Håller Spotify på att göra bort sig?

Permalänk
Medlem

Spotify gör inte bort sig, majoriteten av deras kunder antingen saknar rätt utrustning för att höra skillnaden eller inte bryr sig utan klarar av att lyssna ändå. Alla bryr sig om att få ut de sista procenten ljudnjutning av en låt.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar på musik varje dag, under träningspass eller på jobbet. Eftersom det alltid är oljud runtomkring spelar det ju ingen som helst roll ifall man kan höra varje liten detalj. Det räcker om det kommer ljud, där duger spotify utmärkt.

Permalänk
Medlem

Spotify har gjort betatester med att bjuda in en begränsad skara användare till något form av "Hi-Fi" abonemang. Det verkar inte gått "väl" då dom inte valt o lansera det på bred front. Synd tycker iaf jag, då jag skulle tycka det var en tjänst som inte skulle vara jättesvår för dem att implementera.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag menar, har man intresset av Lossless så kanske man också då samtidigt tar ett annat steg än Spotify.

Men ja vore schysst om Spotify åtminstone hade ett alternativ till högre kvalitét.

Exakt

Älskar streaming, orkar absolut inte hålla på med flac filer men jag ville ändå gå upp ett snäpp i kvalitet. När/om Spotify börjar erbjuda en sådan abonnemangsform kommer jag tillbaka. Eller om.de tar beslutet att försöka krossa konkurrensen och erbjuder högre kvalitét till samma pris som för premium idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Själv stör jag mig mer och mer på att Spotify med envishet vägrar erbjuda en abonnemangsform för uppspelning i lossless kvalitet.

Nu radas konkurrenterna upp (som erbjuder högre ljudkvalité):
Amazon HD
Tidal (Hifi abonnemanget)
Qobuz
Deezer Music
Primephonic

Håller Spotify på att klanta till det, släpper de in ex antal konkurrenter i onödan? Det är år 2020 med bättre bandbredd och generellt högre kvalitet på mobiler, hörlurar, högtalare, dac's och förstärkare.

Själv förstår jag inte att Spotify vågar riskera sin otroligt starka marknadsposition men de har väl turen hittills att det uppenbarligen är alldeles för få människor som är beredda att betala mer för lite högre ljudkvalitet.

Möjligen har Spotify tjänat lite på allt tjafs kring MQA formatet som Tidal satsar stenhårt på, vet ej.

Jag har aldrig gillat spotify av andra anledningar: de betalar artisterna dåligt, mycket av musiken jag gillar finns inte på spotify.
Vill man stödja en artist man gillar, på riktigt, bör man göra det via bandcamp.

Tillbaka till kvalitet så kan jag väl egentligen hålla med. Men jag tror du måste inse att du och jag tillhör den mindre skaran.

När jag förut pendlade långt med buss insåg jag hur mycket av bakgrundljuden som faktiskt förstör ljudkvaliten och upplevelsen.
96kbit eller 256kbit mp3 gick inte att höra nån skillnad på. Medans om man satt i ett tyst rum med bra högtalare eller hörlurar hörde en jätteskillnad. Så används Spotify för pendling eller annan bullrig miljö är inte ljudkvaliteten jätteviktig.

Sen så finns det nog olika uppfattningar om vad bra ljud är och många kanske inte ens har upplevt det som t.ex. jag anser är bra ljud.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har aldrig gillat spotify av andra anledningar: de betalar artisterna dåligt, mycket av musiken jag gillar finns inte på spotify.
Vill man stödja en artist man gillar, på riktigt, bör man göra det via bandcamp.

Tillbaka till kvalitet så kan jag väl egentligen hålla med. Men jag tror du måste inse att du och jag tillhör den mindre skaran.

När jag förut pendlade långt med buss insåg jag hur mycket av bakgrundljuden som faktiskt förstör ljudkvaliten och upplevelsen.
96kbit eller 256kbit mp3 gick inte att höra nån skillnad på. Medans om man satt i ett tyst rum med bra högtalare eller hörlurar hörde en jätteskillnad. Så används Spotify för pendling eller annan bullrig miljö är inte ljudkvaliteten jätteviktig.

Sen så finns det nog olika uppfattningar om vad bra ljud är och många kanske inte ens har upplevt det som t.ex. jag anser är bra ljud.

Jag gissar att det är en ganska omfattande piratnedladdning av flac filer idag så hela jäkla musikbranschen skulle sannolikhet tjäna på om Spotify börjar erbjuda ljud i högre kvalitét. (Borde rimligen minska piratnedladdningen en del eftersom streaming är så oerhört bekvämt)

Permalänk
Bildexpert

Men hur många potentiella kunder får man in då? Det skulle antagligen kräva ganska omfattande strukturförändring för hela Spotifys system om de ska kunna erbjuda lossless, då det blir minst dubbelt så mycket levererad data till kunderna. Utöver det lär priserna öka också, men kanske inte för alla abonnemang förstås.

Då det hela handlar om ekonomi tror jag att det vore en förlustaffär för Spotify om de började med lossless för att locka pirater.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tidal HiFi.. markant stor skillnad mot Spotify med Audeze LCD-2. Så jag sa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Men hur många potentiella kunder får man in då? Det skulle antagligen kräva ganska omfattande strukturförändring för hela Spotifys system om de ska kunna erbjuda lossless, då det blir minst dubbelt så mycket levererad data till kunderna. Utöver det lär priserna öka också, men kanske inte för alla abonnemang förstås.

Då det hela handlar om ekonomi tror jag att det vore en förlustaffär för Spotify om de började med lossless för att locka pirater.

Konkurrenterna skulle få det ännu jobbigare om Spotify börjar erbjuda ljud i högre kvalitét, den saken är given. Det är ju det som uppstickarna försöker använda i marknadsföringen som argument.

Permalänk
Bildexpert

Om plattformen redan finns (Tidal etc) är det väl bara att man vänder sig dit om man vill ha lossless? Spotify verkar ju inte påverkas av det i någon vidare uppfattning direkt.

Eftersom utbudet inte skiljer sig överdrivet mycket till Spotifys nackdel har jag inga problem med att det finns fler tjänster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

128kbps mp3 är skönast ljud, Tidal hq mådde jag illa av.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle passa på när jag var på jobbet att testa med mitt Jabra Evolve 75 då det ligger ganska bra till ljudmässigt- det är inte i hifiklass eller studioklass, men är i mina öron mycket ärligare än de flesta headset som säljs för musiklyssnande för normala priser. ANC är mild på detta headset, hade den påslagen. Körde NPRs test som ofta disuteras i längd på r/headphones och dylika subs. Fick 4/6 rätt.
Det var bara i ett enda fall som jag kände mig säker nog att kunna välja nästan omedelbart, i de andra behövde jag lyssna och hitta referenspunkter och i ett par var jag inne på ett helt annat val först men ändrade mig efter lite nogrannare koll.

Får se vad jag hör hemma på bättre hårdvara - för min del kommer jag inte byta tjänst för att få fördelar i kvalite som jag ändå måste fokusera och lyssna efter noggrant för att finna, för det är verkligen inte det jag vill ha ut av musiktjänster- bra interface, bra rekommendationer om liknande nytt att hitta, rätt/stort urval av musik och felfri operation när jag är ute och cyklar eller springer osv är det viktiga för min del.

Resultat av "blindtest":

1 : Fel! Valde 320kbps MP3, alltså fel.

2 : Rätt! Valde korrekt okomprimerad WAV, men hade rätt svårt att höra skillnad utöver en väldigt specifik punkt jag lyssnade om säkert tjugo gånger.

3 : Rätt! Så nära ett rent ljudtest/mictest som något kom här, valde korrekt okomprimerad WAV men velade mellan det och vad som visade sig vara 320 tills jag hittade en bra punkt och lyssnade om många gånger.

4 : Rätt! Valde korrekt okomprimerad WAV- var först helt övertygad om vad som visade sig vara 320 då jag tyckte att något saknades i basen på WAV men fann sedan ett stycke med vass diskant, lyssnade om, ändrade mig.

5 : Fel! Gissade udda nog på 128, kunde verkligen inte höra något tydlig skillnad så gick igen efter diskanter men hjälpte mig inte denna gång inte.

6 : Rätt! Gissade korrekt okomprimerad WAV och gissade även rätt om vilken som var 128 - det enda testet jag kännt mig hyfsat säker på utan att verkligen behöva lyssna efter.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tänkte jag skulle passa på när jag var på jobbet att testa med mitt Jabra Evolve 75 då det ligger ganska bra till ljudmässigt- det är inte i hifiklass eller studioklass, men är i mina öron mycket ärligare än de flesta headset som säljs för musiklyssnande för normala priser. ANC är mild på detta headset, hade den påslagen. Körde NPRs test som ofta disuteras i längd på r/headphones och dylika subs. Fick 4/6 rätt.
Det var bara i ett enda fall som jag kände mig säker nog att kunna välja nästan omedelbart, i de andra behövde jag lyssna och hitta referenspunkter och i ett par var jag inne på ett helt annat val först men ändrade mig efter lite nogrannare koll.

Får se vad jag hör hemma på bättre hårdvara - för min del kommer jag inte byta tjänst för att få fördelar i kvalite som jag ändå måste fokusera och lyssna efter noggrant för att finna, för det är verkligen inte det jag vill ha ut av musiktjänster- bra interface, bra rekommendationer om liknande nytt att hitta, rätt/stort urval av musik och felfri operation när jag är ute och cyklar eller springer osv är det viktiga för min del.

Resultat av "blindtest":

2 : Rätt! Valde korrekt okomprimerad WAV, men hade rätt svårt att höra skillnad utöver en väldigt specifik punkt jag lyssnade om säkert tjugo gånger.

3 : Rätt! Så nära ett rent ljudtest/mictest som något kom här, valde korrekt okomprimerad WAV men velade mellan det och vad som visade sig vara 320 tills jag hittade en bra punkt och lyssnade om många gånger.

4 : Rätt! Valde korrekt okomprimerad WAV- var först helt övertygad om vad som visade sig vara 320 då jag tyckte att något saknades i basen på WAV men fann sedan ett stycke med vass diskant, lyssnade om, ändrade mig.

5 : Fel! Gissade udda nog på 128, kunde verkligen inte höra något tydlig skillnad så gick igen efter diskanter men hjälpte mig inte denna gång inte.

6 : Rätt! Gissade korrekt okomprimerad WAV och gissade även rätt om vilken som var 128 - det enda testet jag kännt mig hyfsat säker på utan att verkligen behöva lyssna efter.

Kan inte annat än hålla med! Om man måste sitta och analysera ljudet flera gånger om för att upptäcka en skillnad man först inte märker finns det ingen vits alls.
Jag och kompisarna gjorde en helt ovetenskaplig blindtest på ganska dyra högtalarkablar vs "vanliga" Supra kablar. Vi satt i ett par timmar och verkligen försökte hitta någonting som kunde avslöja vilken kabel det var.
Summa sumarum, vi hade något mer fel än rätt, med andra ord, det var slumpen som avgjorde vilken kabel vi gissade på.
Det betyder ju inte att det inte var någon skillnad, bara att för OSS var det heeelt onödigt att lägga pengar på dyrare kablar.

Jag har lyssnat på Tidal, Flac osv och ärligt talat HUR skall man kunna höra skillnaden i ett par hörlurar på stan, bussen, gymet osv om man knappt kan göra det i ett tyst rum med koncentrationen på top?
Sen tycker några att det är onödigt med brusreducerande lurar som stänger ute allt OLJUD runt omkring? Som jag skrev tidigare, brusreducerande lurar gör mer för musikljudet än vad 320 kb vs lossless gör för de flesta. Där är jag övertygad.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Uppenbarligen finns ett intresse för lossless med tanke på hur många konkurrenter som nu erbjuder det. Däremot har ni helt rätt i att för få människor är beredda att betala extra för en gnutta/lite bättre ljud (man behöver dessutom ha bra grejer för att verkligen kunna höra skillnad).

Eh, jag tror du missuppfattat vad som är efterfrågan
Ingen av konkurrenterna du listade med högre bitrate har speciellt många kunder i jämförelse med Spotify eller Apple Music. Folk, inklusive jag själv, struntar fullständigt i om det är högre bitrate. Spotify låter good enough till mina enkla blåtandslurar.

Det som faktiskt efterfrågas är utbud och algoritm. Spotify har praktiskt taget allt jag är intresserad av att lyssna på men framförallt så har de en alldeles fantastisk algoritm för att rekommendera ny musik till mig. Jag vet inte hur många nya artister jag upptäckt enbart tack vare deras olika "for you"-listor.

Jag har testat Deezer, Play Music och Tidal men slutade med alla 3 därför att deras rekommendation krasst sagt var helt värdelösa. Möjligt att det skulle gå att åtgärda om jag dagligen använde deras tjänster i 12 år men kan inte påstå att jag är villig att göra den ansträngningen för att vara tillbaka på ruta 1.
Tyckte att Play Music borde väl åtminstone kunna använda sina google-data på mig för att få sig ett försprång men nope.

För att göra summera - Spotify är good enough när det kommer till ljudkvalité, har för majoriteten av marknaden mer än tillräckligt utbud och deras algoritmer fungerar bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Resultat av "blindtest":

Intressant. Jag lyckades pricka 5 av 6, valde dock 128 på Neil Young av någon anledning (ordningen på låtarna varierar). Tror jag fokuserade för mycket på plingandet i slutet. Än roligare är att det är en ytterst få skivor som jag har lyssnat ordentligt på på SACD hos en polare som var lite mer ljudfixerad än jag. Om jag minns rätt hade han bara Harvest och någon Dire Straits skiva till sin fina SACD-spelare.

Detta är på min jobbdator med rätt dålig DAC, på mina Headphone Divine, som visserligen är riktigt bra för sitt pris och väldigt neutrala, men knappast high-end. Men det krävdes koncentrerat lyssnande ett flertal gånger för att avgöra så det känns inte särskilt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Själv stör jag mig mer och mer på att Spotify med envishet vägrar erbjuda en abonnemangsform för uppspelning i lossless kvalitet.

Får man fråga varför du är så fokuserad på just lossless, vilket jag tolkar som 1:1 cd-kvalitet?

Personligen tycker jag spotify's kvalitet är fullgod, och tror mig inte kunna höra skillnad på deras high-inställning mot cd, men OM jag skulle vilja ha bättre kvalitet skulle jag föredra en version som fortfarande använder förstörande komprimering (dvs icke lossless) men istället på något som helt enkelt har högre bitrate till att börja med via högre samplingstakt och/eller bitdjup.

Väsentligen finns det ju ingen digital ljudrepresentation som är helt "lossless" jämtemot ljudet som det samplats från. Vi har en skala där fler bitar per sekund innebär bättre och bättre kvalitet, dvs. mindre skillnad från orginalet. Så det ter sig konstigt att välja en godtycklig punkt på skalan, exempelvis då cd-kvalitet, och hålla det som en gyllene standard.

Förstörande komprimering i sig är ett "fusk" för att försöka skala bort den information som ändå inte innehåller något (dvs. inte påverkar vår upplevelse) för att få ut mer av färre bitar. Resultatet blir att färre bitar kan upplevas lika bra som fler. Visst, om du använder förstörande komprimering på CD-kvalitet så kommer resultatet vara sämre än CD-kvalitet, men om du använder förstörande komprimering på en sampling som är tillräckligt mycket bättre än CD-kvalitet kan du rimligtvis få ett resultat som är bättre än CD-kvalitet, och fortfarande inte tar mer plats än vad en lossless-komprimering gör.

Så om man nu inte tycker X har bra nog kvalitet, borde du inte argumentera för att källmaterialet borde vara något bättre än 44.1kHz/16 snarare än att ropa skandal över den relativt lilla förlust som den förstörande komprimeringen utgör?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Bildexpert

Om man lågpassfiltrerar vid nyquistfrekvensen så finns det ingen som helst hörbar skillnad mellan 44.1kHz och format med högre samplingar. Gällande bitdjup är det i princip omöjligt att uppnå de begränsningar som 16 bitar har vid uppspelning annat än i extremfall. Och appliceras dithering rätt så finns det heller inga hörbara fel när man går från 24 eller 32 bitar till 16 (då ska brusnivån ha en amplitud på -90dB).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade ljudkvalitet varit viktigare än utbud hade Spotify inte varit största tjänsten.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem

Nej exakt, tur för Spotify att såpass få människor verkar vara beredda att betala extra för lite bättre ljud.

Intressant tråd, jag verkar ganska ensam i min åsikt, kanske ett par undantag... hehe

Men i korthet, jag tycker att tex Tidal Hifi generellt låter (lite) bättre än Spotify men det stör mig att jag nu lämnar Spotify för den är en helt grymt bra tjänst i övrigt, så mycket mer finns inte att säga. Övriga tjänster med vassare ljud har jag ännu inte provat men tycker att Amazons satsning verkar mycket intressant.

Nej, jag är ingen audiofil, mitt intresse för lite bättre ljud via lurar är relativt nytt. En del av er har säkerligen bättre koll på detta än vad jag har.

Nu måste jag springa till tvättstugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Spotify har gjort betatester med att bjuda in en begränsad skara användare till något form av "Hi-Fi" abonemang. Det verkar inte gått "väl" då dom inte valt o lansera det på bred front. Synd tycker iaf jag, då jag skulle tycka det var en tjänst som inte skulle vara jättesvår för dem att implementera.

En rätt prissatt och bra Hi-fi tjänst tror jag vore spiken i kistan för flera av Spotifys konkurrenter, det skulle cementera Spotifys redan oerhört starka position.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Men i korthet, jag tycker att tex Tidal Hifi generellt låter (lite) bättre än Spotify men det stör mig att jag nu lämnar Spotify för den är en helt grymt bra tjänst i övrigt, så mycket mer finns inte att säga. Övriga tjänster med vassare ljud har jag ännu inte provat men tycker att Amazons satsning verkar mycket intressant.

En bra sak att ha i bakhuvudet när det kommer till detta är att skillnader du hör inte nödvändigtvis handlar om komprimeringen i sig. Många ljudtjänster bearbetar ljudet på olika sätt vilket kan vara orsaken till skillnader från CD eller mellan olika streamingtjänster. Dvs det inte är inte nödvändigtvis en fråga om Lossless eller inte. Sen mellan olika tjänster kan det såklart även röra sig om att olika mastringar använts som källa.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja vända på det och fråga hur många som skulle höra skillnad på lossless i ett blindtest.
Gissningsvis inte ens trådskaparen. Jag klarar inte blindtest, har provat.

Spotify har jag sagt upp av andra anledningar. När de censurerade Joe Rogan så sade jag direkt upp mitt abonnemang.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Om man lågpassfiltrerar vid nyquistfrekvensen så finns det ingen som helst hörbar skillnad mellan 44.1kHz och format med högre samplingar. Gällande bitdjup är det i princip omöjligt att uppnå de begränsningar som 16 bitar har vid uppspelning annat än i extremfall. Och appliceras dithering rätt så finns det heller inga hörbara fel när man går från 24 eller 32 bitar till 16 (då ska brusnivån ha en amplitud på -90dB).

Hittar den inte nu. Men det fanns en rolig youtube video där en matematiker förklarar hur många variationer av toner en 16-bit 44khz CD kan ha i en 3 minuter sång. Ganska absurd mängd.
Men det är precis lika dant i video branchen. Nytt säljer. Hade alla hemma suttit på referens DVDspelare med en DVD film lika bra klippt som Gladiator på en kvalitets 480p plasma så hade elektronik branschens försäljning avstannat

Nyhetens behag....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Skulle vilja vända på det och fråga hur många som skulle höra skillnad på lossless i ett blindtest.
Gissningsvis inte ens trådskaparen. Jag klarar inte blindtest, har provat.

Spotify har jag sagt upp av andra anledningar. När de censurerade Joe Rogan så sade jag direkt upp mitt abonnemang.

Höra skillnad på lossless jämfört mot vad, på en enstaka sång eller vilket urval pratar vi om? Varför inte prova själv med flac filer, Tidal Hifi eller Amazon HD istället för att hålla på att spekulera om mina öron? Jaja, vi lever i en fri värld, man kan väl ha den abonnemangsform man vill eller kanske inget abonnemang alls.

Angående brusreducerande lurar, ja, jag förstår självklart att det finns en rad med fantastiskt bra användsområden för dessa och de låter riktigt, riktigt bra. Jag älskade mina Momentum 3 tex. Men blir man intresserad av ljud för att kanske lyssna i lugn och ro på sin kammare så finns det bättre grejer som inte behöver vara dyrare. Vad kostar Sony WX4, ca 4000 spänn? Kan bero lite på hemmasituationen också, har man ungar, ljud man vill stänga ute eller om det stör andra om lurarna läcker ljud då är självklart brusreducerande lurar super bra, helt grymma. Ibland får man intrycket av Sony XM3/XM4 ägare att de fått för sig att de köpt de bästa lurarna i världen. Svar: Nej men de hör däremot till de absolut bästa brusreducerande lurarna. Sist men inte minst, ljud är jäkligt subjektivt, något som jag tycker låter bättre behöver inte en annan person tycka låta bättre, eller tvärtom. Kräver nog en hel del träning innan man lär sig lite på sina öron och sluta läsa massa reviews etc. Att EQa ljudet med EqualizerAPO + Peace tycker jag har varit ganska kul och lärorikt också.

Det handlar inte enbart om komprimering, lossless eller inte, vilket jag för övrigt aldrig påsått, en hel del har att göra med inspelning, mix och mastern också.

Här ett par exempel jag fick i hörlurstråden en gång. Två exempel på 360p som låter utmärkt.

"Ben Howard Oats In The Water BBC Radio 1 Live Lounge 2012"
https://www.youtube.com/watch?v=A__w_YFYUpA

OT: Hmmm, tror för övrigt alla tre artister i videon ovan har Beyerdynamic lurar, oftast bra prisvärda lurar med fin detaljrikedom.

"Alice In Chains - Nutshell (From MTV Unplugged)"
https://www.youtube.com/watch?v=9EKi2E9dVY8

Sist men inte minst, jag har aldrig påstått att Spotify låter dåligt om nu någon här tolkar mina inlägg så.

stavfelsnisse
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Intressant. Jag lyckades pricka 5 av 6, valde dock 128 på Neil Young av någon anledning (ordningen på låtarna varierar). Tror jag fokuserade för mycket på plingandet i slutet. Än roligare är att det är en ytterst få skivor som jag har lyssnat ordentligt på på SACD hos en polare som var lite mer ljudfixerad än jag. Om jag minns rätt hade han bara Harvest och någon Dire Straits skiva till sin fina SACD-spelare.

Detta är på min jobbdator med rätt dålig DAC, på mina Headphone Divine, som visserligen är riktigt bra för sitt pris och väldigt neutrala, men knappast high-end. Men det krävdes koncentrerat lyssnande ett flertal gånger för att avgöra så det känns inte särskilt viktigt.

Testade igen nu hemma i ett tyst rum, stängde av luftrenare, stängde fönster, stängde dörren som jag nyligen bytt ut till en massivare version och öppnat ett större dörrhål just för att kunna blocka ljudet från mitt gamingrum så min flickvän inte behöver lida när jag skriker på folk i spel eller spelar elgitarr. Släckte ljusen för att minska andra intryck.

Gav mig själv mindre möjlighet till analys nu när jag har perfekt upplägg för att kunna höra skillnad direkt, så en genomlyssning enbart en gång bara ett par upprepande av referenspunkter- antog faktiskt efter min ganska bra träff tidigare att jag skulle träffa ännu bättre nu.

På monitorsetup; Swissonic ASM7 i par med en Swissonic Sub10 och matade med Swissonic UA-2x2 och Swissonic M-Control i 24-bit 96000hz, alltså en setup värd ca 6000kr om man inkluderar ISO-pads osv så verkligen på billiga änden av denna sorts hårdvara:
4 felaktiga gissningar på 128kbps
1 felaktig gissning på 320kbps
1 korrekt gissning på wav.

Beyerdynamic Custom Studio (studiolurar, kostade runt 2000kr när jag köpte dem) matade med Sound BlasterX G6 i 32-bit 96000hz:
2x felaktiga gissningar på 128kbps
3x felaktiga gissningar på 320kbps
1x korrekt gissning på wav.

AKG 240 MKII (billig studioklassiker, runt 800kr när jag köpte) matade med Sound BlasterX G6 i 32-bit 96000hz:
2x felaktiga gissningar på 320kbps
2x korrekta gissningar på wav.

Marshall Monitor bluetooth-lurar över bluetooth med AptX (ca 1300kr när jag köpte, gjord för att avnjuta musik och definitivt inte neutrala) (ej ANC-versionen) 16-bit 41000hz:
4x korrekta gissningar på wav.

Så sammanfattningsvis var jag inte alls så bra på att gissa som jag först trodde, så antingen är det helt random- eller vad jag lutar mer mot så kändes skillnaden mer märkbar på de två lurar som inte är gjorda för verkligt seriöst lyssnande och är begränsade genom svag inbyggd DAC då de är trådlösa, låg kvalite på digital signalen från PC, samt båda för ändamål annat än neutralitet.
På de två studiolurarna och min monitorer var det väldigt väldigt svårt att höra och jag måste säga att jag är förvånad över hur bra 128kbps lät, särskilt på beyerdynamic där alla versionerna lät fantastiska efter de andra testen.

Så nej, om detta testa går att lita på så kan jag nog säkert strunta i hela lossless grejen ett årtionde till eller så.

För övrigt, om ni är sugna på att uppleva en fin soundstage; "A Way To Say Goodbye - Puppet Remix" av Seven Lions, Sombear, Puppet. Av med ljuset, upp med volymen. Kört den mycket på sistone efter jag vart ute på långdistanslöpning för att få en skön avslappnande cooldown innan jag hoppar in i duschen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@Shiprat

Kul att du gör diverse olika A & B tester

Förstår inte riktigt vad du använder för ljudkällor i vanliga fall?

Har du jämfört tex Spotify mot FLAC filer, Tidal Hifi eller Amazon HD, inte bara några enstaka låtar en under en längre tid?

stavning
Permalänk
Medlem

Jag är mer trött på att dom fortfarande inte lyckats få till en app för Apple Watch. Känns som deras största fokus numera är att klaga på Apples prismodell.

Enda skälet till att jag fortsätter är att vi är 5 i vårt familjeabb så kostnaden är försumbar.

Permalänk
Medlem

Jag tror att dom enda som gör bort sig är dom som köper lossless-abonnemang Åtminstone för 15 år sen när jag läste på mycket som upplevd skillnad på MP3 och FLAC så landade min kunskap i att med en tillräckligt hög bitrate på din MP3 så upplevs komprimeringen transparent mot källan. Om jag minns rätt var tröskelvärdet omkring 260-280 Kbit/s. Det gjorde att när jag rippade hela min CD-samling till MP3 kunde jag med gott samvete göra det i VBR V0, så att min bitrate landade på omkring 250-300 Kbit/s.

Och jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin har hört skillnad på en bra komprimering och en förlustfri dito. Jag har en del lossless-filer på min dator men det är främst för arkiveringssyfte - det är ändå de komprimerade filerna jag lyssnar på. Har testat Tidal i en månad och märkte ingen skillnad när jag faktiskt satt och jämförde fram och tillbaka. Då har jag lyssnat på utrustning från 500 kronorshörlurar till golvhögtalare för 10 000 kr.

Permalänk
Medlem

Lossy vs lossless är rätt uttjatat. Om någon vill argumentera för att lossless är bättre så får de komma med evidens. Det enda som betyder något är dubbelblindade randomiserade kontrollerade studier och ännu hellre sammanställningar från metaanalyser av sådana. Spotify använder väl Ogg vorbis 320 kbps för premium, så rimligtvis borde denna utgöra ena armen i studien och ställas mot lossless CD-kvalité. Givetvis måste materialet vara stort nog för riktig statisktisk inferens. Utan dessa studier i ryggen blir tråden bara trollande och tyckande utan någon som helst relevans.

Permalänk
Medlem

Har någon konkurrent "queue only mode"? Så man slipper personer på fest som kör 10 sekunder av en låt innan "oh vi måste lyssna på den här!"

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line