Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

Hur har ni som haft skärmen ett tag ställt in den när ni kör i 144 Hz?

Kommer köra med ett 2080 ti fungerar g sync bra även i 144 Hz? Vad har ni ställt response time på för bäst upplevelse i spel osv?

Permalänk

@Dlin89 kör Response Time (vilket är Overdrive?) på Medium och Motion Response Time på Off, då detta ej går köra med Freesync/Gsync om jag inte har helt fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

@Conne3: Tänkte mest att de skulle vara trevlig att ser hur färgerna står sig på Xiaomi skärmen, så ja lite bilder som visar upp färgerna hade varit toppen.

Jag skulle säga att färgerna är mer kraftfulla på denna skärm än min 43" Dell för över 10.000:-, den har IPS-panel. Dellen har blekare färger och mycket sämre svärta. Har inte kalibrerat xiaomin än, men mitt öga tyckte den hade ganska schyssta färger out of the box. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Skummat igenom hela tråden här nu och alla aktiverar "Freesync Premium". För mig som inte spelar överhuvudtaget, gör det skillnad även i Windows? Eller ska jag behålla det avstängt? Kör skärmen i 144Hz..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Knep precis ett exemplar ifrån Inets fyndhörna för 4 299kr. Ska bli spännande att se vad den går för Detta blir min första ultrawide. Sitter i dagsläget på dual 24", En gammal Acer 1920x1080 60hz och en Aoc 1920x1080 144hz

Visa signatur

𝐈𝐧𝐭𝐞𝐥 𝐜𝐨𝐫𝐞 𝐢𝟕 𝟖𝟕𝟎𝟎𝐤 𝐜𝐨𝐟𝐟𝐞 𝐥𝐚𝐤𝐞 𝟓𝐆𝐡𝐳 | 𝐃𝐞𝐞𝐩𝐜𝐨𝐨𝐥 𝐜𝐚𝐩𝐭𝐚𝐢𝐧 𝟑𝟔𝟎 𝐞𝐱 𝐫𝐠𝐛 𝐰𝐡𝐢𝐭𝐞 𝐞𝐝𝐢𝐭𝐢𝐨𝐧 | 𝐌𝐬𝐢 𝐳𝟑𝟕𝟎 𝐬𝐥𝐢 𝐩𝐥𝐮𝐬 | 𝐜𝐨𝐫𝐬𝐚𝐢𝐫 𝐯𝐞𝐧𝐠𝐞𝐚𝐧𝐜𝐞 𝟐𝟒𝐆𝐛 𝟑𝟐𝟎𝟎𝐌𝐡𝐳 | 𝐀𝐬𝐮𝐬 𝐓𝐮𝐟 𝟑𝟎𝟖𝟎 𝐎𝐂 | 𝐌.𝟐 𝟐𝟒𝟎𝐆𝐛 𝐤𝐢𝐧𝐠𝐬𝐭𝐨𝐧, 𝐬𝐬𝐝 𝟏𝟑𝟒𝟎𝐆𝐛 𝐚𝐧𝐝 𝟐𝟓𝟎𝟎𝐆𝐛 𝐡𝐝𝐝 | 𝐂𝐨𝐫𝐬𝐚𝐢𝐫 𝐑𝐌 𝐒𝐞𝐫𝐢𝐞𝐬™ 𝐑𝐌𝟖𝟓𝟎 𝟖𝟎 𝐏𝐋𝐔𝐒 𝐆𝐨𝐥𝐝 | 𝐂𝐨𝐫𝐬𝐚𝐢𝐫 𝐜𝐫𝐲𝐬𝐭𝐚𝐥 𝟓𝟕𝟎𝐱 𝐫𝐠𝐛 𝐭𝐞𝐦𝐩𝐞𝐫𝐞𝐝 𝐠𝐥𝐚𝐬𝐬 𝐰𝐡𝐢𝐭𝐞

Permalänk
Skrivet av DBM_Hoffman:

Knep precis ett exemplar ifrån Inets fyndhörna för 4 299kr. Ska bli spännande att se vad den går för Detta blir min första ultrawide. Sitter i dagsläget på dual 24", En gammal Acer 1920x1080 60hz och en Aoc 1920x1080 144hz

Kostar 4041:- ny hos Elgiganten..

Permalänk
Skrivet av Rubberduckrof:

Kostar 4041:- ny hos Elgiganten..

Såg just det meddelandet efteråt xD Men men gjort är gjort

Visa signatur

𝐈𝐧𝐭𝐞𝐥 𝐜𝐨𝐫𝐞 𝐢𝟕 𝟖𝟕𝟎𝟎𝐤 𝐜𝐨𝐟𝐟𝐞 𝐥𝐚𝐤𝐞 𝟓𝐆𝐡𝐳 | 𝐃𝐞𝐞𝐩𝐜𝐨𝐨𝐥 𝐜𝐚𝐩𝐭𝐚𝐢𝐧 𝟑𝟔𝟎 𝐞𝐱 𝐫𝐠𝐛 𝐰𝐡𝐢𝐭𝐞 𝐞𝐝𝐢𝐭𝐢𝐨𝐧 | 𝐌𝐬𝐢 𝐳𝟑𝟕𝟎 𝐬𝐥𝐢 𝐩𝐥𝐮𝐬 | 𝐜𝐨𝐫𝐬𝐚𝐢𝐫 𝐯𝐞𝐧𝐠𝐞𝐚𝐧𝐜𝐞 𝟐𝟒𝐆𝐛 𝟑𝟐𝟎𝟎𝐌𝐡𝐳 | 𝐀𝐬𝐮𝐬 𝐓𝐮𝐟 𝟑𝟎𝟖𝟎 𝐎𝐂 | 𝐌.𝟐 𝟐𝟒𝟎𝐆𝐛 𝐤𝐢𝐧𝐠𝐬𝐭𝐨𝐧, 𝐬𝐬𝐝 𝟏𝟑𝟒𝟎𝐆𝐛 𝐚𝐧𝐝 𝟐𝟓𝟎𝟎𝐆𝐛 𝐡𝐝𝐝 | 𝐂𝐨𝐫𝐬𝐚𝐢𝐫 𝐑𝐌 𝐒𝐞𝐫𝐢𝐞𝐬™ 𝐑𝐌𝟖𝟓𝟎 𝟖𝟎 𝐏𝐋𝐔𝐒 𝐆𝐨𝐥𝐝 | 𝐂𝐨𝐫𝐬𝐚𝐢𝐫 𝐜𝐫𝐲𝐬𝐭𝐚𝐥 𝟓𝟕𝟎𝐱 𝐫𝐠𝐛 𝐭𝐞𝐦𝐩𝐞𝐫𝐞𝐝 𝐠𝐥𝐚𝐬𝐬 𝐰𝐡𝐢𝐭𝐞

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBM_Hoffman:

Såg just det meddelandet efteråt xD Men men gjort är gjort

Du kan ju returnera den också. Rekommenderar i alla fall att kolla den du köpt noga, möjligt att det är ett returex som något inte varit nöjd med pga pixelfel, coil whine, blb eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag hoppade också på tåget och köpte en från elgiganten.

Någon med skärmen som kan mäta hur hög foten är? Jag har skrivbordet mot ett vinkeltak och den ska helst inte vara för hög, annars får jag börja kolla efter ett bordsfäste.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag hoppade också på tåget och köpte en från elgiganten.

Någon med skärmen som kan mäta hur hög foten är? Jag har skrivbordet mot ett vinkeltak och den ska helst inte vara för hög, annars får jag börja kolla efter ett bordsfäste.

375mm får jag den till.

Permalänk
Medlem

Köpte en till från Elgiganten....
Ska se om den är helt felfri, så returnerar jag den jag har nu.. Eller så behhåller jag båda..
Nej fan, nu får jag skärpa mig.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Köpte en till från Elgiganten....
Ska se om den är helt felfri, så returnerar jag den jag har nu.. Eller så behhåller jag båda..
Nej fan, nu får jag skärpa mig.

lätt att det springer iväg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

375mm får jag den till.

Stort tack, kommer passa perfekt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Hmmmmm. Gått och suktat efter en 34" länge och såg denna tråden nu. Vet ingenting ärligt talat om märken och monitorer. Aldrig hört talas om detta märke.

Är det ett "bra" märke och är detta en monitor att lira på/med? Glor på Youtubeklipp nu men fattar inte hälften av vad de pratar om.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hmmmmm. Gått och suktat efter en 34" länge och såg denna tråden nu. Vet ingenting ärligt talat om märken och monitorer. Aldrig hört talas om detta märke.

Är det ett "bra" märke och är detta en monitor att lira på/med? Glor på Youtubeklipp nu men fattar inte hälften av vad de pratar om.

Sett till priset så Ja. Visst är det skillnad på Xiaomi och LG och Samsung i dyrare utföranden men med tanke på att de flesta köper denna skärmen pga priset så skulle jag säga den är bra. Visst vill man ha bättre kvalité på panelen(IPS, ultrawide) så får man lägga ut över 10k

Tycker du att denna ser bra ut och faller din plånbok i smaken är det de enda du ska gå på

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Sett till priset så Ja. Visst är det skillnad på Xiaomi och LG och Samsung i dyrare utföranden men med tanke på att de flesta köper denna skärmen pga priset så skulle jag säga den är bra. Visst vill man ha bättre kvalité på panelen(IPS, ultrawide) så får man lägga ut över 10k

Tycker du att denna ser bra ut och faller din plånbok i smaken är det de enda du ska gå på

Sen är det väl samsung panel i xiaomi har jag för mig .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Både min robotdammsugare och min dashcam är Xiaomi, mycket nöjd med båda. Är väl en tidsfråga innan Xiaomi även kommer att bli stora på mobiltelefoner, troligen på Huawei's bekostnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Sen är det väl samsung panel i xiaomi har jag för mig .

Just det deer har du rätt i haha

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att panelen har otroligt mycket ghosting? Får huvudvärk i spel redan efter tio minuter. Har provat alla "Response Time" lägena. Kommer direkt från en TN-panel, men det kanske är IPS jag borde ha siktat in mig på? Någon av de senare LG skärmarna t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konve:

Är det bara jag som tycker att panelen har otroligt mycket ghosting? Får huvudvärk i spel redan efter tio minuter. Har provat alla "Response Time" lägena. Kommer direkt från en TN-panel, men det kanske är IPS jag borde ha siktat in mig på? Någon av de senare LG skärmarna t.ex.

tror nog en TN skulle passa dig bäst då, möjligen en IPS ja. det är väl bara samsung g7 och g9 som har VA-paneler som kan hålla den hastigheten. tror inte det finns några TN ultrawide och IPS är rejält dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Både min robotdammsugare och min dashcam är Xiaomi, mycket nöjd med båda. Är väl en tidsfråga innan Xiaomi även kommer att bli stora på mobiltelefoner, troligen på Huawei's bekostnad.

Jag har en xiaomi-mobil. Bästa mobil jag haft. Den segar inte ner sig, batteritiden är bra även nu efter ett år. Och den kostade en bråkdel av en Apple el. Samsunt-telefon.
Gick från en Samsung S9 Plus som var ett skämt. Hade Samsungen 1 år innan ena sonen råkaede knäcka skärmen för mig, köpte ny istället för jag var så trött på hur dålig Samsungen var.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kalibrerade min skärm nu ikväll med min i1 Display Pro och den gav fina värden och det var inte mycket på skärmreglagen som behövde justeras (förutom brigthness givetvis). Den låg ganska nära 6500K i färgtemp out of the box.

Här är lite rapporter från kalibreringen:
https://imgur.com/a/z7Ctj2q

Bra svartnivå och bra kontrast med, speciellt jämfört med min mycket dyrare Dell-skärm.. Men det här är ju VA och den är IPS, så det är ju att vänta.

Rent färgmässigt har jag lite svårt att se någon skillnad på min Dell 43" jämfört med den här. Det är ungefär hugget som stucket, även om panelen i denna sägs ha 125% av sRGB medan min Dell har 100% av sRGB.
Jämför jag med min Dell U2713H så är den betydligt färgrikare än både Xiaomi och min Dell 43", men den har också en wide gamut IPS panel och har en panel med betydligt större färgomfång.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Är väl en tidsfråga innan Xiaomi även kommer att bli stora på mobiltelefoner, troligen på Huawei's bekostnad.

Xiaomi är världens fjärde största tillverkare av mobiltelefoner, sedan 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Xiaomi är världens fjärde största tillverkare av mobiltelefoner, sedan 2018

World-wide yes, men jag tror det är relativt få i Sverige som känner till dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Kostar 4041:- ny hos Elgiganten..

Sitter precis och ska beställa en Loggar man in och blir medlem i klubben så får man ca 400 kr rabatt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

World-wide yes, men jag tror det är relativt få i Sverige som känner till dem.

Dom växer nog iallafall, flera operatörer som har dom i sina shoppar nu

Permalänk
Medlem

Behöver en ny skärm till kontorsarbete men funderar även på att börja spela på PC igen. Lämpar sig denna för både arbete och nöje?
Tänker på att den säljs in som främst "Gamingskärm"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Behöver en ny skärm till kontorsarbete men funderar även på att börja spela på PC igen. Lämpar sig denna för både arbete och nöje?
Tänker på att den säljs in som främst "Gamingskärm"

Tycker den verkar fungera utmärkt som arbetsskärm. Jag spelar inget, utan kommer ha den som kontorsskärm för allehanda uppgifter.
Mycket trevlig skärm och framförallt hög uppdateringsfrekvens vilket gör det mesta följsamt, även i Windows (inte bara i spel).

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tycker den verkar fungera utmärkt som arbetsskärm. Jag spelar inget, utan kommer ha den som kontorsskärm för allehanda uppgifter.
Mycket trevlig skärm och framförallt hög uppdateringsfrekvens vilket gör det mesta följsamt, även i Windows (inte bara i spel).

OK!
Slog till på en från Elgiganten, får utvärdera helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Behöver en ny skärm till kontorsarbete men funderar även på att börja spela på PC igen. Lämpar sig denna för både arbete och nöje?
Tänker på att den säljs in som främst "Gamingskärm"

Rent utseende mässigt ser inte alls "gamer" ut, så tycker den passar ypperligt i kontorsmiljö.
Ultrawide med 3440x1440 är alldeles ypperligt för arbete då man får plats med mycket fönster, om man vill. Sen beror det väl på lite vad för slags arbete du gör också, gör du något som är känsligt med färger så är väl detta kanske inte den mest färgkorrekta skärmen. Men för allt annat arbete, t.ex. programmering, tror jag denna duger alldeles utmärkt.

Enda jag hade varit försiktig med där är om du kör Mac, för Apple har sina Retina skärmar, vilket i praktiken betyder att de har dubbelt så hög upplösning och allt ritas i 2x skala för att allt ska se mycket finare och skarpare ut. Så om du är van vid hur en Retina skärm ser ut och köper denna (eller någon annan skärm med mindre än 4K upplösning) kanske du blir missnöjd med hur oskarpt allting ser ut, för macOS ser inte särskilt trevligt ut på icke-Retina skärmar längre. Visst, det funkar, men all text är så jäkla knottrig.

Kör du Windows är det en annan femma dock. Windows tycker jag är väldigt acceptabelt på icke-Retina skärmar fortfarande.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P