SweClockers nya hemsida lanseras skarpt!

Permalänk
Medlem

På mobilen (iPhone 5S och Safari) märkte jag en dum UI-grej. Om man inte är inloggad och väljer logga in i menyn så tar sedan menyn och reklamen upp hela skärmen så jag ser inte inloggningsformuläret. Är det verkligen nödvändigt att ha reklam på just login-sidan?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Nu säger jag inte att du har fel gällande vad som är bäst användarvändarmässigt men så som det fungerar nu har det väl alltid fungerat på Sweclockers? Det är väl inte något nytt i nya versionen av siten att man kommer till första inlägget när man klickar på trådens namn. Jag vill minnas att på gamla sidan så kom man också till första inlägget när man klickade på trådens namn och man kom till första olästa inlägg när man klickade på ikonen till vänster om trådens namn.

Och när man inför ny version så går det ju utmärkt att fixa saker som var fel även i den gamla versionen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Lite förändringar som nyss gick live:

  • Diverse små design-fixar

  • Utmärkelser i artiklar hade skyfflats om av misstag

  • "Online/Offline"-ikonen är tillbaka på användare i forumet

  • arkiv/kategori/guider visar nu alla artiklar, gäller alla kategorisidor

  • Minskat hoppande på sidan pga annonser i högersplaten (desktop)

  • Tuppen upp är orange på dina egna inlägg

  • Fixat diverse problem med menyn i iOS

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av UndaC:

Minskat hoppande på sidan pga annonser i högersplaten (desktop)

Big if true! (Ej kollat på datorn än.)

Citat:

Tuppen upp är orange på dina egna inlägg

🐓⬆️🧡

@Soitora lär uppskatta detta, tror jag!

Eller vänta, va? Skulle det inte vara ens egna gillningar som skulle vara orangea?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej, tack för era buggrapporter. Jag lyckades tyvärr inte replikera problemet på Android, men förhoppningsvis var det samma problem som iOS telefoner hade. Vänligen testa igen ifall det löser era problem.

Det ska självfallet inte vara 3 steg utan 2 för att komma in på Marknaden eller andra drop-down alternativ.

Nu fungerar det som sig bör, snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Lite förändringar som nyss gick live:

  • Diverse små design-fixar

  • Utmärkelser i artiklar hade skyfflats om av misstag

  • "Online/Offline"-ikonen är tillbaka på användare i forumet

  • arkiv/kategori/guider visar nu alla artiklar, gäller alla kategorisidor

  • Minskat hoppande på sidan pga annonser i högersplaten (desktop)

  • Tuppen upp är orange på dina egna inlägg

  • Fixat diverse problem med menyn i iOS

Något planerat för att återigen kunna se antal svar på en annons i marknaden? Alltså i överblicken av annonserna.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Alling:

Eller vänta, va? Skulle det inte vara ens egna gillningar som skulle vara orangea?

Du fick aldrig en orange tumme upp på ditt eget inlägg, den var alltid grå oavsett hur många som hade röstat.

Permalänk
Medlem

Går det att fixa så man ser om man redan klickat gilla-knappen? Nu får man provklicka och se ifall antalet tummar går upp eller ned. Ifall man glömt om man redan gillat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Går det att fixa så man ser om man redan klickat gilla-knappen? Nu får man provklicka och se ifall antalet tummar går upp eller ned. Ifall man glömt om man redan gillat.

Håller helt med. Har alltid stört mig på detta.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Nioreh83:

Går det att fixa så man ser om man redan klickat gilla-knappen? Nu får man provklicka och se ifall antalet tummar går upp eller ned. Ifall man glömt om man redan gillat.

Det står på att göra listan att undersöka och inom en relativ närtid implementera. Du finner hela listan av godsaker i tillhörande artikel:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30487-sweclockers-nya-hemsi...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Stan Carley:

Om det här är framtidens internet kanske det är dags att börja använda stående bildskärmar istället för liggande så att man kan nyttja mer än 25% av skärmens totala yta

Sidan använder ju inte mindre horisontellt utrymme idag än vad den gamla gjorde. Många verkar reagera på att något skulle ha förändrats där men inget har förändrats, snarare har vi breddat content cirka 10 pixlar (obetydligt men ändå, bredare snarare än smalare).
I nyheten till denna artikel finns ju ett bildspel där man kan jämföra nya och gamla sidan:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30487-sweclockers-nya-hemsi...

Angående själva diskussionen om att bredda sidan i allmänhet.
De flesta sidor är ju uppbyggda så att man har ungefär en a4 i bredd typ. För att detta är bekvämt att läsa. Att bara bredda innehållet så att en rad text ska kunna sträcka sig över en 50 cm bred yta vore ju inte heller en bra lösning:

Men kanske framförallt: har ni exempel på sidor som ni tycker utnyttjar horisontellt utrymme på ett föredömligt sätt så får ni jättegärna tipsa!
Jag personligen hittar väldigt få exempel själv. Det betyder förstås inte att vi ska lägga ribban lågt men inspiration hjälper alltid!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Alling:

Eller vänta, va? Skulle det inte vara ens egna gillningar som skulle vara orangea?

Jo precis, ens egna gillningarandras inlägg.

Skrivet av jreklund:

Du fick aldrig en orange tumme upp på ditt eget inlägg, den var alltid grå oavsett hur många som hade röstat.

Min "förfrågan" var mer att ifall än själv (användaren) gillade ett inlägg (inte sitt eget) så skulle det sättas en klass som visade att man själv har gillat det. Denna möjligheten fanns tillgänglig med den gamla versionen av SweClockers.

En "like"

<span class="button right margin-none like"> <svg class="icon thumb_up" alt="thumb_up"><use xlink:href="#icon_thumb_up"></use></svg> <span class="score"> (1)</span> </span>

En "populär like"

<span class="button right margin-none like is-liked"> <svg class="icon thumb_up" alt="thumb_up"><use xlink:href="#icon_thumb_up"></use></svg> <span class="score"> (8)</span> </span>

Sätter man en like på någon av dessa så ändras (1)/(8) i exemplet till (2)/(9) respektive, men ingenting annat ser ut att ändras.

Mitt förslag i mer klarord är att till exempel like och is-liked även får ett syskon is-liked-user (eller bättre namn) om man själv sätter en like.

Lade till @Allings citat.
Visa signatur
Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@Soitora Den funktionen har aldrig funnits tidigare och det är vad vi ska undersöka och implementera. Att du inte behöver gilla/avgilla något för att se att du redan tummat upp. Efter att läst inlägget igen så förstår jag vad du menar. Det är en funktionalitet vi inte önskar ha, utan du ska se direkt om du redan gillat ett inlägg och direkt när du trycker så tummar du ner den. Det är vad vi undersöker att implementera, så att det fungerar som man tänker sig.

Det som är lagat är "tummen upp" knappen på dina egna inlägg. Den är grå då du inte kan rösta på dig själv, och även tummen var grå när du hade fått mer än 3 tummen upp. Nu är den orange på nytt.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av jreklund:

@Soitora Den funktionen har aldrig funnits tidigare och det är vad vi ska undersöka och implementera. Att du inte behöver gilla/avgilla något för att se att du redan tummat upp.

Det som är lagat är "tummen upp" knappen på dina egna inlägg. Den är grå då du inte kan rösta på dig själv, och även tummen var grå när du hade fått mer än 3 tummen upp. Nu är den orange på nytt.

Jag har för mig att texten var orange innan och att tummen blev orange om man gillade inlägget, eller det var iallafall så jag har för mig att jag skrev det i mitt tema.

Svårt att skriva om temat utan tillgång till den gamla hemsidan men jag litar på det du säger!

EDIT

Skrivet av jreklund:

EDIT
Efter att läst inlägget igen så förstår jag vad du menar. Det är en funktionalitet vi inte önskar ha, utan du ska se direkt om du redan gillat ett inlägg.

Det är ju så jag vill ha det, just nu kan man inte se detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite padding runt logotypen hade nog ingen gråtit för.

Permalänk
Medlem

Verkar som att forumet har lite problem med långa kod-boxar i Firefox baserat på Soitoras inlägg ovan (notera att inlägget går ut i marginalen till vänster):

Jag har lite svårt att bestämma mig för om det är en bugg eller feature, men eftersom samma sak inte händer i Chrome så antar jag att det är en bugg.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av perost:

Verkar som att forumet har lite problem med långa kod-boxar i Firefox baserat på Soitoras inlägg ovan (notera att inlägget går ut i marginalen till vänster):

Jag trodde den var löst, tillbaka till ritbordet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Är inte ett dugg förtjust i dropdown-menyer tyvärr, utan föredrar helt klart "statiska" element, tyckte det var elegant med flikar som det var innan. Visst, mycket vana, men kommer aldrig gilla dropdown-menyer. Sen var det för mycket vitt och det blir snabbt väldigt opersonligt enligt min åsikt.

Var tvungen att skona mina egna ögon och göra ett mörkare tema med Stylus. Det är dock inte ett mörkt tema i den bemärkelsen, men mörkare, mer beige-brunt och grått och mindre bländande. För den som är intresserad att testa så lade jag upp det på Pastebin.

EDIT: Lade till skärmdumpar för att visa hur det ser ut:
https://i.imgur.com/xXiLMon.jpeg
https://i.imgur.com/WO7Fo1c.jpg

Snyggt! Blir att köra med din css framöver, behöver också skona mina ögon från allt vitt

Permalänk
Ljusskygg

@jreklund Det är såhär jag har för mig att det fungerade (i alla fall så jag lyckades få det med mitt tema): https://gfycat.com/ElegantWarlikeGoosefish

Visa signatur
Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@Soitora Vi hade en toggle funktion, där det stod "Ångra" om man ville ta bort sin röst. Men det vi vill åstadkomma är att du ska se direkt om du tummat upp någons inlägg. Tänk typ facebook, att den får en highlight. Att du slipper trycka för att kontrollera om du redan gillat inlägget eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag gillar faktiskt denna design, de blev bra tillslut än vad man fick se av betan. Organiserat och ordning på allt. Men mörkt läge hade de kunnat byggas in.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av jreklund:

@Soitora Vi hade en toggle funktion, där det stod "Ångra" om man ville ta bort sin röst. Men det vi vill åstadkomma är att du ska se direkt om du tummat upp någons inlägg. Tänk typ facebook, att den får en highlight. Att du slipper trycka för att kontrollera om du redan gillat inlägget eller ej.

Det kanske var den texten jag lyckades ändra då, men jag ser fram emot ändringen.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen

@jreklund: Det förvånar mig varje gång ikonen Följda trådar blir orange och jag går via den för att läsa det inlägg som föranlett detta och istället kommer till trådstarten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Alling:

@jreklund: Det förvånar mig varje gång ikonen Följda trådar blir orange och jag går via den för att läsa det inlägg som föranlett detta och istället kommer till trådstarten.

Det är dock inget nytt beteende, utan trådikonen och antalet svar har gått till senaste inlägget. Rubriken på tråden går till första sidan.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jreklund:

Det är dock inget nytt beteende, utan trådikonen och antalet svar har gått till senaste inlägget. Rubriken på tråden går till första sidan.

OK. För mig är det "nytt", då jag hade Mina inlägg istället för Följda trådar fram tills den funktionen gick sönder när den nya designen lanserades. Blir förvånad iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av rwxr:

Något planerat för att återigen kunna se antal svar på en annons i marknaden? Alltså i överblicken av annonserna.

Japp. Det är på to-do:n!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte det via mobilen och är glatt överraskad!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Alling:

OK. För mig är det "nytt", då jag hade Mina inlägg istället för Följda trådar fram tills den funktionen gick sönder när den nya designen lanserades. Blir förvånad iallafall.

Vi har ingen funktion som heter "Mina inlägg", så jag får anta att det är något som ingår i ditt eget script? Vi har alltid haft "Mina citat", "Meddelanden" och "Följda trådar" uppe i menyraden.

Permalänk
Inaktiv

Det har nämnts innan, kanske snappats upp men jag belyser problemet igen. Ikonen bredvid trådnamnet i Följda trådar ger vid scroll-klick både öppnad flik men också att man börjar scrolla. Extremt störande. Sen verkar det vara lite sådär med att öppna flikar genom att långsamt fingra på samma ikon på mobilen men kan vara något annat med.

Firefox.

Permalänk
Medlem

Som har påpekats ett otal gånger. På tok för smalt 2/3 av skärmen är vita blaffor och 1/3 är det som jag kom hit för. Kräver 5 rader css för att fixa er hårdkodade sida på max 1201 px. Om inte annat så acceptera att vi inte trivs med er smalbildsdesign och gör det valbart för oss som begriper vad man använder fönster till.

Sen funkar inte era nya menyer korrekt på en touchskärm heller. med touch öppnas menyn vid klick, med mus öppnas forumet. Dessa onödiga klick med touch ger en urdålig användarupplevelse.

Det vita fälten mellan inläggen gör forumet svårläst/störande för ögonen. Sama sak me de onödiga rundade hörnen. Bytet av iconer i toppmenyn är nästa helt onödiga störande ändring.

Min egen aktivetet på sweclockers har minskat de senaste åren i takt med att sidan har "förbättrats". Jag tror det kommer att bli än mindre aktivitet då man lägger tid och resurser på denna typ av misslyckanden istället för att tex fixa en bilduppladning så att trådarna blir läsvärda och fungerande även efter några månader. Det känns helt enkelt inte värt att lägga tid på en site som bara blir sämre och sämre när det bara fungerar på andra siter

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415