga hantering av uppdateringar.
Annars är det väl typ något som ingår i Android One eller något sådant som skulle vara ett alternativ.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lågprismärket Realme verkar redan ha 11 beta att ladda ner för vissa telefoner.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämner chatt bubblorna? 😂😂

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Från inställningarna på telefonen, när Samsung släpper uppdateringen, genom att klicka på en knapp.

När och framförallt OM Samsung släpper uppdateringen till denna telefon. Det är ingen flaggskeppstelefon så risken är stor att den blir utan.

Permalänk
Medlem

Gött. Har väntat på trådlös AA i ett par år nu.
Om de nu bara kan fixa sitt värdelösa tangentbord och autokorrekt så är jag nöjd.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har fått Android Auto via Google Play men har för mig det bara är på Android 10 och uppåt.

Android Auto Wireless skulle vara suveränt, slippa pilla med att koppla in telefonen med USB-sladd varje gång. Bara det inte är begränsat så att bilen måste stödja det också, då lär det bli svårt.

Precis vad jag också undrade, vad gäller för bilen för att detta ska funka. Men ett steg i rätt riktning i vilket fall, och hoppas i samband med detta att även trådlös laddning blir standard i nya bilar.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För det första innebär inte digitalt ID att man måste överge fysisk.
Men ytterst få personer skulle välja att bära med sig fysisk ID då det innebär så massa krångel i onödan. Liksom var ska man ha det där körkortet? Har man i plånboksfodralet så finns det risk att det ramlar ur, tejpar man fast den, så säger hur många butiker som helst de vill se leg för ens bonus och man behöver krångla.
Digitalt id i mobilen kan självklart krångla den med, men det är en risk många är beredd att ta. På samma sätt som att för 20år sedan gick folk runt med kontanter, då det var det enda pålitlig att handla med. Allt annat krånglar, inte minst bankkortsavläsare som butiker har. Men alternativt med kontanter vill folk ej ha då det kräver en plånbok.

Orsaken till att folk ogillar plånböcker nu idag, beror på att de redan har för mycket saker att ha koll på. Oftast en stor nyckelknippa +stor mobil, det får vara tillräckligt. Den där plånboken var ska man ha den när man går med byxor + en tröja? Bakfickan och sedan både ha leg + bankkort i den som man nästan aldrig använder, detta bara för att locka ficktjuvar. Framfickorna. Ena ligger mobilen i, andra nycklarna.

Det är tuffa tider... Bära på nyckelknippa och mobil, helt sjukt.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Det är tuffa tider... Bära på nyckelknippa och mobil, helt sjukt.

Vissa vill ha en fet plånbok också. Och detta ska de jämnt konstant ha i fickorna, även när de har kortbyxor som enbart har två små framfickor, där enbart ~7" mobilen får plats i den ena fickan. Kvar är en ficka för nycklar, hörlurar och lite annat. Varför man skulle vilja ha sitt körkort här som man absolut inte får tappa är en bra fråga?
Varför ID stöds funktionen i android är bra. Kvar är att vänta in att länderna inför det.