Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

En film är en film är en film. Det är vad det är. Är den bra? Upp till Tittaren. Men du måste hålla med om att det är ett något naivt ställningstagande att alltid förvänta sig slutet serverat på silverfat? S02, sista EP av Twin Peaks håller jag fortfarande som ett av de bästa, även om det är en serie. S03 sabbade det lite, genom att bara finnas. Det kom en förklarande fortsättning. :/

Jag vet inte vad du argumenterar här egentligen. Antingen har jag rätt som tittare att avgöra vad som är bra eller dåligt, eller så har jag inte det på grund av vad du tycker ska vara rätt sätt att uppskatta filmer på.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Jag vet inte vad du argumenterar här egentligen. Antingen har jag rätt som tittare att avgöra vad som är bra eller dåligt, eller så har jag inte det på grund av vad du tycker ska vara rätt sätt att uppskatta filmer på.

Det blir en relativt snäv parameter om man bedömer filmer efter hur man tycker att de ska sluta. Om de ska sluta likadant varje gång?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det blir en relativt snäv parameter om man bedömer filmer efter hur man tycker att de ska sluta. Om de ska sluta likadant varje gång?

Det har jag inte sagt så om vi lägger din tolkningsförmåga åt sidan och bara koncentrerar oss på det fyra första meningarna du skrev till mig: Tycker jag som tittare att den filmen bra? Nej. Oavsett av vilken anledning jag har att tycka det så spelar din åsikt om hur man ska uppskatta film ingen roll för mig personligen. om jag skulle uppskatta tydliga slut på silverfat i filmer så är det sådana filmer jag uppskattar, oavsett vad du tycker.
Jag har inte mer att säga om detta men om du absolut vill fortsätta detta meningslösa utbyte där vi tycker olika så kan du fortsätta kommentera, men då blir det utan interaktion från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

En film är en film är en film.

Nej. "En film är en film" är ett uttalande av vad en film är. Det uttalandet är, i sig, INTE en film.

/Mr. Spock

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Avengers End Game.
Överreklamerad. Infinity war var ju till och med bättre i så fall.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Kollade nyss på Non-Stop med Liam Neeson.
Lite ostig men klart sevärd. 6.3/10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

De körde Tarantinos genombrottsfilm på sexan igår så kollade på Reservoir Dogs som jag inte sett tidigare. Den har 8,3/10 på IMDB men tycker nog inte den nådde riktigt så högt. Jag sätter 6/10 diamanter på den även om jag älskar Tarantino och även Steve Buscemi som är en härlig skådis med speciellt utseende och alltid får alltid spela väldigt udda roller men han gör det ruskigt bra.

Vart rankar du den bland andra Tarantino filmer? En 6:a känns väldigt lågt om du älskar Tarantino. Jag ser det nog som en av hans top5 filmer åtminstone, utan att lägga någon större tanke på det.

Permalänk

The Devil All The Time
https://www.netflix.com/title/81028870?s=i&trkid=14170035

En mörk och uppslukande film om religion och våld. Snyggt ihopflätade levnadsöden vävs ihop precis som i Babel. Rekommenderas starkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4.0:

Vart rankar du den bland andra Tarantino filmer? En 6:a känns väldigt lågt om du älskar Tarantino. Jag ser det nog som en av hans top5 filmer åtminstone, utan att lägga någon större tanke på det.

Den kommer nog straxt utanför top fem skulle jag säga.

1. Django
2. Inglourious Basterds
3. Pulp Fiction
4. Kill Bill 1
5. The Hateful Eight
6. Natural Born Killers
6. Once Upon a Time... In Hollywood
7. Reservoir Dogs

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Den kommer nog straxt utanför top fem skulle jag säga.

1. Django
2. Inglourious Basterds
3. Pulp Fiction
4. Kill Bill 1
5. The Hateful Eight
6. Natural Born Killers
6. Once Upon a Time... In Hollywood
7. Reservoir Dogs

Ursäkta petigheten men Natural Born Killers är det kanske lite optimistiskt att kalla en Tarantino rulle?
Manuset kom från honom, men skrevs om en del och regisserades av Oliver Stone
(True Romance är väl lite i samma kategori: manus av Tarantino, men regisserad av Tony Scott)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Angående once upon a time in Hollywood så blev jag direkt efter biobesöket ganska besviken men allteftersom har jag börjat uppskatta den mer och mer. Det var nog mest min reptilhjärna som blev besviken över att filmen inte var riktigt som jag förväntat mig.

Skrivet av Roger W:

Ursäkta petigheten men Natural Born Killers är det kanske lite optimistiskt att kalla en Tarantino rulle?
Manuset kom från honom, men skrevs om en del och regisserades av Oliver Stone
(True Romance är väl lite i samma kategori: manus av Tarantino, men regisserad av Tony Scott)

Och om jag minns rätt var Tarantino så missnöjd med hur Stone, enligt Tarantino, slaktat hans manus att han inte ville ha någon koppling till filmen. Han ska väl ha sagt något i stil med ”I fucking hate that movie” i ett par intervjuer.

Själv älskar jag Natural Born Killers, en av väldigt få filmer där mitt personlig betyg ligger märkbart över det på imdb. Som en bonus har filmen dessutom en av tidernas bästa soundtrack om man ser till filmer som använder ”riktiga” låtar och inte sådana som är specialgjorda för filmen.

Jag förstår däremot att filmen inte passar allas smak, den är lite speciell. Om man är nyfiken kan man kolla på öppningsscenen, avskyr man den så finns det ingen anledning att se filmen enligt mig, även om just den scenen är lite väl ”over the top”.

Permalänk
Skrivet av 4.0:

Vart rankar du den bland andra Tarantino filmer? En 6:a känns väldigt lågt om du älskar Tarantino. Jag ser det nog som en av hans top5 filmer åtminstone, utan att lägga någon större tanke på det.

Hur rankar du dom?

Min lista:

1. Inglourious Basterds 9.6/10
2. Pulp Fiction 9.4/10
3. Django Unchained 9.0/10
4. The Hateful Eight 8.9/10
5. Reservoir Dogs 8.8/10
6. Kill Bill: Vol. 2 8.7/10
7. Kill Bill: Vol. 1 8.4/10
8. Jackie Brown 7.9/10
9. Once Upon a Time... In Hollywood 7.8/10
10. Death Proof 7.7/10

Permalänk
Medlem

@pickadulverman: Min lista är nog relativt lik din. Tror jag rankar de så här.

1. Pulp fiction
2. Inglorious Basterds
3. Reservoir dogs
4. Django Unchained/The Hateful Eight/Once Upon a Time in Hollywood
5. Django Unchained/The Hateful Eight/Once Upon a Time in Hollywood
6. Django Unchained/The Hateful Eight/Once Upon a Time in Hollywood

Skulle behöva kolla om de lite nyare filmerna för kunna bestämma mig där, inte sett de lika många gånger som de äldre filmerna. Personligen är jag ett större fan av Tarantinos dialog och karaktärer snarare än våldet, så jag tycker inte Kill Bill filmerna etc kommer i närheten av de som jag listade.

Permalänk

A Quiet Place (2018) 2/10

Helt galet tråkig film, ingen dialog.
Tråkig story, tråkiga karaktärer, genomrutten rulle..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pickadulverman:

Hur rankar du dom?

Min lista:

1. Inglourious Basterds 9.6/10
2. Pulp Fiction 9.4/10
3. Django Unchained 9.0/10
4. The Hateful Eight 8.9/10
5. Reservoir Dogs 8.8/10
6. Kill Bill: Vol. 2 8.7/10
7. Kill Bill: Vol. 1 8.4/10
8. Jackie Brown 7.9/10
9. Once Upon a Time... In Hollywood 7.8/10
10. Death Proof 7.7/10

Just när det gäller Kill Bill så tycker jag ettan är riktigt bra men tvåan är nära på dålig. Är lite rädd att Django som nu också ska få en uppföljare kommer bli samma sak. Hoppas han fixar det annars är inte uppföljare min favorit då de ofta blir sämre, finns undantag.
Dusk To Dawn är en lite rolig film där första halvan är riktigt bra innan det spårar ut helt och tittar man sen på tvåan, trean och jag tror det finns en fyra också så är de helt värdelösa. Nu har inte Tarantino med de tre senaste filmerna att göra ska tilläggas och det märks.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Ursäkta petigheten men Natural Born Killers är det kanske lite optimistiskt att kalla en Tarantino rulle?
Manuset kom från honom, men skrevs om en del och regisserades av Oliver Stone
(True Romance är väl lite i samma kategori: manus av Tarantino, men regisserad av Tony Scott)

Du har så rätt. True Romance tror jag faktiskt inte ens att jag sett.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Gluggade nyligen Takedow igen (trettielfte gången) med fantastiska Skeet Ulrich.
3/4 på ostlistan med åtanke på nostalgin och önskan att man kunde göra något jävligt med en dator.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Såg Glass (2019), uppföljare till Unbreakable (2000) och Split (2016). Tycker fortfarande Unbreakable är den bästa av de tre men intressant idé överlag. Gillar också stämningen i filmerna, härligt att se att det inte behöver vara snabba klipp och konstant action för att det ändå ska vara spännande. Kan rekommendera alla filmer i denna trilogi.

Unbreakable (2000) https://www.imdb.com/title/tt0217869/
Split (2016) https://www.imdb.com/title/tt4972582/
Glass (2019) https://www.imdb.com/title/tt6823368/

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Alive - Koreansk Zombiefilm. Tämligen ordinär. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Såg nyligen Joker (2019) för första gången efter en rekommendation från min lillebror, och har sett den några gånger till efter det. Utan tvekan min nya favoritfilm.

Permalänk
Medlem

Code 8
Bra film. Om du gillar X-Men kommer du att gilla denna.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Valerian and the City of a Thousand Planets.

Jag gillade filmen. Kul, färgglad och bra tempo och påminner om Femte elementet.
MEN den skulle vara så mycket bättre om huvudskådespelarna inte var typ 14 år gamla..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Gluggade nyligen Takedow igen (trettielfte gången) med fantastiska Skeet Ulrich.
3/4 på ostlistan med åtanke på nostalgin och önskan att man kunde göra något jävligt med en dator.

På tal om Kevin Mitnick så kan jag rekommendera Freedom Downtime. Sätter även Takedown i ett nytt perspektiv.

edit.
https://archive.org/details/FreedomDowntime-TheStoryOfKevinMi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Världarnas Krig från 2005 med Tom Crusie och regi av Steven Spielberg, fanns på Netflix.

Stör mig något fruktansvärt på den här filmen. Ursäkta ranten.

De teknologiskt överlägsna utomjordlingarna hade planterat tripoderna i marken långt innan människan kom dit för att sen väcka upp dem och ta över genom att skicka ner sina piloter via blixtar. Problemet är bara att teknologi utvecklas relativt snabbt, på de tusentals år eller miljoner år som faktiskt nämns i filmen hade utomjordlingarnas teknologi avancerat extremt långt. De hade haft enormt mycket bättre invasionsteknologi som de kunnat använda direkt vid invasionen istället. Ungefär som att en nutida arme gjorde en invasion och fick order att gräva upp gömda stenåldersyxor och använda dem.

När flygplanet krashar rakt på deras hus så borde det blivit en smäll och eldhav utan dess like som också trängt ner i källaren. Den lilla dörren de stängde till källaren hade inte hjälpt ett dugg. Det kanske var någon rymd-anomali som gjorde att fysik och gravitation inte fungerade som normalt runt huset.

Teknologiskt överlägsna utomjordlingar har planerat detta i tusentals år, de har sköldar som skyddar dem totalt från alla vapen. Om de inte har intelligens att fatta att biologi och baktierer är annorlunda på jorden och kan vara ett hot, är de tyvärr också alldeles för korkade att kunna ha någon av den teknologi de har. Det är lite som att människan landat på månen utan rymddräkt för de tänkte inte på att det inte fanns luft där.

Ungen som vid ett antal tillfällen skriker för att göra filmen dramatisk men är tyst vid andra jämförbara skräckupplevelser. Andra ungen som får ett ryck och vill joina militären för att anfalla utomjordlingarna. I slutet så ploppar han upp som gubben i lådan hos morsan. Han både sket i sin lillasyster (kanske tröttnat på skrikandet) och överlevde helt oförklarligt. Men nu har dessa idiot-strapatser gjort att han plötsligt mognat och är nu snäll och normal. Jag såg inte det, men han hade säkert klippt sig och skaffat ett jobb också.

När Cruise förlorar sin dotter för att en robotorm kommer in i huset och hon springer ut, verkar robotarmen inte kopplad till något. Det finns ingen tripod vid huset. Men det visar sig sen att tripoden är en ninja för den har gömt sig hela tiden och ploppar fram ur intet. På tripoden finns det också korgar med skrikande människor som varken synts eller hörts tidigare i filmen. Får väl anta att det är något slags fält som gör att ljud inte släpps ut.

När Freeman kommer med sin berättarröst för att förklara varför filmen tog slut på ungefär en minut blir jag lätt illamående. "From the moment the invaders arrived, breathed our air, ate and drank, they were doomed. They were undone, destroyed, after all of man's weapons and devices had failed, by the tiniest creatures that God in his wisdom put upon this earth.". Problemet var snarare att utomjordlingarnas gud blockerat viktiga kunskapsbitar från deras hjärnor. Inte schysst gjort.

Snälla kan du göra en sågning av Netflixs serie, Away!? *Kanske Spoiler nedan*

Jag tycker Swank är en bra skådis (million dollar baby) men jag blev illamående av denna serie och kunde inte fortsätta, då jag hade så svårt att koppla dessa människor till att vara astronauter som beter sig som högskoleungar...
Känns så långt ifrån verklighetens astronauter man kan komma

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Valerian and the City of a Thousand Planets.

Jag gillade filmen. Kul, färgglad och bra tempo och påminner om Femte elementet.
MEN den skulle vara så mycket bättre om huvudskådespelarna inte var typ 14 år gamla..

Du är medveten om att Dehaan är född -86?
Det är väl Delvingne, -92 som är ganska ung då, 28 år.
25 år 2017, får man väl ändå säga är det nya 14

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid Hade funderat på att kolla in den men inte hunnit med än. Men det blir att skippa den. : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Valerian and the City of a Thousand Planets.

Jag gillade filmen. Kul, färgglad och bra tempo och påminner om Femte elementet.
MEN den skulle vara så mycket bättre om huvudskådespelarna inte var typ 14 år gamla..

Det är ett tecken på att man själv börjar bli gammal. Alla nya skådisar ser ut som ungdomar numera

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Vampire's Kiss (1988)
Detta kan vara filmen med störst Cage-faktor av alla Nicolas Cage-filmer, källan till Cage-memen vi alla sett, samt det episka klippet nedan.

Vad handlar filmen om då? Nicolas Cage spelar en förläggare (tror jag) som raggar brudar i 80-talets New York. En natt träffar han en kvinna som biter honom, varpå han sakta förvandlas till en vampyr. Eller så är allt bara inbillning och han sjunker sakta ner i galenskap. Mycket underligt, mycket underhållande, väldigt mycket Cage. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Jobbade två nätter denna vecka och hade det lugnt på jobbet. Det blev en repris.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black