Permalänk
Medlem

Standardplacering VESA-fäste

Hej!
Jag tänkte höra om det finns någon typ av standard för var VESA-fästet sitter på skärmar. Jag har sett vissa fall där skärmar av samma storlek från olika tillverkare hamnat i olika höjd då de sitter på samma fäste. Är det så att vissa tillverkare kör på samma placering eller är det rena djungeln? Jag har idag en Acer XB271HU och överväger att komplettera med en AOC men vill inte att de ska hamna i olika höjd, båda skärmarna är 27".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Hej!
Jag tänkte höra om det finns någon typ av standard för var VESA-fästet sitter på skärmar. Jag har sett vissa fall där skärmar av samma storlek från olika tillverkare hamnat i olika höjd då de sitter på samma fäste. Är det så att vissa tillverkare kör på samma placering eller är det rena djungeln? Jag har idag en Acer XB271HU och överväger att komplettera med en AOC men vill inte att de ska hamna i olika höjd, båda skärmarna är 27".

Mitt intryck är att det är rena djungeln, skulle inte ens lita på att fästet sitter i samma höjd på olika modeller från samma tillverkare.
Men jag har begränsad erfarenhet själv och är kanske väl pessimistisk i frågan.

Någon sådan adapter kan väl förmodligen lösa det rent praktiskt...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har du ett dubbelfäste redan eller skall du skaffa ett vesa-fäste till? Om det är det senare så kan du ju alltid skaffa en som går att justera i höjd och på så vis få samma höjd på skärmarna oavsett hur deras fästen sitter.

Jag tror som evil penguin ovan att det kan skilja en hel del. Tom inom samma tillverkare.

Permalänk
Rekordmedlem

Finns ingen standard för sånt men skaffa ett fäste som går att justera eller använd likadana skärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mitt intryck är att det är rena djungeln, skulle inte ens lita på att fästet sitter i samma höjd på olika modeller från samma tillverkare.
Men jag har begränsad erfarenhet själv och är kanske väl pessimistisk i frågan.

Någon sådan adapter kan väl förmodligen lösa det rent praktiskt...?

Det är tyvärr den känslan jag har fått också. Rent visuellt ser de Acer skärmar jag kollat på ut att ha fästet på samma ställe men det är som du säger säkert möjligt att det skiljer även där. Det går säkert att lösa problemet med en adapter, för min del tror jag dock att det blir att avvakta bra pris på motsvarande Acer skärm och hålla tummarna att det stämmer direkt från kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Har du ett dubbelfäste redan eller skall du skaffa ett vesa-fäste till? Om det är det senare så kan du ju alltid skaffa en som går att justera i höjd och på så vis få samma höjd på skärmarna oavsett hur deras fästen sitter.

Jag tror som evil penguin ovan att det kan skilja en hel del. Tom inom samma tillverkare.

Det är ett dubbelfäste jag har, iiglo mm200. Idag har jag en Acer XB241YU som sekundärskärm och de stämmer i överkant, underkant skiljer det naturligtvis då de är av olika storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns ingen standard för sånt men skaffa ett fäste som går att justera eller använd likadana skärmar.

Har redan ett dubbelfäste (iiglo mm200) där armarna tyvärr inte kan justeras i relation till varandra.