Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

3DMark Wildlife är nytt prestandatest för Windows-datorer och mobila enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att det fortfarande är kul att se relativ prestanda. tex hur snabb är en entry-laptop jämfört med en high end mobil vad det gäller 3d-prestanda. mest en kul grej bara.

Inte mycket mer än så

Det här var ett så häpnadsväckande vettigt inlägg så jag var tvungen att citera det.

Benchmarket kör på olika arkitekturer, på olika OS, och kodat med olika APIer. Det är ett test som mäter resultat, INTE direkt underliggande prestanda.
Å andra sidan är det kanske minst lika relevant som de test där man tvingar alla system att köra samma kod för att kunna jämföra system, trots att man kanske skulle valt olika lösningar i praktiken på de olika systemen.

Om man är nördig så är det ett både roligt och intressant test, men man får som alltid vara försiktig med hur man tolkar resultaten.

Permalänk
Medlem

Syftet med detta test är väl bärbara, tablets och telefoner. Altså inte desktop.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

2103 för importerad S10+ med Snapdragon.
12,6 fps.

Det sägs att Snapdragon ska vara lite snabbare än Exynos. Du har inte haft nå sparläge/dåligt med batteri eller krävande appar igång i bakgrunden?
Eftersom det skiljer ganska mycket

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av confal:

Det sägs att Snapdragon ska vara lite snabbare än Exynos. Du har inte haft nå sparläge/dåligt med batteri eller krävande appar igång i bakgrunden?
Eftersom det skiljer ganska mycket

Har inte exynos helt ok gpu. Det är väl mest cpun som är lackluster? (Obs ej retorisk fråga, har inte så bra koll)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi 10(SD 865)

Score: 3824
Avg FPS: 22,9

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av confal:

Det sägs att Snapdragon ska vara lite snabbare än Exynos.

Det var min uppfattning också.

Andra får liknande resultat, så det är inte specifikt för mig.

Permalänk
Medlem

Får på min "gamla burk" detta resultat; http://www.3dmark.com/wl/10285 (53162p)

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Det var min uppfattning också.

Andra får liknande resultat, så det är inte specifikt för mig.

https://i.ibb.co/Wk79QbT/Screenshot-20201017-140527-3-DMark.png

Skrivet av UndaC:

Har inte exynos helt ok gpu. Det är väl mest cpun som är lackluster? (Obs ej retorisk fråga, har inte så bra koll)

Är jag som tog för givet att det var både CPU och GPU som var bättre med Snapdragon, men kul om det inte bara är en nitlott att ha Exynos versionen.

Permalänk
Medlem

Okej att företag som SweClockers betalar licens för att kunna använda 3DMark, och förvisso runda slängar bara 300:- men betalar folk för 3DMark?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Okej att företag som SweClockers betalar licens för att kunna använda 3DMark, och förvisso runda slängar bara 300:- men betalar folk för 3DMark?

Japp, dock köper man vid någon kampanj. Har man inte 3dmark, är man då en nörd?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Okej att företag som SweClockers betalar licens för att kunna använda 3DMark, och förvisso runda slängar bara 300:- men betalar folk för 3DMark?

Man lägger det på sin Wishlist på Steam och slår till vid rea

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ser inget problem i att jämföra resultat för att de kör olika APIer, det gör ju alltid Android och Ios så det är ju så verkligheten ser ut.
(Och det är ju olika OS till att börja med så egentligen borde man väl i så fall dra gränsen redan där och säga att det inte går att jämföra därför om man ska vara sån.)

Det blir lite som att jämföra konsoler, de har inte samma API, OS etc men vi kan ju ändå göra en relevant jämförelse av vilken prestanda man får i GTA VI (eller whatever) mellan Series X och PS5. (
Sen ska man såklart vara uppmärksam så att man inte skapar syntetiska benchmarks som överdriver den ena eller andra plattformens svagheter eller styrkor på ett sätt som inte är representativt för riktiga applikationer men det tror jag inte att UL håller på med personligen.

Det som blir relevant är ju hur de presterar i att leverera slutresultatet som du som användare tar del av. Tänker jag i alla fall. Sålänge slutresultatet är identiskt behöver man ju inte engagera sig i hur man tog fram det.

Annars går det ju strikt talat aldrig att jämföra Android och Apple telefoner. Eller Playstation vs Xbox, eller gaming på Linux vs Windows etc. De använder olika APIer till allt möjligt.

Tack för grymt bra svar!

Jag är nog kanske beredd att byta åsikt

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Japp, dock köper man vid någon kampanj. Har man inte 3dmark, är man då en nörd?

hahaha, har man hållt på i 30+ år med PC å "hängt" på SweC sen 2001 så avtar de där ihärdiga nörderiet

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

hahaha, har man hållt på i 30+ år med PC å "hängt" på SweC sen 2001 så avtar de där ihärdiga nörderiet

Japp, benchmarks kör man mycket sällan numera. Körde bara geekbench 5 idag eftersom jag ställde om minnena från 3600 till 3733, gav det någon extra poäng? Japp, och det räcker. Kommer inte spendera timmar med att ställa in så låga latenser som möjligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

6773 iPhone 11 pro 😄

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Datavetare

Angående prestanda i Adreno som sitter i Snapdragon mot Mali som sitter i bl.a. Exynos.

Hade egentligen noll koll på prestanda i Adreno då det var ett bra tag sedan jag hade en enhet med Snapdragon nu. Däremot hade jag läst en hel del om att de senaste Mali-kretsarna fått en ganska rejäl boost i prestanda mot tidigare, något bl.a. Anandtech skrivit om.

Efter att tittat på bl.a. Notebookcheck och Geekbench compute verkar resultaten där spegla vad folk ser i 3DMark: Adreno har inte hängt med utvecklingen hos Mali! Vet inte hur viktigt GPGPU prestanda kan vara för en mobil, men där är Mali i S20+ ~85 % snabbe jämfört med Adreno i SN865, medan skillnaden är väsentligt mindre i 3D-grafik men ändå fördel Mali.

Det bådar ju faktiskt riktigt väl för oss inom EU. I nästa generation Exynos kommer Samsung använda samma Cortex A serie kärnor som Qualcomm använder i Snapdragon. Om inte Qualcomm gör en rejäl uppryckning i Adreno kommer kan vi för ovanlighetens skull få den bättre kretsen i Samsungs S serie mobiler 2021!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för den infon @Yoshman
Satt och tänkte på det igår att det vore ju trevligt om dom kunde kombinera det bästa utav två och så finns det en chans att det även blir så

Permalänk
Medlem

iPad Pro 11 2018: 9855 59 FPS
iPad Pro 9,7: 3284 19 FPS
iPhone 11 pro Max: 7115 42 FPS
iPhone 11: 7345 43 FPS

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

iPad Pro 2020: 9977

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Oneplus 7 Pro: 2081/12,5
Datorn i sign: 55347/331

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående prestanda i Adreno som sitter i Snapdragon mot Mali som sitter i bl.a. Exynos.

Hade egentligen noll koll på prestanda i Adreno då det var ett bra tag sedan jag hade en enhet med Snapdragon nu. Däremot hade jag läst en hel del om att de senaste Mali-kretsarna fått en ganska rejäl boost i prestanda mot tidigare, något bl.a. Anandtech skrivit om.

Efter att tittat på bl.a. Notebookcheck och Geekbench compute verkar resultaten där spegla vad folk ser i 3DMark: Adreno har inte hängt med utvecklingen hos Mali! Vet inte hur viktigt GPGPU prestanda kan vara för en mobil, men där är Mali i S20+ ~85 % snabbe jämfört med Adreno i SN865, medan skillnaden är väsentligt mindre i 3D-grafik men ändå fördel Mali.

Det bådar ju faktiskt riktigt väl för oss inom EU. I nästa generation Exynos kommer Samsung använda samma Cortex A serie kärnor som Qualcomm använder i Snapdragon. Om inte Qualcomm gör en rejäl uppryckning i Adreno kommer kan vi för ovanlighetens skull få den bättre kretsen i Samsungs S serie mobiler 2021!

Problemet är dock att Adreno presterar bra mycket bättre i nästan alla riktiga spel. I Asphalt 9 får du inte ens alla effekter med Exynos 990. Blir nog att vänta till 2022 tills Exynos kommer ikapp Apple med AMDs GPU.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Toss3:

Problemet är dock att Adreno presterar bra mycket bättre i nästan alla riktiga spel. I Asphalt 9 får du inte ens alla effekter med Exynos 990. Blir nog att vänta till 2022 tills Exynos kommer ikapp Apple med AMDs GPU.

Verkar som spelen ofta begränsas till skärmens frekvens. Just i fallet Asphalt 9 verkar dock Mali-G77MP11 (den som sitter i Exynos 990) i genomsnitt vara snabbare än Adreno 650 (som sitter i Snapdragon 865).

Klicka för mer information
Visa mer

Om effekter saknas låter det som buggar, endera i drivare eller i spelet självt. På Android verkar den spel-motorn använda OpenGL ES 3.2 och Mali har haft "full profile" stöd för den OpenGL ES version sedan Mali-T760 (lanserad 2013). Sedan namngivningen gick till Mali-GxMPy har man även fullt Vulkan 1.1 stöd

OpenGL ES 3.2 släpptes 2015, målet verkar vara att pusha Vulkan framöver. Det är nog en bra idé då alla mobil CPUer använder sig av tilebased deferred rendering (TBDR), OpenGL saknar explicit stöd för detta. Apples Metal2 är helt designat runt TBDR medan Vulkan har stöd för TBDR. Tyvärr är Metal (precis som DX12) så förbaskat komplicerat att jobba med, inte undra på att folk stannar på OpenGL ES. Apple har visat att det inte behöver vara krångligt bara för att det är effektivt, Metal är minst lika enkelt som OpenGL ES men lika effektivt som Vulkan/DX12.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar som spelen ofta begränsas till skärmens frekvens. Just i fallet Asphalt 9 verkar dock Mali-G77MP11 (den som sitter i Exynos 990) i genomsnitt vara snabbare än Adreno 650 (som sitter i Snapdragon 865).

Klicka för mer information
Visa mer

Om effekter saknas låter det som buggar, endera i drivare eller i spelet självt. På Android verkar den spel-motorn använda OpenGL ES 3.2 och Mali har haft "full profile" stöd för den OpenGL ES version sedan Mali-T760 (lanserad 2013). Sedan namngivningen gick till Mali-GxMPy har man även fullt Vulkan 1.1 stöd

OpenGL ES 3.2 släpptes 2015, målet verkar vara att pusha Vulkan framöver. Det är nog en bra idé då alla mobil CPUer använder sig av tilebased deferred rendering (TBDR), OpenGL saknar explicit stöd för detta. Apples Metal2 är helt designat runt TBDR medan Vulkan har stöd för TBDR. Tyvärr är Metal (precis som DX12) så förbaskat komplicerat att jobba med, inte undra på att folk stannar på OpenGL ES. Apple har visat att det inte behöver vara krångligt bara för att det är effektivt, Metal är minst lika enkelt som OpenGL ES men lika effektivt som Vulkan/DX12.

Det beror alltså på att G77 versionen inte har alla effekter påslagna i Asphalt 9 så Adreno 650 renderar en mer avancerad version.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Drygt 1400 på min 2.5 år gamla LG G7, utvecklingen har gått fort ...

Det har gått fort... Ända upp till 1486 på min sprillans nya Moto G 5G Plus...
Tyvärr verkar det inte gå att prova på min tidigare Samsung A3 (2016) trots att den kör senaste OS (Android 7)...

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Vad då jättegammalt? Android 10 har ju varit ute knappt mer än ett år vid det här laget.

Det är ju eoner i telefonvärlden. Det finns ju telefoner som får OS-uppdateringen max en vecka efter släpp. Jag förstår inte varför folk envisas med att köpa telefoner som tillverkarna inte bryr sig om själva ens en gång.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det är ju eoner i telefonvärlden. Det finns ju telefoner som får OS-uppdateringen max en vecka efter släpp. Jag förstår inte varför folk envisas med att köpa telefoner som tillverkarna inte bryr sig om själva ens en gång.

Det lär inte vara mer än ett fåtal premium-modeller som får nytt OS så snabbt, och då inte de modeller som släpptes ett par tre år tidigare. Dessa modeller kostar betydligt mer än vad gemene man är beredd/kapabel att betala.
Tillverkarna borde "bry sig om" de modeller som säljer i störst kvantiteter, och jag misstänker starkt att dessa ligger i prisklassen <5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det lär inte vara mer än ett fåtal premium-modeller som får nytt OS så snabbt, och då inte de modeller som släpptes ett par tre år tidigare.

Eller så är det inte android på dessa telefoner utan ios.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Det lär inte vara mer än ett fåtal premium-modeller som får nytt OS så snabbt, och då inte de modeller som släpptes ett par tre år tidigare. Dessa modeller kostar betydligt mer än vad gemene man är beredd/kapabel att betala.
Tillverkarna borde "bry sig om" de modeller som säljer i störst kvantiteter, och jag misstänker starkt att dessa ligger i prisklassen <5000kr.

5000, var länge sedan jag betalade så mycket för en telefon!

https://www.ebay.com/p/5024684399

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

iPhone 12Pro (A14): 6539

Som jämförelse:
iPad Pro 2020 (A12Z): 9977 (mer GPU...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Iphone 12 (default): 6632 poäng
Iphone 12 (unlimited): 8918 poäng

EDIT: La till unlimited-poängen.