Vilka ska inte uppgradera till 3000 serien?

Permalänk
Medlem

Vilka ska inte uppgradera till 3000 serien?

Det finns en massa trådar om 3000 serien och folk som ska uppgradera till NVIDIAS nya 3000 serie.

Jag tänkte att jag skapar en reåd för alla som inte skall uppgradera, inte just nu iallafall.
Jag blir nyfiken varför du inte skall uppgradera till 3000 serien?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Skinnjackan är inte min stil helt enkelt, men det var länge sedan jag köpte nya datordelar, så kanske inte ska uttrycka mig alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skinnjackan är inte min stil helt enkelt, men det var länge sedan jag köpte nya datordelar, så kanske inte ska uttrycka mig alls?

Okej nej de är helt okej, ja vill veta alla anledningar

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Onödig tråd kan jag tycka. Merparten av användarna kommer nog inte uppgradera för att nuvarande kort är tillräckligt bra för att driva alla spel i 1080P och 1440P.

Sedan lanserar AMD sina kort om ~1½ månad så att panikköpa ett nVidia kort tyder bara på dålig impulskontroll, såvida man inte sitter på ett urgammalt kort redan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Onödig tråd kan jag tycka. Merparten av användarna kommer nog inte uppgradera för att nuvarande kort är tillräckligt bra för att driva alla spel i 1080P och 1440P.

Sedan lanserar AMD sina kort om ~1½ månad så att panikköpa ett nVidia kort tyder bara på dålig impulskontroll, såvida man inte sitter på ett urgammalt kort redan.

Jag vill bara veta anledningarna, med tanke på att de är väääldigt många som tycks ska uppgradera, trots att dom sitter med 2070 super, 2080 super och 2080ti.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag vill bara veta anledningarna, med tanke på att de är väääldigt många som tycks ska uppgradera, trots att dom sitter med 2070 super, 2080 super och 2080ti.

Har man köpt ett grafikkort för 8000+ är nog inte pengarna ens en fråga och att slippa bli slagen av 3070 är nog morot nog att uppgradera... tror dock inte lika många av 2060/2070 köpare kommer uppgradera lika snabbt

Permalänk
Medlem

Min anledning är väl främst att jag inte har några problem med min nuvarande set up, 1440p på ett 1070. Kör mest Overwatch och LoL samt lite blandat annat men inget riktigt tungt AAA-spel.

Med det sagt så är jag ändå öppen för ett byte om man snubblar på något bra och billigt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har man köpt ett grafikkort för 8000+ är nog inte pengarna ens en fråga och att slippa bli slagen av 3070 är nog morot nog att uppgradera... tror dock inte lika många av 2060/2070 köpare kommer uppgradera lika snabbt

Jag sitter på ett 2080 super, jag spelar i 1440p och har ingenting som laggar någonsin? Så ser inte vitsen med qtt uppgradera?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag sitter på ett 2080 super, jag spelar i 1440p och har ingenting som laggar någonsin? Så ser inte vitsen med qtt uppgradera?

Jag har samma som du (2080S och 1440p) men för mig finns det många spel där jag inte når de 144Hz som min skärm klarar av. Så även om det inte laggar så är fps:n på många spel lägre än vad vissa nördar ”tål”. Själv kommer jag inte uppgradera, jag kommer nog klara mig ett par år till men visst har man ett habegär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har man köpt ett grafikkort för 8000+ är nog inte pengarna ens en fråga och att slippa bli slagen av 3070 är nog morot nog att uppgradera... tror dock inte lika många av 2060/2070 köpare kommer uppgradera lika snabbt

Jag köpte ett 2080 TI och såg att det inte fanns tillräcklig prestanda för att ens nå +100 FPS i 4K.
Jag nedgraderade till ett 5700 XT och jag kommer inte byta förrän nästa generation. Då detta kortet är tillräckligt bra för 1440P och jag märker ingen skillnad mellan detta och ett 2080 TI i spelupplevelse.

Det är inte så att bara för man har råd att betala 8 000:- för en GPU så slänger man pengar omkring sig som om de vore infekterade med HIV.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Tror inte det, mitt RX 5700 XT fungerar fortfarande finfint, ska invänta och se om de röda laget släpper något intressant först och ifall jag köper något nytt blir det nog ett 2080 Ti begagnat faktiskt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag har samma som du (2080S och 1440p) men för mig finns det många spel där jag inte når de 144Hz som min skärm klarar av. Så även om det inte laggar så är fps:n på många spel lägre än vad vissa nördar ”tål”. Själv kommer jag inte uppgradera, jag kommer nog klara mig ett par år till men visst har man ett habegär.

Absolut, de är så ja uppfattar det också, att de är nördar som måste ha 144+ fps även om dom inte ser den skillnaden på 110 och 140 fps. Men absolut, ja har ett litet vill habegär, men det är oförsvarbart

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag köpte ett 2080 TI och såg att det inte fanns tillräcklig prestanda för att ens nå +100 FPS i 4K.
Jag nedgraderade till ett 5700 XT och jag kommer inte byta förrän nästa generation. Då detta kortet är tillräckligt bra för 1440P och jag märker ingen skillnad mellan detta och ett 2080 TI i spelupplevelse.

Det är inte så att bara för man har råd att betala 8 000:- för en GPU så slänger man pengar omkring sig som om de vore infekterade med HIV.

Bra argument tycker jag! Håller med dig där.
Ja funderar på stt vänta till nästa generation, eller om man får ett ännu bättre pris på 3000 serien senare. Jag är inte tillräcklig nörd för att någonsin gå till 4k spel tror jag dock.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tänker avvakta tills AMD släpper AM5 plattformen... :P.
Vem vet kanske t o m Intel har fått tummen ur på sin 10nm vid det laget på stationärsidan ;P

Sitter på en Intel 6700k samt gtx 1080 idag, så det blir varken ny cpu eller gpu inom 24 månader (i runda slängar) för mig. Klarar mig på det idagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sedan lanserar AMD sina kort om ~1½ månad så att panikköpa ett nVidia kort tyder bara på dålig impulskontroll, såvida man inte sitter på ett urgammalt kort redan.

Tycker du ska lägga ner den tråkiga tonen. Det finns en massa andra anledningar till att man föredrar att köpa ett Nvidia-kort, för alla de features de erbjuder exempelvis, vilket inte har någonting med impulskontroll att göra överhuvudtaget.

Jag skulle inte köpa ett Radeon-kort oavsett om de skulle vara 25% snabbare med 25% lägre prislapp eftersom de inte har RTX, DLSS, G-Sync, Shadowplay, en tradition av stabila drivrutiner och allt annat jag förväntar mig... därför blir det Nvidia den här gången också.

Om AMD lyckas etablera något konkurrerande över flera generationer så kanske jag kommer överväga det, men byter knappast till AMD för en lyckad one-off efter tio år på efterkälken.

Permalänk
Medlem

Än så länge är det ett 1080Ti jag kör med, och det är inget som jag har problem med i den dator jag har (i7-2600).
Det börjar vara dags att uppgradera. Får se vad det blir då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker du ska lägga ner den tråkiga tonen. Det finns en massa andra anledningar till att man föredrar att köpa ett Nvidia-kort för exempelvis alla de features de erbjuder, vilket inte har någonting med impulskontroll att göra överhuvudtaget.

Det är ingen tråkig ton. Varken du eller jag vet om AMD kommer med en uppdaterad version av drivarna/chippen som gör allt det här bättre i samband med nya korten.

Därför anser jag att det är taskig impulskontroll att köpa ett kort direkt när man får svar på tal en månad efter att nVidia korten gått till försäljning.

Speciellt när nVidia har dominerat på encoder-sidan så bör AMD ha lagt märkte till detta och försökt förbättra sina kort.

Jag köpte ett 2080 TI tidigare och bytte tillbaka till ett 5700 XT. Jag är ingen fanboy till ett märke eller det andra.
Man bör köpa det som ger bättre prestanda/erfarenhet per krona.

Stödköpa är bara dumt,det är upp till företaget att leverera en produkt som folk vill köpa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Tänker avvakta tills AMD släpper AM5 plattformen... :P.
Vem vet kanske t o m Intel har fått tummen ur på sin 10nm vid det laget på stationärsidan ;P

Sitter på en Intel 6700k samt gtx 1080 idag, så det blir varken ny cpu eller gpu inom 24 månader (i runda slängar) för mig. Klarar mig på det idagsläget.

Haha ja, det kanske är något att tänka på

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ingen tråkig ton.

Att grundlöst tillskriva någon personlighetsdrag via ett forum är förkastligt.

Skrivet av Lodisen:

Varken du eller jag vet om AMD kommer med en uppdaterad version av drivarna/chippen som gör allt det här bättre i samband med nya korten.

Därför anser jag att det är taskig impulskontroll att köpa ett kort direkt när man får svar på tal en månad efter att nVidia korten gått till försäljning.

Speciellt när nVidia har dominerat på encoder-sidan så bör AMD ha lagt märkte till detta och försökt förbättra sina kort.

Skämtar du eller? Varför skulle jag byta från något jag har som redan fungerar, till AMD med en förhoppning om att de kanske i vissa avseenden lyckats förbättra sin programvara?

Oavsett om de skulle replikera samma uppsättning teknologier så ligger de flera år efter Nvidia bara på erfarenhet av att ha fungerande implementationer av tekniken, så det blir ju i så fall att vara beta-testare hos AMD. Inget jag är intresserad av...

Skrivet av Lodisen:

Man bör köpa det som ger bättre prestanda/erfarenhet per krona.

Det bör man inte alls, man bör köpa det man har nytta av. Prestanda per krona är helt meningslöst utan G-Sync-stöd t.ex. eftersom min budget inte rymmer en ny skärm för närmare 10000 kr också.

Skrivet av Lodisen:

Stödköpa är bara dumt,det är upp till företaget att leverera en produkt som folk vill köpa.

Som sagt, Nvidia levererar en produkt med etablerade teknologier jag redan använder, medan AMD är ett enormt wildcard. Det kan knappast kallas för varken stödköp eller impulsköp. Sen är det säkert inte alla som spelar spel som kräver den fetaste hårdvaran, men det gör jag, och jag har råd att byta om bara prestandavinsten mot föregående generation är stor nog.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att uppgradera från mitt 1080 då resten av min dator skulle klara av det.
Har följande:
Ryzen 9 3900x
32GB 3200MHz ram
1.5TB NVME Samsung SSD
750w platinum nätagg

Men när dator egentligen bara står och inte används så känns det inte värt.
Tycker inte riktigt det kommit något intressant spel på länge där jag behöver mer kraft, även fast jag kör på 2560x1600 skärm.
Så det enda jag använder datorn till är mest surf, och då räcker min Lenovo Yoga Slim 7 bra till det.

Kanske blir uppgradering senare om jobbet kräver att jag måste göra mer videoeditering hemma, men annars tror jag att jag kommer sitta kvar på mitt 1080 i några år till..

Permalänk
Medlem

Sitter med en gammal 2600k och ett 980ti.. tror cpun skulle flaskhalsa hela gfx kortet om jag slängde in ett 3070 kort

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jag är sugen på att uppgradera från mitt 1080 då resten av min dator skulle klara av det.
Har följande:
Ryzen 9 3900x
32GB 3200MHz ram
1.5TB NVME Samsung SSD
750w platinum nätagg

Men när dator egentligen bara står och inte används så känns det inte värt.
Tycker inte riktigt det kommit något intressant spel på länge där jag behöver mer kraft, även fast jag kör på 2560x1600 skärm.
Så det enda jag använder datorn till är mest surf, och då räcker min Lenovo Yoga Slim 7 bra till det.

Kanske blir uppgradering senare om jobbet kräver att jag måste göra mer videoeditering hemma, men annars tror jag att jag kommer sitta kvar på mitt 1080 i några år till..

Det är lite där jag befinner mig också faktiskt, allt jag spelar nu klarar ja spela med råge

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att grundlöst tillskriva någon personlighetsdrag via ett forum är förkastligt.

Skrivet av Sveklockarn:

Skämtar du eller? Varför skulle jag byta från något jag har som redan fungerar, till AMD med en förhoppning om att de kanske i vissa avseenden lyckats förbättra sin programvara?

Om det fungerar bra nu men det hade fungerat bättre om du väntat en månad så finns det skäl till att vänta?

Skrivet av Sveklockarn:

*bla bla*
helt meningslöst utan G-Sync-stöd t.ex. eftersom min budget inte rymmer en ny skärm för närmare 10000 kr också.

G-sync är en skit-teknologi som kom till för att nVidia skulle tjäna pengar.
Freesync gör exakt samma sak.
Jag köpte en XV273K för 10k som är en Freesync skärm som nVidia var så trevliga att certifiera som en "G-sync compatible" skärm.

Hur fungerar denna skärmen med nVidia utan G-sync modulen som kostar flera tusen? Kört denna med ett 2080 TI och ett 5700 XT, märkte ingen skillnad.

Jag säger bara att det är dumt att köpa produkt 1 som presterar 100% när produkt 2 kommer om en månad som KANSKE presterar 120% för samma pris.
Jag tycker personligen att det är fanboys som hade hoppat på första alternativet. Jag har inte försökt att peka finger eller något, det är bara min åsikt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har 2080ti.
Kanske blir ett 3050ti extra till min burk i sverige.
Men ingen uppgradering inte.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Har ett 2070s som har suttit snart ett år i bygget jag gjorde då, spelar i 1440p och mest RPG, strategi och äventyrstitlar (inga fps) så stabila 60fps vid mestadels high settings är målet.

3070=inte tillräcklig boost jämfört med mitt 2070s för att motivera ett köp, brukar inte uppgradera innan det går att antingen få 100% boost till vettig kostnad och/eller gamla hårdvaran inte uppfyller målen.
3080=för hög effektförbrukning, inte för mitt nätagg (har 750W), men redan i somras blev det bastu i rummet varma dagar vid spelande, så 100W extra värme är inte välkommet.
3090=förutom ännu högre effektförbrukning så är det även svårt att motivera kostnaden när 3080 förmodligen ger ~80% av prestandan till halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Därför anser jag att det är taskig impulskontroll att köpa ett kort direkt när man får svar på tal en månad efter att nVidia korten gått till försäljning.

Gudars.. vilket trångsynt utlåtande. Kan finnas vettiga anledningar till att man är ok att offra lite prestanda för samma peng för att få det tidigare? Kanske har en tid att spela ett spel man vill spel nu, men inte om två månader. Eller så gör man en riskbedömning av hur dåligt köpet kan tänkas vara och anser att det är värt risken. Eller så har man andra anledningar till att AMD inte är ett relevant alternativ. Kanske behöver man Cuda, eller så har favoritspelet bara stöd för RTX, eller så sitter man på en enbart G-sync skärm. Ja, altså man kan skriva en ganska lång lista av anledningar till att inte vänta, utan att det har med impulskontroll att göra.

On topic: Tänker inte uppgradera då jag köpte ett 2070 förra året. Kortet innan det var ett 680, så räknar med att ha kvar 2070 flera generationer till ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om det fungerar bra nu men det hade fungerat bättre om du väntat en månad så finns det skäl till att vänta?

Hur troligt är det med tanke på AMDs historik på GPU-sidan?

Det står AMD fritt att överbevisa mig.

Skrivet av Lodisen:

G-sync är en skit-teknologi som kom till för att nVidia skulle tjäna pengar.
Freesync gör exakt samma sak.

Om vi inte är alltför revisionistiska i verklighetsbeskrivningen så kom G-Sync ut långt innan FreeSync, särskilt om man räknar enheter som var kapabla till respektive teknologi. Nu stöder min skärm ändå inte FreeSync så det är inte ens ett alternativ för mig.

Skrivet av Lodisen:

Jag köpte en XV273K för 10k som är en Freesync skärm som nVidia var så trevliga att certifiera som en "G-sync compatible" skärm.

G-Sync och G-Sync Compatible är inte samma sak, vilket man kan läsa om på Nvidias hemsida om man vill.

Skrivet av Lodisen:

Hur fungerar denna skärmen med nVidia utan G-sync modulen som kostar flera tusen? Kört denna med ett 2080 TI och ett 5700 XT, märkte ingen skillnad.

Nyare teknologi, nyare hårdvara och en anpassning till marknaden. Det är fortfarande inte samma teknologi, och det är inte ens något som är värt att diskutera om vi ska låtsas som att en mjukvarubaserad respektive en hårdvarubaserad lösning är samma sak.

Skrivet av Lodisen:

Jag säger bara att det är dumt att köpa produkt 1 som presterar 100% när produkt 2 kommer om en månad som KANSKE presterar 120% för samma pris.
Jag tycker personligen att det är fanboys som hade hoppat på första alternativet. Jag har inte försökt att peka finger eller något, det är bara min åsikt.

Nej, du skriver att folk som köper 30-serien har dålig impulskontroll.

Det är oerhört många fler parametrar som spelar in för ett grafikkort än bara hög FPS. Det är bara att konstatera att AMD har enormt mycket att bevisa eftersom de levererat tunt för PC under en längre tid, kanske framförallt på mjukvarusidan. Jag hoppas att de lyckas komma igen, men jag kommer inte sitta och hålla andan för hoppet om någon slags första generations produkt där de tar ledningen över allt Nvidia utvecklat det senaste decenniet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

G-Sync och G-Sync Compatible är inte samma sak, vilket man kan läsa om på Nvidias hemsida om man vill.

Nej, enda skilladen är att nVidia kräver ett chip i skärmen som kostar ett par tusen. Teknikmässigt? Ingen skillnad alls från vad jag förstått det som.

Min skärm fungerar likadant på AMD som nVidia.

@Laxpudding som alltid är en hjälte brukar komma in och styra upp vad jag/du har för fel.

Jag tycker bara man bör vänta. Bara för att det varit så att nVidia varit i framkant så betyder det inte att dom alltid kommer vara det.
Det är ungefär som att säga 2016 (Intel har alltid varit bättre, skit i AMD). Sedan släpper AMD Ryzen med 8C som kör över 4C från Intel.

Det är mycket möjligt att nVidia kommer vara bättre, men det skadar inte att vänta en månad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur troligt är det med tanke på AMDs historik på GPU-sidan?

Det står AMD fritt att överbevisa mig.
Om vi inte är alltför revisionistiska i verklighetsbeskrivningen så kom G-Sync ut långt innan FreeSync, särskilt om man räknar enheter som var kapabla till respektive teknologi. Nu stöder min skärm ändå inte FreeSync så det är inte ens ett alternativ för mig.
G-Sync och G-Sync Compatible är inte samma sak, vilket man kan läsa om på Nvidias hemsida om man vill.
Nyare teknologi, nyare hårdvara och en anpassning till marknaden. Det är fortfarande inte samma teknologi, och det är inte ens något som är värt att diskutera om vi ska låtsas som att en mjukvarubaserad respektive en hårdvarubaserad lösning är samma sak.
Nej, du skriver att folk som köper 30-serien har dålig impulskontroll.

Det är oerhört många fler parametrar som spelar in för ett grafikkort än bara hög FPS. Det är bara att konstatera att AMD har enormt mycket att bevisa eftersom de levererat tunt för PC under en längre tid, kanske framförallt på mjukvarusidan. Jag hoppas att de lyckas komma igen, men jag kommer inte sitta och hålla andan för hoppet om någon slags första generations produkt där de tar ledningen över allt Nvidia utvecklat det senaste decenniet.

Att inte kunna vänta en månad och se vad som erbjuds av andra laget (om inte annat en prissänkning eller release av upphottade modeller från första alternativet) det är väldigt kortsiktigt och impulsivt. Om valet sedan faller på första alternativet ändå av andra anledningar är inte riktigt relevant. Eller som du när du köpt fast dig i förlegad hårdvarulösning som gör att du inte ens kan testa andra sidan så är det ju kört i vilket fall...

VESA Adaptive Sync är i högsta grad en hårdvarulösning, dessutom en som slipper ha en fläkt i skärmen... tycker du har en lite tråkig attityd i den här tråden.

För de allra flesta är det helt klart värt att kolla vad AMD släpper om inte annat för att det kommer påverka marknaden och prissättningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, enda skilladen är att nVidia kräver ett chip i skärmen som kostar ett par tusen. Teknikmässigt? Ingen skillnad alls från vad jag förstått det som.

Min skärm fungerar likadant på AMD som nVidia.

@Laxpudding som alltid är en hjälte brukar komma in och styra upp vad jag/du har för fel.

Jag tycker bara man bör vänta. Bara för att det varit så att nVidia varit i framkant så betyder det inte att dom alltid kommer vara det.
Det är ungefär som att säga 2016 (Intel har alltid varit bättre, skit i AMD). Sedan släpper AMD Ryzen med 8C som kör över 4C från Intel.

Det är mycket möjligt att nVidia kommer vara bättre, men det skadar inte att vänta en månad.

Nu vet jag inte hur det är idag, men det fanns väldigt många skärmar där tillverkarna fixade stöd för Freesync, för varför inte, bara lägga till? Problemet var att det fungerade skit, vilket är lite kul för det var vad du kallade G-Sync som är noga testat och har chip av en anledning. Freesync är bra när det fungerar, oftast i de dyrare skärmarna. G-Sync har I många fall ett större spann det kan verka på och ger bättre resultat. Detta är varför så få Freesync skärmar är G-Sync Compatible, de är helt enkelt för dåliga, även om vissa kanske fungerar hyfsat ändå.

Som sagt kan det ha hänt en del under åren, men G-Sync har ett chip av en anledning. Det sitter inte där bara för att nvidia vill tjäna pengar på det, utan levererar en bättre produkt.