Permalänk

"No signal" med displayport

Hej folket

Min frustration börjar gå mig åt huvudet.
Köpta för ett antal månader sedan en ny Acer skärm för att ha 2 skärmar. Min gamla skärm är inkopplad med DVI (den har endast DVI) och den nya med Displayport. Allt fungerade, en stund, sen blev den ny skärmen svart och sa "No signal" medans den gamla fortfarande hade bild. Startade om datorn, bytte DP port, uppdaterade drivrutiner, tillslut fungerade det igen. Men sedan efter en stund kom det tillbaka, "No signal" på min nya skärm. Provar då att köra den nya med DVI och det fungerar utan problem, kör då såhär ett tag och problemet dyker aldrig upp. Testar då att koppla in båda skärmarna igen, och det fungerar. Några månader går utan problem, men nu har det kommit tillbaka från ingenstans, "No signal" igen på min nya skärm när den är inkopplad med Displayport, och fungerar utan problem via DVI.

Vad är problemet? Är det glapp? Känns inte så då det helt plötsligt kom tillbaka utan att jag rörde något. Drivrutiner? Har inte uppdaterat något nyligen. Dåligt med ström? Det fungerade felfritt i några månader så det känns inte så.

Någon som kan hjälpa mig? Hade varit oändligt tacksam!

Permalänk
Bildexpert 📺

Faller under denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Det är ingen garanti, men flera har upplevt mindre eller sluppit problem genom att välja en bättre, certifierad och korrekt konstruerad DP-kabel istället. De kablar som skickas med skärmarna är ofta undermåliga.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Faller under denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Det är ingen garanti, men flera har upplevt mindre eller sluppit problem genom att välja en bättre, certifierad och korrekt konstruerad DP-kabel istället. De kablar som skickas med skärmarna är ofta undermåliga.

@Laxpudding Min beskrivning på mitt fel låter inte som någon annans beskrivning i den tråden, men jag ska absolut prova detta, ska beställa en certifierad DP kabel. Tack!

(Vad tror du om denna? https://www.inet.se/produkt/8906780/deltaco-displayport-1-4-h... )

Permalänk

@Laxpudding Jag har nu fått min nya certifierade kabel, och felet kvarstår. Vad ska jag göra nu? Någon annan som har någon idé?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LirarJokke:

@Laxpudding Jag har nu fått min nya certifierade kabel, och felet kvarstår. Vad ska jag göra nu? Någon annan som har någon idé?

Vissa blir inte av med problemet vilket kan ha att göra med sådant som Deep Sleep-funktioner på skärmen (titta i skärmmenyerna) och andra generella problemorsaker som att du behöver låta skärmen stå strömlös ett tag då och då. Går inte ett test utan att det blir svarta skärmar för mig också, men då fipplar jag runt så mycket mer än normalt med allt hos skärmarna.

Nvidia har också UEFI-uppdatering till en del äldre kort som hjälpt en del här på forumet: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

En del skärmar ärr också mer notoriska än andra på just detta med att sluta ta emot bild. Särskilt äldre skärmar med äldre kretsuppsättningar. Även om jag måste säga att det bråkar rätt bra med nya skärmar också. En DP-kontakt bör vara lättillgängliga så att den kan ryckas ut och stoppas in igen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vissa blir inte av med problemet vilket kan ha att göra med sådant som Deep Sleep-funktioner på skärmen (titta i skärmmenyerna) och andra generella problemorsaker som att du behöver låta skärmen stå strömlös ett tag då och då. Går inte ett test utan att det blir svarta skärmar för mig också, men då fipplar jag runt så mycket mer än normalt med allt hos skärmarna.

Nvidia har också UEFI-uppdatering till en del äldre kort som hjälpt en del här på forumet: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

En del skärmar ärr också mer notoriska än andra på just detta med att sluta ta emot bild. Särskilt äldre skärmar med äldre kretsuppsättningar. Även om jag måste säga att det bråkar rätt bra med nya skärmar också. En DP-kontakt bör vara lättillgängliga så att den kan ryckas ut och stoppas in igen.

Okey, jag förstår. Skärmen är ju ny så det är inget gammalt kretskort. Problemet kommer slumpmässigt så bör inte vara någon funktionsinställning, då borde det ju vara regelbundet när problemet uppkommer. Dragit ut kontakten har jag gjort flera gånger fram och tillbaka och i olika uttag utan resultat. Innan jag startade datorn nu med den nya kabeln lät jag både skärmen och datorn stå strömlös, vilket då inte hjälpte.

Nu har jag dock fått igång den, jag slog av och på strömmen på skärmens strömbrytarknapp under tiden allt var igång och då plötsligt fungerade den igen. Det känns dock som att problemet fortfarande är kvar, att det bara blivit tillfälligt fixat. Men nästa gång det händer ska jag ta en titt på den där uppdateringen! Mitt grafikkort är dock inte jätte gammalt, det är ett 1060 GTX.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vill minnas att GTX1060 omfattas av UEFI-uppdateringen. Annars är det att just dra strömsladden som gäller. Regelbundenhet (eller avsaknaden av regelbundenhet) är tyvärr ingen garanti för något. Utan tyvärr präglas problem med detta på DP av just en ofta till synes slumpartad karaktär.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vill minnas att GTX1060 omfattas av UEFI-uppdateringen. Annars är det att just dra strömsladden som gäller. Regelbundenhet (eller avsaknaden av regelbundenhet) är tyvärr ingen garanti för något. Utan tyvärr präglas problem med detta på DP av just en ofta till synes slumpartad karaktär.

Ah okey, då provar jag med uppdateringen också, så får jag se om det blir bättre. Tack så mycket för din hjälp!