Telenor slutar med fast IP, alternativ?

Permalänk

Trist, vad tydligen felknappsnisse på Telenor som råkat skicka ut dessa. Ingen fast ip kort sagt! :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDanne80:

Väcker en gammal tråd... Fick idag 2 brev med att jag lagt en beställning på Fast IP! 2 olika IP till och med... Väldigt märkligt då Telenor lagt ner fast ip-tjänsten.

Nån mer än mig?

Edit: I min iver och ilska missade jag visst att det fanns en sida nummer 2 i den här tråden.

Tack för att du la in infon, då kan jag ge upp med telefonkön efter 16 av uppskattade 39 minuter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagfalls:

Hej!

Tydligen är det så få som har fast IP hos Telenor att man nu stänger ner tjänsten. Nu letar jag efter alternativ. Vilka bör man kika hos först?

EDIT:
https://imgur.com/a/rUVR8AC

Du kan använda en VPN-tjänst som t.ex. OVPN som erbjuder publika fasta IP-adresser.

https://www.ovpn.com/sv/features/public-ipv4

Permalänk
Medlem

Fick 2 brev idag om uppgifter på "min nya anslutningsuppgifter", två olika fasta ip nr och att de kostar 30kr/mån. Vad håller de på med?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Texan123:

Fick 2 brev idag om uppgifter på "min nya anslutningsuppgifter", två olika fasta ip nr och att de kostar 30kr/mån. Vad håller de på med?

Enligt uppgift högre upp i tråden (eller se nedan) så var det ett misstag från Telenor(?)

Skrivet av MrDanne80:

Väcker en gammal tråd... Fick idag 2 brev med att jag lagt en beställning på Fast IP! 2 olika IP till och med... Väldigt märkligt då Telenor lagt ner fast ip-tjänsten.

Nån mer än mig?

Skrivet av MrDanne80:

Trist, vad tydligen felknappsnisse på Telenor som råkat skicka ut dessa. Ingen fast ip kort sagt! :/

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jo jag vet men om de tar bort det för minskat intresse och ont om IP nummer så är det logiskt att anta att de tjänar på det genom att sätta kunderna bakom NAT som jag skrev.
Nästan alla ISPs kör NAT för allt utom fasta adresser från vad jag erfarit.

Nästan alla ISO kör NAT? Vilka då? Jag har Tele2 (mobil) där jag får en ipv6-adress och från Telia (fiber) får jag en dynamisk publik ip som i princip aldrig ändrar sig. Har haft samma ip några år nu, bytte nu för ett tag sen när jag uppgraderade brandväggen och bytte nätverkskort. Men har till och med fått samma ip tidigare trots byte av nätverskort.
Jag kör lite publika servrar för hemmabruk och det är inga problem hos Telia iaf.

Edit: Vet flertalet isp där man får publik ip utöver telia så att säga att nästan alla kör nat känns rätt fel.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Jag har också åter igen fått uppgifter för fast IP. Är nog lika förbryllad som du..
Har de fått klagomål och hot avtalsbrott kanske? Det var kanske inte helt juridiskt rätt av dem att avsluta tjänsten?

Permalänk
Medlem

Idag fick jag detta

"Tekniken är inte alltid enkel. För ett tag sedan fick du brev om att du beställt Fast IP, men det brevet skulle ha skickats för längesen."