Speldator, 3080 RTX, Intel ~20.000 kr

Permalänk
Medlem

Speldator, 3080 RTX, Intel ~20.000 kr

Hej!
Jag tänkte passa på att köpa en nya speldator i och med släppet av GeForce 3080 RTX. Jag bryr mig inte ett dugg om hur saker ser ut (typ RGB och sånt). Jag vill köpa från Inet och/eller Webbhallen för jag har bra erfarenheter av dem tidigare. Jag har OS och en okej skärm men tänkte köpa en bättre senare. Min budget är egentligen väldigt flexibel upp eller ner några tusen är OK. Jag tänkte bygga ihop den själv, det var längesen sist men det var kul sist. Har plockat ihop lite delar och tänkte fråga om feedback och förslag:

Chassi: Fractal Design Define R5 Svart - 1390 kr (Inet)
Jag vill ha något tyst och prisvärt. Vill inte ha en sida av glas.

CPU: Intel Core i9 10850K - 5090 kr (Inet)
Tänkte Intel för jag bryr mig mest om spel.

Processorkylare: be quiet! Pure Rock 2 - 390 kr (Inet)
Jag har ingen aning här, bara valde något som passar socketen, tar gärna hjälp.

Grafikkort: GeForce RTX 3080 Founders Edition - 7 825 kr (Nvidia)
Tänkte founders edition för kyllösningen lät bra.

Moderkort: MSI Z490 MPG GAMING PLUS - 1999 kr (Inet)
Verkade vara ett bra Z490 kort, lite snabbare nätverk och lite bättre ljudkort än de andra i prisklassen. Tyvärr LED-belysning

RAM: HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury - 1349 kr (Inet)
Jag vill ha 32GB p.g.a. att jag gillar att multi-task:a. Angående snabbhet och märke har jag nästan ingen aning alls.

HDD: Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 1249kr (Inet)
Vill ha NVMe och minst 1TB. Lite sugen på mer utrymme här eller snabbare disk om det rekommenderas.

PSU: Corsair RM750X 750W v2 - 1390 kr (Inet)
750W borde räcka väl. Det kändes värt 200 kr för bättre fläkt jämtemot RM750.

Totalt 20.682 kr

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade valt en bättre CPU-kylare, tex en sluten vattenkylning(då FE 3080) blåser luften uppåt(dock inte så mycket högre temp skillnad på cpu och ram), men ändå. Sen hade jag nog ändå valt en Ryzen 9 modell, för att kunna utnyttja mer prestanda på ramen(XMP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Jag hade valt en bättre CPU-kylare, tex en sluten vattenkylning(då FE 3080) blåser luften uppåt(dock inte så mycket högre temp skillnad på cpu och ram), men ändå. Sen hade jag nog ändå valt en Ryzen 9 modell, för att kunna utnyttja mer prestanda på ramen(XMP).

Tack! Typ Corsair Hydro H45? Har någon koll på var som blir bra att montera fläkten isf? Tänkte en dell kring Intel vs AMD och bestämde mig för Intel, men det känns väldigt tight.