Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Undra om butiker kommer få in några konsoler som är först till kvarn eller om allt är bokat överallt

Flera ÅF har bekräftat att så inte kommer vara fallet, dom är ju fullbokade in på nästa år, så det kommer går till att täcka bokningar.

Skrivet av CubaCola:

275 euro för 1TB och 549 för 2TB..ouch?

2875 sek + moms för 1TB, samt 5705 + moms för 2TB.

Så 3600kr för 1TB ink moms, samt 7100kr för 2TB.. och så tillkommer kanske copyswedes lagringsmedie-avgift också?

Inte så lockande.

Dock är det där väl top of the line diskar nu? Förhoppningsvis sänks priserna när det kommer enheter från fler leverantörer och eventuellt få man vänta nån generation disk till.

Men visst, trist om man vill ha mer disk nu. Men visar ju även hur prisvärd konsolen är, om tillverkare vill ha 3600:- bara för disken i den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Sony har släppt lite mer info gällande bakåtkompatibiliteten med PS4:
https://support.playstation.com/s/article/backward-compatibility?language=en_US&lan=

  • Majoriteten av de 4000+ PS4 spel som finns går att spela på PS5. Just nu finns det en lista med 10 spel som inte går att köra på PS5, se länk ovan för denna lista. Jag kan tänka mig att det kanske tillkommer några spel på listan då jag inte vet hur många spel de har testat.

  • Du kan föra över sparfiler och digitala spel från en PS4 konsol till en PS5 via Wifi. Det spekulerades ju lite grann om sparfilerna tidigare i tråden och det låter bra att de kan föras över från PS4 till PS5.

  • Vissa spel man äger till PS4 kan man uppgradera till PS5-versionen om det finns en sådan.

  • Vissa spel kommer dra nytta av Game Boost på PS5 för att köra spelen i högre upplösning och/eller bättre framerate.

  • Sony rekommenderar att man använder Dual Shock 4 för att spela PS4 spel för bästa upplevelse.

  • När man köper spel från Playstation Store så kommer de spel som inte är kompatibla med PS5 vara markerade med "Playable on: PS4 only"

Plus en massa mer, titta på länken för mer info.

Läste Kotakus "nyhet" om det här med bakåtkompabilitet.

Sålde precis mitt ps4 som jag endast hade digitala spel till. Nu tolkar jag det här som att jag kommer att kunna ladda ner, till exempel, The last of us 2 (ps4), till ett framtida ps5 och lira? Det är ju isåfall väldigt nice då jag kände att det var smådeppigt att göra sig av med hela ps4-katalogen då jag sålde men har jag fortf tillgång på dom med en ps5 så blev det plötsligt väldigt intressant att köpa när de finns lätt tillgängliga.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Just denna är jag lite orolig för. Förstår inte varför man ska vara så otydlig. Att behöva eventuellt behöva betala igen för att lira ett PS4 spel på PS5 är helt fel enligt mig.

- https://support.playstation.com/s/article/upgrade-ps4-games?l...

Punkten: Upgrade an eligible PS4 digital game on a PS5 console with a disc drive or PS5 Digital Edition

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Tjenare alla som antagligen inte heller kommer att få en Ps5 år 2020!

Jag har en fråga som handlar om kommunikationen mellan Playstation och PC/Xbox - alltså när man spelar med polare i crossplay:
Hur gör ni när ni snackar med era polare på Discord/Skype? Själv har jag på mig dubbla headset, ett större OH-headset i Kontrollern på PS4:an och ett litet in ear (iPhones variant) i i mobilen/laptopen. Inte så jättebekvämt, men har fungerat helt OK.
Jag har tvn och konsolen i vardagsrummet hemma och skulle helst inte vilja ha en massa extraprylar och sladdar här (t.ex. ett ljudkort).
Bara av nyfikenhet: hur gör ni?

Mvh
Medvind i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Just denna är jag lite orolig för. Förstår inte varför man ska vara så otydlig. Att behöva eventuellt behöva betala igen för att lira ett PS4 spel på PS5 är helt fel enligt mig.

- https://support.playstation.com/s/article/upgrade-ps4-games?l...

Punkten: Upgrade an eligible PS4 digital game on a PS5 console with a disc drive or PS5 Digital Edition

Det är inte otydligt.

Vill du spela ps4 versionen av spelet på en ps5 kostar det aldrig extra.

Vill du spela ps5 versionen av ett spel som du redan äger till ps4 så är det ibland så att det kommer kosta extra (eller vara gratis eller inte gå alls).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

275 euro för 1TB och 549 för 2TB..ouch?

2875 sek + moms för 1TB, samt 5705 + moms för 2TB.

Så 3600kr för 1TB ink moms, samt 7100kr för 2TB.. och så tillkommer kanske copyswedes lagringsmedie-avgift också?

Inte så lockande.

Stämmer inte då priset är inc VAT Ja det kommer kosta en del men priset kommer såklart sjunka när det blir större utbud av produkter.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Stämmer inte då priset är inc VAT Ja det kommer kosta en del men priset kommer såklart sjunka när det blir större utbud av produkter.

För mig står det att taxes and shipping tillkommer

Edit . Ok jag kan ha fel. Läser man igen står det typ final taxes and shipping calculated i kassan.
Så ja momsen kan vara tillagd. Dyrt ändå

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

För mig står det att taxes and shipping tillkommer

Edit . Ok jag kan ha fel. Läser man igen står det typ final taxes and shipping calculated i kassan.
Så ja momsen kan vara tillagd. Dyrt ändå

Väldigt billigt jämfört med Series X lösning.
Typ samma pris för under halva hastigheten och utan möjlighet till konkurrens.

Rekommenderat pris på Xbox hemsida 2579Kr

Men jag ser inte riktigt det här som ett större problem framöver, det skulle väl i så fall vara på Series S.
Just nu så laddar Xbox one spel lika snabbt på en slö USB SSD, vilket också antagligen blir fallet för PS4 spel på PS5.
Och man borde klara sig rätt bra på den inbyggda lagringen i alla fall 2 år framöver, tills det har kommit fler spel och att storleken på dessa stiger.
Då menar jag alltså att det kommer vara vanligt med så snabb lagring och att utbudet blir större samtidigt som priserna kan falla en hel del.

Permalänk
Medlem

Beställde playstation 5 iförrgår och läste nu att sony har problem med leveranser. Lär ju inte få den i år :(.. men media markt är den enda leverantören som fortfarande går att förboka? Har dom alltså fler enheter eller vaddå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Beställde playstation 5 iförrgår och läste nu att sony har problem med leveranser. Lär ju inte få den i år :(.. men media markt är den enda leverantören som fortfarande går att förboka? Har dom alltså fler enheter eller vaddå?

Det står ju i röd text på produktsidan:

Förhandsbokningen gäller för produkt med obekräftat leveransdatum.
Begränsat antal, turordning gäller.

Skillnaden är att dom fortfarande ställer folk på kö. Varför kan man ju spekulera i. Men övriga ÅF verkar ju ha så gigantiska köer att dom nu inte längre kan ta bokningar med gott samvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Läste Kotakus "nyhet" om det här med bakåtkompabilitet.

Sålde precis mitt ps4 som jag endast hade digitala spel till. Nu tolkar jag det här som att jag kommer att kunna ladda ner, till exempel, The last of us 2 (ps4), till ett framtida ps5 och lira? Det är ju isåfall väldigt nice då jag kände att det var smådeppigt att göra sig av med hela ps4-katalogen då jag sålde men har jag fortf tillgång på dom med en ps5 så blev det plötsligt väldigt intressant att köpa när de finns lätt tillgängliga.

Jepp, det är exakt så det kommer fungera. Bara logga in på samma PSN konto så ska de finnas där.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det står ju i röd text på produktsidan:

Förhandsbokningen gäller för produkt med obekräftat leveransdatum.
Begränsat antal, turordning gäller.

Skillnaden är att dom fortfarande ställer folk på kö. Varför kan man ju spekulera i. Men övriga ÅF verkar ju ha så gigantiska köer att dom nu inte längre kan ta bokningar med gott samvete.

Såg det efteråt jag skrev my bad får väl hoppas att man inte får vänta tills sommaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medvind:

Jag har en fråga som handlar om kommunikationen mellan Playstation och PC/Xbox - alltså när man spelar med polare i crossplay:
Hur gör ni när ni snackar med era polare på Discord/Skype? Själv har jag på mig dubbla headset, ett större OH-headset i Kontrollern på PS4:an och ett litet in ear (iPhones variant) i i mobilen/laptopen. Inte så jättebekvämt, men har fungerat helt OK.
Jag har tvn och konsolen i vardagsrummet hemma och skulle helst inte vilja ha en massa extraprylar och sladdar här (t.ex. ett ljudkort).
Bara av nyfikenhet: hur gör ni?

Mvh
Medvind i motvind

Steelseries Arctis Pro Wireless. Optisk kabel från Ps4 Pro och usb-kabel från PC. Sen kan du mixa ljudet hur du vill. Vårt lag använder discord även när vi kör på PS4.
Ett annat alternativ är att skaffa en Astro Mixamp, samma koppling av kablar men 3,5mm aux ut (så ej trådlöst).
Detta kommer bli jobbigt med PS5 eftersom man tagit bort den optiska ut och 3D Audio (om man bryr sig) stöds enbart via usb (så glöm det om du ska kör det på ditt surround-system, soundbar osv). En budgetmodell är att koppla en 3,5 mm aux -> 3,5 mm aux mellan DualShock och datorns line in. Sen hörlurar till datorn så kan du få med spelljud från konsolen. Det är lite menigt och ljudkvalitén blir lidande, men det funkar.

Det du kan göra på Ps5 är att skaffa ett HS som har ex 2,4g och bluetooth. Då kan du köra spelljud via 2,4 och Discord eller liknande via bluetooth.
Exempelvis släpper Audeze nytt headset (Penrose) med denna funktion.

Men vill du ha mina 2cent så kommer inte 3D Audio va nåt att bry sig om. Det är uppenbart att Sony sneglat på sitt egna 360 Reality Audio för musik och för att vara helt ärlig: det låter skit.
Ps5an blir således reducerad till mitt skrivbord och monitor. Xbox Series X kommer jag njuta med Dolby Vision och Atmos på min hemmabioanläggning. Slut på rant.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Steelseries Arctis Pro Wireless. Optisk kabel från Ps4 Pro och usb-kabel från PC. Sen kan du mixa ljudet hur du vill. Vårt lag använder discord även när vi kör på PS4.
Ett annat alternativ är att skaffa en Astro Mixamp, samma koppling av kablar men 3,5mm aux ut (så ej trådlöst).
Detta kommer bli jobbigt med PS5 eftersom man tagit bort den optiska ut och 3D Audio (om man bryr sig) stöds enbart via usb (så glöm det om du ska kör det på ditt surround-system, soundbar osv). En budgetmodell är att koppla en 3,5 mm aux -> 3,5 mm aux mellan DualShock och datorns line in. Sen hörlurar till datorn så kan du få med spelljud från konsolen. Det är lite menigt och ljudkvalitén blir lidande, men det funkar.

Det du kan göra på Ps5 är att skaffa ett HS som har ex 2,4g och bluetooth. Då kan du köra spelljud via 2,4 och Discord eller liknande via bluetooth.
Exempelvis släpper Audeze nytt headset (Penrose) med denna funktion.

Men vill du ha mina 2cent så kommer inte 3D Audio va nåt att bry sig om. Det är uppenbart att Sony sneglat på sitt egna 360 Reality Audio för musik och för att vara helt ärlig: det låter skit.
Ps5an blir således reducerad till mitt skrivbord och monitor. Xbox Series X kommer jag njuta med Dolby Vision och Atmos på min hemmabioanläggning. Slut på rant.

Tack för ett starkt och beskrivande svar!

Permalänk
Skrivet av Sper:

Undra om butiker kommer få in några konsoler som är först till kvarn eller om allt är bokat överallt

Ja elgiganten kommer ha I butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av machiavelli1337:

Ja elgiganten kommer ha I butik.

Hmm har dom sagt det? Har jag helt missat.

Permalänk
Skrivet av machiavelli1337:

Ja elgiganten kommer ha I butik.

Är det bekräftat? (Har varit i två olika butiker och frågat samt pratat med deras kundservice utan att få ett Ja eller Nej om de kommer finnas i butik.)

Permalänk
Skrivet av Dex:

Hmm har dom sagt det? Har jag helt missat.

Skrivet av Jibberous:

Är det bekräftat? (Har varit i två olika butiker och frågat samt pratat med deras kundservice utan att få ett Ja eller Nej om de kommer finnas i butik.)

Jag var i kontakt med elgiganten på instagram iaf och fick detta svaret;

"Det kommer att finnas i butik på release. Men inget som går att boka. 👍"

Permalänk
Medlem
Skrivet av machiavelli1337:

Jag var i kontakt med elgiganten på instagram iaf och fick detta svaret;

"Det kommer att finnas i butik på release. Men inget som går att boka. 👍"

Med andra ord är det lika rörigt på Elgiganten som på dom andra ÅF och ger 2 helt olika svar.

Borde ju veta vid detta laget om dom ska sälja i butik eller inte kan man ju tycka.

Permalänk
Skrivet av Dex:

Med andra ord är det lika rörigt på Elgiganten som på dom andra ÅF och ger 2 helt olika svar.

Borde ju veta vid detta laget om dom ska sälja i butik eller inte kan man ju tycka.

Jag kommer iaf köa under natten 😅

Permalänk
Medlem

Om det är så att det kommer finnas fysiska exemplar att köa till tror ni Elgiganten kommer sprida ut dessa bland alla butiker eller bara bland de större butiker/städerna? För att maximera sin chans liksom.

Permalänk
Skrivet av machiavelli1337:

Jag var i kontakt med elgiganten på instagram iaf och fick detta svaret;

"Det kommer att finnas i butik på release. Men inget som går att boka. 👍"

Jag har skrivit till dom på instagram nu, måste få ett besked innan jag ens överväger att nattköa! De är kallt i slutet av november

Permalänk
Skrivet av Francesc:

Om det är så att det kommer finnas fysiska exemplar att köa till tror ni Elgiganten kommer sprida ut dessa bland alla butiker eller bara bland de större butiker/städerna? För att maximera sin chans liksom.

Rent spekulativt utan grund tror jag "megastore" butikerna kommer prioriteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jibberous:

Jag har skrivit till dom på instagram nu, måste få ett besked innan jag ens överväger att nattköa! De är kallt i slutet av november

Ja kallt är det helt klart i november, men lite öl och trevligt sällskap brukar göra sånt bättre.

Ingen som har elgiganten (bäckebol göteborg) som närmaste? Förutsatt att det finns nåt att köa till då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av korvor:

Ja kallt är det helt klart i november, men lite öl och trevligt sällskap brukar göra sånt bättre.

En kolgrill laddad med kryddiga fina chorizo skulle inte vara helt fel heller!

Annars så vet jag inte om jag är hardcore nog att försöka mig på att köa, är så extremt bekväm av mig numera. Regnar det iskalla småspik så är det ju bara tack och adjö typ... lol

Permalänk
Medlem

Playstation har varit ute på Twitter och hintat att något slags samarbete(?) med Burger King kommer ske den 15/10. Är det då vi får all info tro? Spekuleras hejvilt på internet vad det kan betyda eller om det är bara Playstation som är ute och hetsar igång stämningen ännu mer.

Playstation på twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Playstation har varit ute på Twitter och hintat att något slags samarbete(?) med Burger King kommer ske den 15/10. Är det då vi får all info tro? Spekuleras hejvilt på internet vad det kan betyda eller om det är bara Playstation som är ute och hetsar igång stämningen ännu mer.

Playstation på twitter

Köp ett Whopper Meal - Få en PS5?

Skämt åsido, det är väl inte troligt att någon större nyhet skulle släppas i samarbete med Burger King på det sättet... Troligtvis någon kampanj i stil med "Köp XXX, få en lott där du kan vinna en PS5!" typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Köp ett Whopper Meal - Få en PS5?

Skämt åsido, det är väl inte troligt att någon större nyhet skulle släppas i samarbete med Burger King på det sättet... Troligtvis någon kampanj i stil med "Köp XXX, få en lott där du kan vinna en PS5!" typ...

Låter väl sannolikt.. vill man vinna Xbox ska man till taco Bell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pjkw:

Låter väl sannolikt.. vill man vinna Xbox ska man till taco Bell

Nog för att BK fasiken har riktigt rötna burgare, men de klår banne mig Taco Bell... Var inne i en sån en gång, fy för den lede vad vidrig buffén såg ut. Rena smörjan får man ju säga, knappt värdigt som grisfoder. Så måste man prompt köpa snabbmat för en lotterichans är det ju tur att Sony valde det minst aptitdödande alternativet!

(Enda snabbmaten som ger mig lika mycket kväljningsreflexer som Taco Bell är KFC. Friterade cancertumörer slängda i en pappbunke... *hhuurrrlll*)

Permalänk
Medlem

Hur är bakåtkompatibiliteten på fysiska spel? Vet man det? Kan jag köpa tex Resident Evil 3 till Ps4 och köra på femman?