Sonens första speldator - vad ska han köpa för sina sparpengar?

Permalänk
Medlem

Sonens första speldator - vad ska han köpa för sina sparpengar?

Hej,

Jag behöver hjälp från någon vänlig själ som kan ge rekommendationer på delar till en stationär speldator och skärm.

Min son på 9 år har sparat varenda krona han fått i födelsedagspresent, julklapp eller själv tjänat ihop sedan 7 års ålder
för att kunna köpa en egen speldator. Nu har han äntligen kommit upp i en summa på 12000 kr och tanken är att vi ska hjälpa honom med ett inköp
i vinter (t ex i samband med Black Friday).

Problemet är bara att jag har dålig koll på vad han bör köpa. Vi har försökt läsa oss till det efter bästa förmåga men det är verkligen en djungel.
Jag skulle bli fantastiskt glad om någon kunde hjälpa oss med att rekommendera vad som är bästa köp för hans besparingar.

Några förutsättningar:

Han vill såklart använda datorn till att spela på och till en början blir det antagligen mycket Fortnite men på sikt kommer det såklart även bli
spel som kanske kan vara mer krävande.

Han har redan:
Tangentbord
Mus
Headset
Windows-licens

Han vill ha en böjd 27 tums skärm.

Vi funderar på följande skärm:
Samsung C27JG50

Max upplösning: 2560x1440
Bildstorlek: 27 tum
Uppdateringsfrekvens: 144 Hz

Den ser ut att ha fått bra kritik men vad säger ni om valet? Behövs upplösningen 2560x1440 eller kommer det kräva ett för dyrt grafikkort och
räcker det med 1920x1080 på en 27 tums skärm? Något annat som är värt att tänka på?

Vi har dålig koll på vilka delar som är att rekommendera men bygger gärna ihop datorn själva om det blir billigare. Då får han dessutom möjlighet
att lära sig om alla delar samtidigt som vi bygger ihop den tillsammans.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Något jag skulle ha köpt för det priset
Sen är det såklart så att man kanske gillar annat chassi, svårt för mig att veta vad en ugn grabb gillar.
Med den CPUn och GPU så kan man lätt driva fortnite på den upplösningen du nämner men kan nog inte få utt 144 fps om man maxar allt i grafikinställningarna.

Valde 520 moderkortet då jag fick varningar om bios-uppdatering med en 450 moderkort

EDIT: Man kan nog skippa CPU-kylaren helt och köra med den som följer med. Men för några hundringar är det värt tycker jag

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen köpt en vanlig ATX låda, gärna lite större än vad jag behöver denna sekund, för att:

1. Lättare att kyla o hålla ner ljudvolymen i en ngt större lådda
2. man vet aldrig när man ska stoppa in komponent X, o då vill man att den får plats
3. Låda + PSU o gfx kort är saker som man ofta tar med till nästa bygge

Hade kört någon standard Be Quiet ATX towerlåda - utan fönster(men det är ju en smaksak ) han kanske gillar RGB

Typ denna

https://www.inet.se/produkt/6903656/be-quiet-pure-base-500-vi...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

https://komponentkoll.se/bild/ExpaM.png

Något jag skulle ha köpt för det priset
Sen är det såklart så att man kanske gillar annat chassi, svårt för mig att veta vad en ugn grabb gillar.
Med den CPUn och GPU så kan man lätt driva fortnite på den upplösningen du nämner men kan nog inte få utt 144 fps om man maxar allt i grafikinställningarna.

Valde 520 moderkortet då jag fick varningar om bios-uppdatering med en 450 moderkort

EDIT: Man kan nog skippa CPU-kylaren helt och köra med den som följer med. Men för några hundringar är det värt tycker jag

Superfin dator, den skulle jag med rekommendera!

Permalänk
Medlem

För en skärm i den storleken och upplösningen så är böjningen lite som RGB-ljus, ser coolt ut men tillför inget praktiskt. Nu är visserligen skärmen inte speciellt dyr men det kan ändå vara nåt att fundera över.

Permalänk
Medlem

Går att klämma in ännu mer prestanda om man väljer lite billigare nätagg/chassi:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

För en skärm i den storleken och upplösningen så är böjningen lite som RGB-ljus, ser coolt ut men tillför inget praktiskt. Nu är visserligen skärmen inte speciellt dyr men det kan ändå vara nåt att fundera över.

Han är väldigt bestämd på att han vill ha en böjd skärm så det får bli så. Även ljus från datorn är något han gärna vill ha.

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Skrivet av cads:

https://komponentkoll.se/bild/ExpaM.png

Något jag skulle ha köpt för det priset
Sen är det såklart så att man kanske gillar annat chassi, svårt för mig att veta vad en ugn grabb gillar.
Med den CPUn och GPU så kan man lätt driva fortnite på den upplösningen du nämner men kan nog inte få utt 144 fps om man maxar allt i grafikinställningarna.

Valde 520 moderkortet då jag fick varningar om bios-uppdatering med en 450 moderkort

EDIT: Man kan nog skippa CPU-kylaren helt och köra med den som följer med. Men för några hundringar är det värt tycker jag

Skrivet av Nygards:

Går att klämma in ännu mer prestanda om man väljer lite billigare nätagg/chassi:
https://komponentkoll.se/bild/Vytvp.png

Tack så mycket för era tips!

Några frågor bara. Är det någon nackdel med att välja den billigare nätaggregat? Är det bara en kvalitetsfråga eller finns det andra nackdelar?

Alla verkar rekommendera de grafikkort som heter Radeon - är de bättre än GeForce? Bara nyfiken och försöker förstå vad han lägger pengarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonna_84:

Tack så mycket för era tips!

Några frågor bara. Är det någon nackdel med att välja den billigare nätaggregat? Är det bara en kvalitetsfråga eller finns det andra nackdelar?

Alla verkar rekommendera de grafikkort som heter Radeon - är de bättre än GeForce? Bara nyfiken och försöker förstå vad han lägger pengarna på.

Kolink är väl ett lite mer okänt märke men verkar vara många som köpt det på webhallen som är nöjda. I just denna prisklass får man mer prestanda av AMD än Nvidia. Om han vill ha mer RGB i chassit skulle han kunna byta till denna: https://komponentkoll.se/produkt/120711-kolink-observatory-li...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Kolink är väl ett lite mer okänt märke men verkar vara många som köpt det på webhallen som är nöjda. I just denna prisklass får man mer prestanda av AMD än Nvidia. Om han vill ha mer RGB i chassit skulle han kunna byta till denna: https://komponentkoll.se/produkt/120711-kolink-observatory-li...

Okej, då vet vi att vi ska sikta in oss på Nvidia då. Bara det underlättar mycket.

Tack för tipset på chassi. Han fick surfa runt på Webhallen själv och började hoppa runt av glädje när han hittade det här:
https://www.webhallen.com/se/product/313191-Aerocool-One-Duo-...

Jag hoppas det är ungefär likvärdigt med den du tipsade om annars finns det ju ett alternativ nu åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonna_84:

Okej, då vet vi att vi ska sikta in oss på Nvidia då. Bara det underlättar mycket.

Tack för tipset på chassi. Han fick surfa runt på Webhallen själv och började hoppa runt av glädje när han hittade det här:
https://www.webhallen.com/se/product/313191-Aerocool-One-Duo-...

Jag hoppas det är ungefär likvärdigt med den du tipsade om annars finns det ju ett alternativ nu åtminstone.

Chassit är ett helt OK chassi sett till priset, men det är i ganska dålig byggkvalité vilket många chassin i den här prisklassen är, i synnerhet de med många flashiga lysande fläktar. Gillar han lysande fläktar så skulle jag rekommendera ett Phanteks P400A RGB, det kostar lite mer men är av riktigt fin byggkvalité och de medföljande fläktarna är dessutom ganska bra. Chassit blev en riktig favorit bland entusiaster förra året och vann även case of the year från Gamers Nexus som har de mest genomgående reviewsen av chassin med fokus på prestanda, mer om chassit här: https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI&ab_channel=Gamers...

Vad gäller nätaggregat "Kolink" så är det en riktig budget PSU och har bland annat inte ens en on/off switch och är av ganska låg kvalité. Jag använder mig ofta av dessa nätaggregat när jag bygger ihop burkar av begagnade delar, men skulle till en så pass fin burk rekommendera att gå upp lite i pris för att få en lite finare PSU.

Ett hett tips för att hitta både nätaggregat, chassin och andra delar för shyssta priser är utöver Black friday att kolla i de olika butikernas fynhörnor, där Netonnet, Webhallen och Inet är de jag främst använt mig av. Här kan man även hitta skärmar till riktigt fina priser som kanske har till exempel en död pixel. Jag köpte till exempel min skärm som normalt sätt kostar 7000:- för 4500:- då det är en död pixel på den (har fortfarande inte hittat den förvisso ) vilket spelar väldigt lite roll i synnerhet på en 1440p skärm då de är så extremt många pixlar på dom ändå.

Det ska även tilläggas att AMD släpper nya processorer som kommer i butik om bara ett par veckor vilket troligtvis kommer trycka ner priset på dagens processorer en aning, men erbjuder ju också en ny line up av riktigt fina processorer. AMD lanserar även sina nya grafikkort i närtid vilket kommer ge samma resultat av sänkta priset på dagens kort, men kan eventuellt också ge möjligheten till nya kort inom er prisklass.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Chassit är ett helt OK chassi sett till priset, men det är i ganska dålig byggkvalité vilket många chassin i den här prisklassen är, i synnerhet de med många flashiga lysande fläktar. Gillar han lysande fläktar så skulle jag rekommendera ett Phanteks P400A RGB, det kostar lite mer men är av riktigt fin byggkvalité och de medföljande fläktarna är dessutom ganska bra. Chassit blev en riktig favorit bland entusiaster förra året och vann även case of the year från Gamers Nexus som har de mest genomgående reviewsen av chassin med fokus på prestanda, mer om chassit här: https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI&ab_channel=Gamers...

Vad gäller nätaggregat "Kolink" så är det en riktig budget PSU och har bland annat inte ens en on/off switch och är av ganska låg kvalité. Jag använder mig ofta av dessa nätaggregat när jag bygger ihop burkar av begagnade delar, men skulle till en så pass fin burk rekommendera att gå upp lite i pris för att få en lite finare PSU.

Ett hett tips för att hitta både nätaggregat, chassin och andra delar för shyssta priser är utöver Black friday att kolla i de olika butikernas fynhörnor, där Netonnet, Webhallen och Inet är de jag främst använt mig av. Här kan man även hitta skärmar till riktigt fina priser som kanske har till exempel en död pixel. Jag köpte till exempel min skärm som normalt sätt kostar 7000:- för 4500:- då det är en död pixel på den (har fortfarande inte hittat den förvisso ) vilket spelar väldigt lite roll i synnerhet på en 1440p skärm då de är så extremt många pixlar på dom ändå.

Det ska även tilläggas att AMD släpper nya processorer som kommer i butik om bara ett par veckor vilket troligtvis kommer trycka ner priset på dagens processorer en aning, men erbjuder ju också en ny line up av riktigt fina processorer. AMD lanserar även sina nya grafikkort i närtid vilket kommer ge samma resultat av sänkta priset på dagens kort, men kan eventuellt också ge möjligheten till nya kort inom er prisklass.

Stort tack för dina kommentarer. Jag har redan hittat fynd efter ditt tips!

Permalänk
Medlem

3600 MHz minnen onödigt?

Skrivet av cads:

https://komponentkoll.se/bild/ExpaM.png

Något jag skulle ha köpt för det priset
Sen är det såklart så att man kanske gillar annat chassi, svårt för mig att veta vad en ugn grabb gillar.
Med den CPUn och GPU så kan man lätt driva fortnite på den upplösningen du nämner men kan nog inte få utt 144 fps om man maxar allt i grafikinställningarna.

Valde 520 moderkortet då jag fick varningar om bios-uppdatering med en 450 moderkort

EDIT: Man kan nog skippa CPU-kylaren helt och köra med den som följer med. Men för några hundringar är det värt tycker jag

Skrivet av Nygards:

Går att klämma in ännu mer prestanda om man väljer lite billigare nätagg/chassi:
https://komponentkoll.se/bild/Vytvp.png

Så tacksam för alla hjälpsamma svar här inne. Tack än en gång.

Jag har en uppföjningsfråga om minnena ni rekommenderar. Alla har rekommenderat samma minne som är 3600Mhz men moderkorten som rekommenderas här har inte stöd för dem om jag inte missförstår. Är det någon mening att köpa dessa minnen som är snabbare än vad moderkorten klarar av?

Permalänk

Jag håller på att bygga ihop följande åt min grabb:

Notera att priset blir lägre eftersom jag inte skaffat allt samtidigt, utan trålar runt i fyndhörnor, väntat på rea etc. Skärm, mus och tangentbord skramlar han själv till genom jultidningsförsäljning 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonna_84:

Så tacksam för alla hjälpsamma svar här inne. Tack än en gång.

Jag har en uppföjningsfråga om minnena ni rekommenderar. Alla har rekommenderat samma minne som är 3600Mhz men moderkorten som rekommenderas här har inte stöd för dem om jag inte missförstår. Är det någon mening att köpa dessa minnen som är snabbare än vad moderkorten klarar av?

Borde inte vara någon fara att köra på 3600 minenn på det moderkortet men ser nu att man kan få ett par 3200 mhz för en hundring billigare. För att få nytta av minnen så behöver man gå in i bios/uefi (inställningsmenyn för moderkortet) och ändra till minnets hastighet, oftast räcker det med att välja en XMP profil.

Dubbel kollade och det blev lite fler byggen som tipsades, såg nu på Gigabyte kortet inte står att man stöder 3600 mhz men det gjorde Asus kortet jag tipsade. Men mest prisvärda just nu är 3200mhz för en hundring billigare.

Det är ingen mening med att köpa minnen som inte kan utnyttjas fullt ut

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2