Håller Spotify på att göra bort sig?

Permalänk
Medlem

Håller Spotify på att göra bort sig?

Själv stör jag mig mer och mer på att Spotify med envishet vägrar erbjuda en abonnemangsform för uppspelning i lossless kvalitet.

Nu radas konkurrenterna upp (som erbjuder högre ljudkvalité):
Amazon HD
Tidal (Hifi abonnemanget)
Qobuz
Deezer Music
Primephonic

Håller Spotify på att klanta till det, släpper de in ex antal konkurrenter i onödan? Det är år 2020 med bättre bandbredd och generellt högre kvalitet på mobiler, hörlurar, högtalare, dac's och förstärkare.

Själv förstår jag inte att Spotify vågar riskera sin otroligt starka marknadsposition men de har väl turen hittills att det uppenbarligen är alldeles för få människor som är beredda att betala mer för lite högre ljudkvalitet.

Möjligen har Spotify tjänat lite på allt tjafs kring MQA formatet som Tidal satsar stenhårt på, vet ej.

Permalänk
Medlem

Andelen användare som bryr sig om ljudkvalitet skulle jag vilja påstå är försvinnande liten. Se bara till vilka hörlurar som säljer mest, Airpods och Beats...

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Själv stör jag mig mer och mer på att Spotify med envishet vägrar erbjuda en abonnemangsform för uppspelning i lossless kvalitet.

Nu radas konkurrenterna upp (som erbjuder högre ljudkvalité):
Amazon HD
Tidal (Hifi abonnemanget)
Qobuz
Deezer Music
Primephonic

Håller Spotify på att klanta till det, släpper de in ex antal konkurrenter i onödan? Det är år 2020 med bättre bandbredd och generellt högre kvalitet på mobiler, hörlurar, högtalare, dac's och förstärkare.

Själv förstår jag inte att Spotify vågar riskera sin otroligt starka marknadsposition men de har väl turen hittills att det uppenbarligen är alldeles för få människor som är beredda att betala mer för lite högre ljudkvalitet.

Möjligen har Spotify tjänat lite på allt tjafs kring MQA formatet som Tidal satsar stenhårt på, vet ej.

De lär i vart fall inte tjäna nått på att inte erbjuda losslessformat och tekniken är inget problem. Och de som erbjuder det har ju automatiskt fått ett gratis annonsplank som drar in abonnenter till lossytjänsterna de har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror att det inte spelar någon roll alls i det stora hela. De flesta verkar totalt skita i ljudkvalité på sin musik.

Bara kolla vad som är vanligt på stan (iphone, kända för dålig dac), BT lurar som bara kör SBC eller vanliga aptx, 20kr lurar som ingår med telefonerna, vissa spelar musik direkt från telefonen, BT högtalare för 300kr som låter som en burk osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av mrqaffe:

De lär i vart fall inte tjäna nått på att inte erbjuda losslessformat och tekniken är inget problem. Och de som erbjuder det har ju automatiskt fått ett gratis annonsplank som drar in abonnenter till lossytjänsterna de har.

Är beredd att hålla med, men jag tror också det är försvinnande få som efterfrågar. Dock så kan den skaran som efterfrågar det säkert påverka andra om vilken tjänst som väljs. Den typiskt teknikintresserade styr nog ganska mycket vad som efterfrågas av andra.

Kan bara gå till mig själv...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Loseless format är väldigt nischat vad gäller musik, medan Spotify är en profilerad mainstreamtjänst. De hade dock för mig gärna fått erbjuda det. Skulle Spotify låta skit skulle det självklart inte funka, men nu låter dom med god marginal så pass bra att 95% av potentiella konsumenter är väldigt nöjda.

Det kanske inte är är värt att gå in på den marknaden, utan låta andra aktörer slåss...?

Permalänk
Medlem

Tror du överskattar grovt hur många som bryr sig om ännu högre kvalitet på spotify. Personligen tycker jag spotify i högsta kvalitet låter bra. Använder också medium budget grejer så
Men, dom får ju gärna ha ett lite dyrare abb för de som vill ha lossless. Skadar ju ingen

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Ingen bryr sig om lossless i någon större grad. Visst som en extra feature till en premium prenumeration så kanske det hade varit en kul grej. Med högre ålder, sämre hörsel och som andra nämt se på vilka högtalare som dominerar, förordar jag själv enkelhet framför allt.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Nästan varenda en nu för tiden går ju omkring med dyra brusreducerande lurar så det verkar ju finnas ett intresse för lite bättre ljud trots allt? Även om fortfarande bluetooth är lite begränsande rent kvalitetsmässigt.

Enkelt att testa tex Tidal Hifi gratis i 30 dagar så får ni höra själva.

redigering av ordet "fåne" ;-)
Permalänk
Medlem

Därför att det inte är en feature som säljer, lika lite som RAW-format till mobiler säljer in deras kameror. Några promille av köparna bryr sig om detta och de flesta av dessa orkar till slut ändå inte hålla på med tjänster/mobiler som är sämre på andra sätt.

Tänk på att alla gick runt med 128 kbs MP3 i hur många år som helst, "CD-KVALITET!".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vad är meningen när dyra hörlurar som XM4 bara stödjer t ex SBC och AAC?

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det; då en bra lossy konvertering med tillräcklig bitrate i ett vettigt format är för 99.99% av befolkningen helt transparent från en lossless version så nej, tror inte Spotify gör bort sig i att ignorera det. Möjligtvis bör de se över konverteringen de har på musik i sig, dvs. de kanske har dåliga konvertering på vissa filer som de kan ta och se över.

Bättre som lyssnare att spara de där slantarna man hade lagt på lossless-abonnemang och lägga det på bättre lurar istället, det bör ge mer för upplevda ljudkvaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nästan varenda fåne nu för tidem går ju omkring med dyra brusreducerande lurar så det verkar ju finnas ett intresse för lite bättre ljud trots allt? Även om fortfarande bluetooth är lite begränsande rent kvalitetsmässigt.

Enkelt att testa tex Tidal Hifi gratis i 30 dagar så får ni höra själva.

Jag tror - av egen erfarenhet att de flesta som har just dyra brusreducerande lurar inte bryr sig jättemycket om lossless generellt. Jag använder mina lurar mest för att stänga ute annat ljud runt om mig, sen att lurarna levererar bra ljud blir en mindre prioritet då jag inte riktigt "njuter" av musiken när jag har igång den utan musik för mig är bara något att ha i bakgrunden.
Tror till exempel inte att det är speciellt många som kräver bra ljudkvalité på musiken när de tränar eller är på jobbet - där de flesta lyssnar på musik.

Med detta sagt uppskattar jag såklart bra ljudkvalité när jag tittar på film, men för det har jag en helt annan setup än hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nästan varenda fåne nu för tiden går ju omkring med dyra brusreducerande lurar så det verkar ju finnas ett intresse för lite bättre ljud trots allt? Även om fortfarande bluetooth är lite begränsande rent kvalitetsmässigt.

Enkelt att testa tex Tidal Hifi gratis i 30 dagar så får ni höra själva.

Grejen är väl att de dyra brusreducerande lurarna höjer "ljudkvaliten" tillräckligt mycket jämfört med 20 kr lurar för att göra folk nöjda Mina Sony lurar 1000mx3 "förvandlade" min musik från Spotify genom mobilen i större utsträckning än vad en lossless tjänst någonsin skulle göra.
Detta räcker som sagts tidigare för de allra flesta och Spotify är helt medvetna om detta.
Det hade ju varit nice med en lossless tjänst även hos spotify, men frågan är hur många som kommer köpa den? Kommer de allra flesta ens höra någon skillnad med de billiga lurar de flesta går runt med?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Jag tror - av egen erfarenhet att de flesta som har just dyra brusreducerande lurar inte bryr sig jättemycket om lossless generellt. Jag använder mina lurar mest för att stänga ute annat ljud runt om mig, sen att lurarna levererar bra ljud blir en mindre prioritet då jag inte riktigt "njuter" av musiken när jag har igång den utan musik för mig är bara något att ha i bakgrunden.
Tror till exempel inte att det är speciellt många som kräver bra ljudkvalité på musiken när de tränar eller är på jobbet - där de flesta lyssnar på musik.

Med detta sagt uppskattar jag såklart bra ljudkvalité när jag tittar på film, men för det har jag en helt annan setup än hörlurar

Jo, detta är något jag förstått nu, folk prioriterar instängsingseffekten högre än ljudkvalitén. Inte för att Sony XM3 och XM4 låter dåligt dock.

Permalänk
Medlem

Med utrustningen de flesta har och den extremt marginella vinst man gör i ljudet även med rätt utrustning är det inte direkt nödvändigt. De flesta som lyssnar kör nog Bluetooth högtalare hemma medan de gör annat eller in-ear på väg till och från skola/jobb eller under träning/promenader, ingen av de scenariona är lämpade för skillnaden.

Att dra upp kostnaden för lagring, streaming och sedan kräva högre priser av kund när de flesta inte bryr sig är ganska pointless och riskerar snarare att bara bli kostsamt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nästan varenda fåne nu för tiden går ju omkring med dyra brusreducerande lurar så det verkar ju finnas ett intresse för lite bättre ljud trots allt? Även om fortfarande bluetooth är lite begränsande rent kvalitetsmässigt.

Enkelt att testa tex Tidal Hifi gratis i 30 dagar så får ni höra själva.

Brusreducerande lurar har inget med ljudkvalité att göra. Det är en gimmick för att visa att du betalt mer för dina lurar än 499:-
Ungefär som att du behöver en Peak Performance jacka i den bitande kylan i Sthlm eller Seglar jacka för 10 lök för att sitta på en skaldjurskrog o dricka grogg. Allt handlar om att flagga för andra användare vem som har deg. Att ha Lossless på Hifi gör dig inte cool så ingen bryr sig...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Grejen är väl att de dyra brusreducerande lurarna höjer "ljudkvaliten" tillräckligt mycket jämfört med 20 kr lurar för att göra folk nöjda Mina Sony lurar 1000mx3 "förvandlade" min musik från Spotify genom mobilen i större utsträckning än vad en lossless tjänst någonsin skulle göra.
Detta räcker som sagts tidigare för de allra flesta och Spotify är helt medvetna om detta.
Det hade ju varit nice med en lossless tjänst även hos spotify, men frågan är hur många som kommer köpa den? Kommer de allra flesta ens höra någon skillnad med de billiga lurar de flesta går runt med?

Uppenbarligen finns ett intresse för lossless med tanke på hur många konkurrenter som nu erbjuder det. Däremot har ni helt rätt i att för få människor är beredda att betala extra för en gnutta/lite bättre ljud (man behöver dessutom ha bra grejer för att verkligen kunna höra skillnad).

Men jag tycker ändå detta känns lite hmmmm omodernt, i synnerhet i dag när bandbredd är ett mindre problem.

Vore ju relativt enkelt för Spotify att fullkomligt pulvrisera konkurrensen genom att erbjuda lossless inom deras nuvarande premium abonnemang eller för en mindre höjning. Möjligt dock att Spotify skulle behöva ta en rejält stor investering.

Sedan är det möjligt att det finns en kategori av kunder som fortfarande är lyckligt omedvetna om att man enkelt kan få lite vassare ljud genom andra tjänster. Tidals Hifi abonnemang är väl bäst nu men jag följer Amazon HD med stor nyfikenhet, hur det går för dem, de satsar rätt mycket nu tror jag.

Jag diggar Spotify hårt men det stör mig att de inte erbjuder en lossless abonnemangsform, därför har jag lämnat dem efter en hel del a & b'ande samt velande.

Vet att en hel del ljudentusiaster håller gigantiska egna bibliotek med flac filer men själv orkar jag inte med sådant, jag uppskattar bekvämlighet och tycker om streaming.

Hör jag fel i vissa a & b tester, absolut men det handlar inte bara om det. En del beror på inspelningen/mixen också men jag vill helt enkelt ha lossless kvalitet år 2020, kräver det som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nästan varenda fåne nu för tiden går ju omkring med dyra brusreducerande lurar så det verkar ju finnas ett intresse för lite bättre ljud trots allt? Även om fortfarande bluetooth är lite begränsande rent kvalitetsmässigt.

Enkelt att testa tex Tidal Hifi gratis i 30 dagar så får ni höra själva.

Status Eller vad man nu ska kalla det.

Ungefär som cyklisterna på 100KG+ som lägger ner enorma summor på "titanskruvar" m.m. till sin cykel för att spara in några enstaka gram

Nej men ang. brusreducerande så skulle jag väl tro att det handlar om just den funktionen.. att reducera brus. Inte för att ljudkvalitén är så mycket bättre - som det absolut inte behöver vara.
Alla har olika preferenser och även vad som låter bra för en själv, kan låta skit för en annan. Personligen kunde jag inte bry mig mindre om spotifys ljudkvalitet - för jag hör verkligen ingen skillnad ändå. Musiken för mig är mest ett sätt att stänga ute ljuden runtomkring

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Status Eller vad man nu ska kalla det.

Ungefär som cyklisterna på 100KG+ som lägger ner enorma summor på "titanskruvar" m.m. till sin cykel för att spara in några enstaka gram

Nej men ang. brusreducerande så skulle jag väl tro att det handlar om just den funktionen.. att reducera brus. Inte för att ljudkvalitén är så mycket bättre - som det absolut inte behöver vara.
Alla har olika preferenser och även vad som låter bra för en själv, kan låta skit för en annan. Personligen kunde jag inte bry mig mindre om spotifys ljudkvalitet - för jag hör verkligen ingen skillnad ändå. Musiken för mig är mest ett sätt att stänga ute ljuden runtomkring

Gå aldrig in i en Hifi butik och fortsätt lev lycklig. (du kommer nämligen med stor sannolikhet höra skillnad)

Permalänk
Medlem

Riktigt bra ljud är inte längre dyrt vilken en del kanske fått för sig, något av en myt? Åtminstone inte dyrare än de brusreducerande lurar som säljer som smör i solen nu för tiden.

Man kan exempelvis köpa relativt lättdrivna Sennheiser 560S som kommer nu för drygt 2 lapp samt gärna en DAC också (går att få en duglig för allt mellan 500-2000). Men man kan ju testa utan en DAC först om man vill. Vissa är även kombinerade amp/dac för lite mera tryck vilket ofta leder till lite bättre upplevd ljudkvalité.

Sennheiser 560S
https://youtu.be/Np6KjAAT98A

Ljudkvalitén upplevs sannolikt bättre för en majoritet av lyssnare (bättre än vilka brusreducerande lurar som helst). Nackdelen är att de är inte just brusreducerande, inga lurar man stänger in sig i. Bör också lämpa sig bra för gaming men då behöver man väl komplettera med någon modmic variant.

Men ja, man behöver en bra ljudkälla också därav denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Brusreducerande lurar har inget med ljudkvalité att göra. Det är en gimmick för att visa att du betalt mer för dina lurar än 499:-
Ungefär som att du behöver en Peak Performance jacka i den bitande kylan i Sthlm eller Seglar jacka för 10 lök för att sitta på en skaldjurskrog o dricka grogg. Allt handlar om att flagga för andra användare vem som har deg. Att ha Lossless på Hifi gör dig inte cool så ingen bryr sig...

Brusreducerande lurar är långt ifrån en gimmick, det är en av de bästa grejerna att använda när man sitter på kontoret och vill ha lite lugn och ro.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Brusreducerande lurar är långt ifrån en gimmick, det är en av de bästa grejerna att använda när man sitter på kontoret och vill ha lite lugn och ro.

3M Peltor fungerar också ypperligt.
https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/safety-ndc/peltor-ws-alert-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

3M Peltor fungerar också ypperligt.

Haha, ja det skulle man kunna använda också , grejen är ju att dom är brusreducerande också. Vet ej hur ljudkvalitén står sig mot xm3 dock.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Haha, ja det skulle man kunna använda också

Vet inte om 3M Peltor varit lite sömniga men de har ju enormt med expertis på detta område.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paontuus:

Brusreducerande lurar är långt ifrån en gimmick, det är en av de bästa grejerna att använda när man sitter på kontoret och vill ha lite lugn och ro.

Instämmer! Brusreducerande är riktigt fint för att få bort oljud. Verkligen ingen gimmick.

Permalänk
Inaktiv

Intresset för lossless är nog som typ alla påpekat väldigt lågt men kan tänka mig att en del ändå skulle vilja betala för det för att göra sig märkvärdiga, trots att de springer runt med iphones och dess undermåliga Apple hörlurar. Som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Brusreducerande lurar är långt ifrån en gimmick, det är en av de bästa grejerna att använda när man sitter på kontoret och vill ha lite lugn och ro.

Jag säger inte att funktionen är en gimmick. Återigen om du hade läst hela mitt inlägg. En seglarjacka för 10.000kr är ett mycket kompetent plagg, men meninglös för att dricka grogg på Stureplan på... 99% av de personer som stiger in i en butik idag och betalar extra för att få brusreducering har inte det blekaste aning om vad det gör.

Vi pratar lossless musik. Du är inne på att du har störiga arbetskollegor. 2 olika världar...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Brusreducerande lurar är långt ifrån en gimmick, det är en av de bästa grejerna att använda när man sitter på kontoret och vill ha lite lugn och ro.

Ja! Eller i kollektivtrafiken. Är räddningen varje gång jag tvingas åka i de gamla C14-tågen i Stockholms tunnelbana.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Lossless är för mig helt meningslöst, sitter ändå med rätt bra lurar Fostex TH-X00 och kan inte alls höra skillnaden på FLAC eller 320 MP3. Känns som det bara hade bliivt onödig trafik för Spotify då det blir en massa placebo folk som måste köra hösta kvalitén bara för att.

Brusreducerande lurar är en av de bästa uppfinningarna som gjort enligt mig, väldigt bra för mina öron då jag slipper höja volymen för att överrösta alla ljud på jobbet. Rekommenderas starkt!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650