Jag har jobbat inom den professionella broadcast- och videosektorn i några år och kan dela några av mina erfarenheter.
Sony och JVC är de två primära tillverkarna av professionella videomonitorer i branschen. Sony anses vara den bättre och jag ser dem ofta i lite större storlekar än JVC. JVC används av lite mer priskänsliga aktörer och de är oftast i lite mindre storlekar, 9-14".
Sonys två övre klasser inom CRT-monitorer är PVM och BVM, där BVM är den högsta. BVM-monitorn ser man i princip enbart där absolut krav på konsekventa bildegenskaper erfordras. PVM-monitorn används där kraven är höga men där även priset är en faktor. Skillnaderna för konsolspelare skulle jag påstå vara marginell.
Skillnaden mellan en konsument-TV och en PVM är dock märkbar. CRT-tuben är djupare och ger bättre förutsättningar för elektronkanonen att skapa en korrekt bild samt att fosforbeläggningen är av högre kvalitet. Glaset i tuben förefaller även vara tjockare, det märks om inte annat på vikten.
PVM-monitorerna har dock rejäla handtag så det är relativt lätt att flytta på dem. De har även fördelen att vara nästan kubiska.
En sak att tänka på är att anslutningarna är av BNC-modell, vanliga RCA-kontakter eller SCART går inte att ansluta utan adapter. Det är simpla adaptrar som inte kräver signalkonvertering, så det är bara en fråga om att ersätta en typ av kontaktdon mot ett annat.
Du får räkna med att betala mellan 6000 till 14 000kr för en Sony 20" PVM, beroende på modell och skick.
Skicka ett PM om du är intresserad av en monitor. Jag har ett par olika modeller och befinner mig i stockholmsområdet.