Bilden efter på 4K TV när den är kopplad till dator.

Permalänk
Medlem

Bilden efter på 4K TV när den är kopplad till dator.

Hej!

Jag har precis köpt mig en begagnad TV (LG 65UJ701V) och har problem med att bilden är något efter samt att det ibland laggar (likt ett fps-drop), när den är kopplad till datorn. Märker det framförallt när jag tittar på video (Netflix, Youtube) men även musen känns som den "släpar efter" när man drar runt den på TVn. När jag använde TVns egna appar (Netflix, Youtube) så var det inga bekymmer alls.

Vid sidan av TVn så har jag två skärmar, en 1440p ultrawide (144hz) och en 4K (60hz) och när jag drar över Netflix eller Youtube till dem så fungerar allt perfekt. Musen släpar heller inte efter på någon av dessa skärmar.

Vad jag förstår är det ibland så att bara en HDMI-port i TVn stödjer 4K men hittar ingen sådan information på baksidan av denna eller när jag googlar på problemet.

Om det är av intresse så använder jag en 5m HDMI kabel och ljudet kommer direkt från datorn.

Är det någon som har en aning om vad problemet kan vara?

Har ett PS4a som jag kan koppla in i TVn och testa att spela på om det skulle behövas för felsökning, men gissar att bekymret sitter i datorn.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Stäng av alla bild-optimeringsinställningar som finns, troligt att alla dessa grejer stör. Ibland har LG en "PC-mode" eller "spelläge", testa en av dem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Stäng av alla bild-optimeringsinställningar som finns, troligt att alla dessa grejer stör. Ibland har LG en "PC-mode" eller "spelläge", testa en av dem.

Tack för svar!

Är bild-optimeringsinställningarna något på datorn eller TVn? Jag testade spelläge och det blev garanterat en skillnad. Musen känns mycket mer "rimlig" och en video i 4K på Netflix slutade lagga och släpa efter men känns nu som om den går i lägre fps. Är det så att standardläget (till skillnad från spelläget) har någon effekt som gör att det ser mer "smooth" ut tro? När jag använder Netflix-appen i själva TVn fungerar standardläget perfekt och allt ser väldigt mycket bättre ur än vad det gör i spelläget när jag använder den med PCn. Man kan säga att problemet löstes men att det skapades ett nytt problem. Eller är det så att det är någon man skall finna sig i att apparna i TVn ger än bättre upplevelse än när man använder TVn som en datorskärm? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av baabzie:

Tack för svar!

Är bild-optimeringsinställningarna något på datorn eller TVn? Jag testade spelläge och det blev garanterat en skillnad. Musen känns mycket mer "rimlig" och en video i 4K på Netflix slutade lagga och släpa efter men känns nu som om den går i lägre fps. Är det så att standardläget (till skillnad från spelläget) har någon effekt som gör att det ser mer "smooth" ut tro? När jag använder Netflix-appen i själva TVn fungerar standardläget perfekt och allt ser väldigt mycket bättre ur än vad det gör i spelläget när jag använder den med PCn. Man kan säga att problemet löstes men att det skapades ett nytt problem. Eller är det så att det är någon man skall finna sig i att apparna i TVn ger än bättre upplevelse än när man använder TVn som en datorskärm? :/

Det är på TVn man oftast måste ändra för att bli av med "input lag" vilket är vad du känner av när muspekaren verkar vara fördröjd.

Typ all bildbehandling stängs då av på TVn, och det är mycket möjligt att den har en funktion som simulerar högre uppdateringsfrekvens för att lura ögat att bilden är mjukare. Brukar oftast vara något man vill stänga av, för att istället matcha uppdateringsfrekvensen på filmen du ser på.

För att kunna köra Netflix i 4K från en dator krävs att alla skärmar du har ansluten till den stödjer HDCP 2.2 standard.
Datorn måste också ha antingen en Intel core processor av generation 7 eller nyare, eller alternativt en Nvidia GPU av modell GTX 1050 el. nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baabzie:

Tack för svar!

Är bild-optimeringsinställningarna något på datorn eller TVn? Jag testade spelläge och det blev garanterat en skillnad. Musen känns mycket mer "rimlig" och en video i 4K på Netflix slutade lagga och släpa efter men känns nu som om den går i lägre fps. Är det så att standardläget (till skillnad från spelläget) har någon effekt som gör att det ser mer "smooth" ut tro? När jag använder Netflix-appen i själva TVn fungerar standardläget perfekt och allt ser väldigt mycket bättre ur än vad det gör i spelläget när jag använder den med PCn. Man kan säga att problemet löstes men att det skapades ett nytt problem. Eller är det så att det är någon man skall finna sig i att apparna i TVn ger än bättre upplevelse än när man använder TVn som en datorskärm? :/

Ja, det finns massor med bildbehandlingsdelar i "standardläget" som får det att kännas "mjukare" och mer "smooth". När du stänger av allt detta kommer du uppleva datorskärmen "på riktigt" utan behandlingar vilket då innebär max 60 fps skulle jag gissa.

Ja, det kommer alltid vara en skillnad mellan att använda TV'n som datorskärm och att använda TV'n som TV, vilket du gör när du använder de inbyggda apparna.

Ja, du får acceptera att det är "bättre" att använda de inbyggda apparna än TV'n som datorskärm, iaf. till dess att du skaffar en TV-skärm som "klarar av" att användas som datorskärm.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺

Som nämnt är det ett resultat av att TV:n står i kartonginställningar, redo att tweaka till ett artificellt flyt på en urkass TV-sändning eller liknande.

Använd TV:n spelläge eller ändra i inställningarna för HDMI-anslutningarna att det är en PC och du får mer en funktion av en monitor.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla. Spelläget har redan gjort det bättre och ska titta om det finns mer inställningar då det fortfarande inte är som en datorskärm.

Enklast att se förbättring kanske är att testa att spela något spel på TVn?