Bloomberg: "Apples första ARM-bestyckade dator gör debut i november"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Saknar även stöd för att expandera display till extern skärm Det har man kunnat på windows laptops sedan 90 talet, det måste gå. Men typ ingen jobbar så idag utan man pluggar in laptoppen i en docka och sedan får sina skärmar,. För ett tag sedan var 3-4st små populära, nu börjar 2st 32" och liknande skärmar bli vanligt för lite mer prousers.

Så vill Apple bli tagen seriöst för prousers så får de fixa till dockor som uppfyller de krav vi har. Där som sagt usb 4.0 kan göra det mer standardiserat. Sedan har inte thunderbolt 3.0 den bandbredd som krävs för kräsna användare, men då kanske man inte ska köra en laptop från första början. Den som vill ha 2 *4k i 144hz från sin docka, ja glöm att få en usb 4.0 bandbredd att räcka till detta.

OT: Jag beskrev alltså hur det är med iPad, en surfplatta, kan hålla med om att det är onödigt artificiellt begränsat att bara låta externt ansluten skärm spegla surfplattans bild. Förhoppningsvis tar de bort den begränsningen på iPad, för det är ingen teknisk begränsning i hårdvaran. Med valfri Apple Laptop fungerar det förstås redan idag (och kommer fortsätta fungera även med deras Apple CPU). Finns massor av USB-C dockor, så inga problem att ha flera skärmar om man vill det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ovanpå det ska man kunna köra MS Office och surfa, vilket Ipad fixar. Nu för tiden är det ju möjligt att köra Visual Studio Code i webbläsaren, så fungerar därför att programmera på Ipad (eller en Chromebook bara man har vettig skärm och tangentbord, vilket utesluter alla Chromebooks under ~10k).

OT: Kika även på Parallels Access https://www.parallels.com/se/products/access/

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Ase:

Apple onödigt dyrt, litet mjukvarustöd, Ointressant os, låst plattform, gissar att det blir som att köra en stor mobil, när deras nya dyker upp.

Du gissar fel.

”Litet mjukvarustöd” håller jag heller inte med om. Kika på https://macupdate.com
så ser man att det finns mer än de flesta nog tror.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Du gissar fel.

”Litet mjukvarustöd” håller jag heller inte med om. Kika på https://macupdate.com
så ser man att det finns mer än de flesta nog tror.

Som sagt är ingen fan av apple os (catalina e redan där för mycket telefon elände) ingen fan av deras mobiler (har haft en det räcker) & en ipad skulle jag aldrig inhandla. Mjukvarustöd så beror det helt på vad man gör. Som sagt har en mac mini för endast luna (musik) annars så startar jag aldrig den utan går hjärtligt tillbaks till windows istället eller linux.

P.S. Var annat på gamla tiden minns min gamla mac classic med glädje, då var mac bättre än windows. men detta är ju vad jag tycker (sen blev väl alla studenter på den tiden mutade av apple med betydligt lägre priser än motsvarande PC) & är allergisk mot allt vad mobilinfluenser har på datorer & dess os att göra. (det heter program & inte appar=svengelska) sen så får folk gilla apple & dess låsta plattformar om de vill. det är upp till var & en.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Även om jag inte gillar Apple (och vi har ändå 3 iphones och 3 ipads) så gillar jag att de vågade överge 68k för länge sedan för att gå till PPC för att sedan gå till x86.. för att nu gå till ARM.
Tror själv stenhårt på att ARM är framtiden och hoppas på att det ger AMD och Intel lite att fundera på.

Har även en Mac Classic och den var inte bättre än Windows. Amigan var bättre än dessa 2.
Dock så fanns det ett program på apple classic för att redigera samplingar på min Emax-sampler så på så sätt var den kung.
Men ingen multitasking ala Amiga och svartvit grafik..
Amiga kunde dessutom Emulera en Classic fast snabbare än orginalet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Detta bör vara intressant även för PC masterrace ägare, för går det bra kommer framtida CPUer inte vara från Intel/AMD i nästa masterrace bygge...

Ja, jag ser fram emot detta, ÄNTLIGEN (gert-fylking™️) händer det något på CPU-sidan istället för minimala förbättringar!

yepp därför jag tycker detta är super intressant, jag tror inte AMD & Intel skulle vara så puckade att de inte har en plan för en ARM konvertering själva, men de kommer försöka dra ut på det så de slipper betala licens / royalty´s för ARM tillverkningen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Även om jag inte gillar Apple (och vi har ändå 3 iphones och 3 ipads) så gillar jag att de vågade överge 68k för länge sedan för att gå till PPC för att sedan gå till x86.. för att nu gå till ARM.
Tror själv stenhårt på att ARM är framtiden och hoppas på att det ger AMD och Intel lite att fundera på.

Har även en Mac Classic och den var inte bättre än Windows. Amigan var bättre än dessa 2.
Dock så fanns det ett program på apple classic för att redigera samplingar på min Emax-sampler så på så sätt var den kung.
Men ingen multitasking ala Amiga och svartvit grafik..
Amiga kunde dessutom Emulera en Classic fast snabbare än orginalet

Min gissning. Innan ssd blev standard bland laptops kunde man köpa en laptop för runt 7000kr och den kändes seg till att bara surfa och skriva lite i word. Utvecklingen går emot att laptopparna blir så snabba så att de blir lite som dagens mobiler, där den stora skaran säger att det kvittar vilken cpu & gpu den har för det flyter på bra ändå.
Orsaken till detta är internet och allt körs där, vilket Microsoft vet om och satsar mycket på bl.a Azure.
Windows på klientsidan går då emot att bli en tunn klient med en webbläsare och lite ordbehandlingsprogram.

Operativsystemet vill folk ha ett som både startar och stängs av på ett ögonblick, användaren ska aldrig behöva märka att den uppdateras, aldrig behöva tänka på något, det ska bara fungera utan något strul. Programvaran som folk främst använder är som sagt webbläsaren.

Apples arm kan mycket väl bli en sådan bra dator. Men för oss som vill ha runt 16" så är runt 25 000kr för en "tunn klient" i saftigaste laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Operativsystemet vill folk ha ett som både startar och stängs av på ett ögonblick, användaren ska aldrig behöva märka att den uppdateras, aldrig behöva tänka på något, det ska bara fungera utan något strul. Programvaran som folk främst använder är som sagt webbläsaren.

Apples arm kan mycket väl bli en sådan bra dator. Men för oss som vill ha runt 16" så är runt 25 000kr för en "tunn klient" i saftigaste laget.

Det som du beskriver är en Chromebook Har 2st Chromebooks. Allt är i webläsaren och du har tillgång till Googles egna variant av word, excel powerpoint.
Den startar om på 1 sekund, och då har den dessutom uppdaterat hela operativsystemet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det som du beskriver är en Chromebook Har 2st Chromebooks. Allt är i webläsaren och du har tillgång till Googles egna variant av word, excel powerpoint.
Den startar om på 1 sekund, och då har den dessutom uppdaterat hela operativsystemet.

Chromebooks är bra, om än lite begränsade. Dock säljs många sådana med dålig,klen hårdvara

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Att Apple kan hamna på någon sorts prestandatron i det bärbara segmentet med egendesignade kretsar som troligen både kostar mindre och är energieffektivare än Intels diton kan bli ganska omvälvande.

Frågan är bara hur mycket en effektivare SoC kan påverka helheten. Redan idag ligger en bärbar dator på 4-6 watt vid idle, och en stor del av detta tas givetvis upp av skärmen. Jag menar, om du får ut 10 timmar med x86 och 12 timmar med ARM vid normal användning, kommer det verkligen påverka marknaden så dramatiskt? Vi har ju senaste 20+(?) åren haft en situation där Macbook/iBook har slagit windows-datorer på fingrarna vad gäller just batteritid utan att det har påverkat marknaden speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

P.S. Var annat på gamla tiden minns min gamla mac classic med glädje, då var mac bättre än windows.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Inte nödvändigtvis bolagen, däremot kommer x86 ligga i graven. Även om jag personligen tror det tar 4-5 år, d.v.s. en konsol-generation baserat på att Xbx/PS5 är x86-baserade. Hur det går för bolagen beror på vad de väljer att göra framöver.

Du kan fortsätta drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kan fortsätta drömma.

x86 introducerades 1978 varför jag drömmer att den nu befinner sig på andra sidan kullen i sin produktlivscykel (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Produktlivscykeln) och jag hävdar att en indikator på det, är att vi de senaste åren enbart sett mindre inkrementella steg i utveckling avseende IPC mm. Det är ett rätt tydligt tecken på att en produkt uppnått en hög mognadsgrad.

Kommer då en nyare och bättre produkt så ersätts den tidigare produkten eftersom kunderna istället kommer köpa den nyare/bättre. Jämför övergången CRT till LCD TV. Inte fortsatte någon utveckla och försöka få ut nya CRT-modeller efter att kunderna upptäckt att det där med LCD TV var rätt trevligt, man kunde t.ex. hänga TVn på väggen o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Ase:

Som sagt är ingen fan av apple os (catalina e redan där för mycket telefon elände) ingen fan av deras mobiler (har haft en det räcker) & en ipad skulle jag aldrig inhandla. Mjukvarustöd så beror det helt på vad man gör. Som sagt har en mac mini för endast luna (musik) annars så startar jag aldrig den utan går hjärtligt tillbaks till windows istället eller linux.

P.S. Var annat på gamla tiden minns min gamla mac classic med glädje, då var mac bättre än windows. men detta är ju vad jag tycker (sen blev väl alla studenter på den tiden mutade av apple med betydligt lägre priser än motsvarande PC) & är allergisk mot allt vad mobilinfluenser har på datorer & dess os att göra. (det heter program & inte appar=svengelska) sen så får folk gilla apple & dess låsta plattformar om de vill. det är upp till var & en.

Jag fattar verkligen inte vad du menar. Catalina är väl inte mer ”telefonelände” än Windows 10? Jag använder båda operativsystemen på min dator och går gladeligen tillbaka till MacOS efter att jag har spelat klart Apex Legends. Där funkar exempelvis mitt externa externa USB-ljudkort (Balance) från Propellerheads även efter att datorn varit i vila, något som inte är fallet i Windows 10.

Jag har svårt att se vad som är så låst i MacOS jämfört med Windows på operativsystemsnivå. Att hårdvaruutbudet är sämre om man vill köra MacOS är dock sant – det är kanske det du menar?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Totalt ointressant för mig har svårt med apple som det är redan, äger en mac mini för att köra Universal audios program Luna även om jag gillar det programmet så går jag alltid tillbaka till min pc & kör cubase istället. Apple onödigt dyrt, litet mjukvarustöd, Ointressant os, låst plattform, gissar att det blir som att köra en stor mobil, när deras nya dyker upp. Ska jag köra arm så e det linux som gäller för mig, får se vad framtiden visar om arm blir att räkna med eller om den blir förpassad till specifika uppgifter på serversidan eller de ointressanta mobiltelefonerna.

Ha ha 😂
Om detta vore totalt ointressant för dig (m fl) hade du väl inte klickat fram artikeln, än mindre kommenterat den, eller?

Alla som kommenterar är naturligtvis intresserade, vad de än skriver här. Inte så konstigt heller med tanke på hur viktig aktör Apple kommit att bli för många av oss. Ligger liksom i mångas intressen att hålla koll på trender i teknikbranschen och Apple är ju rätt duktiga på att sätta trender .. är rätt många som följer i deras fotspår har vi kunnat se med åren.

... och nu kastar de ut x86. Shit, vad ska hända nu!? 🥳

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Fördelen Apple kan få nu med sina egna ARM chips är ju priset, då dom inte behöver köpa in dessa av ett annat företag som är vinstdriven, plus att batteritiden speciellt i laptops lär vara en stor fördel jämfört med konkurrensen.

Här kan Apple (förutsatt dom inte överdriver med sina priser) ta marknadsandelar av Windows platformen.
Finns lite till ingen anledning att köpa en Windows-laptop med sämre prestanda, batteritid och kanske liknande pris, om en inte så mycket dyrare Apple laptop slår X86 på fingrarna i alla aspekter.

Däremot tror jag inte, att Apple kommer släppa lös all prestanda dom har teknisk möjlightet till.
Det blir nog relativt stora prestandaökningar i relation till X86, men inte så att Apple själva får problem att följa upp det med en nästa generation.

Med tanke på Covid-19 och den ekonomiska situationen den försätter dom flesta människor i, är det inte heller rätt tid att trappa upp priser till ny skyhöga nivåer. Många gick ju miste om 30% av sin inkomst. I vissa fall även mer än så beroende på yrke, bransch och sådant. Det lär ochså ta tid innan detta återhämtas till gamla nivåer.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan förklara det här med ARM och varför det ska ta över världen? Jag förknippar ordet med lågpresterande tablets / mobiler och andra mindre enheter samtidigt som jag förknippar x86 med högpresterande desktops osv.

Varför skulle ARM konkurrera ut x86 de närmsta tio åren?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Är det någon som kan förklara det här med ARM och varför det ska ta över världen? Jag förknippar ordet med lågpresterande tablets / mobiler och andra mindre enheter samtidigt som jag förknippar x86 med högpresterande desktops osv.

Varför skulle ARM konkurrera ut x86 de närmsta tio åren?

Prestanda-per-watt! Apples CPUer har mer prestanda per big-core strax än Intel/AMD och till lägre strömförbrukning och övriga Arm tillverkare är på väg ditåt. Intel/AMD bygger på en arkitektur från förra århundrandet (70-talet), de har börjat närma sig vägs ände för vilka kaniner man lyckas dra ut ut trollerihatten nu med den arkitekturen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Det enda som gör detta ointressant för mig är att det är Apple (och därmed låst). Undras om det kommer komma något liknande dom går att köra Linux eller Windows på i en nära framtid?

Borde det inte gå att installera linux på en arm mac och då få apples hårdvara och öppen mjukvara?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer det gå. Craig Federighi nämnde att det kommer bli möjligt att boota (av apple) osignerade OS.
https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2020/10686/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Borde det inte gå att installera linux på en arm mac och då få apples hårdvara och öppen mjukvara?

Var också min första tanke

I nuläget med x86-baserade MacOS så kan man ju boota både Linux och Windows på samma hårdvara. Dessutom kan man installera mycket open source programvaror i MacOS då det är baserat på Unix. Med HomeBrew så har jag installerat många program som jag också kör i Linux. Risken är väl att kompatibiliteten minskar till att börja med men allt som är öppen källkod borde ju gå att kompilera om till ARM. Man kör ju Linux på Raspberry Pi.

Hur blir det med virtualisering? Kommer den kunna emulera x86_64?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur blir det med virtualisering? Kommer den kunna emulera x86_64?

På Apples ARM? Ja, den kommer kunna emulera x86_64, Apple har visat Rosetta 2 genom att t.ex. emulera Shadow of the Tomb Raider. Inte ens Apple är galna nog att försöka gå över till en ny arkitektur utan något fallback-alternativ

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Prestanda-per-watt! Apples CPUer har mer prestanda per big-core strax än Intel/AMD och till lägre strömförbrukning och övriga Arm tillverkare är på väg ditåt. Intel/AMD bygger på en arkitektur från förra århundrandet (70-talet), de har börjat närma sig vägs ände för vilka kaniner man lyckas dra ut ut trollerihatten nu med den arkitekturen.

Det som krävs är såklart att både Intel och AMD finns på 5 nm process.
Det som bör jämföras är 64 bit på bägge. Där är ARM nyare vilket är en fördel.
Avgörande är även hur cache ser ut i alla fall. Laptops har ofta betydligt sämre cache än Desktop.

Permalänk
Skrivet av Traumklang:

Fördelen Apple kan få nu med sina egna ARM chips är ju priset, då dom inte behöver köpa in dessa av ett annat företag som är vinstdriven, plus att batteritiden speciellt i laptops lär vara en stor fördel jämfört med konkurrensen.

Här kan Apple (förutsatt dom inte överdriver med sina priser) ta marknadsandelar av Windows platformen.
Finns lite till ingen anledning att köpa en Windows-laptop med sämre prestanda, batteritid och kanske liknande pris, om en inte så mycket dyrare Apple laptop slår X86 på fingrarna i alla aspekter.

Däremot tror jag inte, att Apple kommer släppa lös all prestanda dom har teknisk möjlightet till.
Det blir nog relativt stora prestandaökningar i relation till X86, men inte så att Apple själva får problem att följa upp det med en nästa generation.

Med tanke på Covid-19 och den ekonomiska situationen den försätter dom flesta människor i, är det inte heller rätt tid att trappa upp priser till ny skyhöga nivåer. Många gick ju miste om 30% av sin inkomst. I vissa fall även mer än så beroende på yrke, bransch och sådant. Det lär ochså ta tid innan detta återhämtas till gamla nivåer.

Microsoft har ju även gått från X86_64 till ARM64 i vissa modeller. Men det ser inte ut att ha blivit billigare! Så varför skulle Apple bli så billig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Microsoft har ju även gått från X86_64 till ARM64 i vissa modeller. Men det ser inte ut att ha blivit billigare! Så varför skulle Apple bli så billig?

En tanke bakom att Apple skulle bli "billig", är att det krävs något som lockar användare till att byta. Samma prestanda(eller lite bättre), till samma pris, och endast ny plattform. I det fallet är det bara nackdelar för konsumenten. Även om man kan argumentera att skillnaderna är små mellan olika apple generationer, så är det glasklart att dom gillar att framhäva fördelarna för den nya produkten.

Men, det behöver inte bli billigare. Men något måste tillföras annars, tex betydligt högre prestanda, ny design osv.