Permalänk
Medlem

Vattenkyla Lian Li O11-D

Då har jag dragit tummen ur arslet och beställt grejer från EK. Har haft EK-KIT S240 nu i tre år och kyllt en 6700K och nu 3700X. Har länge gått i tankarna att kyla även GPU men eftersom jag aldrig har ägt ett av dom bättre grafikkorten har det inte känts lönt att göra detta. Använder ett STRIX 1060 i dagsläget.
1 vecka innan NVIDIA's launch event hade jag beställt ett B550-E, 3700X och DUM som jag va 2070 SUPER som jag snabbt skickade tillbaka när man såg prestanda på 3080.
I samband med att reviews rullade ut på ASUS TUF OC bestämde jag mig för att köra på detta kort och beställde ett på lanseringsdagen. Lyckligt nog presenterade EK att dom kommer att göra ett vattenblock till det kortet och då jag bestämde mig. NU KÖR JAG!
Under denna period började man samla på sig information på hur f*n man ska göra.
Slang eller rör?
Dimension på rör?
Vad får plats i chassit?
osv.
Instruktioner gick varmt på youtube

Det som kommer vattenkylas är följande:

  • ROG STRIX B550-E

  • Ryzen 7 3700X

  • ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC

Jag har även beställt 2 paket Lian Li UNI FAN SL120 i svart.
När min beställning va lagd slog det mig att jag inte hade tänkt på hur fan jag ska lösa anslutningarna från monoblock till distro plate då hålen ligger horisontellt med distro platen.
Försökte leta fram bilder eller videos på hur andra har löst det med denna distro platen och ett monoblock och såg då en video där han använde en 45 graders för att få ut rätt distans till distroplaten som jag tyckte va smart.
Nu när man lagt beställning börjar man självklart fundera om man har valt rätt grejer.
Ni som är mer erfarna får gärna komma med tips, kritik osv.
Jag söker just nu en temp sensor och hade tänkt denna: Alphacool Eiszapfen Temperatursensor G1/4 -Svart
Vart tror ni det är bäst att placera den på distro platen?

Här nedan kommer beställning jag har gjort från EK

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

Passar monoblocket ditt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Passar monoblocket ditt moderkort?

https://www.ekwb.com/configurator/waterblock/3831109819227
Jag hoppas det

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

Jag köpte allt från EK till min första större vattenkylning och har inte varit missnöjd, annat än med mina egna val kanske. Men att gå på distron är smart som första större custom, eftersom det är svårt att förutse hur komplicerat det kan bli med alla anslutningar.

Har köpt samma chassi och samma distro och inväntar nu zen3 launch men ska köra cpublock, och vänta lite med att vattenkyla mitt 3090.

Tittade ett tag på ett moderkort som gick att köpa monoblock till men styrde av det, inte enbart pga just det problemet du nämner dock. Men jag har sett andra som löst det, antingen genom att gå ut ur monoblocket med 45 or uppåt och nedåt respektive tills de kommer i höjd med hålen i distron och då böja 45grader tills de är över hålen och sedan då 90gr ner såklart. Eller som du nämnde

Ville bara säga angående temp-sensor, i ett så här system är förekomsten av "temperatur-gradienter" nästan obefintlig, jag trodde t.ex. från början att jag var tvungen att gå till en radiator mellan mina gpu'block och cpu-block men det spelar ingen större roll, det är i princip samma temp överallt i vätskan, du kan med andra ord sätta tempsensorn där det passar bäst. Jag kommer sätta min i det hål i distron som gör kabeldragningen enklast.

var hittade du unifan i lager? eller beställde du ändå?

du har iaf tänkt rätt för radiatorerna, hade inte räckt med en för att hålla systemet tyst.

Permalänk
Medlem

Monoblock är väll rätt onödigt, stor risk att du bara får sämre prestanda pga av den extra värmen i kylsystemet.

själv håller jag på att byta ifrån rör till slangar. blir väldigt lätt repor på rören och extremt svårt att få det helt perfekt.
sen så går det att ta ut enskilda komponenter utan att behöva tömma hela systemet det är extremt jobbigt att felsöka annars.
också större risk för läckage. Det positiva är väll att det inte flagnar av Micro bitar och sätter igen block mm
som det kan göra med mjuka slangar, jag ska testa ekwb zmt slang den borde vara rätt så underhållsfri.

viktigt att köpa rätt fläktar.
ska själv testa artic p12 och slänga ut alla corsair 120ll rgb.

om du placerar två radiatorer efter varandra finns det en risk att den andra radiator inte gör någon nytta om luftflödet inte är tillräckligt bra, hade själv problem i min corsair 500d fast jag hade 9 fläktar 360(60MM tjock)+280+120 radiatorer värmen fastnade i chassit och hade säkert funkat bättre utan 280mm radiatorn i toppen.
Det räckte inte till att kyla mitt system utan öppnad chassi sida.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Monoblock är väll rätt onödigt, stor risk att du bara får sämre prestanda pga av den extra värmen i kylsystemet.

själv håller jag på att byta ifrån rör till slangar. blir väldigt lätt repor på rören och extremt svårt att få det helt perfekt.
sen så går det att ta ut enskilda komponenter utan att behöva tömma hela systemet det är extremt jobbigt att felsöka annars.
också större risk för läckage. Det positiva är väll att det inte flagnar av Micro bitar och sätter igen block mm
som det kan göra med mjuka slangar, jag ska testa ekwb zmt slang den borde vara rätt så underhållsfri.

viktigt att köpa rätt fläktar.
ska själv testa artic p12 och slänga ut alla corsair 120ll rgb.

om du placerar två radiatorer efter varandra finns det en risk att den andra radiator inte gör någon nytta om luftflödet inte är tillräckligt bra, hade själv problem i min corsair 500d fast jag hade 9 fläktar 360(60MM tjock)+280+120 radiatorer värmen fastnade i chassit och hade säkert funkat bättre utan 280mm radiatorn i toppen.
Det räckte inte till att kyla mitt system utan öppnad chassi sida.

Fast det där är ju inte pga att radiatorerna sitter efter varandra utan pga brist på luftflöde som du själv skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Jag köpte allt från EK till min första större vattenkylning och har inte varit missnöjd, annat än med mina egna val kanske. Men att gå på distron är smart som första större custom, eftersom det är svårt att förutse hur komplicerat det kan bli med alla anslutningar.

Har köpt samma chassi och samma distro och inväntar nu zen3 launch men ska köra cpublock, och vänta lite med att vattenkyla mitt 3090.

Tittade ett tag på ett moderkort som gick att köpa monoblock till men styrde av det, inte enbart pga just det problemet du nämner dock. Men jag har sett andra som löst det, antingen genom att gå ut ur monoblocket med 45 or uppåt och nedåt respektive tills de kommer i höjd med hålen i distron och då böja 45grader tills de är över hålen och sedan då 90gr ner såklart. Eller som du nämnde

Ville bara säga angående temp-sensor, i ett så här system är förekomsten av "temperatur-gradienter" nästan obefintlig, jag trodde t.ex. från början att jag var tvungen att gå till en radiator mellan mina gpu'block och cpu-block men det spelar ingen större roll, det är i princip samma temp överallt i vätskan, du kan med andra ord sätta tempsensorn där det passar bäst. Jag kommer sätta min i det hål i distron som gör kabeldragningen enklast.

var hittade du unifan i lager? eller beställde du ändå?

du har iaf tänkt rätt för radiatorerna, hade inte räckt med en för att hålla systemet tyst.

Det känns skönt att höra att du inte är missnöjd! Tror inte jag heller kommer bli missnöjd. Jag är ju nöjd med mitt kitt från EK som fortfarande använder
Känndes lite jobbigt när man kom på det där med monoblock. Och den videon jag länkade va den ända videon jag hittade där dom änvände en distro och ett monoblock. Va lite svettig där när jag lagt ordern och det slog mig att hur jag ska lösa det.
Eftersom min plan med hela bygget va att bara använda mig av EN 90gr böj för alla rör.
Det man dock kan se i videon jag länkade är att han kommer ut från monoblock med båda rören lite för långt för att lina upp med hålen i distro. Och det såg jag efter många omkollningar
Jag beställde initialt denna 45a från inet efter jag sett videon: EK-AF Classic Angled 45° för att det va den som användes i videon. Men sen såg jag att det stack ut för långt och tänkte.. JAHA
Så jag ändrade min order och tog dessa: EK-Quantum Torque Rotary 45° istället eftersom dom inte bygger ut så långt.
Och så fortsatte man kolla lite mer på videon och såg att han använde en extender innan sin första 45a för att bygga höjd för RAM.
La även med en sån i beställningen från inet.
Listan av grejer man har glömt eller missat bara växer Och man vet ännu inte om man kommer över sin RAM.

Angående fläktarna så la jag en beställning på inet. Dom beräknas vara i lager 2/11.

Skrivet av Oskar80:

Monoblock är väll rätt onödigt, stor risk att du bara får sämre prestanda pga av den extra värmen i kylsystemet.

själv håller jag på att byta ifrån rör till slangar. blir väldigt lätt repor på rören och extremt svårt att få det helt perfekt.
sen så går det att ta ut enskilda komponenter utan att behöva tömma hela systemet det är extremt jobbigt att felsöka annars.
också större risk för läckage. Det positiva är väll att det inte flagnar av Micro bitar och sätter igen block mm
som det kan göra med mjuka slangar, jag ska testa ekwb zmt slang den borde vara rätt så underhållsfri.

viktigt att köpa rätt fläktar.
ska själv testa artic p12 och slänga ut alla corsair 120ll rgb.

om du placerar två radiatorer efter varandra finns det en risk att den andra radiator inte gör någon nytta om luftflödet inte är tillräckligt bra, hade själv problem i min corsair 500d fast jag hade 9 fläktar 360(60MM tjock)+280+120 radiatorer värmen fastnade i chassit och hade säkert funkat bättre utan 280mm radiatorn i toppen.
Det räckte inte till att kyla mitt system utan öppnad chassi sida.

Monoblock kanske är onödigt. Det lär jag märka men tog det valet mest för att jag kunde.
Ang rör-valet så har jag slangar nu och att man har drömt länge och väl att ha rör.
Och fläktarna som jag har valt är likvärdiga med arctic p12 om inte bättre.

Båda mina radiatorer kommer självklart ta luft utifrån så jag ser inget problem med den konfigurationen jag har tänkt mig.

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Fast det där är ju inte pga att radiatorerna sitter efter varandra utan pga brist på luftflöde som du själv skrev.

det hör ihop, corsair förklara det med att om vatten temp är 40c så kommer luft som går ur radiatorn vara 38c
tack vare effektiviteten i dagens radiatorer, så det är fult möjligt att förhindra att den varma luften går ut med en andra radiator
som i mitt fall med corsairs 500d (riktigt dåligt med håll för luften i toppen)
kan vara värt att tänka på när man bygger så man inte begår samma misstag som mig.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

det hör ihop, corsair förklara det med att om vatten temp är 40c så kommer luft som går ur radiatorn vara 38c
tack vare effektiviteten i dagens radiatorer, så det är fult möjligt att förhindra att den varma luften går ut med en andra radiator
som i mitt fall med corsairs 500d (riktigt dåligt med håll för luften i toppen)
kan vara värt att tänka på när man bygger så man inte begår samma misstag som mig.

jo jo, visst är det så jag ville bara höja ett finger eftersom ditt första inlägg kunde läsas som att det inte går att ha två radiatorer i följd - oavsett om man har tillräckligt luftflöde.

Permalänk

det är svårt att få till bra luftflöde i O11 så du vet.. Jag hade iofs en 10980xe och ett 2080 ti kingpin i loop där men tempsen blev inte helt ok enligt mig.
radiatorns uppvärmda luft bör släppas ut ur chassit, jag hade kört distro i fronten och monterat en radiator i sidan och en i toppen och haft luftintag i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

det är svårt att få till bra luftflöde i O11 så du vet.. Jag hade iofs en 10980xe och ett 2080 ti kingpin i loop där men tempsen blev inte helt ok enligt mig.
radiatorns uppvärmda luft bör släppas ut ur chassit, jag hade kört distro i fronten och monterat en radiator i sidan och en i toppen och haft luftintag i botten.

Du måste vara den första jag hört säga att O11 har dåligt luftlöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

det är svårt att få till bra luftflöde i O11 så du vet.. Jag hade iofs en 10980xe och ett 2080 ti kingpin i loop där men tempsen blev inte helt ok enligt mig.
radiatorns uppvärmda luft bör släppas ut ur chassit, jag hade kört distro i fronten och monterat en radiator i sidan och en i toppen och haft luftintag i botten.

Det var en intressant observation för jag har planerat ett liknande bygge (med RTX 3090 och Ryzen 5900X). Får jag fråga dig vilka övriga komponenter du hade, ffa. vilka radiatorer? Hade du EKWB:s front distro variant med D5 pumpen? Går det att få plats med en 360 radiator i botten med en front distro?

Kan det finnas någon annan orsak till inte helt tillfredsställande temperaturer än själva luftflödet i din set-up tror du?

Permalänk
Skrivet av Mawux:

Det var en intressant observation för jag har planerat ett liknande bygge (med RTX 3090 och Ryzen 5900X). Får jag fråga dig vilka övriga komponenter du hade, ffa. vilka radiatorer? Hade du EKWB:s front distro variant med D5 pumpen? Går det att få plats med en 360 radiator i botten med en front distro?

Kan det finnas någon annan orsak till inte helt tillfredsställande temperaturer än själva luftflödet i din set-up tror du?

Japp front distro med d5 i botten. Du får precis i en ek xe 360 i botten. Du kan köra en väldigt tunn radiator i sidan men den Och fläktarna får monteras i utrymmet bakom.

Jag hade pe 360 i toppen, xe 360 botten och hwlabs gts i sidan.

Problemet om man har radiatorer monterade överallt är att inte får in nån icke uppvärmd luft åt de andra radiatorerna att jobba med, man brukar ju snacka om hur många grader över ambient som vattnet ligger men du höjer ju ambient inne i chassit så att man hamnar kanske 5-6 grader högre i vattentemp än annars.

Man ska även ha med sig att i de allra flesta fall räcker det med en 360 per komponent som ska kylas.

Ska man tvunget ha tre radiatorer så är det bäst om man byter ut fronten och kör luftintag där och alla andra som utsug.

Permalänk
Medlem

360 per block är mer relevant vid överklockning men kan stämma för mer effektkrävande komponenter.

en fläktplats per 100w tdp är bättre tumregel anser jag. I ditt fall borde det räckt med 2x240 eller 360+120 men du kanske klockade mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Japp front distro med d5 i botten. Du får precis i en ek xe 360 i botten. Du kan köra en väldigt tunn radiator i sidan men den Och fläktarna får monteras i utrymmet bakom.

Jag hade pe 360 i toppen, xe 360 botten och hwlabs gts i sidan.

Problemet om man har radiatorer monterade överallt är att inte får in nån icke uppvärmd luft åt de andra radiatorerna att jobba med, man brukar ju snacka om hur många grader över ambient som vattnet ligger men du höjer ju ambient inne i chassit så att man hamnar kanske 5-6 grader högre i vattentemp än annars.

Man ska även ha med sig att i de allra flesta fall räcker det med en 360 per komponent som ska kylas.

Ska man tvunget ha tre radiatorer så är det bäst om man byter ut fronten och kör luftintag där och alla andra som utsug.

Tack för info. Visst har du en PC-O11 Dynamic XL så att ingen förvirring uppstår? Den mindre modellen klarar väl inte någon 360 radiator i botten tillsammans med front distro (utan viss moddning av chassit och i så fall en tunnare modell än xe)?

Vad har du för något Kingpin kort och hur mycket kylning kräver det?

Permalänk
Skrivet av izcho:

360 per block är mer relevant vid överklockning men kan stämma för mer effektkrävande komponenter.

en fläktplats per 100w tdp är bättre tumregel anser jag. I ditt fall borde det räckt med 2x240 eller 360+120 men du kanske klockade mycket?

En 10980 extreme och ett 2080ti kingpin bör ju klockas en del

Permalänk
Skrivet av Mawux:

Tack för info. Visst har du en PC-O11 Dynamic XL så att ingen förvirring uppstår? Den mindre modellen klarar väl inte någon 360 radiator i botten tillsammans med front distro (utan viss moddning av chassit och i så fall en tunnare modell än xe)?

Vad har du för något Kingpin kort och hur mycket kylning kräver det?

Japp O11 XL

Permalänk
Medlem

Jag använde också en Lian Li distro plate till en början. Såg ut som på bilden nedanför.
https://i.postimg.cc/dv4LyYM7/IMG-0119.jpg

Bytte till EK med D5 då jag inte ville bli av med fläktplatserna som den blockerar. Har även satt i en extra radiator och slangdragningen blir tyvärr väldigt tight och fick dra en slang på baksidan. Kan ordna bild om det är intressant.

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga att kylningen med endast en 360 radiator från ek till en 3900X och ett 2080ti var skaplig.
Fläktarna surrade lite när jag spelade men inte så farligt.
Två radiatorer har tagit ner fläktvarven något. Den andra jag installerade var en HWL Nemesis GTS.
Båda mina radiatorer är slimmade.

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga att temperaturen på min 3900 varierar ganska mycket och att det är svårt att få till en jämn fläktkurva. Använder en vattensensor numera och det fungerar bra. Kanske samma problem på 3700.

Permalänk
Medlem

Mitt bygge började igår då jag fick hem alla grejer. Det va en gamble med grafikkortet och jag fick det bekräftat på Reddit att det inte skulle gå att sätta det som vanligt. Köpte först ett begagnat Vertical bracket här på forumet som jag tyvärr inte kunde använda. Jag visste att jag va tvungen att missa det för att få plats med dom tänkta radiatorerna men när jag moddat det va det inte så stabilt som jag ville. Slutade med att jag beställde Lian Li Lancool 2 som blev stabilt även efter moddning.
Nu står riggen för läcktest. Väntar fortfarande på fläktarna som förväntas skickas på måndag.
För att vara första gången med Hardline så va det förvånansvärt lätt måste jag säga, kul också. Man kanske testar akryl sen när det är dags att.
Här kommer slutligen en teaser:

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz