Permalänk
Medlem

Dator bootar två gånger vid start

Hej! Böt nyss moderkort och CPU i min dator och startade datorn från USB för att göra en ren installation. Efter installationen förberett sig och ska starta om så kom jag tillbaka till början av installationen igen. Löste det genom att ta ut USB stickan och installera utan den. Varje gång jag startar eller startar om datorn så börjar fläktarna snurra och jag får en bild, sen stannar fläktarna i typ 2 sek för att sedan starta som vanligt till Windows. Det är alltså som att datorn bootar två gånger, ibland får jag även upp att jag ska välja operativsystem fast jag bara har Windows installerat på en disk? Vad kan vara fel, ska jag prova ominstallera igen?

Moderkortet är ett gigabyte Z490 UD

Permalänk
Vila i frid

När du bytte moderkort, till vilket fabrikat och modell? Gå in i BIOS och ställ in boot-ordningen i en meny som förmodligen heter BBS. Gamla 775 socket mobos med 965-chipset hade just den egenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När du bytte moderkort, till vilket fabrikat och modell? Gå in i BIOS och ställ in boot-ordningen i en meny som förmodligen heter BBS. Gamla 775 socket mobos med 965-chipset hade just den egenheten.

Bytte till ett Gigabyte Z490 UD, det enda alternativet jag får som boot device är windows boot manager. Finns det något annat man kan prova? Kan det ha något med power och reset kablarna att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När du bytte moderkort, till vilket fabrikat och modell? Gå in i BIOS och ställ in boot-ordningen i en meny som förmodligen heter BBS. Gamla 775 socket mobos med 965-chipset hade just den egenheten.

När datorn startar och jag trycker på f12 för att välja boot device så är det bara en blank ruta. Känns som att datorn försöker boota från någon annan disk först, har en m2 disk och 2 sata diskar. Måste ha blivit något fel under formateringen. Ska man ta bort partitions? Funderar på att bara köpa en tb m.2 disk och köra en ny installation på den så jag slipper krångel. Tror du det går att lösa på något annat sätt?

Permalänk
Vila i frid

Läs kapitel 2-7 i manualen vilka alternativ det finns för boot. Tryck DEL istället för F12 vid uppstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Läs kapitel 2-7 i manualen vilka alternativ det finns för boot. Tryck DEL istället för F12 vid uppstart.

Har läst det nu men blev inte så mycket klokare, är extremt dålig på sånt här

Permalänk
Medlem

När jag startat om datorn i avancerat läge så verkar det som att jag kan välja mellan att boota på 4 olika operativsystem. En på enhet 3 och 3 på enhet 6. Förstår inte vad som är fel, måste vara något med installationen

Permalänk
Vila i frid

Det enda jag har att tillägga är att om du ominstallerar Windows skall du fysiskt koppla bort alla andra diskar så att Windows bara ser en enda disk. Det är den disken som skall vara prio ett i biosets BBS. När Windows är färdiginstallerat och du stängt av datorn - anslut dina andra diskar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Läs kapitel 2-7 i manualen vilka alternativ det finns för boot. Tryck DEL istället för F12 vid uppstart.

Det måste ha blivit något fel under installationen. Windows är installerat på en sata ssd som ju är min C: disk, men den enda boot devicen jag kan se i bios är min kingston 500 gb m.2 som inte ens har windows installerat?