Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk

Fick precis hem detta. Försöker hitta något bra test eller där det jämförs med något annat men inte hittat so far. Hojta till om ni sett något. Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag tackar! (7 oktober står det på mitt).

Tack:) på mitt står det med 26 september,men bara order mottagen...jaja man kanske får det nästa vecka med lite tur

Permalänk
Medlem

@Fac31: Jag tror på din källa mer än Elgiganten. Lite fundersam bara hur hon i kundtjänst kan säga explicit att de har mitt kort i lager. Saxat från konversationen med kundtjänst:

14:36
Okej, så det är förväntat in i lager eller har ni det redan i lager?
14:37
den är i lager nu, den ska bara hanteras så skickar vi ut den så snabbt som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

@Fac31: Jag tror på din källa mer än Elgiganten. Lite fundersam bara hur hon i kundtjänst kan säga explicit att de har mitt kort i lager. Saxat från konversationen med kundtjänst:

14:36
Okej, så det är förväntat in i lager eller har ni det redan i lager?
14:37
den är i lager nu, den ska bara hanteras så skickar vi ut den så snabbt som möjligt!

Kanske finns digitalt i lager. Knappast fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnoliaF:

https://www.bildtagg.se/file/l54v27ndjpssiv6o45wt2py2

Fick precis hem detta. Försöker hitta något bra test eller där det jämförs med något annat men inte hittat so far. Hojta till om ni sett något. Tack på förhand

Lön, helg och ny gpu, vissa har det bra 👌

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Här är en tråd med Amerikaner dock, men som har fått sina kort skickade trots att Order Status på Nvidia har legat som Processing (Bearbetning)

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/izjtb4/for_those_of_...

Permalänk
Medlem

*rant*

Jag fick ju hem ett gigabyte eagle 3080 OC för några dagar sedan så hade sån himla tur... Trodde jag.
Släppte min parallella bokning på ASUS TUF OC för att inte scalpa och ta någon annans plats när jag redan fått...

3080-kortet fungerade inte, till butik för felsökning, går inte att lösa. Verkligen snälla och trevliga men kan inte lösa det och ersättningskort får jag, om jag orkar vänta, troligen i januari.

Inget nytt 3080, ingen köplats, inget gammal kort.

*slut rant*

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFluffy:

Här är en tråd med Amerikaner dock, men som har fått sina kort skickade trots att Order Status på Nvidia har legat som Processing (Bearbetning)

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/izjtb4/for_those_of_...

Undrar vilken speditör som kör här hemma.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Undrar vilken speditör som kör här hemma.

Vet inte vilka som stod för internationella frakten men mitt 1080 Ti Founders kom via PostNord sista biten i alla fall.

Skrivet av askerone:

*rant*

Jag fick ju hem ett gigabyte eagle 3080 OC för några dagar sedan så hade sån himla tur... Trodde jag.
Släppte min parallella bokning på ASUS TUF OC för att inte scalpa och ta någon annans plats när jag redan fått...

3080-kortet fungerade inte, till butik för felsökning, går inte att lösa. Verkligen snälla och trevliga men kan inte lösa det och ersättningskort får jag, om jag orkar vänta, troligen i januari.

Inget nytt 3080, ingen köplats, inget gammal kort.

*slut rant*

AJ! Maximalt oflyt:'(

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av askerone:

3080-kortet fungerade inte, till butik för felsökning, går inte att lösa. Verkligen snälla och trevliga men kan inte lösa det och ersättningskort får jag, om jag orkar vänta, troligen i januari.

Det fungerade alltså inte från första början ens en gång?!

Permalänk
Skrivet av MagnoliaF:

https://www.bildtagg.se/file/l54v27ndjpssiv6o45wt2py2

Fick precis hem detta. Försöker hitta något bra test eller där det jämförs med något annat men inte hittat so far. Hojta till om ni sett något. Tack på förhand

Vart beställde du ifrån?

Visa signatur

CPU: I5 12600K. GPU:MSI RTX 3080 Ventus OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Kul! Vad sitter du med för racing rig? (tar för givet att du kör med ratt o pedaler)

Nu glider vi ifrån ämnet lite men.. Yes, nog är jag stolt ägare till en rigg alltid! Sim-Labs GT1 (eller tja, den började så i alla fall, nu går den väl knappt att känna igen efter alla modifieringar) med en racingstol från momo på närmare bestämt. Kör med en SimuCube 2 Pro, konverterad Fanatec Formula Carbon-ratt med Ascher racing-paddlar och Clubsport v3-pedaler med break performance-kittet (om du har likadana pedaler men inte köpt kittet än så KÖP DET! Förvandlar känslan i dem totalt).
Värt att nämna är även uppsättningen med BS250-shakers som tillsammans med Oculus Riften ger en helt sanslös inlevelse och närvaro i bilen. Som du säkert förstår har jag hållt på ett bra tag och byggt på riggen efter hand, men det finns ju alltid saker att göra och bygga vidare med.. Med det sagt är jag dock ruggigt nöjd med vad jag har också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Tack:) på mitt står det med 26 september,men bara order mottagen...jaja man kanske får det nästa vecka med lite tur

När bokade du? 15:45 står det på mitt (verkligheten var 15:17 fick jag SMS kod till köpet). Komplett har att det är "Order Mottagen" tills de faktiskt packar kortet, då blir det "Behandlas".

Permalänk
Medlem

@Svertel:
tro inte på elgiganten
dom har sagt hela veckan till mig att ja ditt kort kommer på fredag
det är en bokad leverans

tills jag dubbel kolla igår och fick ett
tyvärr kommer det inte

Permalänk
Medlem

ett PNY kort på dustin ligger som "beställningsvara". Alla dom andra är slutsålda.. men tänkte det kan vara värt att testa för någon som verkligen vill ha sitt kort så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

Varför har folk så jävla bråttom, vet flera som sitter på 2080 kort och har 100 fps i dom flesta spel i 1440p, vad är poängen med att stressa hem ett 3080 som man inte ens vet recensioner på ?, jag förstår inte, förklara gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vet inte vilka som stod för internationella frakten men mitt 1080 Ti Founders kom via PostNord sista biten i alla fall.

AJ! Maximalt oflyt:'(

Jag är böjd att hålla med dig.

Skrivet av Nissling:

Det fungerade alltså inte från första början ens en gång?!

Nej, DOA. Fysiskt icke möjligt att montera strömsladdarna (8-pins) vilket tydligen är alldeles våldsamt ovanligt... så lite speciell är man allt som både fått kortet och fått vara lite unik med felet också. Testad hemma, med olika sladdar, och i butik med flera nätagg så har inte använt cpu pin etc.

Permalänk
Medlem

@wargreymon: 16.30 står det på min,ett zotac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Varför har folk så jävla bråttom, vet flera som sitter på 2080 kort och har 100 fps i dom flesta spel i 1440p, vad är poängen med att stressa hem ett 3080 som man inte ens vet recensioner på ?, jag förstår inte, förklara gärna

Kanske för att hinna före miners, dunno. (https://www.barrons.com/amp/articles/nvidia-geforce-gtx-3080-...)

Mitt kommer när det kommer Var sugen på ett FE först, men efter ha sett recensioner på AIB-kort så går det (FE) bort på allt förutom utseende (och det ger la inga extra FPS för att det ser bra ut? )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Nu glider vi ifrån ämnet lite men.. Yes, nog är jag stolt ägare till en rigg alltid! Sim-Labs GT1 (eller tja, den började så i alla fall, nu går den väl knappt att känna igen efter alla modifieringar) med en racingstol från momo på närmare bestämt. Kör med en SimuCube 2 Pro, konverterad Fanatec Formula Carbon-ratt med Ascher racing-paddlar och Clubsport v3-pedaler med break performance-kittet (om du har likadana pedaler men inte köpt kittet än så KÖP DET! Förvandlar känslan i dem totalt).
Värt att nämna är även uppsättningen med BS250-shakers som tillsammans med Oculus Riften ger en helt sanslös inlevelse och närvaro i bilen. Som du säkert förstår har jag hållt på ett bra tag och byggt på riggen efter hand, men det finns ju alltid saker att göra och bygga vidare med.. Med det sagt är jag dock ruggigt nöjd med vad jag har också!

Ah klockrena grejer ju!
Köpte och byggde rig i våras.
Ritade ihop en egen rig gjort av 80/40 och 40/40 profiler (liknande många färdiga kit), ett Saab Aero El säte, som jag löst så elen och alla inställningar fungerar med.
Ville sitta skönt men stabilt, så kände inte att jag ville ha ett racing säte riktigt. Är SÅÅÅÅ nöjd med att jag löste det med ett sportigare bilsäte istället, sitter super skönt men ändå stabilt.
Samt: Fanatec DD1, CS Formula V2 ratt med Podium advanced module paddlar, CS 3.0 pedaler med Break performance kittet
Lite bilder på bygget: BILDER
Vilka "elastomer springs" kör du med från kittet?
Hade först en Rift S, som jag köpte begangnat för 4000kr, hade en månad och sen sålde om för 6000kr när coronan var som värst i våras, och folk betalade överpris för VR headsets osv.
Köpte mig en Valve Index istället som jag fick tag på.
Velat haft rig länge men inte blivit av, så gick rakan vägen från en Xbox Elit controller till denna rig ^^
Kört alldeles för lite dock, för datorn pallar inte med ACC. Och har verkligen inte velat mellan uppgradera nu i sommar, utan väntat in 3090 och Zen 3 här nu om några veckor.

Men ja lite offtopic, men kul och se andra som kör här på swec

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Varför har folk så jävla bråttom, vet flera som sitter på 2080 kort och har 100 fps i dom flesta spel i 1440p, vad är poängen med att stressa hem ett 3080 som man inte ens vet recensioner på ?, jag förstår inte, förklara gärna

Ehh, vi vet väl rätt väl hur 3080 presterar vid detta laget? Skillnad mellan kort är dessutom rätt försumbar och det är inte ett massivt oc headroom på dom, tester av alla de vanligt förekommande korten nu finns redan, de få vi inte har tester på har redan mindre syskon så oddsen att de skulle vara sämre än sina billigare syskon är inte superstora.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av askerone:

Nej, DOA. Fysiskt icke möjligt att montera strömsladdarna (8-pins) vilket tydligen är alldeles våldsamt ovanligt... så lite speciell är man allt som både fått kortet och fått vara lite unik med felet också. Testad hemma, med olika sladdar, och i butik med flera nätagg så har inte använt cpu pin etc.

Finns en annan medlem här på forumet med samma problem på ett gigabyte kort.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608480-ena-8-pin-ingangen-klickar-inte-i-rtx-3090

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Varför har folk så jävla bråttom, vet flera som sitter på 2080 kort och har 100 fps i dom flesta spel i 1440p, vad är poängen med att stressa hem ett 3080 som man inte ens vet recensioner på ?, jag förstår inte, förklara gärna

Håller med om du syftar på folk med just redan kapabla kort som 2080(2080TI)/2070. Andra (inklusive mig) sitter med 4-5år gammal GPU men håller med, jag har egentligen ingen bråttom om inte min GPU pajar innan dess.
Folk är väl bara allmänt teknikintresserade, lite för mkt ibland

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

@wargreymon: 16.30 står det på min,ett zotac

Intressant, vet du ungefär när du beställde? Jag borde ju ligga långt före dig i kön annars tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Finns en annan medlem här på forumet med samma problem på ett gigabyte kort.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608480-ena-8-pin-ingangen-klickar-inte-i-rtx-3090

Det där problemet har ju funnits sedan molex-tiden (ja, jag vet att det är fel benämning egentligen ). Pinnarna kan vara väldigt svåra att få rätt om det inte är en bra kvalitetskontakt eftersom dom kan vicka rätt ordentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Hej!
Fick hem mitt 3080 i går. Ett Gigabyte OC från Inet. Härlig present på 50-årsdagen!
Hittar ingen kod till Watch Dogs Legions någonstans. Hur har ni andra fått den?

/En Grumpy Old Gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Varför har folk så jävla bråttom, vet flera som sitter på 2080 kort och har 100 fps i dom flesta spel i 1440p, vad är poängen med att stressa hem ett 3080 som man inte ens vet recensioner på ?, jag förstår inte, förklara gärna

Så alla recensioner upp tills nu är vadå? Själv sålde jag mitt 1070 på söndagen innan lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Varför har folk så jävla bråttom, vet flera som sitter på 2080 kort och har 100 fps i dom flesta spel i 1440p, vad är poängen med att stressa hem ett 3080 som man inte ens vet recensioner på ?, jag förstår inte, förklara gärna

Stressa? Det är ny hårdvara och vi är på ett hårdvaru/ "entusiast" forum där vi diskuterar kortet. Vad folk vill ha eller behöver har väl inte du något med att göra.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte söka på min order via Nvidias sida... "Ett fel har uppstått, du kan fortsätta att handla."

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/izo0gh/tracking_3090...

Verkar vara fler med samma problem.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Varför har folk så jävla bråttom, vet flera som sitter på 2080 kort och har 100 fps i dom flesta spel i 1440p, vad är poängen med att stressa hem ett 3080 som man inte ens vet recensioner på ?, jag förstår inte, förklara gärna

Enormt smart lansering av Nvidia. De flesta av oss vill känna sig exklusiva, unika, utvalda. Att då begränsa utbudet skapar ett ha-begär på samma sätt som t.ex. förbokning av PS5. Det finns många som köpt ett 3080/3090 som absolut inte behöver det, men den där känslan av att ha något som andra inte kan få tag i övertrumpar förnuftet. Många som köpt ett kort har inte gjort det för att de behöver ett, utan för att de vill ha något som bara är förunnat ett fåtal.

Sen är vi nog många entusiaster som bara helt enkelt vill ha det senaste och bästa.