Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers nya hemsida lanseras skarpt!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Überklass:

Vår önskan är egentligen att fastna på ett menyval. Så vi vill helst slimma ner snarare än att lägga till ett val.

Men vi ska utvärdera det!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Musikälskare

Skrev om lite CSS (stylebot);

- Mindre header
- Fixerad header
- Inga dropdowns i menyn, ingen hover-färg som stör
- Grå bakgrund (#eee) istället för vit som är lugnare för ögonen
- Borders runt content som ramar in så det inte flyter runt
- Större knapp för att gå direkt till konversationer (pratbubblan i orange, nyhetsflödet)
- Annat smått och gott

PS. Använder SweC i 1440p med 150% zoom @ Chrome
EDIT: Går att kombinera med Dark Reader om man vill ha mörkt-tema

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Var finns länken till "Tipsa oss"? Är det "Kontakta oss" i sidfoten som gäller nu?

Permalänk
Medlem

Jag har nu officiellt gett upp, var tvungen att installera Dark Reader

Får ju faen ont i ögona att sitta med Sweclockers sidan öppen.

För något Darkmode kommer vi ju inte att få, för responsen från Sweclockers gällande alla inlägg, om Darkmode och att sidan har blivit för ljus, är näst intill noll.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

För runt och bulligt. Är designen anpassad för Boofar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

För runt och bulligt. Är designen anpassad för Boofar eller?

nån verkar tro att det var teletubbies forumet de skulle ta fram. Dvs anpassat för treåringar och inte för folk som vet hur man nyttjar en dator. Som tur är går det ju att koda om mycket via client side css.

Har kanske lagt en timme och återställt en hel del. Hade det funnits en vettig bildfunktion så hade jag kunnat lägga upp ett skärmklipp men det var ju tyvärr viktigare med teletubbies

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Vad menar du rent konkret?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Landy:

Jag har nu officiellt gett upp, var tvungen att installera Dark Reader

Får ju faen ont i ögona att sitta med Sweclockers sidan öppen.

För något Darkmode kommer vi ju inte att få, för responsen från Sweclockers gällande alla inlägg, om Darkmode och att sidan har blivit för ljus, är näst intill noll.

Det stämmer ju inte, finns flera inlägg i tråden om att vi tittar på att implementera ett mörkt tema framöver Vi har också sagt att vi läser all feedback och diskuterar internt men med tanke på aktiviteten i tråden så har vi inte möjlighet att svara på varje kommentar. Hoppas att det finns förståelse för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Det stämmer ju inte, finns flera inlägg i tråden om att vi tittar på att implementera ett mörkt tema framöver Vi har också sagt att vi läser all feedback och diskuterar internt men med tanke på aktiviteten i tråden så har vi inte möjlighet att svara på varje kommentar. Hoppas att det finns förståelse för det.

Ok nästintill noll var och ta i att ni tittar på en mörkare färgprofil är ju bra (men det kanske skulle varit med från launch), men ang, nuvarande färgprofil så har det lagts fram klagomål om det redan vid beta testerna, och inget har gjorts åt saken, och vita/ljusa websidor in fin balansgång innan det tiltar åt fel håll.

Det var väl allt, lycka till med nya sidan

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Ljusskygg

Vet inte riktigt om någon nämnt det än då det ej kom resultat på "navigering" eller "navigation".

På Chromium Edge så "flyter" den valda fliken på navigationen under en tråd:

På mobilen i Edge samt i Firefox så händer lyckligtvis inte detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Soitora:

Vet inte riktigt om någon nämnt det än då det ej kom resultat på "navigering" eller "navigation".

På Chromium Edge så "flyter" den valda fliken på navigationen under en tråd:
https://i.imgur.com/oqjGEks.png

På mobilen i Edge samt i Firefox så händer lyckligtvis inte detta.

Om du menar att texten är längst upp så är det BSW "Bättre bläddringsknappar" som gör detta.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av mats42:

nån verkar tro att det var teletubbies forumet de skulle ta fram. Dvs anpassat för treåringar och inte för folk som vet hur man nyttjar en dator. Som tur är går det ju att koda om mycket via client side css.

Har kanske lagt en timme och återställt en hel del. Hade det funnits en vettig bildfunktion så hade jag kunnat lägga upp ett skärmklipp men det var ju tyvärr viktigare med teletubbies

Ja tacka gud för stylebot och liknande, har också lagt någon timme på förbättring (enligt mig)
Vissa kanske tycker om den nya designen och det är okej också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vad menar du rent konkret?

Står i mina tidigare inlägg och i beta tråden men i korthet
Hårdkodad maxbredd som är för smal
icke fungerande menyer på touch (funkade naturligtvis i gamla sweclockers)
Ändringar som försämrar läsbarhet (för mycket orange och massa rundade hörn tex)
Ändringar för ändrandets skull (iconbyten totalt i onödan tex)
Total felprioritering på detta istället för funktionella brister påtalade sen 2016 om jag minns rätt (tex en bilduppladdningsfunktion så man slipper trasiga trådar där bilderna är väck)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av mats42:

Står i mina tidigare inlägg och i beta tråden men i korthet
Hårdkodad maxbredd som är för smal
icke fungerande menyer på touch (funkade naturligtvis i gamla sweclockers)
Ändringar som försämrar läsbarhet (för mycket orange och massa rundade hörn tex)
Ändringar för ändrandets skull (iconbyten totalt i onödan tex)
Total felprioritering på detta istället för funktionella brister påtalade sen 2016 om jag minns rätt (tex en bilduppladdningsfunktion så man slipper trasiga trådar där bilderna är väck)

"Ändringar för ändrandets skull" tycker jag sammanfattar den nya designen bra som du skriver, förstår inte varför det behövdes något nytt. Det finns så många UX-missar som man har glömt eller inte lagt märke till imo, men jag kanske är lite arbetsskadad också som jobbar med mycket sådant...

Bra ni läser kommentarerna här så det kanske blir lite förbättringar i framtiden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

"Ändringar för ändrandets skull" tycker jag sammanfattar den nya designen bra som du skriver, förstår inte varför det behövdes något nytt. Det finns så många UX-missar som man har glömt eller inte lagt märke till imo, men jag kanske är lite arbetsskadad också som jobbar som utvecklare med mycket sådant...

En annan tavla är hur man har gjort hela gilla orange. Det drar uppmärksamheten till knappen istället för till innehållet i inlägget och det var väl inte ett knappforum?

mitt eget hack återställer tidigare utseende på den knappen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Soitora:

Vet inte riktigt om någon nämnt det än då det ej kom resultat på "navigering" eller "navigation".

På Chromium Edge så "flyter" den valda fliken på navigationen under en tråd:
https://i.imgur.com/oqjGEks.png

På mobilen i Edge samt i Firefox så händer lyckligtvis inte detta.

Skrivet av Lagers:

Om du menar att texten är längst upp så är det BSW "Bättre bläddringsknappar" som gör detta.

En av flera features som gått sönder, precis som väntat. Har inte hunnit patcha det än.

EDIT: Fixat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Landy:

att ni tittar på en mörkare färgprofil är ju bra (men det kanske skulle varit med från launch)

Har ju skrivits om flera gånger anledningen till att det inte finns än.

Skrivet av flashen:

"Ändringar för ändrandets skull" tycker jag sammanfattar den nya designen bra som du skriver, förstår inte varför det behövdes något nytt.

Har också skrivits om flera gånger varför man gjort den nya sidan.

Tänk om folk kunde lära sig att läsa.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Lagers:

Om du menar att texten är längst upp så är det BSW "Bättre bläddringsknappar" som gör detta.

Okej tack då vet jag haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har ju skrivits om flera gånger anledningen till att det inte finns än.

Har också skrivits om flera gånger varför man gjort den nya sidan.

Tänk om folk kunde lära sig att läsa.

Man kan ändra funktionalitet utan att förstöra användarupplevelsen. Finns inget annat än ett felaktigt beslut bakom hårdkodning av maxbredd tex.
Att öka användningen av varselfärgen orange i inläggen är inte motiverat av behovet av funktionell ändring utan är enbart dålig användarupplevelse. Det finns inga tekniska krav som gör att man måste byta av iconer eller införa de onödiga rundningarna.

Man kan sen testa så att det funkar och rätta det som inte funkar så att användarna slipper trasiga menysystem

När man sen får feedback på att det inte är bra utan behöver fixas så är det bra om man gör det istället för att strunta i de besökare som genom sina besök drar in pengar till Sweclockers

När man inte gör det så förefaller det so om man inte bryr sig om sina användare
Om du hade läst hela tråden så hade du förhoppningsvis förstått att det handlar om dålig användarupplevelse, inte om underliggande teknik

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag det är bra att inläggen inte är för breda. Om texten skulle ta hela bredden av ett fönster och om fönstret är maximerat och man har en bred skärm så skulle det ju bli jättejobbigt att läsa om det aldrig blev några radbyten. Det är ju lite som att för vanliga morgontidningar så är texten uppdelad i olika spalter för att inte ta hela bredden på sidan för att det är jobbigt att läsa text som inte radbryter efter X antal ord.

Om forumet hade tagit upp hela fönsterbredden med text så hade min användarupplevelse blivit sämre i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att den här raden tas bort i koden. Kör 1080p, 125% skalning i Windows, 125% zoom i chrome på laptop och får vita sorgkanter. Ska se om jag kan göra ett css-undantag i webbläsaren

@media (min-width: 993px) .container { max-width: 1016px; }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Själv så tycker jag det är bra att inläggen inte är för breda. Om texten skulle ta hela bredden av ett fönster och om fönstret är maximerat och man har en bred skärm så skulle det ju bli jättejobbigt att läsa om det aldrig blev några radbyten. Det är ju lite som att för vanliga morgontidningar så är texten uppdelad i olika spalter för att inte ta hela bredden på sidan för att det är jobbigt att läsa text som inte radbryter efter X antal ord.

Om forumet hade tagit upp hela fönsterbredden med text så hade min användarupplevelse blivit sämre i alla fall.

och därför finns det fortfarande en knapp för att göra fönstret mindre. Då kan du välja. Nu tvingas alla leva i en upplösning som var modern tidigt 90 tal (17" 1280x1024)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Man kan ändra funktionalitet utan att förstöra användarupplevelsen.

Man har inte förstört användaupplevelsen.

Citat:

Finns inget annat än ett felaktigt beslut bakom hårdkodning av maxbredd tex.

Bredden är densamma som tidigare vad jag läst.

Citat:

Att öka användningen av varselfärgen orange i inläggen är inte motiverat av behovet av funktionell ändring utan är enbart dålig användarupplevelse.

Vad menar du ens?

Citat:

Det finns inga tekniska krav som gör att man måste byta av iconer eller införa de onödiga rundningarna.

Ser inget fel på rundningarna.

Citat:

Man kan sen testa så att det funkar och rätta det som inte funkar så att användarna slipper trasiga menysystem

Vilka trasiga menyssystem?

Citat:

När man sen får feedback på att det inte är bra utan behöver fixas så är det bra om man gör det istället för att strunta i de besökare som genom sina besök drar in pengar till Sweclockers

Dom får mycket feedback och har fixat mycket efter denna.

Citat:

Om du hade läst hela tråden så hade du förhoppningsvis förstått att det handlar om dålig användarupplevelse, inte om underliggande teknik

Tycker inte det är dålig användarupplevelse.

Skrivet av mats42:

och därför finns det fortfarande en knapp för att göra fönstret mindre. Då kan du välja. Nu tvingas alla leva i en upplösning som var modern tidigt 90 tal (17" 1280x1024)

Det hade dock varit dålig användarupplevelse, jag kör webläsaren maximerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

och därför finns det fortfarande en knapp för att göra fönstret mindre. Då kan du välja. Nu tvingas alla leva i en upplösning som var modern tidigt 90 tal (17" 1280x1024)

Ännu bättre vore om man hade inställningar för hur brett fönstret ska vara, ex 100% 75% 50%, kanske även inställning för positionering.

Förövrigt tycker jag att designen är väldigt dålig.
Det är alldeles för mycket padding mellan element, helst skulle jag se att det inte var någon padding alls, för att padding är ett mycket dåligt substitut till att ha borders. Rundade hörn på nästan allt vilket inte ser bra ut, men man har av okänd anledning inte rundade hörn överallt, vilket ger ett oenhetligt intryck. Naturligtvis vore det bästa om rundade hörn försvann eller om radien minskade kraftigt.
Men det allra största felet är sticky reklam, det är helt oacceptabelt och får en att börja snegla emot ublock knappen.

Navigationsmenyn är rätt bra, ovant men det går att vänja sig vid.
Däremot borde man ta bort hänglåsknappen och stoppa in den i någon inställningsmeny och ha defaultläget som låst.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom alla 15 sidor, men nåt som står ut är att med högre upplösningar så är det väldigt mycket döyta på skärmen. Det får sidan att se lite "fattig" ut även med annonser på sidorna tycker jag att ni kan ha lite mer "elastisk" sida.

My 2 cent :)!

//Lanhead

Permalänk
Medlem

Jag brukar trycka upp massa nya flikar med senaste inlägget i varje tråd. Tidigare hoppade den inte alltid till första nya inlägget vid många flikar öppna. Nu verkar det löst.

Överlag lite snyggare design dessutom. Jag brukar vara ganska konservativ men det här får tummen upp.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Saknar (hittar inte?) Inställning för att slippa mobilanpassad sida... Jag vill gärna ha tillbaka den funktionen. Tyvärr funkar inte heller att begära datoranpassad sida i Chrome heller

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Jag blev totalt överraskad faktiskt. Även om jag varit medlem sedan 2013 har jag varit en ganska dålig besökare senaste halvåret. Nya hemsidan: Bang!

Den nya funkar vad jag kan se men den är lite känslomässigt fattig. Den gamla var mer Sweclockers om ni fattar vad jag menar. Å andra sidan kan det mycket väl bero på att jag är en gammal stöt som inte hänger med...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
99:e percentilen

Varje gång jag går in på SweClockers dras min uppmärksamhet till det orangea hänglåset, som tydligen har den färgen för att jag låst menyn. Hänglåset borde enligt mig absolut inte vara orange (vilket ger intryck av att det hänt något viktigt) och ej heller ha en så framträdande roll i designen överhuvudtaget, ty hur ofta ändrar man den inställningen? I stort sett aldrig.

Däremot fattar jag såklart att knappt en enda besökare kommer hitta inställningen om den göms undan, så jag har inget konkret lösningsförslag. Anser förvisso att statisk positionering är överlägset och skulle inte bry mig om det blev det enda alternativet.

@jreklund @UndaC

Skrivet av bobonolla:

Saknar (hittar inte?) Inställning för att slippa mobilanpassad sida... Jag vill gärna ha tillbaka den funktionen. Tyvärr funkar inte heller att begära datoranpassad sida i Chrome heller

Funkar för mig i Chrome 85 på Android 10.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Alling:

Varje gång jag går in på SweClockers dras min uppmärksamhet till det orangea hänglåset, som tydligen har den färgen för att jag låst menyn. Hänglåset borde enligt mig absolut inte vara orange (vilket ger intryck av att det hänt något viktigt) och ej heller ha en så framträdande roll i designen överhuvudtaget, ty hur ofta ändrar man den inställningen? I stort sett aldrig.

Hänglåset skulle kunna ändra ikon också till ett "upplåst" hänglås istället för att ändra färg.

Visa signatur