Permalänk

Skärmarna har helt olika utseende?

Hey!

Har precis uppgraderat mig från Acer g246hyl 60 Hz och adderat en ny acer kg241 p 144 Hz som min huvudmonitor! Detta är första gången för mig att ha två skärmar samtidigt, fan vilken skön uppgradering måste jag säga!

Men nu till frågan. Jag märkte genast att den nya skärmen är väldigt mycket ljusare än den andra, och färgerna ser också annorlunda ut än vad det gör på min gamla skärm. Jag har testat och lekt runt lite i skärminställningarna för den nya skärmen, då jag antar att det måste vara där problemet är, eftersom att min andra skärm har samma gamla fina färger. Men efter att ha lekt runt lite i brightness, contrast, black boost, gamma m.fl så får jag ändå inte den nya skärmen att matcha med den gamla, jag kommer inte ens nära den gamla skärmen. Om jag tar ner brightness för mycket så ändras ju bara ljusstyrkan, inte färgerna per se. Jag har kollat lite i color också, ändrat från warm till normal och det blev aningen bättre, men det är fortfarande inte helt nära.

Hur kan jag komma närmre min orginalfärg? Det är helt omöjligt för dig att veta, tänker du, då du inte har en aning om hur min färg såg ut på den gamla skärmen. Jag tog kort på dem, men kvaliteten är inte bäst, så jag vet inte om man ser så värst mycket skillnad. Bilderna kommer nedan! Tack på förhand för era svar!

Gammal skärm

Ny skärm

Gammal skärm

Ny skärm

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Medlem

Av bilderna ser det ut som du bara behöver öka på gamman lite.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Skrivet av Akandesh:

Av bilderna ser det ut som du bara behöver öka på gamman lite.

Har testat detta, gamman går bara upp till 2,4, sen går den tillbaka till 1,8.. Så det går inte att öka den mer.

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Medlem

Din gamla skärm har en IPS-panel medan den nya har en TN-panel, så att den gamla har bättre färger är ganska förväntat (läs om de olika paneltyperna i Sweclockers guide). Utöver det så antar jag att du inte kalibrerat någon av skärmarna, så du jämför en skärm med ett godtyckligt fel mot en annan skärm med att annat godtyckligt fel. Din gamla skärm kan mycket väl visa helt fel färger, men eftersom du är så van vid den så uppfattar du den som mest korrekt.

Att matcha två olika skärmar manuellt brukar vara en hopplös uppgift, det bästa sättet är att använda en kalibrator och kalibrera båda skärmarna mot samma mål. Men även då kan det nog vara svårt att få dem att matcha bra eftersom de är så olika, och en vettig kalibrator kostar ändå mer än skärmarna är värda tillsammans.

Om du ändå vill försöka så kan denna sida kanske vara till hjälp.

Permalänk
Bildexpert

Utöver skillnaderna mellan TN och IPS så tycker jag att den nya skärmen verkar ankra nivåerna för svart respektive vitt fel, åtminstone om man kikar på första två bilderna. Syns särskilt tydligt i hörnen att information uteblir, vilket i sin tur förstärks av bristande betraktningsvinklar.

Säkerställ att skärmen är inställd på att visa full range/data levels, samt att datorn skickar ut de nivåerna. På nVidias kontrollpanel kommer man åt det i samma inställningsfönster som man väljer upplösning och bildfrekvens.

Visa signatur