Öppnade okänd bilaga i mail, har jag fått virus?

Permalänk

Öppnade okänd bilaga i mail, har jag fått virus?

Så.. först och främst hamnade mailet i den prioterade inkorgen och det från "netflix" så utan att tänka mig för så popnade jag den okända länkne genom firefox och fick inte fram något.. sen så varnade firefox direkt över länken i mailet så jag tog bort filerna direkt från nedladdade filer.. men jag har för mig att jag inte hittade dom i papperskorgen.. och har kört både avast och malwarebytes och dom säger att jag inte har fått någonting, har dessutom startat om datorn utan problem..

(Var en fram av scam e-mail.. det sades att mina uppgifter hade gått ut och mitt konto hade pausats) .. så vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att filer hamnade i nedladdade filer mappen?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Kanske först och främst borde verifiera om mailet du fick faktiskt var från en officiell netflixadress (dvs kolla om du fått andra mail från samma).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Du kan ju logga in på Netflix för att kolla om det kan vara därifrån. Jag har för mig att jag fick nåt meddelande för nån vecka sen om uppdaterade villkor som jag var tvungen att godkänna. Har du tur kan det vara det som det handlar om.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av cads:

Hur kommer det sig att filer hamnade i nedladdade filer mappen?

Ingen aning.. jag öppnade bara.. jag sparade aldrig något..

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Kanske först och främst borde verifiera om mailet du fick faktiskt var från en officiell netflixadress (dvs kolla om du fått andra mail från samma).

Jag försökte kolla den mail-addresen först.. men hittade aldrig den förens det var försent.. :/

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Du kan ju logga in på Netflix för att kolla om det kan vara därifrån. Jag har för mig att jag fick nåt meddelande för nån vecka sen om uppdaterade villkor som jag var tvungen att godkänna. Har du tur kan det vara det som det handlar om.

gjorde de sen.. och allt funkade.. (men det var tyvärr efter jag redan hade öppnat filen)

Permalänk

Uppdatering: Har kört Kasperskys fulla scanning och även avast och Windows defender och dom hittar ingenting Malwarebytes har jag kört en snabb genomkörning med

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Uppdatering: Har kört Kasperskys fulla scanning och även avast och Windows defender och dom hittar ingenting Malwarebytes har jag kört en snabb genomkörning med

Har du inte laddat ner någon fil så är det helt säkert.

HTML och CSS som din browser använder för att läsa hur en sida ser ut kan bara visa ren text med vissa formateringar (CSS) som bestämmer placeringar, färger storlekar och visuella regler (som att en länk ändrar färg exempelvis). Den mest körbara koden skulle i så fall en videofil. Men inte heller den kan orsaka något, ens om den hade dold viruskod i sig, då det är en videoström, inte körbar kod.

Inte ens ett program med viruskod kan orsaka något - så länge inte du startar det. Även om du skulle ladda hem ett virus så måste du fortfarande starta det själv. Om någon kommer in i din dator och kan göra detta utan din vetskap så har du redan ett problem som är större.

Andra varianter är ganska självförklarande och som bygger på folks okunskap om datorer och deras oförmåga att tänka rationellt i situationer där det är för bra för att vara sant eller där en stress eller panik kan uppstå.

Här är några av dom bästa exempel som håller en borta från otrevliga saker som kan orsaka viruskod:

Klicka här så får du en miljon kronor? - Varför skulle du få en miljon kronor? - Här får man antingen ladda hem ett program eller uppge en email som ger en ett program, eller massa spam.

Telefonsamtal från "Microsoft" där dom upptäcker att din dator har råkat ut för någonting och hjälper dig att åtgärda problemet gratis.

- Varför skulle dom hjälpa dig gratis?
- Varför pratar dom usel svenska / engelska / hindu? Microsoft borde ha råd att utbilda dom i åtminstone bra engelska.
- På vilket sätt skulle dom ha upptäckt detta? Redan här har du antagligen gjort något fel om dom fått denna info.
- Har dom kapacitet att upptäcka alla som drabbats av det?

Om 10 miljoner skulle ha drabbats (ca 0,125% av 8 miljarder människor) så skulle det krävas 1 000 samtal av 10 000 personer. Med tanke på den svårighet som det ändå är att hantera detta per telefon, även om man kan datorer bra så skulle 2 - 3 timmar krävas vilket innebär 30 miljoner timmar eller 1 250 000 dygn effektiv tid.

Resultatet av dessa båda fall är att "någon" ber dig utföra något som orsakar att viruskod eller spam hamnar i din dator.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Har du inte laddat ner någon fil så är det helt säkert.

HTML och CSS som din browser använder för att läsa hur en sida ser ut kan bara visa ren text med vissa formateringar (CSS) som bestämmer placeringar, färger storlekar och visuella regler (som att en länk ändrar färg exempelvis). Den mest körbara koden skulle i så fall en videofil. Men inte heller den kan orsaka något, ens om den hade dold viruskod i sig, då det är en videoström, inte körbar kod.

Inte ens ett program med viruskod kan orsaka något - så länge inte du startar det. Även om du skulle ladda hem ett virus så måste du fortfarande starta det själv. Om någon kommer in i din dator och kan göra detta utan din vetskap så har du redan ett problem som är större.

Andra varianter är ganska självförklarande och som bygger på folks okunskap om datorer och deras oförmåga att tänka rationellt i situationer där det är för bra för att vara sant eller där en stress eller panik kan uppstå.

Här är några av dom bästa exempel som håller en borta från otrevliga saker som kan orsaka viruskod:

Klicka här så får du en miljon kronor? - Varför skulle du få en miljon kronor? - Här får man antingen ladda hem ett program eller uppge en email som ger en ett program, eller massa spam.

Telefonsamtal från "Microsoft" där dom upptäcker att din dator har råkat ut för någonting och hjälper dig att åtgärda problemet gratis.

- Varför skulle dom hjälpa dig gratis?
- Varför pratar dom usel svenska / engelska / hindu? Microsoft borde ha råd att utbilda dom i åtminstone bra engelska.
- På vilket sätt skulle dom ha upptäckt detta? Redan här har du antagligen gjort något fel om dom fått denna info.
- Har dom kapacitet att upptäcka alla som drabbats av det?

Om 10 miljoner skulle ha drabbats (ca 0,125% av 8 miljarder människor) så skulle det krävas 1 000 samtal av 10 000 personer. Med tanke på den svårighet som det ändå är att hantera detta per telefon, även om man kan datorer bra så skulle 2 - 3 timmar krävas vilket innebär 30 miljoner timmar eller 1 250 000 dygn effektiv tid.

Resultatet av dessa båda fall är att "någon" ber dig utföra något som orsakar att viruskod eller spam hamnar i din dator.

Själva filen öppnade jag bara (inte spara och ladda ner) men den hamnade ändå på nedladdningar så jag tog bort den direkt jag såg det...