Håller Spotify på att göra bort sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vad bra, tack för sammanfattningen, äntligen någon som berättar sanningen, härligt, the big truth, nu vet vi.

Mångas som går bet, t o m audiofiler, så det är knappast någon nyhet. Här kan du testa din egna förmåga.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mångas som går bet, t o m audiofiler, så det är knappast någon nyhet. Här kan du testa din egna förmåga.

Självklart, det säger jag inte emot. Absolut att man går bet på en hel del a & b testande och som många i tråden handlar det om mix, inspelning, mastern etc samt att man har bra prylar, det blir en del faktorer som påverkar.

Men att generellt med säkerhet spika en sanning som @Meto gör: "Ingen vettig människa kan höra skillnad på lossless vs bra komprimerad musik." Blir dock lite öppet för tolkning med "bra komprimerad musik", även MQA formatet är väl till viss del lossy (en separat debatt/tråd) men låter riktigt, riktigt bra åtminstone i mina öron.

Jag håller helt enkelt inte med om det men ibland här i livet får man acceptera att man har två olika åsikter.

I mina öron låter helt enkelt FLAC filer samt Tidal Hifi rent generellt lite bättre än Spotify (men absolut inte varenda jäkla spår och ja, vi snackar om små skillnader). Sedan om Spotify och Tidal använder olika master spår etc ibland, jag vet inte. MQA debatten tex är en jobbig historia som verkar röra upp en del känslor som jag inte är intresserad av själv (jag försöker lita på mina öron), andra kan tjafsa om MQA formatets framtid medan jag njuter av låtarna.

Verkar ju ändå finnas en del här i tråden som håller med mig och skulle önska att Spotify hänger med i utveckligen och också börjar erbjuda någon form av Hi-fi abonnemangsform, jag nöjer mig med det. Eller som sagt, varför inte göra det extremt svårt för konkurrenterna/uppstickarna genom att förbättra deras nuvarande premium tjänst till samma pris som i dag (jag går tillbaka till Spotify bums).

nisse
Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nästan varenda en nu för tiden går ju omkring med dyra brusreducerande lurar så det verkar ju finnas ett intresse för lite bättre ljud trots allt? Även om fortfarande bluetooth är lite begränsande rent kvalitetsmässigt.

Enkelt att testa tex Tidal Hifi gratis i 30 dagar så får ni höra själva.

Jag håller med dig, Jag har airpods pro kör musik via spotify osv, problemet är att 95% av oss inte förstår tillräckligt mkt om det, bara genom att läsa igenom kommentarerna här så har jag lärt mig att bluetooth är begränsande för ljudkvalitet. Det är också första gången jag hör om Lossless som denna thread handlade om. Så jag tror de insatta här tror att 95% av folket bryr sig ej men jag skulle nog tro att de är som jag och kan absolut inget om just det, Jag är ändå rätt teknisk av mig och bygger ihop min egen dator byter batteri i iphones osv, men jag kan inte ett skit om ljud. Det dumma är att det finns ju inget bra ställe som är känt där man kan få reda på något heller. När jag köpte min Airpod pro så letade jag på google om vilka in-ear som har bäst ljud. Gick inte att få fram nåt vettigt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Jag håller med dig, Jag har airpods pro kör musik via spotify osv, problemet är att 95% av oss inte förstår tillräckligt mkt om det, bara genom att läsa igenom kommentarerna här så har jag lärt mig att bluetooth är begränsande för ljudkvalitet. Det är också första gången jag hör om Lossless som denna thread handlade om. Så jag tror de insatta här tror att 95% av folket bryr sig ej men jag skulle nog tro att de är som jag och kan absolut inget om just det, Jag är ändå rätt teknisk av mig och bygger ihop min egen dator byter batteri i iphones osv, men jag kan inte ett skit om ljud. Det dumma är att det finns ju inget bra ställe som är känt där man kan få reda på något heller. När jag köpte min Airpod pro så letade jag på google om vilka in-ear som har bäst ljud. Gick inte att få fram nåt vettigt överhuvudtaget.

Jag kör med trådade lurar hemma men igen, ja, vi snackar om små skillnader i upplevd kvalitetsskillnad.

Skrev lite här:

Bluetooth formatet utvecklas dock, aptx hd, ldac, uat etc... blir säkert bättre.

De vassaste bt lurarna är jobbigt dyra dock och har svag eller enbart passiv noise cancelling (dvs passar ej noise cancelling älskare och de är många ska gudarna veta).
Tex
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=4254&menu=2

Men skulle du höra skillnad? Svar: Ja med stor sannolikhet

Lurarna jag har hemma kostar ca $220 i Staterna, nej jag är inget ljudfreak, har börjat intressera mig för detta (att höja ljudkvalitén en nivå) nyligen, att få lite bättre ljud räcker för mig. Ett naturligt/logiskt steg i kedjan att höja kjudkvalitén ett litet snäpp är att se till att man har tillgång till bättre ljudspår/ljudkälla, därav mitt byte från Spotify även om det var velande över ca en månad och en hel del lyssnade. Känner att jag inte orkar eller vill hålla på med FLAC filer som många andra ljudintresserade pysslar med (även om jag självklart har en del).

En trevlig effekt jag börjar märka nu senaste tiden med lite bättre prylar är att jag upplever att ljudkvalitén är bra med god detaljrikedom även vid lägre volymer vilket är viktigt för mina örons framtid (jag lyssnar notoriskt på alldeles för hög volym).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nej, jag är ingen audiofil, mitt intresse för lite bättre ljud via lurar är relativt nytt.

Det är lite komiskt, dina inlägg antyder något helt annat. "Jag är inte audiofil, men..."
Du behöver inte ha kunskap för att vara audiofil, ditt engagemang i det räcker för att du ska kunna betraktas som det - sen om du inte vill titulera dig själv som det är det givetvis helt okej, men du kan utan större problem betraktas som det när du börjar prata lurar för 15 000kr och hur du definierar "bättre ljud".

Skrivet av makatech:

Självklart, det säger jag inte emot. Absolut att man går bet på en hel del a & b testande och som många i tråden handlar det om mix, inspelning, mastern etc samt att man har bra prylar, det blir en del faktorer som påverkar.

Men att generellt med säkerhet spika en sanning som @Meto gör: "Ingen vettig människa kan höra skillnad på lossless vs bra komprimerad musik." Blir dock lite öppet för tolkning med "bra komprimerad musik", även MQA formatet är väl till viss del lossy (en separat debatt/tråd) men låter riktigt, riktigt bra åtminstone i mina öron.

Jag håller helt enkelt inte med om det men ibland här i livet får man acceptera att man har två olika åsikter.

I mina öron låter helt enkelt FLAC filer samt Tidal Hifi rent generellt lite bättre än Spotify (men absolut inte varenda jäkla spår och ja, vi snackar om små skillnader). Sedan om Spotify och Tidal använder olika master spår etc ibland, jag vet inte. MQA debatten tex är en jobbig historia som verkar röra upp en del känslor som jag inte är intresserad av själv (jag försöker lita på mina öron), andra kan tjafsa om MQA formatets framtid medan jag njuter av låtarna.

Verkar ju ändå finnas en del här i tråden som håller med mig och skulle önska att Spotify hänger med i utveckligen och också börjar erbjuda någon form av Hi-fi abonnemangsform, jag nöjer mig med det. Eller som sagt, varför inte göra det extremt svårt för konkurrenterna/uppstickarna genom förbättra deras nuvarande premium tjänst till samma pris som i dag (jag går tillbaka till Spotify bums).

Det är skillnad på korrelation och kausalitet - det är mycket möjligt att du upplever ljudet hos tjänst X bättre än hos tjänst Y, det betyder inte att [aspekt Z som skiljer mellan tjänsterna] är orsaken till din upplevda skillnad.

Skrivet av makatech:

Jag kör med trådade lurar hemma men igen, ja, vi snackar om små skillnader i upplevd kvalitetsskillnad.

Skrev lite här:

Bluetooth formatet utvecklas dock, aptx hd, ldac, uat etc... blir säkert bättre.

De vassaste bt lurarna är jobbigt dyra dock och har svag eller enbart passiv noise cancelling (dvs passar ej noise cancelling älskare och de är många ska gudarna veta).
Tex

Lurarna jag har hemma kostar ca $220 i Staterna, nej jag är inget ljudfreak, har börjat intressera mig för detta (att höja ljudkvalitén en nivå) nyligen, att få lite bättre ljud räcker för mig. Ett naturligt/logiskt steg i kedjan att höja kjudkvalitén ett litet snäpp är att se till att man har tillgång till bättre ljudspår/ljudkälla, därav mitt byte från Spotify även om det var velande över ca en månad och en hel del lyssnade. Känner att jag inte orkar eller vill hålla på med FLAC filer som många andra ljudintresserade pysslar med (även om jag självklart har en del).

En trevlig effekt jag börjar märka nu senaste tiden med lite bättre prylar är att jag upplever att ljudkvalitén är bra med god detaljrikedom även vid lägre volymer vilket är viktigt för mina örons framtid (jag lyssnar notoriskt på alldeles för hög volym).

Vi kommer tillbaka till diskussionen kring hur relevant ditt kärnargument faktiskt är - hur stor del just valet av codec och kompression specifikt har på den ljudkvalitet *du* upplever som bättre eller sämre. Precis som andra nämnt är det möjligt att komprimera data så att resultatet är omöjligt att skilja från ursprunget (katalogisera upprepad data är väl det enklaste att peka på), och sen kommer vi in på de lite mer komplexa aspekterna - att banta bort de delar som är omöjliga, eller åtminstone extremt osannolika, att du faktiskt hör någon skillnad på.

Precis som bl.a. @lhugo säger - fram med blindtest som konsekvent kan visa att det finns faktiska skillnader som inte bara kan tillskrivas exempelvis slump eller placebo.

Jag vill återigen poängtera att jag inte vill förringa det som en individ upplever som bra eller dåligt ljud, de flesta har sannolikt tillräckligt med referensramar för att göra skillnad på det som för dem är bra eller dåligt ljud. Men att gå därifrån till att härleda exakt vad det är som är orsaken till dessa skillnader... då kommer vi in på massa andra spännande saker som inte nödvändigtvis är direkt relaterade till ljudåtergivningen i sig.

Det kan vara skönt att förenkla och fokusera på gemensamma och/eller åtskilda nämnare, då det ger en mer tydlig möjlighet att påverka - men samtidigt är det så väl individuellt som ganska komplext.
Hittade en högskolestudie om hur ljudkvalitet påverkas vid olika samplingsfrekvenser och bitdjup, och även om studien är väldigt begränsad i sin omfattning pekar den på så väl förutsägbara skillnader (11kHz 8bit upplevs konsekvent sämre än 44kHz 16bit, av lyssnarna i studien) som mindre förutsägbara (syntljud är inte lika sårbart för kvalitetsförsämring för lyssnarna i studien, ex.), aspekter som om inte annat indikerar att det finns många variabler utöver de rent tekniska vad gäller ljuddatalagring och -behandling. Vi kommer där även in på möjligheterna att utnyttja dessa aspekter för mer intelligent/mindre märkbar kompression. Åtminstone för ett representativt urval av lyssnare - undantag lär sannolikt finnas.

Där nämns även att personer med "bakgrund i Hifi" hade lättare att upptäcka kvalitetsförluster. Intressant korrelation, men vad kausaliteten är framgår inte. (Om det är träning, erfarenhet, känslighet eller något annat.)

Permalänk
Medlem

@Pettson88

Ja, jag är en komisk rackare.

Bluetooth var ett sidospår och jag skulle själv inte köpa de svindyra lurarna (även om jag inte tycker det är alls fel om man har råd). När jag vill njuta hemma är det trådat som gäller och då får man som tur är mer för pengarna.

Möjligt jag framstår som en audiofil (jag är på sin höjd en nybörjare i så fall) men mitt mål senaste tiden har enbart varit att höja min ljudkvalité ett nivå. Ett naturligt steg i den kedjan var att fixa så att jag har tillgång till ljudspår i lite bättre kvalité än tidigare. Undersökte tex FLAC men drog ganska snabbt slutsatsen att jag ville fortsätta med streaming (så sjukt bekvämt).

Absolut, ljud är extremt subjektivt, det handlar om mina upplevelser, gäller att använda sina öron. Man bör vara försiktig med att försöka trycka i andra människor sina egna sanningar på detta område och om det upplevts att jag försökt göra det så ber om jag ursäkt.

Känner mig jäkligt färdig i denna tråd (pust) men hoppas ni fortsätter debattera.

Permalänk
Medlem

@makatech:

Jag tänker inte klandra dig för de valen du väljer att göra för att höja din subjektiva och personliga ljudupplevelse.
Däremot diskuterar jag gärna hur tillämpbara dessa är för samtliga lyssnare, och hur rimligt det är att kräva dessa för en hel kundbas, alternativt att försöka tillämpa ens egna subjektiva synvinklar (hörvinklar?) på en bred massa.

Vi kan diskutera samma saker på videosidan också, att ex. 8K skulle erbjudas av allt och alla till allt och alla känns inte rimligt heller - även om en del säkert kan uppfatta skillnad från stegen under. Det finns liksom så *otroligt* mycket annat som spelar in för den subjektiva upplevelsen av hur median återges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror att det inte spelar någon roll alls i det stora hela. De flesta verkar totalt skita i ljudkvalité på sin musik.

Bara kolla vad som är vanligt på stan (iphone, kända för dålig dac), BT lurar som bara kör SBC eller vanliga aptx, 20kr lurar som ingår med telefonerna, vissa spelar musik direkt från telefonen, BT högtalare för 300kr som låter som en burk osv.

Den enda anledningen till att jag vid första plats sökte mig till kvalitetshörlurar var att när mina dåliga no-name hörlurar gick sönder så använde jag en sådan 20kr hörlurar och då insåg jag att hörlurar spelar stor roll...

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Skrivet av makatech:

Vet inte om 3M Peltor varit lite sömniga men de har ju enormt med expertis på detta område.

Har provat dom och ljudkvalitén är inte direkt jämförbart med många andra brusreduxerade lurar såsom Sonys high end lurar eller andra märken.

DÄREMOT brusreducering är en annan femma och 3M Peltor har en grym brusreducering som klår dom flesta men hifi kvalité på ljudet uppnår den aldrig men det är inte det som är avgörande med dessa. Dom är gjorda för tuffa tag såsom industrier med höga ljud då är det avgörande. Även om man har glasögon funkar dom perfekt och är bekväma. Samtal via Bluetooth är grymt.

Men dom är fula som stryk och inget du åker på tunnelbana med.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Vi kommer tillbaka till diskussionen kring hur relevant ditt kärnargument faktiskt är - hur stor del just valet av codec och kompression specifikt har på den ljudkvalitet *du* upplever som bättre eller sämre. Precis som andra nämnt är det möjligt att komprimera data så att resultatet är omöjligt att skilja från ursprunget (katalogisera upprepad data är väl det enklaste att peka på), och sen kommer vi in på de lite mer komplexa aspekterna - att banta bort de delar som är omöjliga, eller åtminstone extremt osannolika, att du faktiskt hör någon skillnad på.

Precis som bl.a. @lhugo säger - fram med blindtest som konsekvent kan visa att det finns faktiska skillnader som inte bara kan tillskrivas exempelvis slump eller placebo.

Jag vill återigen poängtera att jag inte vill förringa det som en individ upplever som bra eller dåligt ljud, de flesta har sannolikt tillräckligt med referensramar för att göra skillnad på det som för dem är bra eller dåligt ljud. Men att gå därifrån till att härleda exakt vad det är som är orsaken till dessa skillnader... då kommer vi in på massa andra spännande saker som inte nödvändigtvis är direkt relaterade till ljudåtergivningen i sig.

Det kan vara skönt att förenkla och fokusera på gemensamma och/eller åtskilda nämnare, då det ger en mer tydlig möjlighet att påverka - men samtidigt är det så väl individuellt som ganska komplext.
Hittade en högskolestudie om hur ljudkvalitet påverkas vid olika samplingsfrekvenser och bitdjup, och även om studien är väldigt begränsad i sin omfattning pekar den på så väl förutsägbara skillnader (11kHz 8bit upplevs konsekvent sämre än 44kHz 16bit, av lyssnarna i studien) som mindre förutsägbara (syntljud är inte lika sårbart för kvalitetsförsämring för lyssnarna i studien, ex.), aspekter som om inte annat indikerar att det finns många variabler utöver de rent tekniska vad gäller ljuddatalagring och -behandling. Vi kommer där även in på möjligheterna att utnyttja dessa aspekter för mer intelligent/mindre märkbar kompression. Åtminstone för ett representativt urval av lyssnare - undantag lär sannolikt finnas.

Där nämns även att personer med "bakgrund i Hifi" hade lättare att upptäcka kvalitetsförluster. Intressant korrelation, men vad kausaliteten är framgår inte. (Om det är träning, erfarenhet, känslighet eller något annat.)

Jag håller helt med dig i detta. Korrelation-kausalitet är mycket viktigt att ha koll på och inte minst i dessa mycket mjuka aspekter som ljudkvalitet. Och i och med att ljudkvalitet är så subjektivt och därmed svårt att kvantifiera skall man akta sig för att plocka ut en variabel, säg samplingsfrekvens eller bitdjup, och tillskriva den all betydelse.

Att tex syntljud är tacksamma att komprimera i och med sin förutsägbarhet ter sig medicinskt rimligt för mig. Inom neurologin har man gjort studier där man visat att vad vi upplever är ganska långt ifrån vad våra sinnen faktiskt mäter rent fysikaliskt. Enkelt uttryckt upplever vi en evulotionärt anpassad modell av verkligheten. Innan vi alls uppfattar något identifierar omedventa delar av vår hjärna objelt i indata och faktiskt processar informationen innan den blir oss medveten. Detta ger sig i uttryck att vi exempelvis lätt uppfattar ansikten som inte finns där. Vidare anväder hjärnan sig av något vi kallar sailiance som styr var vårt fokus hamnar, vilket avgörs mer eller mindre omedvetet. Dessa egenskaper hos hjärnan gör musikkvalitet till något mycket olinjärt och svårmodellerat.

Jag gissar att just audiofilträsket är så minerad mark beror på en blandning av just subjektiviteten i upplevelsen, stark marknadsföring av enskilda tekniska parametrar såsom samplingsfrekvens eller dylikt, hög kostnad för utrustning (motiverar till buyers remorse) med mera. Det är för många kul att jämföra specifikationer och det är väl även en del i det hela.

Med detta sagt aå har jag, precis som du, full respekt för individers upplevelse av bra ljud och själva musiklyssnandet i sig. Min poäng är bara att folk i allmänhet inte har den blekaste aning om varför de upplever vissa anläggningar aom bättre eler sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Skrev lite här:

Tex

Det klurigaste med trådlösa lurar är just att de måste ha inbyggd DAC som ska hålla bra kvalitet, samt att batterierna ska hålla för evigt eller vara lätt ubytbara eller varna när de börjar bli dåliga eller vara inbyggda på så vis att inget skadas om de börjar svälla. Köper man ett par lurar för 13k som de i länken så vill man ju inte behöva byta efter ett par år :/

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det är lite komiskt, dina inlägg antyder något helt annat. "Jag är inte audiofil, men..."
Du behöver inte ha kunskap för att vara audiofil, ditt engagemang i det räcker för att du ska kunna betraktas som det - sen om du inte vill titulera dig själv som det är det givetvis helt okej, men du kan utan större problem betraktas som det när du börjar prata lurar för 15 000kr och hur du definierar "bättre ljud".

Det är skillnad på korrelation och kausalitet - det är mycket möjligt att du upplever ljudet hos tjänst X bättre än hos tjänst Y, det betyder inte att [aspekt Z som skiljer mellan tjänsterna] är orsaken till din upplevda skillnad.

Ett intressant test är detta där de har eliminerat ala gemensamma delar mellan WAV och mp3@320kbps vilket då lämnar kvar de delar som skiljer sig, man kan då höra det "överblivna" som är annorlunda i MP3 filen.

Tyvärr så verkar personen som utförde testet mest viljat berättiga sin förutfattade mening och tar inte det logiska sista steget vilket vore att klura ut exakt vilka delar i mp3-delen som elimineras och eliminera enbart samma i WAV och presentera ett blindtest med 1. den del från mp3 som skiljer sig från WAV och 2. Motsvarande del i WAV.

De drar slutsatsen: "In conclusion, significant amounts of audible information are lost by the mp3 format, and with the continued decrease in the prices of hard drives, increased internet speeds and efficient, fast lossless audio compression algorithms such as FLAC (flac.sourceforge.net/) MP3 is effectively an obsolete technology, with no use to either the audio consumer, or the audio professional."

Vilket jag tycker är lute förhastat då det enda de har påvisat är en skillnad i data- inte i subjektiv kvalitet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tycker Spotify ljudkvalité är bra. Tycker inte det behöver bli bättre.

Nej fy om det blir bättre!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Eh, jag tror du missuppfattat vad som är efterfrågan
Ingen av konkurrenterna du listade med högre bitrate har speciellt många kunder i jämförelse med Spotify eller Apple Music. Folk, inklusive jag själv, struntar fullständigt i om det är högre bitrate. Spotify låter good enough till mina enkla blåtandslurar.

Det som faktiskt efterfrågas är utbud och algoritm. Spotify har praktiskt taget allt jag är intresserad av att lyssna på men framförallt så har de en alldeles fantastisk algoritm för att rekommendera ny musik till mig. Jag vet inte hur många nya artister jag upptäckt enbart tack vare deras olika "for you"-listor.

Jag har testat Deezer, Play Music och Tidal men slutade med alla 3 därför att deras rekommendation krasst sagt var helt värdelösa. Möjligt att det skulle gå att åtgärda om jag dagligen använde deras tjänster i 12 år men kan inte påstå att jag är villig att göra den ansträngningen för att vara tillbaka på ruta 1.
Tyckte att Play Music borde väl åtminstone kunna använda sina google-data på mig för att få sig ett försprång men nope.

För att göra summera - Spotify är good enough när det kommer till ljudkvalité, har för majoriteten av marknaden mer än tillräckligt utbud och deras algoritmer fungerar bra

Hur vet du att du inte missat många bättre artister? Du är ju utelämnad till aktör som vinstmaximerar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bill50x:

Alltså, problemet för Spotify (rent kvalitetsmässigt) är inte den ljudande skillnaden mellan 320k mp3 och, tex, lossless flac. Det handlar snarare om att de inte erbjuder de bästa mixarna/masters utan bara de senaste re-mastrade (och därmed förstörda) utgåvorna. OM Spotify skulle erbjuda flac skulle de allra flesta, inklusive undertecknad, inte uppleva någon ljudmässig fördel. Tidal låter mycket bättre men det hänger nog inte ihop med den erbjudna upplösningen, snarare att de har andra utgåvor alternativt inte mekar med ljudet. Lyssnar jag på Spotify tröttnar jag efter en kvart, med Tidal klarar jag typ en timme. Därefter blir det strömmande från egen disk eller vinyl.

/ B

Du ökar också datamängden kraftigt.

Det som kostar pengar idag är inte lagringen i sig utan att skicka denna datan genom internet. Cloudlösningar är billiga så länge du bara lagrar datan men när du vill börja skyffla den fram och tillbaka i höga hastigheter så börjar det kosta pengar och skall du då ha en flac-fil som är i runda slängar fyra gånger så stor som en 320 MP3 så gör det astronomisk skillnad för kostnaderna.

MP3 320 Kbps = 144 MB i timmen
FLAC (1411 Kbps) = 635 MB i timmen
PCM 24 bit, 96KHz, Stereo = 2 GB i timmen

Return of investment på detta för Spotify lär vara minimal. Att andra plattformar erbjuder detta är garanterat bara för att ha en USP gentemot Spotify helt enkelt medan Spotify skiter lite i vilket idag eftersom det inte är en marknad som är särskilt stor, förmodligen försvinnande liten, och ger troligen negativ inkomst ställt mot investeringen.

Tar man då till det faktum att troligen 99% av användarna inte har förmågan eller utrustningen att höra skillnad på MP3 320 mot lossless eller FLAC så blir investeringen helt idiotisk om det inte visar sig vara en vinst så till vida att gemene man upplever en fördel av det som jag tror att de flesta som står på lådorna och uttrycker sin ilska här inne tror att det är. De flesta skiter nog i vilket om jag skall vara ärlig. Vi måste inse att vi som hänger här på Swec representerar en försvinnande liten minoritet av nördar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pokerproffset:

När jag köpte min Airpod pro så letade jag på google om vilka in-ear som har bäst ljud. Gick inte att få fram nåt vettigt överhuvudtaget.

Jag häller med dig om att det inte går att söka efter vad som är bäst för det har inte gjorts några systematiska tester av det utan det är spridda åsikter från olika testare som inte har helheten. Jag vågar däremot garantera dig att det inte är Airpod pro som har bäst ljudkvalitet för de är inte ens byggda för att försöka uppnå det utan de ska vara bra och framförallt bekväma att använda i Applevärlden och kunna bli bli en kommersiell volymprodukt.
Nån kablad multidriver IEM är det som ger bäst ljud i klassen men de är ju definitivt inte lika vettiga för en vanlig användare som ska ha "ljud på bussen" för att använda en pytteliten pryl som kostar 15-20 000 kr och som är lätt att förstöra eller tappa bort är inget som de flesta gör.

Skrivet av Pettson88:

Skrivet av lhugo:

Jag håller helt med dig i detta. Korrelation-kausalitet är mycket viktigt att ha koll på och inte minst i dessa mycket mjuka aspekter som ljudkvalitet. Och i och med att ljudkvalitet är så subjektivt och därmed svårt att kvantifiera skall man akta sig för att plocka ut en variabel, säg samplingsfrekvens eller bitdjup, och tillskriva den all betydelse.

Att tex syntljud är tacksamma att komprimera i och med sin förutsägbarhet ter sig medicinskt rimligt för mig. Inom neurologin har man gjort studier där man visat att vad vi upplever är ganska långt ifrån vad våra sinnen faktiskt mäter rent fysikaliskt. Enkelt uttryckt upplever vi en evulotionärt anpassad modell av verkligheten. Innan vi alls uppfattar något identifierar omedventa delar av vår hjärna objelt i indata och faktiskt processar informationen innan den blir oss medveten. Detta ger sig i uttryck att vi exempelvis lätt uppfattar ansikten som inte finns där. Vidare anväder hjärnan sig av något vi kallar sailiance som styr var vårt fokus hamnar, vilket avgörs mer eller mindre omedvetet. Dessa egenskaper hos hjärnan gör musikkvalitet till något mycket olinjärt och svårmodellerat.

Jag gissar att just audiofilträsket är så minerad mark beror på en blandning av just subjektiviteten i upplevelsen, stark marknadsföring av enskilda tekniska parametrar såsom samplingsfrekvens eller dylikt, hög kostnad för utrustning (motiverar till buyers remorse) med mera. Det är för många kul att jämföra specifikationer och det är väl även en del i det hela.

Med detta sagt aå har jag, precis som du, full respekt för individers upplevelse av bra ljud och själva musiklyssnandet i sig. Min poäng är bara att folk i allmänhet inte har den blekaste aning om varför de upplever vissa anläggningar aom bättre eler sämre.

Man kan definitivt träna upp hörselsinnet så att det är lättare att höra skillnader och det skiljer även en del biologiskt på hörselsinnet bortsett från träning eftersom de flesta vuxna inte har absolut gehör och inte heller verkar kunna träna sig till det som vuxna om förmågan "stängts av" i barndomen utan får nöja sig med relativt gehör som vuxen.
En annan sak som är väldigt lurig är förmågan att höra små nivåskillnader, många gör det men kan inte tolka det som nivåskillnader så därför är nivåkalibrering via mätinstrument mycket viktigt om man ska föröka lyssna på små skillnader så att man vet att det inte är nivåskillnader man lyssnar på men tror att det är nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

MP3 320 Kbps = 144 MB i timmen
FLAC (1411 Kbps) = 635 MB i timmen
PCM 24 bit, 96KHz, Stereo = 2 GB i timmen

Blev väl inte helt rätt där, det är datamängden för 16/44,1 PCM, dvs CD-ljud. FLAC brukar komprimera ner det med ca 40%. Runt 700-800Kbps brukar mina FLAC-filer hamna på.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Meto:

Det som spelar mer roll är DAC, högtalare och mastering,

En DAC-krets, helt utan brister, kostar inte mer än en femkrona att tillverka. Är så gott som en icke-fråga idag. Svårare dock med DSP:er som inte går att göra något åt.

Högtalare, akustik och produktionsled är förstås mycket centralt i slutresultatet men det i sig hindrar återigen inte förstörande komprimering från att försämra ljudet. Om än tämligen lite i många realistiska scenarion, ffa med tanke på all loudness.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nästan varenda en nu för tiden går ju omkring med dyra brusreducerande lurar så det verkar ju finnas ett intresse för lite bättre ljud trots allt? Även om fortfarande bluetooth är lite begränsande rent kvalitetsmässigt.

Enkelt att testa tex Tidal Hifi gratis i 30 dagar så får ni höra själva.

Nja. Att man har brusreducerande lurar har enormt lite att göra med att man är noga med ljudkvaliteten i det avseendet som diskuteras i den här tråden skulle jag säga.
Brusreduceringen har närmast motsatt effekt. Den dämpar ljud från omgivningen men samtidigt påverkar den ljudkällan du lyssnar på. Delvis för att den introducerar ljudet från omgivningen i signalen och ger elementen i lurarna mer att jobba med vilket gör att dom inte lika bra kan återge det dom från början skulle återge. Dels genom att brusreduceringen i sig inför fler komponenter i signalvägen som faktiskt har till syfte att förändra signalen och det i sig är negativt. Det är ju av den anledningen som dom flesta "riktiga" receivers har möjlighet att köra bypass förbi bas, diskant och andra kontroller i förstärkaren. Helt enkelt för att till och med relativt högkvalitativa komponenter påverkar signalen negativt.

Med det sagt. Sitter jag i vardagsrummet och lyssnar på musik aktivt så hör jag absolut skillnad på CD kontra en mp3 med hög bitrate. Men beroende på vilken bitrate som är vald så är skillnaden väldigt liten. Lyssnar jag någon annanstans i huset där jag har betydligt billigare ljudanläggningar så kan jag inte med säkerhet avgöra om det är CD eller mp3 av den enkla anledningen att det krävs en relativt bra anläggning för att höra skillnad. Sitter jag och lyssnar med lurar från datorn så hör jag absolut ingen skillnad eftersom jag inte har någon separat DAC eller AMP.

Dock är det numera väldigt sällan som jag sitter och lyssnar på det sättet och av den anledningen så är den mycket lilla skillnaden inte värt någon högre kostnad för mig. Dvs vid fokuserat lyssnande på anläggningen i vardagsrummet så kan jag höra en skillnad men den skillnaden är för liten för att det skulle vara värt merkostnaden.
Jag är tveksam till att jag ens när jag ofta lyssnade fokuserat hade tyckt att det varit värt det. Ljudkvaliteten från spotify på hög kvalitet är helt enkelt tillräckligt bra för att jag inte ska tycka att det är värt det.
Faktum är att jag hör större skillnad om jag jämför att lyssna på spotify genom att strömma till chromecasten kontra att använda den i onkyon inbyggda spotify connect klienten av den enkla anledningen att den helt enkelt är bättre på att avkoda ljudet. Och när jag jämför ljudet jag får ut genom att lyssna via den med att lyssna på en CD så är skillnaden mycket liten. Såpass liten att den för mig är betydelselös.

Eftersom jag oftast lyssnar på musik som bakgrundsmusik medans jag gör något annat så lyssnar jag inte tillräckligt fokuserat för att tillgodogöra mig mycket högre kvalitet pga att jag inte är så fokuserad på musiken att jag lägger märke till dom små skillnaderna.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag skulle gärna se Spotify möjliggöra lossless streaming. Personligen använder jag ofta Roon tillsammans med FLAC filer + Tidal för min musik. Jag har också en Spotify premium prenumeration eftersom jag tycker de har bäst utbud och playlists skapande.

När det gäller skillanden så upplever jag att lossless har en tendes att vara mer avslappnande att lyssna på över lång tid. Speciellt på ett bättre system.

Visa signatur

// Knatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hur vet du att du inte missat många bättre artister? Du är ju utelämnad till aktör som vinstmaximerar.

Snacka om hardcore whataboutism.
Jag tog till och med upp den specifika punkten att jag har testat flertal olika tjänster men upplevde Spotify som överlägset bäst överlag.

Vad är ditt förslag istället? Att jag betalar för samtliga tjänster samtidigt, använder alla exakt samtidigt för att lyssna på samma musik samtidigt för att sen se vilka som ger bäst rekommendationer om ett år eller två?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sba74:

Nja. Att man har brusreducerande lurar har enormt lite att göra med att man är noga med ljudkvaliteten i det avseendet som diskuteras i den här tråden skulle jag säga.
Brusreduceringen har närmast motsatt effekt. Den dämpar ljud från omgivningen men samtidigt påverkar den ljudkällan du lyssnar på. Delvis för att den introducerar ljudet från omgivningen i signalen och ger elementen i lurarna mer att jobba med vilket gör att dom inte lika bra kan återge det dom från början skulle återge. Dels genom att brusreduceringen i sig inför fler komponenter i signalvägen som faktiskt har till syfte att förändra signalen och det i sig är negativt. Det är ju av den anledningen som dom flesta "riktiga" receivers har möjlighet att köra bypass förbi bas, diskant och andra kontroller i förstärkaren. Helt enkelt för att till och med relativt högkvalitativa komponenter påverkar signalen negativt.

Med det sagt. Sitter jag i vardagsrummet och lyssnar på musik aktivt så hör jag absolut skillnad på CD kontra en mp3 med hög bitrate. Men beroende på vilken bitrate som är vald så är skillnaden väldigt liten. Lyssnar jag någon annanstans i huset där jag har betydligt billigare ljudanläggningar så kan jag inte med säkerhet avgöra om det är CD eller mp3 av den enkla anledningen att det krävs en relativt bra anläggning för att höra skillnad. Sitter jag och lyssnar med lurar från datorn så hör jag absolut ingen skillnad eftersom jag inte har någon separat DAC eller AMP.

Dock är det numera väldigt sällan som jag sitter och lyssnar på det sättet och av den anledningen så är den mycket lilla skillnaden inte värt någon högre kostnad för mig. Dvs vid fokuserat lyssnande på anläggningen i vardagsrummet så kan jag höra en skillnad men den skillnaden är för liten för att det skulle vara värt merkostnaden.
Jag är tveksam till att jag ens när jag ofta lyssnade fokuserat hade tyckt att det varit värt det. Ljudkvaliteten från spotify på hög kvalitet är helt enkelt tillräckligt bra för att jag inte ska tycka att det är värt det.
Faktum är att jag hör större skillnad om jag jämför att lyssna på spotify genom att strömma till chromecasten kontra att använda den i onkyon inbyggda spotify connect klienten av den enkla anledningen att den helt enkelt är bättre på att avkoda ljudet. Och när jag jämför ljudet jag får ut genom att lyssna via den med att lyssna på en CD så är skillnaden mycket liten. Såpass liten att den för mig är betydelselös.

Eftersom jag oftast lyssnar på musik som bakgrundsmusik medans jag gör något annat så lyssnar jag inte tillräckligt fokuserat för att tillgodogöra mig mycket högre kvalitet pga att jag inte är så fokuserad på musiken att jag lägger märke till dom små skillnaderna.

Det som brukar kallas brusreducerande lurar tillför för det mesta brus till ljudet och många påverkar även frekvensgången hörbart när man växlar läge på dem.
Lurarna borde kallas vad de är, bullerdämpande lurar i stället för brusreducerande.
Även om en del modeller är väldigt dyra så presterar de inte i närheten av vad en vanlig passiv lur i samma prisklass presterar om omgivningen är bra men man får ju se dem för vad de är, en typ av hörselskydd som kan spela upp ljud snarare än nått vars huvudsakliga syfte är att "bara" återge ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Snacka om hardcore whataboutism.
Jag tog till och med upp den specifika punkten att jag har testat flertal olika tjänster men upplevde Spotify som överlägset bäst överlag.

Vad är ditt förslag istället? Att jag betalar för samtliga tjänster samtidigt, använder alla exakt samtidigt för att lyssna på samma musik samtidigt för att sen se vilka som ger bäst rekommendationer om ett år eller två?

Tvärtom. Det finns andra sätt att få reda på ny musik än genom strömmningstjänsters algoritmer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det finns ju ett väldigt lätt tillvägagångssätt för att komma runt eventuella skillnader mellan mastrarna som Tidal och Spotify använder. Jämför Tidal Hifi mot Tidal High istället för mot Spotify. Det garanterar inte att du har ett solklart case för att lossless låter bättre om du fortfarande definitivt hör skillnad*, men det kommer ju eliminera den troligaste alternativa orsaken.

Vidare kan du dra slutsatsen att det faktiskt är skillnad i vilken master Tidal och Spotify använder ifall du inte hör skillnad.

Alternativt kan du ta en av de FLACar som låter bättre än Spotify och komprimera till något lossyformat och jämföra om det fortfarande är samma skillnad.

*Är ju inte helt omöjligt att det är olika mastrar inom Tidal, men det är väl rätt osannolikt. Kan också vara som så att ljudet processas lite annorlunda beroende på läge, vilket kanske är något mer troligt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tvärtom. Det finns andra sätt att få reda på ny musik än genom strömmningstjänsters algoritmer.

Så istället för att få det på ett bekvämt sätt, i samma kanal som jag i övrigt lyssnar på musiken via ska jag använda en annan tjänst?
Trots att jag återigen påpekat att jag är väldigt nöjd, hittar massor med artister och t.om nya genrer.

Men okej, jag nappar - vad har du för förslag som skulle vara bättre?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon75480:

Blev väl inte helt rätt där, det är datamängden för 16/44,1 PCM, dvs CD-ljud. FLAC brukar komprimera ner det med ca 40%. Runt 700-800Kbps brukar mina FLAC-filer hamna på.

Ah du har rätt.

Ok. Så knappa halva mängden då. Fortfarande väsentlig skillnad men rätt ska vara rätt

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Men okej, jag nappar - vad har du för förslag som skulle vara bättre?

Jag är inte den du frågar, men Last.fm är en superbra tjänst som jag tycker fler borde använda.

Sen tycker jag förövrigt att Spotify låter väldigt bra för det mesta och smidigheten vida överglänser eventuella små ljudskillnader mot andra tjänster och system.

Permalänk
Medlem

Säger som många andra, med dagens musik, miljö, preferenser och effektiva komprimeringsteknik är lossless helt bortkastat för den stora skalan. Jag skulle heller inte bli förvånad om mycket av dagens musik samplas just för att låta bra vid en viss komprimeringsgrad eftersom en skicklig studiotekniker vet att det är just i komprimerat format som folk kommer lyssna på musiken.

Permalänk
Medlem

"Amazon Music HD gains Universal and Warner Remasters"
https://www.stereonet.co.uk/news/amazon-music-hd-gains-univer...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hakro807:

Säger som många andra, med dagens musik, miljö, preferenser och effektiva komprimeringsteknik är lossless helt bortkastat för den stora skalan. Jag skulle heller inte bli förvånad om mycket av dagens musik samplas just för att låta bra vid en viss komprimeringsgrad eftersom en skicklig studiotekniker vet att det är just i komprimerat format som folk kommer lyssna på musiken.

Jag hoppas i vart fall att inget "samplas dåligt" för det innebär faktisk bara ännu värre kvalitet på slutresultatet även om det är lossykomprimerat.
Om det är på nått ställer man har en verklig nytta av att använda överdrivet bra dataformat så är det på råmaterialet för då påverkar det slutresultatet mycket mindre om man tex spelar in med fel nivå elerl om man vill processa råmaterialet eller om det skulle förekomma nått oförutsett ljud som annars skulle få nått att klippa och dista eller vara så svagt att det drunknar i brusgolvet.

Det är bra om inspelningsformatet och inspelningsutrustningen klarar mer än det signalkällan kan avge oavsett vad det är för signalkälla och det gäller oavsett vilket format slutresultatet förväntas få.

Ett bra experiment för de som inte gjort det är att komprimera brus, det är den signaltyp som komprimeras absolut sämst, faktiskt så extremt dåligt att brus i vissa algoritmer för låga bitrates helt tas bort och sedan genereras i uppspelningsledet för att det är så svårt att komprimera det.

Visa signatur