Apple uppges välja batteritid och 5G över 120 Hz i Iphone 12-serien

Permalänk
Melding Plague

Apple uppges välja batteritid och 5G över 120 Hz i Iphone 12-serien

Med en snabb systemkrets under huven och 5G-anslutning i toppmodellerna uppges Apple hoppa över telefontrenden med 120 Hz-skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eller huuuuur. Eller så implementerar man olika Hz för olika funktioner och får det man vill ha samt bra batteri. Låter som en efterkonstruktion när konkurrenterna inte snålade på komponenterna men Apple ville ha liiiite mer marginal på sin försäljning.

Eller är jag för cynisk nu?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag även välja bort 5G i förmån för batteritid.... Inte som att man har problem med att 4G är slött direkt... Man är ju ändå begränsad av surfmängd..

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Eller så puttar man in ett lite kraftfullare batteri. Som andra tillverkare gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller huuuuur. Eller så implementerar man olika Hz för olika funktioner och får det man vill ha samt bra batteri. Låter som en efterkonstruktion när konkurrenterna inte snålade på komponenterna men Apple ville ha liiiite mer marginal på sin försäljning.

Eller är jag för cynisk nu?

Apple har väl variabel uppdateringsfrekvens på iPad Pro om jag inte minns helt tokigt, så tror nog att det drar för mycket batteri bara. Apple tenderar ju att ha mindre batterier och blir därför känsligare mot saker som drar mycket ström.

Skrivet av edvinnn:

Eller så puttar man in ett lite kraftfullare batteri. Som andra tillverkare gör.

Då är den ju inte TUNNASTE IPHONEN I VÄRLDEN tm

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Rekordmedlem

Batteritid är viktigt så där går Apple och många andra bort, 5g är också totalt onödigt och det lär ta många år innan det går att använda och det finns ett verkligt behov i en telefon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Personligen skulle jag även välja bort 5G i förmån för batteritid.... Inte som att man har problem med att 4G är slött direkt... Man är ju ändå begränsad av surfmängd..

Samma här. Men det kanske går att välja nät likt hur man kan välja mellan 3G och 4G just nu.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så förstår jag inte alls mig på prestandahetsen som numera även omfattar mobiltelefoner. Det är väl jag som gammal stöt som inte använder luren på samma sätt som yngre generationer förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Samma här. Men det kanske går att välja nät likt hur man kan välja mellan 3G och 4G just nu.

Men brukar inte problemet vara själva 5G-kretsen? Tycker mig minnas att det var så vid övergången till 4G... Så att köra 4G på dessa nya 5G-kretsar drar mer än 4G på en 4G-krets

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Ja stod de i valet och kvalet är det väl ändå vettigt. Kanske hade några velat ha tjockare telefon för att få batteritid + 120Hz, men nog inte majoriteten av målgruppen.

Batteritid på 11orna är helgrym så hoppas de håller den linjen.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

Eller så tänker man sig att trycka in ett större batteri, 5G och sen låta användarna få välja om det ska vara 120Hz eller inte.

Bryr sig stora massan om 1mm tunnare? tunnaste och mest prestanda iPhonen någonsin

Sen tycker jag om du nu spenderar 13-15k så vill man ändå ha finesserna som finns där. 120Hz är någon man hade dragit nytta av dag 0 med sin nya telefon, medan 5G är inte idag tillräckligt lanserat för att inte tala om vad ska gemene man med det till? Att surfa på 4G går utan tvekan fint.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Varför gnäller folk så mycket att 5G börjar finnas i så många mobiler? Folk gnäller konstant att 2.5gbit/10gbit inte finns till konsumenten till vettiga priser, men gnäller över att företag sätter in 5G i sina telefoner?

Det är ju ganska ironiskt ändå.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Varför gnäller folk så mycket att 5G börjar finnas i så många mobiler? Folk gnäller konstant att 2.5gbit/10gbit inte finns till konsumenten till vettiga priser, men gnäller över att företag sätter in 5G i sina telefoner?

Det är ju ganska ironiskt ändå.

Folk gnäller på allt. Även om iPhone 12 hade kunnat väcka döda åter i livet så hade det gnällts på att det inte finns jobb åt dessa människor osv.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Felix:

Men brukar inte problemet vara själva 5G-kretsen? Tycker mig minnas att det var så vid övergången till 4G... Så att köra 4G på dessa nya 5G-kretsar drar mer än 4G på en 4G-krets

5G-modemet är en av sakerna som belastar batteriet, men en stor energibov är också antennerna som krävs. För 5G krävs dels fler antenner men när millimetervågor (mmWave) ska användas måste dessa dessutom kunna ta emot signaler mycket mer finmaskigt än med 4G/LTE. I och med att USA-varianterna av Iphone 12 Pro-modellerna blir just mmWave-kapabla gissar jag att samma grundläggande design används i resten av världen också, men att 5G inte är aktiverat här.

De kan ju så klart välja att designa om för att nå lägre kostnad och bättre energieffektivitet, men ska jag ta på mig spekulerarbyxorna tror jag att de av tillverkningseffektiv anledning kör på samma design i samtliga regioner. Så jag tror inte vi får märkbart bättre batteritid här trots att våra modeller (enligt rykten) inte får 5G.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Då är den ju inte TUNNASTE IPHONEN I VÄRLDEN tm

Har aldrig förstått grejen med att ha en super tun telefon. Vafan är skillnaden om den är 8 mm eller 9 mm tjock? Man slänger ju ändå på ett tjockt skal liksom...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Avstängd

Batteri tid borde nu vara prio nummer 1 för telefoner. Dem är snabba nog för allt annat.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

Varför gnäller folk så mycket att 5G börjar finnas i så många mobiler? Folk gnäller konstant att 2.5gbit/10gbit inte finns till konsumenten till vettiga priser, men gnäller över att företag sätter in 5G i sina telefoner?

Det är ju ganska ironiskt ändå.

Vad ska du göra med hög bandbredd och så dålig täckning att det i princip bara kommer att fungera i storstäder ?

Skrivet av korvOlle:

Folk gnäller på allt. Även om iPhone 12 hade kunnat väcka döda åter i livet så hade det gnällts på att det inte finns jobb åt dessa människor osv.

Ingen fara, Apple fick välja bort hjärtstartare för att batteriet var för litet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ryktet säger väl att det blir 5G även i Europa men att mmWave endast kommer att användas i usa och inte i Europa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Varför gnäller folk så mycket att 5G börjar finnas i så många mobiler? Folk gnäller konstant att 2.5gbit/10gbit inte finns till konsumenten till vettiga priser, men gnäller över att företag sätter in 5G i sina telefoner?

Det är ju ganska ironiskt ändå.

Dels är ju täckningen inte där än och som tidigare noterats så har de flesta abonnemang begränsad surf ändå, och jag har nog aldrig sett gnäll om att man som konsument inte kan ha >1gbit fiber och de som gnäller över det har krav som vanliga konsumenter inte har (och en passus är väl hur många servrar på internet maxar ut 1gbit?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller huuuuur. Eller så implementerar man olika Hz för olika funktioner och får det man vill ha samt bra batteri. Låter som en efterkonstruktion när konkurrenterna inte snålade på komponenterna men Apple ville ha liiiite mer marginal på sin försäljning.

Eller är jag för cynisk nu?

Nja. 120 Hz är för de flesta på en STOR del av tiden när man surfar, skriver meddelanden, scrollar sociala medier etc etc. Hade enheterna primärt använts till att spela upp video så hade kanske ditt argument hållt.

Är bara att läsa Note 20 Ultra-testerna på Anandtech så ser man hur mycket sämre batteritiden försämrats mot Note 10 och Note 20 Ultra i 60 Hz.

Permalänk
Medlem

Det märks att väldigt många här inte riktigt håller koll på iphone. De har ju gjort den tjockare. Den är skittjock. Snudden på jobbigt tjock jämfört med hur iphone 6/7/8 var. Till följd av det så är batteritiden bra också. (@Ceji ) Men jag ställer mig definitivt i ledet att inte vilja se den bli tjockare än vad den är idag.

Nu ska de dessutom köra med raka kanter så tjockleken kommer kännas i handen mer (gillart inte).

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

Hoppsan, kanske ska kränga aktierna då?!

Inte för att jag kör IPhone, men 90Hz duger väll rätt bra i vardagen?
(60 känns verkligen av på min Note 10 Plus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Varför gnäller folk så mycket att 5G börjar finnas i så många mobiler? Folk gnäller konstant att 2.5gbit/10gbit inte finns till konsumenten till vettiga priser, men gnäller över att företag sätter in 5G i sina telefoner?

Det är ju ganska ironiskt ändå.

För man vill inte betala extra för en funktion man inte är intresserad av, om den dessutom sänker batteritiden rejält är det ju ännu värre.

Ser själv absolut ingen som helst mening med 5G, varje generation fungerar ju sämre än den tidigare och 5'e lär inte bli ett undantag.
Kan koppla upp mobilen till wifi hemma så behöver inte något 5G där, och är man ute så behöver man ju inte gå långt innan man tappar 4g, och sen tappar man 3g och sitter med GSM/edge som verkar vara det enda som hänger kvar med lite räckvidd.

Hade hellre sett att de byggde klart 3G nätet än att börja bygga 5G för några tonåringar ska kunna ladda upp bilder ännu snabbare när de sitter mitt i centrum eller står 5 meter från en mobilmast.

Sen är din jämförelse helt irrelevant, inte direkt så att man behöver tanka hem 100 gig med mobilen direkt ofta......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Personligen skulle jag även välja bort 5G i förmån för batteritid.... Inte som att man har problem med att 4G är slött direkt... Man är ju ändå begränsad av surfmängd..

Sannolikt finns det en switch i OSet att stänga av det. Det har det funnits för både 4G oh 3G när de kom (ja, första iPhone hade bara EDGE, 3G kom i uppföljaren).

Skrivet av Mattias10:

Har aldrig förstått grejen med att ha en super tun telefon. Vafan är skillnaden om den är 8 mm eller 9 mm tjock? Man slänger ju ändå på ett tjockt skal liksom...

Nu håller jag med dig i sak, och ännu mer på andra Apple-prylar som MBP, men Apple’s resonemang är att om de skrapar av 1mm varje år så blir det en märkbar skillnad över tid. Jämför med en laptop från 1995 t.ex.

Fö har inte iPhone blivit tunnare det senaste. IPhone 6 var den tunnaste på 6.9mm, sedan dess har de lagt på sig 1mm ungefär.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller huuuuur. Eller så implementerar man olika Hz för olika funktioner och får det man vill ha samt bra batteri. Låter som en efterkonstruktion när konkurrenterna inte snålade på komponenterna men Apple ville ha liiiite mer marginal på sin försäljning.

Eller är jag för cynisk nu?

Apple har ju redan problem med kass batteritid. De kan inte lösa det andra tillverkare klarar och få till en hyfsad batteritid.

Permalänk

En telefon av standardmodell som ej har hög uppdateringsfrekvens på skärmen är ej en flagskeppatelefon. Detsamma kan för övrigt gälla övrig hårdvara. Där vad som är bra saker ändras med tiden.

Nå Apple lär sälja bra ändå, men att ge runt 15000kr för en mobil med för många brister känns sådär.

5G har jag flera gånger sagt det är skitbra, men en ytterst marginell andel av användarna kommer dock nyttja 5G de närmsta åren.

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju mobiler som har 120hz och spöar skiten ur alla Iphones på batteritid.
Konstigt

Inget annat än en dålig ursäkt, eller ja. De är ju så dåliga på batterier tydligen så de är väl "logiskt" för dom om de inte lyckas leverera något vettigt.

Själv har jag väntat på en Iphone helvete med mer än 60hz skärm forever.
Och gärna utan lightning.

Men känns som jag tröttnat nu, år efter år har man hoppats på alla leaks. För att bli besviken.

Tråkigt.

Permalänk
Medlem

Tycker att Apple hämmar utvecklingen om detta är sant, dom halkar efter hårdvaran i android mer och mer för varje år. iPad har ju inte ens blivit bestyckad med oled ännu. Apropå att hämma utvecklingen, är det inte dags för Apple att ta tag i sin notch snart?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Hade valt 120 alla dagar i veckan. Konstigt de inte sätter en mjukvaru toogle för 60 och 120 så varje person välja själv. Men de är klart nästa iPhone måste ju ha nåt nytt..... Men för min del är de blankt nej utan 120hz. Så de bli en ny android igen

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ge användarna valet mellan 60 och 120 Hz i mobilens inställningar, som exempelvis Samsung har? Ja just det, Apple...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.