Nvidia pausar försäljning av Founders Edition-grafikkort i Europa

Permalänk

En Norsk webshop postade detta igår:
Edit - sweclockers har en artikkel om detta, och bilden kommer från den danska webfronten:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30552-aterforsaljare-rappor...

Det är ju ganska klart ett problem att tillverka kort, alternativt en plan att inte sälja så många till en början.

Permalänk
Medlem

Dvs, Danska Proshop

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Det var verkligen en viktig kommentar. Ingenting att tillägga om sakfrågan utan bara ett rättande av min post?

Proshop säljer i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Polen, Tyskland og Østerrike.

Liknande tal presenteras från hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Det var verkligen en viktig kommentar. Ingenting att tillägga om sakfrågan utan bara ett rättande av min post?

Fast det du postade var en nyhets artikel på sweclockers redan i torsdags.
Så det var inte "ny info från igår från en norsk butik".
Så faktumet att det inte var ny info från en annan butik i norge som vi inte kände till, var ändå att tillföra en viktig rättelse.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Det var verkligen en viktig kommentar. Ingenting att tillägga om sakfrågan utan bara ett rättande av min post?

Inget illa menat, men kände att det kan vara bra att ha koll på sina källor i detta fall.

Jag hade faktiskt vilja veta vilken norsk webshop du syftar på om de nu påstår att detta är deras status, för så länge det inte är Proshop så är det lögner från deras sida. Höll jag på att säga, men nu verkar det som att du menar Proshop i just detta fall.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte köpa ett 2080 på svenska nvidia heller.

Permalänk

Jag skrev aldrig att det var ny info. Proshop ägs dock til 60% av norska företag.

Hade missat att detta postats på Sweclockers.

Men i debatten om det är dålig tillgång eller bara stor efterfrågan så tycker jag ändå en bild av verkligeheten kan postas igenn. Kan ju vara fler än jag som missat denna artikkel. Redigerar orginalposten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Man kan ju inte köpa ett 2080 på svenska nvidia heller.

Fast det har man inte kunnat på många veckor nu.

Skrivet av Kriistoffer:

Jag skrev aldrig att det var ny info. Proshop ägs dock til 60% av norska företag.

Hade missat att detta postats på Sweclockers.

Men i debatten om det är dålig tillgång eller bara stor efterfrågan så tycker jag ändå en bild av verkligeheten kan postas igenn.

Du skrev "postade igår"...
Men aja, oavsett ja det visar att det är väldigt få kort jämfört med antal beställningar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp det finns inte fler subventionerade kort, Nvidia är inte intresserade av att subventionera hur många kort som helst, jag tror dock att det finns ganska många osubventionerade, redo att skeppas.
Tvivlar på att de kommer att pudla, men man kan alltid hoppas, skulle kunna ge dem lite goodwill.

Fast det är bara ett fåtal modeller som har ett lägre introduktionspris, så det bästa om man inte vill sälja såna hade i så fall varit att fylla butikshyllorna med de dyrare korten så att kunderna väljer dessa istället. Om de bara hade varit intresserade av att subventionera ett visst antal kort så hade de satt en gräns på antal sålda kort istället för ett fast datum, de var ju knappast ovetande om att det skulle vara stor efterfrågan.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Du skrev "postade igår"...

Ja det var det det stod på reddit, jag var lite snabb på avtryckaren på en gammal artikkel. Jag fick det helt nyligen i en annan kanal så trodde den var ny, beklagar detta.

Ligger flera kommentarer där om dålig tillgång f.eks i Canada, samt att Brazilien tydligen fått 0stk kort. Det är användarkommentarer dock så vet inte hur bra det stämmer.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av evil penguin:

1) Jag är inte säker på om de slutat med egen försäljning i USA, men de har åtminstone introducerat Bestbuy
2) Jag är inte säker på om de slutat med egen försäljning i Europa. (Det påstås i artikeln, men det verkar inte finnas någon källa på detta. Eller ja, Techradar verkar vara källan... men varifrån fick de detta?)

Om du tycker att detta är hårklyveri så får du väl tycka det. Jag har inte sett något som verkligen verkar ha förändrats sett till den tidvis trasiga butiken och ingen från Nvidia som faktiskt sagt att de faktiskt slutat med försäljningen i Europa.

Det vi kan vara överens om är väl snarare att Nvidia har lämnat en del tolkningsutrymme och den extremt låga tillgången gör att det går att tolka på olika sätt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

...och var i Nvidias inlägg på geforceforumet står det tydligt rakt ut att försäljningen via online storen har pausats/stoppas?

Som sagts flera gånger förut så har den pendlat mellan öppen och stängd till och från vid flera tillfällen närmsta veckan.
Den funkade fint i går kväll/natt tex. Än har vi inga tydliga bevis på att det här är mer än den tidigare skakigheten.

Fram till i går kunde man handla annat än 3000 serien. Tex 2000 serien, och 1xxx serien. Alla dom har inte plötsligt tagit slut på lager.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Rätt så tydligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Synd, hade gärna köpt ett FE kort faktiskt.. Nu verkar det ju inte finnas så bokade upp mig på ett TUF ist..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av perost:

Fast det är bara ett fåtal modeller som har ett lägre introduktionspris, så det bästa om man inte vill sälja såna hade i så fall varit att fylla butikshyllorna med de dyrare korten så att kunderna väljer dessa istället. Om de bara hade varit intresserade av att subventionera ett visst antal kort så hade de satt en gräns på antal sålda kort istället för ett fast datum, de var ju knappast ovetande om att det skulle vara stor efterfrågan.

Uppfattat det som att alla som "säljs" är subventionerade.
Vi får facit i slutet av månaden, ökar priserna med runt tusenlappen och ökar leveranserna rejält, då talar det för vad jag tror stämmer.
Vi får se, jag kan ha fel, jag har haft fel förr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det vi kan vara överens om är väl snarare att Nvidia har lämnat en del tolkningsutrymme och den extremt låga tillgången gör att det går att tolka på olika sätt.

Ja, det är extremt dålig tillgång på samtliga modeller av 3080 (och 3090, men där är det inte riktigt lika stor efterfrågan) inklusive men inte begränsat till Founders Edition, så långt finns det väl inga tvivel. Där är vi helt överens.

Det artikeln påstår är ju dock att Nvidia nu tillsvidare slutar sälja Founders Edition i Europa (vilket de ju ändå har gjort hittills, även om de liksom alla andra har alldeles för få kort för att möta efterfrågan och det därmed bara gått att få tag på kort vid enstaka tillfällen eftersom alla korten säljer slut på ett par minuter vid varje tillfälle), och det är väl här vi har olika syn på situationen.
Jag ser ju gärna något slags bekräftelse på att något verkligen förändrats gällande försäljningen av FE i Europa, för i nuläget känns det mer som att Techradar fick en chock när de gissade att försäljningen tillfälligt upphör i Europa och glatt publicerade detta eftersom att det ju lär generera klick. (Och att Sweclockers senare publicerade deras slutsats trots att den inte har någon källa.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Verkar osannolikt. Det är ungefär som att säga att TSMC inte är villiga ge Apple produktionskapacitet. Snarare är det så att Nvidia valde Samsung på grund av andra orsaker, mest sannolikt billigare produktionskostnader.

Dom är villiga att ge alla produktionskapacitet men den är begränsad och Nvidia har inte säkrat upp det dom borde så dom får ta andra sorteringen och blir lidande av det på många sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Uppfattat det som att alla som "säljs" är subventionerade.
Vi får facit i slutet av månaden, ökar priserna med runt tusenlappen och ökar leveranserna rejält, då talar det för vad jag tror stämmer.
Vi får se, jag kan ha fel, jag har haft fel förr.

Nej, det är "utvalda partnermodeller" enligt t.ex. denna nyhet, men jag har svårt att hitta något om exakt vilka modeller det gäller. De enda jag sett som uttryckligen är subventionerade är Asus TUF-modeller, men jag antar att det även gällde t.ex. Gigabyte RTX 3080 Eagle OC som också kostade 7825 kr i början men nu ligger på 8500 kr.

Permalänk
Avstängd

Skrattretande att nvidia pratar om oförutsedd efterfrågan, när verkligheten är att de inte lyckats levera mycket mer än max 500 kort till ett land med 10 miljoner invånare...

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem

Fingrarna i kors för att AMDs kommande kort visar på acceptabel prestanda och betydligt bättre tillgång än vad nvidia lyckats med!

Även om 3080 visar på grym prestanda kan jag inte annat än känna en, möjligtvis ologisk, aversion mot hela spektaklet runt 3080/3090 i synnerhet och nvidia i allmänhet....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom är villiga att ge alla produktionskapacitet men den är begränsad och Nvidia har inte säkrat upp det dom borde så dom får ta andra sorteringen och blir lidande av det på många sätt.

Apple, AMD, Nvidia är (eller var) stora kunder hos TSMC och de vill förstås inte förlora sina stora kunder till konkurrenter. Därför tycker jag inte man kan säga "Samsung var dom enda som var villig att ge Nvidia någon produktionskapacitet". Men det är historia nu och Samsung verkar inte kunna leverera så bra som Nvidia hoppats på.

Permalänk

Jag tror detta bottnar i att Nvidia för första gången på över fem år fått höns på att AMD verkligen kommer med ett prestandakort som kommer ge Nvidia på fingrarna i allt utom toppkortet och förmodligen ligga nära eller likartad prestanda som RTX 3080. AMD har fördelen av att köra TMSC medan Nvidia körde Samsungs nod vilket inte är lika finslipad.

Permalänk
Medlem

Kanske lika bra att ta en time-out för hela företaget.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Apple, AMD, Nvidia är (eller var) stora kunder hos TSMC och de vill förstås inte förlora sina stora kunder till konkurrenter. Därför tycker jag inte man kan säga "Samsung var dom enda som var villig att ge Nvidia någon produktionskapacitet". Men det är historia nu och Samsung verkar inte kunna leverera så bra som Nvidia hoppats på.

Det finns inga konkurrenter, TSMC är ledande just nu. Nvidia får smaka på sin egen metod, dom hade garanterat velat släppa 3xxx serien på 7nm. När Nvidia var ledande pressade dom TSMC på bättre deals och AMD/Apple passade på att boka upp all 7nm kapacitet och nu har dom inget annat val än Samsung som inte kan leverera.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av perost:

Nej, det är "utvalda partnermodeller" enligt t.ex. denna nyhet, men jag har svårt att hitta något om exakt vilka modeller det gäller. De enda jag sett som uttryckligen är subventionerade är Asus TUF-modeller, men jag antar att det även gällde t.ex. Gigabyte RTX 3080 Eagle OC som också kostade 7825 kr i början men nu ligger på 8500 kr.

Subventionerna verkar variera något beroende på ÅF och land, men de som figurerat i Sverige är främst Asus TUF, Gigabyte Eagle och MSI Ventus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Info:

Skrattretande att nvidia pratar om oförutsedd efterfrågan, när verkligheten är att de inte lyckats levera mycket mer än max 500 kort till ett land med 10 miljoner invånare...

Fast de levererade upp mot 1000 kort till lanseringen i Sverige, och det dimper ner leveranser nästan dagligen till folk, skulle uppskatta att vi har fått 1500-2000 kort nu faktiskt. Du får också tänka på att 10 miljoner invånare är ganska litet när det finns runt 8 miljarder människor i världen.

Skrivet av JonasT:

Subventionerna verkar variera något beroende på ÅF och land, men de som figurerat i Sverige är främst Asus TUF, Gigabyte Eagle och MSI Ventus.

Komplett hade även på Zotac Trinity för både 3080 och 3090.

Asus var väl de enda som satte ett datum och inte "viss mängd", men detta verkar de ha backat på då ingen numera har TUF för 7825:- vad jag kan se (utom Webhallen/Komplett men där kan man inte boka längre)?

Permalänk
Medlem

Då jag inte spelar med datorn och därmed inte behöver köpa högpresterande grafikkort, störs jag inte personligen av den dålia tillgängligheten, men det som gör mig en bit arg är att det alltid är Europa som får ta smällen med upptrappade priser PLUS höga väntetider på saker och ting när efterfrågan är högre än leveranskapaciteten.

Vi behandlas ofta som 2nd class consumenter i dessa avseende och Samsung tom tar högre priser och ger os sämre proppar i "samma" mobiltelefon än resten av världen får.
Jag kan förstå om man pga administrativa detaljer och lagringskapaciteter inte lanserar världen runt på en och samma dag, men behöver det vara såhär med jämna mellanrum?

Det känns lite som:
"Jaha, vi hinner inte med att täcka efterfrågan, då ska vil ställa Europa på obligatoriska "parkeringsplatsen", så att USA får det dom vill ha.

Jag vet inte om detta nu är exakt det som nVidia kör med i det här fallet, men oftast blir resultatet exakt denna.
Och nej, det här beteendet har inte börjat med överprominenta Yotube-Reviewers som till 80% sitter i USA och little britain.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hjälpsam

Lit Off-Topic, men ändå relaterat.

Ett orosmoln på himmelen vad gäller AMD, är att de släpper nya CPUr, som tävlar om produktionsplats mot deras GPU:r.
Vi får hoppas att det finns bra med utrymmer även för GPU:r, men jag är rädd för att tillgången blir ganska skral även där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Fram till i går kunde man handla annat än 3000 serien. Tex 2000 serien, och 1xxx serien. Alla dom har inte plötsligt tagit slut på lager.

Inte enligt zOlids inlägg här.
Så är du säker på det? Har verkligen Nvidia byggt och sålt 2080 FE kort fram till nu?

Men det ÄR ju inte tydligt. Säg mig var nånstans där det står att de stänger onlineshoppen.
Det står att de säljer via andra partners (bestbuy) men det framgår inte säkert att det görs istället för onlineshoppen.
(se mer utbening av texten här)

Det kan ju förstås vara så, men tydligt är det inte.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inte enligt zOlids inlägg här.
Så är du säker på det? Har verkligen Nvidia byggt och sålt 2080 FE kort fram till nu?

Men det ÄR ju inte tydligt. Säg mig var nånstans där det står att de stänger onlineshoppen.
Det står att de säljer via andra partners (bestbuy) men det framgår inte säkert att det görs istället för onlineshoppen.
(se mer utbening av texten här)

Det kan ju förstås vara så, men tydligt är det inte.

Dagen innan, eller tom samma dag som detta hände, kunde jag köpa alla kort och allting annat på shopen. Om dom byggt dom fram tills nu vet jag inte, men dom har i alla fall sålt Turing FE fram tills nu. Men igen, vi gissar fram och tillbaka, du vil inte tro det, en del andra tror det och vi kommer ingen vart. Tror du inte Nvidia hade benäktat det vid detta tilfälle om det inte stämde?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Dagen innan, eller tom samma dag som detta hände, kunde jag köpa alla kort och allting annat på shopen. Om dom byggt dom fram tills nu vet jag inte, men dom har i alla fall sålt Turing FE fram tills nu. Men igen, vi gissar fram och tillbaka, du vil inte tro det, en del andra tror det och vi kommer ingen vart. Tror du inte Nvidia hade benäktat det vid detta tilfälle om det inte stämde?

Jag har haft koll på Nvidias sida hela veckan och vad jag har sett har man inte kunnat köpa en enda artikel från Nvidias svenska sida.
Detta då API'n har legat nere helatiden, man har blivit skickad till lista med ÅF's på t ex 20-serien.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65