Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

Någon med koll på hur lång strömsladd och DPsladd det är som följer med? Har datorn en bit ifrån.

Kan man "mickla" till Freesync ----> G-Sync på datorn/monitorn?

Hur är det med garantier, pixlar och så från Xiamo?

Är oerhört sugen och försökt kolla upp omdömen om den och det verkar som om den får bra omdömen. Borde vara ett "lyft" med tanke på att jag sitter med en ASUS PB278Q idag.... (?)

Skrivet av Don Stroker:

Sett till priset så Ja. Visst är det skillnad på Xiaomi och LG och Samsung i dyrare utföranden men med tanke på att de flesta köper denna skärmen pga priset så skulle jag säga den är bra. Visst vill man ha bättre kvalité på panelen(IPS, ultrawide) så får man lägga ut över 10k

Tycker du att denna ser bra ut och faller din plånbok i smaken är det de enda du ska gå på

Tack för svar! Som jag skrev ovan. Borde vara ett "lyft" med tanke på den monitor jag sitter med idag, kan jag ju hoppas. Velar så otroligt men är snuskigt sugen öpå att köpa denna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Någon med koll på hur lång strömsladd och DPsladd det är som följer med? Har datorn en bit ifrån.

DP-sladden är 153 +-2 cm och strömsladden är typ 1.5 meter +-0.2m. Jag använder en annan DP kabel bara för att den man får med är så kort. Dock så är kabeldragningslösningen så himla bra och snygg, kolla Hardware Unboxeds review.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

DP-sladden är 163 +-2 cm och strömsladden är typ 1.5 meter +-0.2m. Jag använder en annan DP kabel bara för att den man får med är så kort. Dock så är kabeldragningslösningen så himla bra och snygg, kolla Hardware Unboxeds review.

Tack! Jo, kollade den igår.

Hmmm. Idiotfråga..... Kan man köpa längre strömsladdar? Får nog köpa längre DP-sladd också. Kan man köpa "vilken som helst" eller ska man gå på "större" märken på DP-sladd?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack! Jo, kollade den igår.

Hmmm. Idiotfråga..... Kan man köpa längre strömsladdar? Får nog köpa längre DP-sladd också. Kan man köpa "vilken som helst" eller ska man gå på "större" märken på DP-sladd?

Vilken som hade jag nog tagit.
Tror knappast det är något skillnad faktiskt på dem.
Strömsladd går att köpa i generisk elekntrokikaffär.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Slog också till på en på Elgiganten! Blir intressant och se hur detta blir, sitter på en Eizo VA från 2013 så jag antar att den inte är släpigare än den iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Slog också till på en på Elgiganten! Blir intressant och se hur detta blir, sitter på en Eizo VA från 2013 så jag antar att den inte är släpigare än den iaf

Denna skärm verka sälja som smör , är jävligt nöjd med min 😀 tror du blir det med

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Köpte också igår. I ren panik, vad gör man inte för att spara 400kr?

Valde att hämta i butik. Känns bäst så så inte den skumpar runt i budbil och blir "hanterad" mer än nödvändigt.

Edit: Ooops. Tog bort frågor jag ställde tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Köpte också igår. I ren panik, vad gör man inte för att spara 400kr?

Valde att hämta i butik. Känns bäst så så inte den skumpar runt i budbil och blir "hanterad" mer än nödvändigt.

Edit: Ooops. Tog bort frågor jag ställde tidigare.

Samma här! Nu behöver jag bara ett grafikkort och en dator som klarar av skärmen 😂

Permalänk
Medlem

Då har min andra skärm, denna från elgiganten, anlänt och hämtats. 🙈

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Då har min andra skärm, denna från elgiganten, anlänt och hämtats. 🙈

När beställde du? Jag snålade och körde fraktfritt, främst av principsak - antar frakten är egentligen samma skillnaden är att elgiganten väljer att såsa lite innan de skickar ut paketet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Då har min andra skärm, denna från elgiganten, anlänt och hämtats. 🙈

Köp 2st eller returnera 1 och fått ny ?😁

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

När beställde du? Jag snålade och körde fraktfritt, främst av principsak - antar frakten är egentligen samma skillnaden är att elgiganten väljer att såsa lite innan de skickar ut paketet.

Lördag kväll har jag för mig. Trodde inget skulle hända under helgen, men började rassla till i mailen igår kväll och på förmiddagen idag fanns den för uthämtning. Snabbt jobbat Elgiganten och Bring! Jo jag tog expressfrakten. Du har nog helt rätt, troligen väntar dom bara nån dag och skickar därefter ut paketet. De som saknar tålamod får pröjsa 🙈

Skrivet av Kezzo:

Köp 2st eller returnera 1 och fått ny ?😁

Jag köpte en på Netonnet för 4490:- och kunde sen inte stå emot Elgigantens erbjudande. Passerar skärmen med godkänt testresultat lämnar jag nog tillbaka skärmen fråm Netonnet, då den har en grön subpixel.. Men den syns egentligen inte från mer än 10 cm avstånd, och då får man leta också. Men har alltid stört mig på tanken att det finns döda pixlar 🙂
Eventuellt behåller jag båda skärmarna, men jag vet egentligen inte varför. Jag har redan en mycket dyrare Dell-skärm på 43" och 4K-upplösning med usb-c (laddning, bild och hela kitet genom usb-sladden) och IPS-panel. Dock bara 60Hz på den, så tänkte jag kunde komplettera med en 144Hz till andra datorplatsen. Utöver det har jag en wide gamut Dell 27" 1440p-skärm med grym IPS-panel, samt några skärmar till på annat ställe, så egentligen är jag puckad som ens funderar på att behålla båda skärmarna.. -Egentligen- behöver jag ingen skärm,.men vem kan motstå en bra deal 🙈

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Lördag kväll har jag för mig. Trodde inget skulle hända under helgen, men började rassla till i mailen igår kväll och på förmiddagen idag fanns den för uthämtning. Snabbt jobbat Elgiganten och Bring! Jo jag tog expressfrakten. Du har nog helt rätt, troligen väntar dom bara nån dag och skickar därefter ut paketet. De som saknar tålamod får pröjsa 🙈

Jag köpte en på Netonnet för 4490:- och kunde sen inte stå emot Elgigantens erbjudande. Passerar skärmen med godkänt testresultat lämnar jag nog tillbaka skärmen fråm Netonnet, då den har en grön subpixel.. Men den syns egentligen inte från mer än 10 cm avstånd, och då får man leta också. Men har alltid stört mig på tanken att det finns döda pixlar 🙂
Eventuellt behåller jag båda skärmarna, men jag vet egentligen inte varför. Jag har redan en mycket dyrare Dell-skärm på 43" och 4K-upplösning med usb-c (laddning, bild och hela kitet genom usb-sladden) och IPS-panel. Dock bara 60Hz på den, så tänkte jag kunde komplettera med en 144Hz till andra datorplatsen. Utöver det har jag en wide gamut Dell 27" 1440p-skärm med grym IPS-panel, samt några skärmar till på annat ställe, så egentligen är jag puckad som ens funderar på att behålla båda skärmarna.. -Egentligen- behöver jag ingen skärm,.men vem kan motstå en bra deal 🙈

Jag hade aldrig "orkat " packa ner och skicka tillbaka för att det var 400 billigare på ett annat ställe men det är jag det 🤣

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Jag hade aldrig "orkat " packa ner och skicka tillbaka för att det var 400 billigare på ett annat ställe men det är jag det 🤣

Inte jag heller, om det nu inte varit för död pixel. Men antagligen orkar jag inte packa ner den första skärmen så kanske blir att behålla båda 🙈
Äldsta sonen måste ju få en dator snart, då kan ju en sån skärm passa.
Han är 4 🙈

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Då har jag packat upp skärm nummer 2 och granskat den ganska noga.
Inga döda pixlar eller subpixlar, ingen backlightbleed att tala om.
Kalibrering ger liknande resultat som skärm nummer 1. Båda skärmarna har någon form av coilwhine,
men jag tror att skärm nummer 2 här har något högre coilwhine. Man kan höra
det på ett annat sätt jämfört med skärm nummer 1, även om skärm nummer 1
också hade någon form av ljud när den var igång.
Coil whine överröstar ju inte datorerna i rummet på något sätt, men däremot
skulle det nog höras i ett helt tyst rum gissar jag.
Vad svårt det blev. Skärm nummer 2 känns något mer felfri, men coilwhine..
Kan man leva med det?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hur ska man egentligen ställa in freesync med ett nvidia kort för minimalt med input lag men ändå utan tearing?

ska man aktivera v sync i nvidia kontrollpanel eller inuti spelet? eller både och? ska man sätta en limit på skärmen med 141 fps för att hela tiden vara inom freesync marginalerna?

blir inte klok när man läser alla möjliga förslag på internet

Permalänk
Medlem

Beställde min skärm från Elgiganten i lördags och den har fortfarande inte skickas. Nån annan som beställde i helgen som fått sin skärm ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Hur ska man egentligen ställa in freesync med ett nvidia kort för minimalt med input lag men ändå utan tearing?

ska man aktivera v sync i nvidia kontrollpanel eller inuti spelet? eller både och? ska man sätta en limit på skärmen med 141 fps för att hela tiden vara inom freesync marginalerna?

blir inte klok när man läser alla möjliga förslag på internet

G-Sync ON Global Settings
Setup G Sync- Enabled
Ingame:Vsync OFF
Maximum FPS limiter : 3-4frames under hz på skärmen.

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Beställde min skärm från Elgiganten i lördags och den har fortfarande inte skickas. Nån annan som beställde i helgen som fått sin skärm ännu?

Samma här, chattade med dem och de trodde att de skulle levereras tors/fre.
Jag valde leverans till butik btw

Permalänk
Skrivet av Krillec:

Beställde min skärm från Elgiganten i lördags och den har fortfarande inte skickas. Nån annan som beställde i helgen som fått sin skärm ännu?

Beställde min i lördags också. Men till butik. Inte fått ngt sms, men stod 2-5 dagar så inga konstigheter. Hoppas bara deras lagersaldo på 100+ inte är lika vilseledande som för RTX 3080.

Permalänk
Avstängd

Satte precis idag upp min och är sjukt näjd. Ingen fps nörd direkt men uppskattar såklart att den har möjligheter till 144Hz.

Nu till kruxet dock: Jag har kopplat in via DP till ett 3080 FE men jag får inget ljud alls. Har även provat att koppla laptopen via HDMI, samma problem. Någon annan som stött på detta? Hoppas på att jag inte fått en defekt produkt för allt annat är fanimej fantastiskt och det finns inga kvar heller att byta denna mot så jag lär få vänta. Finns det något jag kan kolla som jag inte kollat än? (Har såklart kollat att jag valt rätt output i menyerna och att volymen är hög (standard var 50/100)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

G-Sync ON Global Settings
Setup G Sync- Enabled
Ingame:Vsync OFF
Maximum FPS limiter : 3-4frames under hz på skärmen.

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

om spelet inte har någon inbyggd maximum fps limiter vad gör man då?

sen är det vissa som påstår att man ska ha v synd of i controlpanel och på i spelet eftersom det ger minst input lag :S

Edit såg nu att det fanns en max limit fps i nvidia controlpanel

Men frågan kvarstår det är inte så att jag får ganska högt input lag med v sync på i nvidia controlpanel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Satte precis idag upp min och är sjukt näjd. Ingen fps nörd direkt men uppskattar såklart att den har möjligheter till 144Hz.

Nu till kruxet dock: Jag har kopplat in via DP till ett 3080 FE men jag får inget ljud alls. Har även provat att koppla laptopen via HDMI, samma problem. Någon annan som stött på detta? Hoppas på att jag inte fått en defekt produkt för allt annat är fanimej fantastiskt och det finns inga kvar heller att byta denna mot så jag lär få vänta. Finns det något jag kan kolla som jag inte kollat än? (Har såklart kollat att jag valt rätt output i menyerna och att volymen är hög (standard var 50/100)).

Skärmen har inga inbyggda högtalare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Skärmen har inga inbyggda högtalare

Känner mig dum men hade en annan sketen skärm innan som hade det och även i nVidias inställningar så visas denna som "Mi Monitor" i ljudinställningarna plus att jag kan välja den när jag ska välja ljudkanal i Windows, därav min förvåning. Du har rätt, jag som är retard...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Samma här, chattade med dem och de trodde att de skulle levereras tors/fre.
Jag valde leverans till butik btw

Skrivet av mercipoco:

Beställde min i lördags också. Men till butik. Inte fått ngt sms, men stod 2-5 dagar så inga konstigheter. Hoppas bara deras lagersaldo på 100+ inte är lika vilseledande som för RTX 3080.

Tack! Jag tänkte också att 100+ kanske var bs, men då håller jag tummarna att vi får den denna vecka i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

om spelet inte har någon inbyggd maximum fps limiter vad gör man då?

sen är det vissa som påstår att man ska ha v synd of i controlpanel och på i spelet eftersom det ger minst input lag :S

Edit såg nu att det fanns en max limit fps i nvidia controlpanel

Men frågan kvarstår det är inte så att jag får ganska högt input lag med v sync på i nvidia controlpanel?

läs artikeln, G-Sync eller FreeSync minskar input lagg , det är inte Vsync.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Beställde min skärm från Elgiganten i lördags och den har fortfarande inte skickas. Nån annan som beställde i helgen som fått sin skärm ännu?

Skrivet av FreddyL:

Samma här, chattade med dem och de trodde att de skulle levereras tors/fre.
Jag valde leverans till butik btw

Skrivet av mercipoco:

Beställde min i lördags också. Men till butik. Inte fått ngt sms, men stod 2-5 dagar så inga konstigheter. Hoppas bara deras lagersaldo på 100+ inte är lika vilseledande som för RTX 3080.

Beställde runt midnatt igår kväll (ca 22h sedan), med expressfrakt till dörr. Den har nu plockats upp av någon lastbil. Får se om det blir leverans imorgon eller torsdag.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

om spelet inte har någon inbyggd maximum fps limiter vad gör man då?

sen är det vissa som påstår att man ska ha v synd of i controlpanel och på i spelet eftersom det ger minst input lag :S

Edit såg nu att det fanns en max limit fps i nvidia controlpanel

Men frågan kvarstår det är inte så att jag får ganska högt input lag med v sync på i nvidia controlpanel?

Se video nedan för en enkel guide i hur du får en så bra upplevelse som möjligt.

Du ska sätta en limit på omkring 4fps lägre än max för din skärm och även aktivera vsync i respektive spel för att undvika tearing i den nedre halvan av skärmen. Eftersom du satt en limit på under max för din skärm så kommer du inte uppleva någon input lag trots vsync på.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Se video nedan för en enkel guide i hur du får en så bra upplevelse som möjligt.

Du ska sätta en limit på omkring 4fps lägre än max för din skärm och även aktivera vsync i respektive spel för att undvika tearing i den nedre halvan av skärmen. Eftersom du satt en limit på under max för din skärm så kommer du inte uppleva någon input lag trots vsync på.

https://youtu.be/YR0vNs0ZdWI

tack

Permalänk
Medlem

Fick fram min skärm under kvällen, och oj vilken uppgradering!
Kan inte säga något annat än att jag är supernöjd. Min razer blade driver den i 144 Hz utan problem, och G-sync är aktiverat och redo.
Det enda som jag blev lite besviken över är att jag inte verkar kunna driva den med min Macbook Air, visserligen från år 2014. Har kollat upp DisplayPort versionen och det verkar vara 1.2a från Macbooken, och den känner igen skärmen på datorn, men ingen bild dyker upp.
Förutom det så är allt tipptopp!

Visa signatur

|Razer blade 15 Advanced 2018 |