Vilka ska inte uppgradera till 3000 serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Detta är varför så få Freesync skärmar är G-Sync Compatible, de är helt enkelt för dåliga, även om vissa kanske fungerar hyfsat ändå.

Inte bara därför.
Nvidia har ett antal kriterier som måste uppfyllas för att de skall kalla en slärm för "G-Sync Compatible". En del av dessa är kvalitetskriterier, men sedan så finns det även sådant som att än skärm måste ha Adaptive sync påslaget per default för att få kallas G-Sync Compatible.
Så en skärm kan vara hur bra som helst, men är inte stödet för G-Sync aktiverat out of the box så blir den ändå inte klassad som G-Sync Compatible.
Sen så finns det naturligtvis också skärmar som helt enkelt är för dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, enda skilladen är att nVidia kräver ett chip i skärmen som kostar ett par tusen. Teknikmässigt? Ingen skillnad alls från vad jag förstått det som.

Det handlade om ett premium på ca 1500 kr. Av naturliga skäl kom det inte några budgetmodeller med G-Sync då det var en funktion riktad mot entusiaster. Att sentida GeForce-kort kan fungera ihop med Freesync-skärmar är ett sätt att få adaptiv synkronisering på billigare hårdvara.

Skrivet av Lodisen:

Min skärm fungerar likadant på AMD som nVidia.

Din skärm, ja. Min skärm, nej.

Skrivet av Lodisen:

Jag tycker bara man bör vänta. Bara för att det varit så att nVidia varit i framkant så betyder det inte att dom alltid kommer vara det.

Om AMD har något att komma med så får de bevisa det först, jag har inget intresse av att betala för att vara deras betatestare. Höstens konsoler kan ju också vara bättre och/eller mer prisvärda, så med den logiken borde man ju vänta till november.

Skrivet av Lodisen:

Det är ungefär som att säga 2016 (Intel har alltid varit bättre, skit i AMD). Sedan släpper AMD Ryzen med 8C som kör över 4C från Intel.

Vad beträffar spel så är ju Intel fortfarande bäst, men det är ju trevligt att AMD lyckats göra en comeback med sina CPUer. Det innebär positiva saker för mig, även om jag inte köper en.

Skrivet av Lodisen:

Det är mycket möjligt att nVidia kommer vara bättre, men det skadar inte att vänta en månad.

Så är det säkert om man inte bryr sig om det mjukvarumässiga övertag Nvidia haft under lång tid, eller kan tänka sig att byta märke och börja om från scratch med hur allt fungerar.

Skrivet av medbor:

Att inte kunna vänta en månad och se vad som erbjuds av andra laget (om inte annat en prissänkning eller release av upphottade modeller från första alternativet) det är väldigt kortsiktigt och impulsivt.

Knappast när man inte ska uppgradera till en AMD-produkt.

Skrivet av medbor:

Eller som du när du köpt fast dig i förlegad hårdvarulösning som gör att du inte ens kan testa andra sidan så är det ju kört i vilket fall...

Nu är ju G-Sync knappast ”förlegat”. Man ser ju t.ex. fortfarande att spannet för uppdateringsintervall på vissa FreeSync-skärmar lämnar en del övrigt att önska.

Jag har inte köpt en AMD-produkt på över 20 år, så det krävs nog lite mer än möjligheten att de kan vara bättre för att jag skulle överväga ett byte.

Skrivet av medbor:

dessutom en som slipper ha en fläkt i skärmen...

Jag köpte en Asus som är passivt kyld. Har däremot hört att vissa tillverkare gått tillbaka till en högljudd fläkt på sina chipset.

Skrivet av medbor:

tycker du har en lite tråkig attityd i den här tråden.

Jag använder mig inte av personangrepp åtminstone.

Skrivet av medbor:

För de allra flesta är det helt klart värt att kolla vad AMD släpper om inte annat för att det kommer påverka marknaden och prissättningen...

AMD kommer antagligen att anpassa sig till Nvidias prissättning, som med alla andra releaser det senaste decenniet.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Så.. nu föreslår jag att både @sveklockarn och @Lodisen fortsätter sin diskussion i pm, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

OnT: Jag kommer inte köpa 3000-serien (direkt) av flera skäl

1. Jag har inte råd just nu
2. Jag avvaktar gärna och ser vad AMD släpper. Kul med konkurrens
3. Jag har inte en skärm som gör korten rättvisa (1440p 60Hz)

Sitter på ett 1080ti och får göra det tills någon slänger ett mer kraftfullt på mig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker du ska lägga ner den tråkiga tonen. Det finns en massa andra anledningar till att man föredrar att köpa ett Nvidia-kort, för alla de features de erbjuder exempelvis, vilket inte har någonting med impulskontroll att göra överhuvudtaget.

Jag skulle inte köpa ett Radeon-kort oavsett om de skulle vara 25% snabbare med 25% lägre prislapp eftersom de inte har RTX, DLSS, G-Sync, Shadowplay, en tradition av stabila drivrutiner och allt annat jag förväntar mig... därför blir det Nvidia den här gången också.

Om AMD lyckas etablera något konkurrerande över flera generationer så kanske jag kommer överväga det, men byter knappast till AMD för en lyckad one-off efter tio år på efterkälken.

RTX är vad Nvidia kallar deras kort med raytracingstöd. AMD är på gång med raytracingstöd, säkert också Intel.

G-Sync, "riktig" G-sync har varit döende sedan Freesync först kom. De flesta skärmar kör VESA Adaptive Sync idag, och även långt upp i prisklasserna.

Shadowplay är väl inte ens något unikt heller? Inget jag använt så har ingen direkt koll på detta.

Stabila drivrutiner? Kört Nvidia i många år nu, bägge företag har svackor och med Pascal har det varit lite pysslande med drivrutiner. Inget jag skulle ge några större poäng för.

Ganska lite som Nvidia erbjuder exklusivt, mer än rena marknadsföringsnamn på tekniker som redan finns och används. Upp till dig att välja vad du vill, inget jag bryr mig det minsta om, men att framställa det som att det är teknik Nvidia skulle vara exklusiva med tycker jag är aningen felaktigt. Mitt nästa kort lär bli ett 3000-serie kort med, men 3080Ti och helst något på 7nm TSMC.

//Nvidia-användare och aktieägare

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Att grundlöst tillskriva någon personlighetsdrag via ett forum är förkastligt.
Skämtar du eller? Varför skulle jag byta från något jag har som redan fungerar, till AMD med en förhoppning om att de kanske i vissa avseenden lyckats förbättra sin programvara?

Oavsett om de skulle replikera samma uppsättning teknologier så ligger de flera år efter Nvidia bara på erfarenhet av att ha fungerande implementationer av tekniken, så det blir ju i så fall att vara beta-testare hos AMD. Inget jag är intresserad av...
Det bör man inte alls, man bör köpa det man har nytta av. Prestanda per krona är helt meningslöst utan G-Sync-stöd t.ex. eftersom min budget inte rymmer en ny skärm för närmare 10000 kr också.
Som sagt, Nvidia levererar en produkt med etablerade teknologier jag redan använder, medan AMD är ett enormt wildcard. Det kan knappast kallas för varken stödköp eller impulsköp. Sen är det säkert inte alla som spelar spel som kräver den fetaste hårdvaran, men det gör jag, och jag har råd att byta om bara prestandavinsten mot föregående generation är stor nog.

Du ska inte byta från någonting till något annat med bara "förhoppning" som grund. Du har innan detta förhoppningsvis kollat upp recensioner om det du vill spendera dina pengar på.

Jag är själv sugen på ett 3070 men kommer att vänta tills jag ser hur Amds kort presterar och hur mycket det kostar. För mig som småbarns far så är pengar viktigt och jag kan vänta på rätt kort.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

OnT: Jag kommer inte köpa 3000-serien (direkt) av flera skäl

1. Jag har inte råd just nu
2. Jag avvaktar gärna och ser vad AMD släpper. Kul med konkurrens
3. Jag har inte en skärm som gör korten rättvisa (1440p 60Hz)

Sitter på ett 1080ti och får göra det tills någon slänger ett mer kraftfullt på mig

Det är bra anledningar tycker jag
Det är det absolut, det skall bli intressant att se vad AMD presenterar.
Ja, de är ju bättre att uppgradera då i så fall såklart 1440p 60hz duger gott

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Så.. nu föreslår jag att både @sveklockarn och @Lodisen fortsätter sin diskussion i pm, tack

Håller fullständigt med.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Nej, Jag har inte råd och sen är det nog bortkastade pengar på min burk i sign.
Jag provar nog att få tag på ett 1080TI, 5700XT eller ett 2070 när dom är billiga nog.
Då får jag kort som ger mig lite mer nu och massa mer om jag väl uppgraderar cpu en dag.

Gäller för övrigt AMD när dom släpper sina kort med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej, Jag har inte råd och sen är det nog bortkastade pengar på min burk i sign.
Jag provar nog att få tag på ett 1080TI, 5700XT eller ett 2070 när dom är billiga nog.
Då får jag kort som ger mig lite mer nu och massa mer om jag väl uppgraderar cpu en dag.

Gäller för övrigt AMD när dom släpper sina kort med.

Helt rimligt skäl, och ja, sitter man på lite äldre delar, så är det ju bästa tiden för att uppgradera med begagnat nu!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

RTX är vad Nvidia kallar deras kort med raytracingstöd. AMD är på gång med raytracingstöd, säkert också Intel.

Det tror jag också, min poäng är att Nvidia har ett försprång på två år och antagligen hunnit finputsa en hel del under huven.

Skrivet av ”anders190”:

Shadowplay är väl inte ens något unikt heller? Inget jag använt så har ingen direkt koll på detta.

Shadowplay är väldigt sömlöst och strömlinjeformat samt snor obefintligt med prestanda samtidigt som det encodar videofiler med hög kvalitet. Det ligger antingen igång i bakgrunden och sparar de senaste minuternas (konfigurerbart) spelande, eller spelar in/strömmar video utan att man behöver tredjepartsprogram.

Det var något Nvidia började med 2013. Vad jag vet har AMD fortfarande ingen motsvarighet.

Skrivet av ”anders190”:

Stabila drivrutiner? Kört Nvidia i många år nu, bägge företag har svackor och med Pascal har det varit lite pysslande med drivrutiner. Inget jag skulle ge några större poäng för.

Personligen har jag inte haft några drivrutiner som krånglat med Nvidia under de senaste dryga tio åren. Jag kanske bara har haft tur, men det är min personliga erfarenhet.

Skrivet av ”anders190”:

men att framställa det som att det är teknik Nvidia skulle vara exklusiva med tycker jag är aningen felaktigt.

Min poäng var att flera av grejerna är implementerade och användbara sedan länge, oavsett om de rent tekniskt skulle kunna implementeras av någon annan.

Skrivet av Wallman_91:

Du ska inte byta från någonting till något annat med bara "förhoppning" som grund. Du har innan detta förhoppningsvis kollat upp recensioner om det du vill spendera dina pengar på.

Visst, jag kommer självklart inte köpa ett nytt Nvidia-kort utan att kolla massa olika recensioner. Jag har nog aldrig bytt kort innan det nya är 50% bättre heller, och har detta mindre förbättringar så är det bara att vänta till nästa generation.

Permalänk
Medlem

Kommer min sambo på mig så är det tack o hej, men en till hund kan man alltid köpa. Ja e inte bitter.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Avstängd

Ska uppgradera till något snabbare än GTX760:n. Får se hur billiga GTX980 eller t o m 1070 blir...Det enda nya spelet jag är intresserad av är Horizon Zero Dawn, och eventuellt Cyberpunk så småningom, annars klarar jag mig utmärkt bra.

Permalänk
Avstängd

Köper XBox istället.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att få tag på ett billigt 1080ti, eller kanske 2080/2080ti för en rimlig summa, efter att ha utvärderat tester på 3xxx serien, efter det får vi se vad begagnat marknaden har att erbjuda. Har inte möjlighet att spendera dom pengar jag vill närmsta tiden, och hoppas på att inte behöva spendera mer än 3000kr för att få en anselig uppgradering till mitt nuvarande 1070.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Dito.

Köpte en begagnad burk i början av februari med ett 2060 Super, och det fungerar gott för de spel jag spelar just nu. Det är dock inte tal om att pressa inställningar i 1440p, men jag sitter ändå still i båten och väntar på tester. Om 30XX-serien fullständigt krossar toppkorten i nuvarande generation lär prisraset fortsätta och då kan man väl i bästa fall nypa ett 2080 Ti för rimliga pengar framåt vintern/våren.

Alternativet är väl att testerna visar på en mindre skillnad än vad det tasslas om nu, och då kanske marknaden för 20XX-korten återhämtar sig något. Då kör jag nog vidare på mitt kort så långt det hänger med, eller tills Nvidia och AMD börjar stångas och pressa priserna så att det så småningom känns lönt att slå till på 30XX eller motsvarande från AMD.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

1440p klarar jag med 1080TI. Blir next gen GPU för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.