Uppgradera ljudet till hembion

Permalänk
Medlem

Uppgradera ljudet till hembion

Hej forumet! Det var ett tag sen sist

Jag tänkte fråga om lite högtalartips. Det är nämligen så att min nuvarande setup är lite märklig. Den består av ett par aktiva studiomonitorer (M-Audio BX-8 D2) tillsammans med en aktiv subwoofer (Dynavoice Thunder T-12, vit pianolackering). Allt detta är kopplat till en Yamaha-förstärkare (Rx-v479, 80w per kanal).
Detta är långt ifrån en optimal lösning då studiomonitorerna inte alls tänkta för hembiobruk, men det fick bli så under ett par år pga budgetbrist, och det har väl funkat helt okej ändå.

Jag tänkte nu återgå till att använda studiomonitorerna till datorn, som det är tänkt att dom ska göras. Subwoofern och förstärkaren är jag väldigt nöjd med dock, och tänkte behålla dom till det nya systemet, såvida det inte blir helt omatchat i ljudbild eller utseende.

Med andra ord är jag ute efter era åsikter om vad för högtalare som skulle passa, både i ljudbild och utseende, till min Thunder T-12? Både golvare och stativare är av intresse. Stereo eller surround spelar ingen större roll heller, även om surround är att föredra ifall det går att få något bra för min budget.
Budget ligger väl nånstans runt 5-8000 (billigare är dock alltid bättre) och jag köper mer än gärna begagnat ifall det finns tillgängligt.

Vad tycker ni?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Inget snack om att du ska leta beggat på blocket med den budgeten. Högtalare är en sån där pryl som har låga andrahandsvärden.

Finns gott om det så glöm inte pruta

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Hej forumet! Det var ett tag sen sist

Jag tänkte fråga om lite högtalartips. Det är nämligen så att min nuvarande setup är lite märklig. Den består av ett par aktiva studiomonitorer (M-Audio BX-8 D2) tillsammans med en aktiv subwoofer (Dynavoice Thunder T-12, vit pianolackering). Allt detta är kopplat till en Yamaha-förstärkare (Rx-v479, 80w per kanal).
Detta är långt ifrån en optimal lösning då studiomonitorerna inte alls tänkta för hembiobruk, men det fick bli så under ett par år pga budgetbrist, och det har väl funkat helt okej ändå.

Jag tänkte nu återgå till att använda studiomonitorerna till datorn, som det är tänkt att dom ska göras. Subwoofern och förstärkaren är jag väldigt nöjd med dock, och tänkte behålla dom till det nya systemet, såvida det inte blir helt omatchat i ljudbild eller utseende.

Med andra ord är jag ute efter era åsikter om vad för högtalare som skulle passa, både i ljudbild och utseende, till min Thunder T-12? Både golvare och stativare är av intresse. Stereo eller surround spelar ingen större roll heller, även om surround är att föredra ifall det går att få något bra för min budget.
Budget ligger väl nånstans runt 5-8000 (billigare är dock alltid bättre) och jag köper mer än gärna begagnat ifall det finns tillgängligt.

Vad tycker ni?

Klart att M-audio kan användas för hemmabio, det är inga problem med det men vill du inte så är det en annan sak.
Du bör välja golvare av minst "rimlig storlek" dvs inget förkrympt litet som saknar förutsättningar att låta bra eller så använder man minst 2 basdelar och ställer topparna på dem.
Det är bara att börja leta beg för den budgeten tex
https://hifitorget.se/visa_annons.php/sony_str_dn_1080_yamaha...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/harman_kardon_och_infin...
eller ta det bitvis...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/canton_karat_3_1_110918...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klart att M-audio kan användas för hemmabio, det är inga problem med det men vill du inte så är det en annan sak.
Du bör välja golvare av minst "rimlig storlek" dvs inget förkrympt litet som saknar förutsättningar att låta bra eller så använder man minst 2 basdelar och ställer topparna på dem.
Det är bara att börja leta beg för den budgeten tex
https://hifitorget.se/visa_annons.php/sony_str_dn_1080_yamaha...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/harman_kardon_och_infin...
eller ta det bitvis...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/canton_karat_3_1_110918...

Intressanta annonser, definitivt. Men du rekommenderar alltså inte att jag ska försöka matcha med mitt nuvarande system, utan istället titta på något helt nytt? Någon anledning varför, eller var det bara dom annonserna som låg uppe just nu?

Hur viktigt är det förresten att matcha subwoofer till resten av systemet? Det kanske inte är såpass viktigt som jag trodde först, har jag märkt efter lite mera forskning.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Intressanta annonser, definitivt. Men du rekommenderar alltså inte att jag ska försöka matcha med mitt nuvarande system, utan istället titta på något helt nytt? Någon anledning varför, eller var det bara dom annonserna som låg uppe just nu?

Hur viktigt är det förresten att matcha subwoofer till resten av systemet? Det kanske inte är såpass viktigt som jag trodde först, har jag märkt efter lite mera forskning.

Det som ska matchas (om man har det) är centern, den är ganska kritisk och många som har riktigt bra högtalare fram skippar centern för att det helt enkelt inte går att lösa för rimliga pengar.
Man reagerar ganska mycket på om röster som rör sig i sidled byter karaktär men fram-bak i ljudet är det extremt sällan dialog utan bara effekter och de är ändå inget man har nån bra referens för hur de ska låta och dessutom maskeras intrycken av att det ofta händer mycket i bild när ljud rör sig i längsled. Det är alltså viktigt att matcha i sidled fram men ganska oviktigt i övriga riktningar.

En basmodul brukar ha en del egna inställningar som dessutom kan kombineras med de i dekodern så det brukar inte vara nått problem i praktiken.
(Riktigt bra basar har dessutom ofta parametrisk eq eller så använder man en högtalarprocessor eller ett vanligt externt aktivt filter för att sköta delningen)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av morxy49:

Intressanta annonser, definitivt. Men du rekommenderar alltså inte att jag ska försöka matcha med mitt nuvarande system, utan istället titta på något helt nytt? Någon anledning varför, eller var det bara dom annonserna som låg uppe just nu?

Hur viktigt är det förresten att matcha subwoofer till resten av systemet? Det kanske inte är såpass viktigt som jag trodde först, har jag märkt efter lite mera forskning.

Vad gäller subben så måste det inte alls ”matchas” på samma sätt som front/center. De spelar helt enkelt inte samma frekvenser. Däremot så ska den matchas vad gäller nivå, placering mm för att få det att smälta ihop bra med resten av högtalarna. Men som sagt, samma märke eller serie spelar ingen roll.

Som exempel på vad som ryms i din budget.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/kef_hemmabiohogtalare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag måste nog ändå säga att jag är rätt så sugen på att köpa ett par begagnade definition df-8. Dom verkar kunna gå på 4k/paret, och då får jag något som matchar även i utseende. Ljudet verkar ju ha fått riktigt bra omdömen.
Finns inga begagnade vita uppe just nu vad jag kan hitta, men ska nog vänta tills det dyker upp. Har inte så bråttom ändå.
Då får jag nog ett ljud jag blir nöjd med, och kan i framtiden komplettera med center och rear om jag så känner för det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |