Köpråd Sony PVM eller annat bra alternativ

Permalänk
Medlem

Köpråd Sony PVM eller annat bra alternativ

Hej jag har börjat få ett intresse för retrospelande och hittar verkligen ingen sony pvm i Sverige.

Mitt mål är en som är 20 tum men jag kan tänka mig en mindre också.

Någon som vet hur man kan få tag på en?

Behöver absolut inte vara Sony, har dock inte själv koll på andra bra alternativ.

Det får gärna vara en monitor man klarar av att bära själv, ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg hur tunga dessa monitorer är, så jag hoppas på att man klarar av att bära en 20 tum själv.

Vet inte ens vad man kan vänta sig betala.

Plus om den finns i Stockholm!

Tack på förhand!

Peshti

Permalänk

Jag har jobbat inom den professionella broadcast- och videosektorn i några år och kan dela några av mina erfarenheter.

Sony och JVC är de två primära tillverkarna av professionella videomonitorer i branschen. Sony anses vara den bättre och jag ser dem ofta i lite större storlekar än JVC. JVC används av lite mer priskänsliga aktörer och de är oftast i lite mindre storlekar, 9-14".

Sonys två övre klasser inom CRT-monitorer är PVM och BVM, där BVM är den högsta. BVM-monitorn ser man i princip enbart där absolut krav på konsekventa bildegenskaper erfordras. PVM-monitorn används där kraven är höga men där även priset är en faktor. Skillnaderna för konsolspelare skulle jag påstå vara marginell.
Skillnaden mellan en konsument-TV och en PVM är dock märkbar. CRT-tuben är djupare och ger bättre förutsättningar för elektronkanonen att skapa en korrekt bild samt att fosforbeläggningen är av högre kvalitet. Glaset i tuben förefaller även vara tjockare, det märks om inte annat på vikten.
PVM-monitorerna har dock rejäla handtag så det är relativt lätt att flytta på dem. De har även fördelen att vara nästan kubiska.

En sak att tänka på är att anslutningarna är av BNC-modell, vanliga RCA-kontakter eller SCART går inte att ansluta utan adapter. Det är simpla adaptrar som inte kräver signalkonvertering, så det är bara en fråga om att ersätta en typ av kontaktdon mot ett annat.

Du får räkna med att betala mellan 6000 till 14 000kr för en Sony 20" PVM, beroende på modell och skick.

Skicka ett PM om du är intresserad av en monitor. Jag har ett par olika modeller och befinner mig i stockholmsområdet.

Visa signatur

-=- part of the tixotropic experience -=-

Permalänk
Medlem

Perfekt, jag har skickat PM du verkar kunnig och kanske kan vägleda mig att hitta en bra monitor för mitt ändamål i min prisklass :).

Trodde i ärlighetens namn inte att dessa monitor skulle gå för denna prisklass, fick det här intresset för någon dag sen, tänkte att de skulle vara billigare eftersom de är så gamla.

Kollade på nån YouTube video om OSSC och CRT och massa annat, i slutändan kom jag fram till att jag vill återuppleva min barndom så gott det går.

Visserligen spelade jag på en konsument CRT när jag var liten, kommer inte ihåg märket, men antagligen en Phillips eller Panasonic, det var i alla fall ett märke som finns än i dag, så mycket kommer jag ihåg.

I dag känner jag att jag vill ha bästa bildkvalité och så mycket livstid på monitorn som möjligt, så det får bli en PVM, förresten en fråga som du kanske har koll på, är Barco PVM CVM 3537 något att ha :)?

Har fått upp ögonen för en nämligen, visserligen en 14 tum, känner dock att det kan vara en bra start på det här nya intresset.

Permalänk

Det är en materialsport och dyrast prylar vinner...

Min personliga åsikt är att man ska vara dedikerad retronörd eller pryltokig för att motivera en PVM. En OSSC eller Framemeister tillsammans med en bättre LCD-panel är mycket smidigare. Inte för att man kommer undan så mycket billigare men det är en modern lösning.
En annan väg är digitala PVM. Jag har begränsad erfarenhet av att spela på dem, bara testat Sony av äldre snitt men input lag är klart märkbart. Funkar nog bäst till mer statiskt bruk, pixel art eller musikskapande på Amiga eller Atari t.ex.

Barco är inte så vanliga här, har faktiskt bara sett dem på projektormarknaden och LCD-väggar. Men de har mycket gott renomé inom video- och broadcast-branschen. Jag skulle inte tveka om jag var ute efter en PVM.

Visa signatur

-=- part of the tixotropic experience -=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricDevil:

Jag har jobbat inom den professionella broadcast- och videosektorn i några år och kan dela några av mina erfarenheter.

Sony och JVC är de två primära tillverkarna av professionella videomonitorer i branschen. Sony anses vara den bättre och jag ser dem ofta i lite större storlekar än JVC. JVC används av lite mer priskänsliga aktörer och de är oftast i lite mindre storlekar, 9-14".

Sonys två övre klasser inom CRT-monitorer är PVM och BVM, där BVM är den högsta. BVM-monitorn ser man i princip enbart där absolut krav på konsekventa bildegenskaper erfordras. PVM-monitorn används där kraven är höga men där även priset är en faktor. Skillnaderna för konsolspelare skulle jag påstå vara marginell.
Skillnaden mellan en konsument-TV och en PVM är dock märkbar. CRT-tuben är djupare och ger bättre förutsättningar för elektronkanonen att skapa en korrekt bild samt att fosforbeläggningen är av högre kvalitet. Glaset i tuben förefaller även vara tjockare, det märks om inte annat på vikten.
PVM-monitorerna har dock rejäla handtag så det är relativt lätt att flytta på dem. De har även fördelen att vara nästan kubiska.

En sak att tänka på är att anslutningarna är av BNC-modell, vanliga RCA-kontakter eller SCART går inte att ansluta utan adapter. Det är simpla adaptrar som inte kräver signalkonvertering, så det är bara en fråga om att ersätta en typ av kontaktdon mot ett annat.

Du får räkna med att betala mellan 6000 till 14 000kr för en Sony 20" PVM, beroende på modell och skick.

Skicka ett PM om du är intresserad av en monitor. Jag har ett par olika modeller och befinner mig i stockholmsområdet.

Ett tips angående fetat, för den som orkar krångla lite: har med stor framgång byggt mina egna kablar till konsoler. Har utgått från en helt vanlig VGA-kabel, och klippt DE15-kontaktdonen av den. VGA-kablar är lättillgängliga, och håller generellt bra kvalitet. Fullständigt överspecade för den lilla bandbredd gamla konsoler behöver med de upplösningar som är aktuella där. DVI-kablar funkar också bra som donatorer.

Till konsoländan har jag ebayat hem en billig kinakabel för aktuell konsol för att komma över det proprietära kontaktdonet. Vill man vara på säkra sidan beställer man hem en RGB- eller YPbPr-kabel, det är inte alltid kontaktdonen på kompositkablar har fullständig stiftuppsättning. Kör man på en sådan bör man undersöka den saken noggrant innan köp.

I andra ändan kör man förstås passande kontaktdon till de ingångar som finns på TV eller monitor, i detta fall BNC-kontakter. Generellt gäller annars att SCART är väldigt lättjobbat, är att föredra om möjlighet finns. Eventuella resistorer, kondensatorer, etc för signalbehandling/terminering kan lätt gömmas i SCART-kontaktdonet

R,G,B samt sync-signal körs i koaxledarna, övriga signaler som ljud, mode select, etc. i de konventionella ledarna.

I övrigt behövs krympslang och smältlim för att få till en prydlig och hållbar kabel. Kabelstrumpa kan också användas för att skydda och förstärka enskilda ledare.

Vågar rätt av påstå att bildkvaliteten i samtliga fall blivit lika bra eller bättre än dito med officiella RGB/YPbPr-kablar eller grisdyra premiumkablar från Monster, etc.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert

Du har PM snart.

Visa signatur