Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Zen 3-stöd för 400-seriens styrkretsar dröjer till nästa år

Permalänk
Melding Plague

Zen 3-stöd för 400-seriens styrkretsar dröjer till nästa år

Den som vill uppgradera till AMD:s Ryzen 5000-processorer med ett B450- eller X470-moderkort får vänta till januari nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Lärdomen den här hösten är alltså att man inte ska sälja sina gamla prylar innan man köpt nya. Vanligtvis är det ju ett bättre sätt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra, Det ska ju finnas lite incentives att köpa x570 moderkort, det är rimligt att man får vänta om man har billigare moderkort. Tycker det ska alltid finnas en balans där, vilket AMD verkar ha.

Permalänk
Medlem

Är ok, om jag inte minns helt fel så är det som det varit sagt sedan amd ändrade sig och tillät stöd. Det viktiga är att stödet kommer.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Spelar väl knappast någon roll tillgången på Ryzen 5000 serien kommer ändå att vara rätt kass i ett par månader.

Permalänk
Medlem

Även om jag hade hoppats på att köpa direkt så var det ganska väntat att det skulle ta ett tag innan de äldre får stöd/om de får stöd. För även om 400-serien har möjlighet till stöd så är det ju ändå upp till modekortstillverkarna att implementera det...

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Jag sitter i dagsläget på en Ryzen 5 2600x och ett X470 moderkort. Gaming sker mest i 1440p och med mitt RTX 2070 når jag inte jättehöga frames, ca ca 70-90 fps i moderna titlar med bra grafik påslagen i 1440p.

Fram tills att jag uppgraderar mitt grafikkort så kommer jag väl inte nå så mycket bättre prestanda med Zen 3 till skillnad mot min nuvarande 2600x? Jag förstår att bra CPU krävs i 1080p för att nå höga frames, men hur är det i 1440p?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Rekordmedlem

Surt, för vem vill tvingas byta moderkort innan ddr 5 kommer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Är ok, om jag inte blivit helt senil så är det som det varit sagt sedan amd ändrade sig.

Stämmer.
Lämpligt att tillverkarna dels får prioritera de från början tilltänkta moderkorten för att sedan kunna fokusera på att testa med de äldre som också ska med. Till de som bygger nytt finns ingen anledning att ta en så gammal modell av moderkort. B550 räcker för övrigt till de flesta byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Jag sitter i dagsläget på en Ryzen 5 2600x och ett X470 moderkort. Gaming sker mest i 1440p och med mitt RTX 2070 når jag inte jättehöga frames, ca ca 70-90 fps i moderna titlar med bra grafik påslagen i 1440p.

Fram tills att jag uppgraderar mitt grafikkort så kommer jag väl inte nå så mycket bättre prestanda med Zen 3 till skillnad mot min nuvarande 2600x? Jag förstår att bra CPU krävs i 1080p för att nå höga frames, men hur är det i 1440p?

För hög framme rare behöver du alltid en snabb CPU. Skillnaden är att belastningen på CPUn (vid en given frame rate) ökar ganska lite med högre upplösning. Så förhållandet GPU prestanda/CPU prestanda ökar med upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Surt, för vem vill tvingas byta moderkort innan ddr 5 kommer.

Är det Lisa Su som med sina hejdukar skulle sparka in dörren och tvinga dig byta moderkort då?

Permalänk
Skrivet av mkk:

Stämmer.
Lämpligt att tillverkarna dels får prioritera de från början tilltänkta moderkorten för att sedan kunna fokusera på att testa med de äldre som också ska med. Till de som bygger nytt finns ingen anledning att ta en så gammal modell av moderkort. B550 räcker för övrigt till de flesta byggen.

Aja, nu ska vi inte hymla. Det handlar om att suga på karamellen lite helt enkelt. Precis som Intel gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Surt, för vem vill tvingas byta moderkort innan ddr 5 kommer.

Spelar ingen roll om man redan har DDR4 kretsar vilket man troligen har om man skall uppgradera sitt Zensystem.

Dock visar AMD klart och tydligt att ju större dem blir ju mer fula trick tar även dem till.
Snart kommer Intel framstå som en peoples choice företag ;=)

Permalänk
Medlem

När stödet väl finns så är det inte länge kvar till am5 så då kan man vänta in det istället.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

När stödet väl finns så är det inte länge kvar till am5 så då kan man vänta in det istället.

Det är såpass jobbigt att vänta 1-2 månader att man lika gärna kan vänta ett år till?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Azodan:

Är det Lisa Su som med sina hejdukar skulle sparka in dörren och tvinga dig byta moderkort då?

Nä men stöd för äldre moderkort borde komma först, men jag vill egentligen ha en apu så jag kan undvika ett onödigt grafikkort så det kanske blir till att vänta på en ddr5 apu innan det är dags att byta delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har väl varit känt ett bra tag?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Är det Lisa Su som med sina hejdukar skulle sparka in dörren och tvinga dig byta moderkort då?

Missförstår du med flit? Tvingas byta moderkort i samband med uppgradering av CPU menar han naturligtvis.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av inquam:

Har väl varit känt ett bra tag?

Det var känt att BIOS-versionerna skulle dröja ställt mot lanseringen, men inte till nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Surt, för vem vill tvingas byta moderkort innan ddr 5 kommer.

Den vackra dan DDR5 kommer ut så kommer ju AMD fans världen över skrika rakt ut att det är förjävligt att deras B450 inte kommer att funka med deras nya zen 4 eller zen 5. Och kräver att AMD ska implementera det.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det är såpass jobbigt att vänta 1-2 månader att man lika gärna kan vänta ett år till?

Sitter man på en B450 kanske man kör 2600 eller 2700(x) och då fungerar ju datorn rätt bra ändå.

Känns som man då kan spara pengarna på en ny 5-serie processor som ändå blir dead end på att vänta in am5 istället.

Eller så köper man en 5600x för 3500kr och använder den glatt.

Allt beror på om man måste ha eller bara vill ha en ny processor.

De som verkligen behöver en ny cpu (b350 ägare med 1x00 cpu) kan ju ändå inte uppgradera till 5-serien.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mörksuggan:

Den vackra dan DDR5 kommer ut så kommer ju AMD fans världen över skrika rakt ut att det är förjävligt att deras B450 inte kommer att funka med deras nya zen 4 eller zen 5. Och kräver att AMD ska implementera det.

Ja det vore bra om de fixade det också, Asrock var ju mästare på att ordna kompatibilitet förr i tiden då man kunde köra både olika minnestyper och olika cpusocklar på samma moderkort, det är så det alltid borde vara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Missförstår du med flit? Tvingas byta moderkort i samband med uppgradering av CPU menar han naturligtvis.

Ingen tvingar han att byta processor. Om man nu så gärna vill uppgradera så tycker jag inte att man kan förvänta sig att ett 3 år gammalt moderkort vara kompatibelt.

Permalänk
Medlem

Vissa tycker att det är självklart att gamla moderkort ska ha stöd först? Är det inte bra att företagen runtomkring amds processorer också överlever? De ska få chansen att sälja lite.

Detta är ju bra ur ett "papperslanserings" perspektiv också. Då är det inte lika många som sitter på köpknappen på dagen D.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det var känt att BIOS-versionerna skulle dröja ställt mot lanseringen, men inte till nästa år.

Ok, vill minnas jag hörde något om det på någon Youtube video för någon månad sedan

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Om Zen 3 är ute på marknaden 5:e november så är det ju bara 8 veckor kvar sedan till årets slut. För att sätta det lite i perspektiv.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Aja, nu ska vi inte hymla. Det handlar om att suga på karamellen lite helt enkelt. Precis som Intel gör.

Intel sväljer karamellen utan att tugga dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Vissa tycker att det är självklart att gamla moderkort ska ha stöd först? Är det inte bra att företagen runtomkring amds processorer också överlever? De ska få chansen att sälja lite.

Detta är ju bra ur ett "papperslanserings" perspektiv också. Då är det inte lika många som sitter på köpknappen på dagen D.

Fast mjaaa. Företagen kan gärna få överleva tack vare att de säljer bra produkter. Om de försenar bakåtkompabiliteten med flit bara för att kunna överleva med att sälja nya produkter, då hänger deras överlevnad på att medvetet göra sämre ifrån sig. Det är inte bra.

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker inte att problemet är så stort (Ja, det gäller Intel också).

  • Ett nytt moderkort kostar oftast betydligt mindre än en CPU.

  • Ett nytt moderkort har fler finesser.

  • Din gamla CPU behöver lite kärlek den också, det får den i ditt gamla moderkorts ömma famn.

I detta fall kan man vänta, om man nu inte vill köpa nytt moderkort.
Det finns mindre plats för UEFI i moderkort som har X470 och B450, vilket gör att man avsäger sig bakåtkompatibilitet, vid en UEFI-uppdatering, räkna också med mer strul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Fast mjaaa. Företagen kan gärna få överleva tack vare att de säljer bra produkter. Om de försenar bakåtkompabiliteten med flit bara för att kunna överleva med att sälja nya produkter, då hänger deras överlevnad på att medvetet göra sämre ifrån sig. Det är inte bra.

Det är väl det som kallas taktik? Sedan om det gillas av dig eller mig det struntar dom ju i. Tycker till en viss del med allt som släpps och att folk pratar om papperslanseringar att de skjuter lite på bakåtkompabiliteten är helt ok.
Det man får lära sig är ju att vi nördar eller det kanske är Svensken i oss, som alltid hittar något att gnälla om?
Nästa år kan ju betyda januari och det är ju inte långt bort enligt mig själv.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.