Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Ja Ironman, eller åtminstone inte savescumma, är ju ett måste!
Annars kan man spela nåt annat istället känner jag.

Jag läser massa tips för att se om jag missat något, eftersom det är så sjukt svårt, men det är jäkligt dryga tips!
T.ex. att man måste döda alla fiender så fort man aktiverar en pod/grupp.
Det har hänt mig flera ggr att tre fiender aktiveras på en gång, och jag behöver att alla 5 soldater träffar en av dem för att han ska gå ner. Så sjukt orättvisa förutsättningar. Finns inte en chans att sänka alla tre fiender då, om en av dem är så "överlevlad", och dessutom har de brutala vapen så man får sjukt mycket stryk av de som överlever.
Ofta nån som får panik också, eller blir stunnad, och är borta ur leken nån runda.

Ett annat vanligt tips är att se till att alla soldater har fullt cover - att halvt cover är typ värdelöst.
Men det är ju också omöjligt - jag hittar sällan fullt cover till mer än 2-3 soldater, ibland inte ens det.
Och många banor är ju sjukt stressiga också så man får va glad om man ens hinner ut (extraction-missions).

Nä jag kanske får kapitulera och sänka till "rookie", vetefan vad jag ska göra annars...lite otur på ett mission så är det ju bara att starta om igen, och lite drygt när man spelat 5 timmar eller så, och ska börja om för tionde gången eller nåt...
Jag känner sällan att jag gjort någon tabbe när jag dör, utan det känns mer som att det är så sjukt orättvisa förutsättningar bara.
Kanske att man kan va mer effektiv på något sätt på bas/globe, och snabbt få grymma vapen + armor...

Första XCOM var så mycket roligare för det kändes aldrig orättvist/obalanserat som detta gör.
Man vill ju att det ska vara på samma villkor lite mer, lite jämnare.
Att fienderna är smarta, istället för overpowered som bara den.

Sen är jag så sjukt trött på lancers eller vad de heter - de som springer över hela kartan och lite till, på en runda, och sedan ändå har sin attack kvar (typ som ens egen ranger). De är så sjukt svåra att försvara sig mot, särskilt när de kommer ihop med 2-3 andra livsfarliga fiender och de står lite utspridda också...

Mycket gnäll nu

Bara fortsätta försöka
Själv spelade jag igenom spelet när det släpptes på normal och sen War of the chosen på ironman legend difficulty i våras, totalt 850 timmar och bara 2 wins. Kan även vara bra att veta att du kan förlora ganska många missions men ändå vinna, även på svårare nivåer. Rekommenderar att prioritera större squad före allt annat. (det var det som hjälpte mig mest iaf)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Jag läser massa tips för att se om jag missat något, eftersom det är så sjukt svårt, men det är jäkligt dryga tips!
Det har hänt mig flera ggr att tre fiender aktiveras på en gång, och jag behöver att alla 5 soldater träffar en av dem för att han ska gå ner. Så sjukt orättvisa förutsättningar. Finns inte en chans att sänka alla tre fiender då, om en av dem är så "överlevlad", och dessutom har de brutala vapen så man får sjukt mycket stryk av de som överlever.
Ofta nån som får panik också, eller blir stunnad, och är borta ur leken nån runda.

Ett annat vanligt tips är att se till att alla soldater har fullt cover - att halvt cover är typ värdelöst.
Men det är ju också omöjligt - jag hittar sällan fullt cover till mer än 2-3 soldater, ibland inte ens det.
Och många banor är ju sjukt stressiga också så man får va glad om man ens hinner ut (extraction-missions).

Nä jag kanske får kapitulera och sänka till "rookie", vetefan vad jag ska göra annars...lite otur på ett mission så är det ju bara att starta om igen, och lite drygt när man spelat 5 timmar eller så, och ska börja om för tionde gången eller nåt...
Jag känner sällan att jag gjort någon tabbe när jag dör, utan det känns mer som att det är så sjukt orättvisa förutsättningar bara.
Kanske att man kan va mer effektiv på något sätt på bas/globe, och snabbt få grymma vapen + armor...

Första XCOM var så mycket roligare för det kändes aldrig orättvist/obalanserat som detta gör.

Sen är jag så sjukt trött på lancers eller vad de heter - de som springer över hela kartan och lite till, på en runda, och sedan ändå har sin attack kvar (typ som ens egen ranger). De är så sjukt svåra att försvara sig mot, särskilt när de kommer ihop med 2-3 andra livsfarliga fiender och de står lite utspridda också...

Mycket gnäll nu

Det är bara i början något är svårt, när man spelat Xcom2 ett tag och vet hur man tar sig genom skills/tech så är det inte svårt även på svårare nivåer.

Ironman faller bort pga spelet fortfarande helt random kan frysa och sparas i ett läge där det inte går komma vidare i spelet, är sämre än att faktiskt förlora hela teamet.

Rekommenderar hög svårighetsgrad men vanligt mode ( spara alltid geoscape + mission utifall spelet kraschar i ovannämnda scenario ), restarta alltid hela uppdraget istället för att bita ihop och gå vidare eller save scumma.

Har du War of the Chosen så är Lancers ditt minsta problem, WoTC är bland de bästa DLC jag någonsin spelat i något spel för övrigt.

Melee+dodge är otroligt OP även i early game, något man bör ha 1-2 av i varje karta, Lancers har ingen chans mot dem.

I Xcom2 är tanken att man ska vara sjukt aggressiv jämfört med 1:an där man kunde plocka en grupp i taget, sen måste man lattja runt med freeze grenades och liknande föremål och hålla koll på på vems tur det är efter vilken snubbe osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Bara fortsätta försöka
Själv spelade jag igenom spelet när det släpptes på normal och sen War of the chosen på ironman legend difficulty i våras, totalt 850 timmar och bara 2 wins. Kan även vara bra att veta att du kan förlora ganska många missions men ändå vinna, även på svårare nivåer. Rekommenderar att prioritera större squad före allt annat. (det var det som hjälpte mig mest iaf)

Ja man kanske ska evac när man inser att man är rökt på ett uppdrag, men å andra sidan kan man ju va rätt säker på att nästa uppdrag blir ännu värre och att man hamnar mer och mer på efterkälken för varje liten tabbe man gör...

Ja men full squad tar sjukt lång tid då man måste upp i captain för att låsa upp det, och det är rätt många promotions dit...

Skrivet av GuuFi:

Har du War of the Chosen så är Lancers ditt minsta problem, WoTC är bland de bästa DLC jag någonsin spelat i något spel för övrigt.

Melee+dodge är otroligt OP även i early game, något man bör ha 1-2 av i varje karta, Lancers har ingen chans mot dem.

I Xcom2 är tanken att man ska vara sjukt aggressiv jämfört med 1:an där man kunde plocka en grupp i taget, sen måste man lattja runt med freeze grenades och liknande föremål och hålla koll på på vems tur det är efter vilken snubbe osv.

Jag valde bort WotC då jag inte tyckte det lär så kul när jag läste om det, så jag kör vanilla XCOM2.

Jag gillade fighterna i första XCOM bättre, det kändes mer rättvist.
Och inte minst så var basbyggandet väldigt roligt och strategiskt, och kartan/globen var rätt så tydlig om jag minns rätt.

I XCOM kunde man t.o.m. splitta sin squad i två halvor och gå runt en byggnad etc.
Sånt kan man ju glömma nu när fienderna är så överlevlade mot en själv, det vore rena självmordet.
Man måste typ gå samlad trupp, och köra stenhårt med overwatch som backup hela tiden, eller ja, det är så jag gjort nu i alla fall

Men hur försiktig man än är så kan det ju skita sig.
Sist jag dog blev en soldat grabbad av en viper, och det är ju klart att den soldaten då triggade en till pod på 3-4 fiender, vilket gjorde att det var typ helt kört. Och inget blev ju bättre av att en av mina soldater också var tillfälligt satt ur spel av vipern.
Såna grejer händer alltför ofta, och känns bara sjukt orättvist/obalanserat

Eller när man är på rescue missions och kämpar och kämpar för att hinna rädda 6 människor innan det är för sent, och så när man kommer fram till en och tänker "yes, det här kan gå vägen ändå", så visar det sig att det är en shapeshifter med 2-3ggr så mycket hälsa som ens egna har. Och vips så måste alla sätta sina skott på den, fast man egentligen hade fullt upp med andra fiender redan.
Det är inget roligt med det, det tillför inget till fighterna/strategin tycker jag, det är bara jäkligt störigt/orättvist.
Vad jag minns var det inga såna störiga moment i första spelet, i så fall hade jag inte orkat köra det så sjukt många timmar som jag gjorde

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Ja man kanske ska evac när man inser att man är rökt på ett uppdrag, men å andra sidan kan man ju va rätt säker på att nästa uppdrag blir ännu värre och att man hamnar mer och mer på efterkälken för varje liten tabbe man gör...

Ja men full squad tar sjukt lång tid då man måste upp i captain för att låsa upp det, och det är rätt många promotions dit...

Jag valde bort WotC då jag inte tyckte det lär så kul när jag läste om det, så jag kör vanilla XCOM2.

Jag gillade fighterna i första XCOM bättre, det kändes mer rättvist.
Och inte minst så var basbyggandet väldigt roligt och strategiskt, och kartan/globen var rätt så tydlig om jag minns rätt.

I XCOM kunde man t.o.m. splitta sin squad i två halvor och gå runt en byggnad etc.
Sånt kan man ju glömma nu när fienderna är så överlevlade mot en själv, det vore rena självmordet.
Man måste typ gå samlad trupp, och köra stenhårt med overwatch som backup hela tiden, eller ja, det är så jag gjort nu i alla fall

Men hur försiktig man än är så kan det ju skita sig.
Sist jag dog blev en soldat grabbad av en viper, och det är ju klart att den soldaten då triggade en till pod på 3-4 fiender, vilket gjorde att det var typ helt kört. Och inget blev ju bättre av att en av mina soldater också var tillfälligt satt ur spel av vipern.
Såna grejer händer alltför ofta, och känns bara sjukt orättvist/obalanserat

Eller när man är på rescue missions och kämpar och kämpar för att hinna rädda 6 människor innan det är för sent, och så när man kommer fram till en och tänker "yes, det här kan gå vägen ändå", så visar det sig att det är en shapeshifter med 2-3ggr så mycket hälsa som ens egna har. Och vips så måste alla sätta sina skott på den, fast man egentligen hade fullt upp med andra fiender redan.
Det är inget roligt med det, det tillför inget till fighterna/strategin tycker jag, det är bara jäkligt störigt/orättvist.
Vad jag minns var det inga såna störiga moment i första spelet, i så fall hade jag inte orkat köra det så sjukt många timmar som jag gjorde

Det är skillnaden mot 1:an, Overwatch är nödlösning när du vet att du inte kan attackera där det var en primär taktik i 1:an, typ spotta med en snubbe och sätta alla andra i OW.

I 2:an gäller det att vara aggresiv och plocka rätt snubbar först, tycker du det är jobbigt i vanilla så kommer skiten braka loss rejält i WoTC, personligen tycker jag på ett bra sätt, brutalt men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Mycket gnäll nu

Finns en prioriterad lista i hur du ska rensa motståndarna. Officers-Troopers-Sectoids i början tex. Liberalt använda bomber. Sen måste du hela tiden ha ett prio-lista för vilka som ska dö i strider. Jag använde reapers i mitt spel, finns riktiga pro som kör templars och vinner. Titta på deras youtube, hjälper jättemycket. Som du säger aldrig väcka mer en ett podd och skippa första "terrormission", åk ner, låt chosen avslöja sig och dra på engång. Researcha alltid vapen före annat och för mig var bluescreen protocol skillnaden mellan liv och död när robotarna dök upp.

Fanns en riktigt bra strategy guide från reddit som jag använde för research även för annat som var riktigt bra, dock för vanilla versionen.

https://www.reddit.com/r/XCOM2/comments/45fanh/xcom2_legendar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det är skillnaden mot 1:an, Overwatch är nödlösning när du vet att du inte kan attackera där det var en primär taktik i 1:an, typ spotta med en snubbe och sätta alla andra i OW.

I 2:an gäller det att vara aggresiv och plocka rätt snubbar först, tycker du det är jobbigt i vanilla så kommer skiten braka loss rejält i WoTC, personligen tycker jag på ett bra sätt, brutalt men bra.

Aha, INTE förlita sig på overwatch i tvåan?!? (utom vid ambush/conceiled då förstås).
Jag som kört stenhårt på overwatch hela tiden, så man kan få första skotten när en pod plötsligt aktiveras.
Det kanske är bättre att själv åka på ett skott eller två från långt håll, och sedan ha alla sina soldater redo att attackera planerat, än att overwatcha?

Skrivet av Yasko:

Finns en prioriterad lista i hur du ska rensa motståndarna. Officers-Troopers-Sectoids i början tex. Liberalt använda bomber. Sen måste du hela tiden ha ett prio-lista för vilka som ska dö i strider. Jag använde reapers i mitt spel, finns riktiga pro som kör templars och vinner. Titta på deras youtube, hjälper jättemycket. Som du säger aldrig väcka mer en ett podd och skippa första "terrormission", åk ner, låt chosen avslöja sig och dra på engång. Researcha alltid vapen före annat och för mig var bluescreen protocol skillnaden mellan liv och död när robotarna dök upp.

Fanns en riktigt bra strategy guide från reddit som jag använde för research även för annat som var riktigt bra, dock för vanilla versionen.

Jo jag tror jag plockat fienderna i hyfsat rätt ordning.
Första "terrormission" har gått rätt bra när jag kört, jag brukar få "Amazing" och "Excellent" på de första 5-6 missions och allt går som smort, men sen kommer plötsligt extrem difficulty ramp up.
Jag antar att det är där jag missat något, att man bör ha bättre vapen/ammo där eller nåt annat, och utan det är man rökt.

Jag kör vanilla så reapers etc är inte aktuellt för mig.

Bluescreen protocol?
Dit har jag nog aldrig nått, men en gång kom jag till experimental ammo, men jag valde att skippa det då jag har för mig man var tvungen ta upp en equipment slot för dem, och tänkte att granater etc är bättre i så fall.
Men kanske ska kika på ammo igen då...?

Tack grabbar (tjejer?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte nog också att det är onödigt lägga värdefulla resurser på ammo, om man "snart" kommer ha magnetic weapons eller liknande, och då blir ammon helt överflödig?

Fast jag fattar inte vilken ammo man får, här står det "en av följande", men kan man styra vilken eller är det slump?
Alla verkar ju bra iofs
Även om alla inte passar i alla lägen...

https://xcom.fandom.com/wiki/Experimental_Ammo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Var länge sedan jag spelade utan WotC nu, men jag är 99% säker på att du kan få hela squaden dödad flera gånger och ändå vinna i grundspelet också. Din styrka skalas också upp fortare än fiendernas så efter ett tag så är det aliens som halkar efter istället.

Skrivet av ASBR:

Ja det tar lite tid dit men även 5 gubbar är väldigt mycket bättre än 4. I WotC så finns det även covert actions där man kan få promotions snabbare. Rekommenderar WotC, gjorde hela spelet mycket bättre imo.

Skrivet av ASBR:

Shapeshifters/faceless skadar inte jättemycket, och deras attack missar ganska ofta. Se till att inte stå på något som de kan ta sönder bara för fall damage gör väldigt ont.

Skrivet av Yasko:

Han spelar inte WotC:

Skrivet av ASBR:

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Aha, INTE förlita sig på overwatch i tvåan?!? (utom vid ambush/conceiled då förstås).
Jag som kört stenhårt på overwatch hela tiden, så man kan få första skotten när en pod plötsligt aktiveras.
Det kanske är bättre att själv åka på ett skott eller två från långt håll, och sedan ha alla sina soldater redo att attackera planerat, än att overwatcha?

Det är fördel men du är under tidspress. Utnttja dina bomber för att få bort deras cover, är det sista podden så kan du även manövrera vilt. I tidigt skede, bomb+skott som gäller och allra första podden ska du definitiv rensa via overwatch. Jag älskar att inleda owerwatch+skjuta med min sniper tidigt. De allra första missionerna har jag ingen sniper dock.

Skrivet av ASBR:

Jo jag tror jag plockat fienderna i hyfsat rätt ordning.
Första "terrormission" har gått rätt bra när jag kört, jag brukar få "Amazing" och "Excellent" på de första 5-6 missions och allt går som smort, men sen kommer plötsligt extrem difficulty ramp up.
Jag antar att det är där jag missat något, att man bör ha bättre vapen/ammo där eller nåt annat, och utan det är man rökt.

Följ strikt reasearchen på länken jag gav dig. Alltid vapenutveckling före armor. Ditt mål är att nå 2nd grade vapnen ASAP. Personligen blev jag slaktat när robottarna dök upp, så två bluescreen protocols på mina grenadiers gjorde resten catwalk. Alla dina perks på gubbarna ska vara offensiva. Hellre combat protocol på speicalisten i början som ger garanterat skada än medical protocol. Rätt weapon mod på rätt gubbe, crit damage på shotgun och "missed shots damages 2" på specialisten. Gubbarna ska byggas rätt och ha rätt weapons mods annars lär du få det svårt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jepp, jag har gjort totalt fel! Jag har spelat som det vore XCOM EW.
Lite synd, för overwatch är ju så kul
Fast funkar ju under conceilment iofs, får räcka med det.

https://steamcommunity.com/app/268500/discussions/0/147422186...

Nu har jag lite att korrigera i alla fall!
Inget mer overwatchande under missions.
Försöka fixa fram bättre ammo.
Och så ska jag försöka prioritera contacts i början för att öka supplydrops.
KANSKE chansa bygga en workshop i mitten nånstans och kunna utnyttja 3-4 gratis engineers till kostnad av en...hmm...

EDIT: Och gå för vapen istället för armor!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Jepp, jag har gjort totalt fel! Jag har spelat som det vore XCOM EW.
Lite synd, för overwatch är ju så kul
Fast funkar ju under conceilment iofs, får räcka med det.

https://steamcommunity.com/app/268500/discussions/0/147422186...

Nu har jag lite att korrigera i alla fall!
Inget mer overwatchande under missions.
Försöka fixa fram bättre ammo.
Och så ska jag försöka prioritera contacts i början för att öka supplydrops.
KANSKE chansa bygga en workshop i mitten nånstans och kunna utnyttja 3-4 gratis engineers till kostnad av en...hmm...

EDIT: Och gå för vapen istället för armor!

Beaglerush är ganska bra, du kan bara välja snuttar tidigt och sent bara för att se hur han handskas med motsåndarna.

https://www.youtube.com/watch?v=AlbzFtX3Gtc&list=PLXctaw5JGF4...

Skrivet av Boozfob:

Han spelar inte WotC:

Guiden gäller vanilla ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gått grymt bra än så länge, första 4 missions flawless

Jag hade helt missat/glömt att fienderna ej får första skottet när man triggar dem, utan de bara springer och tar position.
Så genom att inte ha typ alla mina låsta på overwatch (som tidigare) så kan jag nu plocka ut dem mer strategiskt

EDIT: Återstår att se hur det funkar att bygga workshop som andra byggnad (nere i mitten).
Jag fick två engineers typ direkt, så tänkte utnyttja det till snabb excavation och sedan offra den ena i workshopen för att få 4 nya runtom...blir lite experiment/chans så får se hur det går

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan också, man får bara 2 gremlin-engineers från varje engineer man stoppar in, så för att få alla 4 måste man offra 2 engineers.
Aja, nu är den ju byggd så bara att köra vidare, gått sjukt bra denna omgång och känns mycket roligare nu - var den dåliga overwatch-vanan som sabbade allt för mig tidigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant att skumläsa lite här. Klarat XCOM 2 WotC på Ironman Veteran, ingen aning vad jag prioriterade för tech däremot då jag bara tog vad jag kände för snarare än att läsa någon guide. Min primära strategi var att alltid ha minst 2 specialists på varje uppdrag. Nästan alltid minst en Templar eller Ranger i fören. En sharpshooter eller reaper längre bak och resterande fyllde jag efter behov. Struntade helt i SPARK.

Xcom 2, speciellt WotC, är däremot mycket bättre än Xcom EU. Overwatch var så totalt dominerande att spelet blev slött och väldigt lätt att optimera bort det roliga. Fick till och med en deathless Ironman Normal run första gången jag klarade spelet, vilket kändes lite skumt och snarare testerade till balans problem enligt mig. Hittade även en bugg i sista bossen oavsiktligt. Väldigt förvirrad så dödade jag bossen utan att faktiskt aktivera fighten. Hamnade i ett läge där två av mina sharpshooters såg slutbossen utan att han såg mig, man kunde skada honom utan att han reagerade. Var sjukt förvirrad efter det så var tvungen att kolla om fighten verkligen skulle vara så och det var den verkligen inte. 😅

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fan också!
Jag var typ 7 missions in, 7 FLAWLESS missions, och var typ 2 rundor från att ha gauss weapons.

Men...så råkade jag ställa mig på en ruta och bryta conceilment, och då var allt kört och nu får jag börja från början igen (men tar ett break för nu blev jag lite trött på detta).
Jag trodde att en upplyst ruta, inom blått movement, skulle va safe om den inte var markerad med rött.
Men tydligen är så inte alltid fallet.
Denna gång var jag uppe på ett tak och såg inte fienderna under, så kan ju berott på det.
Definitivt något att hålla koll på och vara mer försiktig med!

Fan så surt! Jag som fått så grym start med flera engineers och allt helt ultimat.
Men också, fan så tråkigt spelet varit om man savescummeat alla såna tillfällen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Fan också!
Jag var typ 7 missions in, 7 FLAWLESS missions, och var typ 2 rundor från att ha gauss weapons.

Men...så råkade jag ställa mig på en ruta och bryta conceilment, och då var allt kört och nu får jag börja från början igen (men tar ett break för nu blev jag lite trött på detta).
Jag trodde att en upplyst ruta, inom blått movement, skulle va safe om den inte var markerad med rött.
Denna gång var jag uppe på ett tak och såg inte fienderna under, så kan ju berott på det.

Fan så surt! Jag som fått så grym start med flera engineers och allt helt ultimat.
Men också, fan så tråkigt spelet varit om man savescummeat alla såna tillfällen.

Såklart tråkigt att "förlora" när man är på en streak, men behöver du verkligen en flawless run som första playthrough?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Såklart tråkigt att "förlora" när man är på en streak, men behöver du verkligen en flawless run som första playthrough?

Man har ju sina 4-5 favoritsoldater som man knåpat ihop själv, och dessutom bygger mycket av strategierna runt, och då är det jäkligt surt om 1-2 av dem dör under ett mission. Då börjar jag om, så länge jag inte är nära slutet...

Jag hittade förresten på något forum att experimental ammo fungerar till alla vapen!
Aningen ologiskt, men bra att känna till.
Ammo som funkar till vanliga vapen går alltså att equippa och använda även till magnetiska eller gauss.
Ungefär lika logiskt som att experimental grenades/ammo blir slumpvis - som att en engineer kastar ihop lite ingredienser och så får man se vad som kommer ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Man har ju sina 4-5 favoritsoldater som man knåpat ihop själv, och dessutom bygger mycket av strategierna runt, och då är det jäkligt surt om 1-2 av dem dör under ett mission. Då börjar jag om, så länge jag inte är nära slutet...

Personligen upplever jag XCOM som ett spel där motgångar är en helt förväntad del av upplevelsen, så jag förstår Boozfobs vinkel.

Men absolut, ingen gillar ju när något sådant händer, en annan sida av samma mynt är ju dock att det i ett större perspektiv blir intressant när saker inte går som planerat och man får hantera den nya situationen (även om man hatar det som hänt, särskilt direkt efter att det hände).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Fan också!

Helt rätt gjort, men tänkt på att du kan få någon squad wipe ändå fortsätta. I min ironman legandary blev 60% av mitt team slaktat i nån mission, blev demoraliserad men jag körde vidare ändå. Att ibland förlora 3-4 gubbar på engång händer, det går att överleva.

I vanilla hade jag alltid en ranger med concealment på topp, han var min spejare och avslöjade sig oftast i sista podden eller om jag var desperat tidigare. Scoutar du med honom och har en sniper längs bak som öppnar brukar det fungera bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

I krig har soldater en tendens att dö, vilket är någonting man behöver acceptera för att klara XCOM 2 mer än XCOM EU.

Det är även därför jag iaf inte lägger alla ägg i en korg utan har en så bred armé som möjligt så även om jag förlorar 3 soldater på ett uppdrag så kan jag fortfarande återhämta mig. Där hjälper XCOM WotC väldigt mycket med sitt tired system där de aktivt uppmanar en att ha en bredare styrka och riktar en åt rätt håll. Det blir också enligt mig mycket roligare då man uppmanas att köra squad kompositioner man inte tidigare har kört istället för samma hela tiden. Komiskt nog för en expansion så är min uppfattning att WotC är mycket vänligare för nya spelare än vanilla, då de har fixat många incitament problem med vanilla som resulterar i roligare variation och pekar nya spelare åt rätt riktning mer. Rekommenderar att skaffa war of the chosen, går att få billigt på gray market (8.60€ i skrivande stund), och det är en riktig expansion med massor content och inte något halvdassigt DLC.

Det du kan skippa är Alien Hunters, den är rättfärdigat kontroversiell. Den har lite balans problem som är lite av en mixed bag. Man möter svåra bossar som gör en spik i svårighetsgradskurvan, men sedan får man stark utrustning som gör restererande uppdrag lättare. Kör personligen med det påslaget, men skulle inte rekommendera det ifall man inte redan är bekväm med systemet och även då är det bara ifall man vet vad man ger sig in på. Man byter mer eller mindre soldaters liv för utrustning under de uppdragen.

Skulle även säga att du bör verkligen inte avsluta för att några soldater dör förräns du har klarat igenom spelet givet att du inte hamnat i en situation där du bara har rookies eller liknande. Det är lite samma mentalitet som speedrunners har, inga restarts på första runnen. För annars fastnar man bara på en restart loop. Det är OK att faktiskt förlora kampanjen, misslyckas uppdrag eller göra en reträtt och det är en del av normalt XCOM spelande. Fortsätter du så har man alltid en chans att göra en återkomst, startar man om så drar du ner chansen till 0.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.