SÄPO om Huawei-förbudet: "Vi kan inte kompromissa med Sveriges säkerhet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Det ska bli skönt att rösta bort och bojkotta dagens feodala herrar som tror sig styra över världen som de gjort tidigare! Idioter och indoktrinerade rasist simps som skriker sig hesa om att Kina är diktatur etc tillhör det förflutna.

Kinas regering och myndigheter är ju verkligen rasister om något. De låter affärsägare ha skyltar i fönstren som säger att svarta människor eller japaner inte är välkomna, och de låter utvisa många svarta enbart pga. sin härkomst eller hudfärg.

Problemet med en hårdför diktatur som Kina tyvärr är idag, är att det är inte så enkelt för invånarna att rösta bort det feodala styret, även om de skulle önska så. Se på tex. Hong Kong, och hur det gick där.

Sedan är jag osäker på hur du kan vara så stolt svensk och stå upp för Kina som olagligen kidnappat och fängslat svenska medborgare (https://sv.wikipedia.org/wiki/Gui_Minhai).

Detta är ju en uppenbarlig risk med Kina om vi låter kinesiska bolag som Huawei potentiellt kunna avlyssna oss svenska medborgare. Jag har full förståelse för att säkerhetspolisen, försvarsmakten och svenska myndigheter vill försöka förhindra denna typ av hot och risker mot svenska medborgare.

Därav att jag tycker det är bra att de granskar och utreder vilka bolag som skall få lov att bygga upp vår nationella telekominfrasruktur i landet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man håller ju med i princip: Sveriges säkerhet ska absolut inte kompromissas med.

Däremot undrar man ju lite hur de ser på saker och ting när man säger detta:

I motiveringen till varför just Huawei och ZTE utesluts från 5G-utbyggnaden menar SÄPO att Kina utgör ett av de största hoten mot svensk säkerhet

När man vet att saker som detta har skett:

"Tysklands kansler Merkel avlyssnad av USA"
https://sverigesradio.se/artikel/5683636

"Tyskland hjälpte USA att spionera på EU och Frankrike"
https://www.svd.se/tyskland-hjalpte-usa-att-spionera-pa-eu-oc...

"USA spionerar på svenska ministrar"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E3MyA/usa-spionerar-pa-...

NSA spionerar på svenska industrier
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/0EWryE/nsa-spionerar-pa-s...

Känns det inte ändå lite ihåligt?

Har du något mer i närtid? Länkarna är mellan 5 och 7 år gamla

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hotbilden finns absolut där eller du kanske har missat Kinas skarpa retorik samt expansionism?

Så hotet är att dom expanderar? Att vi får en [insert valfri kinesisk fast-food kedja] istället för en McDonalds?

Skrivet av Xinpei:

Vad har Palantir för relevans till diskussionen?

Du sa att amerikanska staten inte äger företag, jag påvisade att det är fel, dessutom med ett företag inom en för diskussionen relevant bransch.

Permalänk
Medlem

Men alltså... Sverige har massor försvarssamarbete med USA, de kör massor av övningar ihop, och anser USA vara "allierade". Kommer "ryssen" eller "kinesen", så förväntar sig sverige att USA och Nato kommer till försvar. Bra eller dåligt, så är det ju så läget är. Att tro att sverige ska förbjuda amerikanska produkter, och istället föredra kinesiska är ju bara befängt.

Sverige har mig veterligt inga militära samarbeten med Kina, anser dem inte vara allierade, och anser dem t.o.m. vara ett hot. Det spelar liksom ingen roll utöver detta. Så länge det är svenska statens officiella hållning, så är det väl bara att gilla läget.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag hade gärna sätta att SÄPO och PTS hade varit mer konsekventa och så öppna som möjligt i deras beslutsfattanden. Som det är nu blir det svårt att avgöra om det verkligen är en risk för kinesiskt spionage och sabotage eller om detta rör sig om protektionism av Ericsson eller till och med påtryckningar från Amerika. Jag har själv svårt att se hur systemleverantörer kan utan förbehåll använda utrustningen mot landet i hemlighet.

Vad ska de ens göra? Massövervakning? Det hade lett till stora dataströmmar som hade behövt gå genom andras nät och varit mycket synliga.
Kartläggning av specifika nyckelpersoner? Det låter inte som något man hade använt infrastrukturhårdvara för då data idag är krypterad, det är snarare något man gör med mjukvara i personens enheter.
Kartläggning av landets hårdvara? Av allt jag fruktar från Kina är en invasion den minst sannolika och det finns återigen andra sätt att komma över den informationen.

Inget av detta låter helt osannolikt, men inte heller helt troligt. Om man jämför med alternativet att Sverige passar på att begå lite protektionism nu när WTO ändå sanktionerar de amerikanska brotten mot Huawei känns mycket mer troligt. Även sannolikheten att Sverige är under påtryckningar från Amerika om att delta i sanktionerna mot Huawei känns mer troligt.

Jag litar inte på någon i allt detta. Ingen lägger fram bevis, klargör sina yttranden eller är opartiska. Jag kan varken fira eller fördöma beslutet om Huawei, men jag är mycket besviken på hela tillställningen och debatten kring detta.

Problemet är väll att om det skulle gå åt helvete och du sitter enbart med Kinesisk utrustning så är du körd. Man måste tänka lite långsiktigt också, vad Kina skulle göra det kommande veckorna är kanske inte riktigt lika läskigt för då skulle vi, som du säger, få reda på de och kunna arbeta med god tid att lösa problemet. Det kan vara ett problem om 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så hotet är att dom expanderar? Att vi får en [insert valfri kinesisk fast-food kedja] istället för en McDonalds?

Du sa att amerikanska staten inte äger företag, jag påvisade att det är fel, dessutom med ett företag inom en för diskussionen relevant bransch.

Du vet vad jag menar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du vet vad jag menar.

Nej, faktiskt inte.

Är det nu du säger att alla måste förstå vilket hot dom är utan att kunna specificera hur?

Permalänk
Medlem

Mycket naivitet här, men det är inte så oväntat, svensken i gemen är extremt naiv. Absolut att USA och andra länder också sysslar med underättelse inhämtning (nyhet: det gör även vi svenskar). Kina kombinerar det dock med påverkan och expansion, ibland halvt dold och ibland helt dold (hur man köper upp utländska företag och hur man via propaganda påverkar folks åsikter).

Frågan är vilket samhälle man vill ha. Personligen vill jag inte bo i en kommunistisk diktatur i slutändan, men det är en högst personlig preferens (som tydligen delas av SÄPO och andra mer insatta som arbetar inom säkerhetsområdet).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Och mitt argument bygger fortfarande på att Amerikanska företag inte har den tillgång till infrastruktur eller den information som Huawei har tillgång till. Kinesiska staten sitter i en särskild sits att spionera och därför värderar Säpo och försvarsmakten dessa som ett större hot.. vilket är väldigt logiskt. Att USA spionerat gång på gång och blivit påkommen ändrar inte detta faktum. Och därför är yttrandet som det är.

Sedan har vi ju detta med gråzoner. Kinesiska staten är en diktatur och har börjat agera aggressivt mot andra suveräna stater. Vilket får klockor att börja ringa. Det kombinerat med att Sverige inte äger sin infrastruktur gör ju att detta blir mer och mer beklagligt.

För att företaget bokstavligen styrs av den kinesiska staten?

Och vad är ditt bevis till det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Kinas regering och myndigheter är ju verkligen rasister om något. De låter affärsägare ha skyltar i fönstren som säger att svarta människor eller japaner inte är välkomna, och de låter utvisa många svarta enbart pga. sin härkomst eller hudfärg.

Problemet med en hårdför diktatur som Kina tyvärr är idag, är att det är inte så enkelt för invånarna att rösta bort det feodala styret, även om de skulle önska så. Se på tex. Hong Kong, och hur det gick där.

Sedan är jag osäker på hur du kan vara så stolt svensk och stå upp för Kina som olagligen kidnappat och fängslat svenska medborgare (https://sv.wikipedia.org/wiki/Gui_Minhai).

Detta är ju en uppenbarlig risk med Kina om vi låter kinesiska bolag som Huawei potentiellt kunna avlyssna oss svenska medborgare. Jag har full förståelse för att säkerhetspolisen, försvarsmakten och svenska myndigheter vill försöka förhindra denna typ av hot och risker mot svenska medborgare.

Därav att jag tycker det är bra att de granskar och utreder vilka bolag som skall få lov att bygga upp vår nationella telekominfrasruktur i landet.

Jag vill ha källor att Kinas regering och myndigheter har sådana rasistiska lagar. Det är ej lätt att styra 1.4 miljarder människor om de butikerna satte upp sådana skyltar. Men vilka butiker är det som har gjort detta? Du får gärna länka till dina påståenden. Fortfarande har ingen här bevisat något gentemot Kina.

Gui Minhai är också kinesisk medborgare? Ska Sveriges lagar stå över Kinas lagar menar du?

Permalänk

Häftigt se folk försvara ett land som bedriver utrotningskampanj mot folkslag.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du menar utöver de 4 länkade artiklarna som bevisar att USA har gjort allt det vi är rädda för att Kina kanske gör?

Du får gärna tänka längre än så för att se problematiken. Båda länderna slåss om att vara den största världsmakten, vilket oftast innebär att de vill ha så bra informationskontroll som möjligt = spionage.

Analysera sedan riskerna med en diktatur som inte står upp för mänskliga rättigheter eller yttrandefrihet hos sin befolkning mot en demokrati som gör det. Vem är störst hot för Sverige? (Retorisk fråga).

Så ja det är dåligt att länder spionerar på Sverige/EU. Men det är mycket värre när det görs av länder som saknar moralkompass helt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Och vad är ditt bevis till det?

Att Kina sitter i en särskild sits? Ja.. ta bara en titt på vem som äger Huawei?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Att Kina sitter i en särskild sits? Ja.. ta bara en titt på vem som äger Huawei?

Hur orkar du? Kan du ange något bevis att Kinas regering äger Huawei? Äger de en del av deras aktier eller vadå? Du får gärna alltid länka när du anklagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Häftigt se folk försvara ett land som bedriver utrotningskampanj mot folkslag.

Grejen är, jag förstår uttrycket "Better the devil you know.." och om det var det man angav som skäl, då hade jag köpt det.

Nu försöker man få det till att Kina gör något som vi inte gör, eller har gjort, i närtid. Och då blir det falskt.

Sverige är ju bland dom värsta kålsuparna i det här. Har man läst Aron Flams bok, vet något om Telias inblandning i Östeuropa, eller vet något om Crypto AG, (för att ta några exempel) så blir ju allt det här löjligt.

Permalänk
Medlem

Några anställda på Ericsson kommer ju i alla fall få en bra utdrygning på sin sidoinkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att Kina sitter i en särskild sits? Ja.. ta bara en titt på vem som äger Huawei?

Men igen, inte ens om det är så att kinesiska staten äger Huawei, så sätter det Kina i en särskild sits.

Så fungerar det i alla stater. Stater äger bolag. Palantir, Telia, SAS, osv. osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Hur orkar du? Kan du ange något bevis att Kinas regering äger Huawei? Äger de en del av deras aktier eller vadå? Du får gärna alltid länka när du anklagar.

https://telecoms.com/496951/new-research-claims-employees-do-...
https://www.nytimes.com/2019/04/25/technology/who-owns-huawei...
https://www.gizmochina.com/2019/04/19/huawei-not-owned-by-its...

"Union of Huawei Investment & Holding" äger mer än 90% av företaget.

Och eftersom varenda förbund i Kina ligger under det kommunistiska partiet... så kan man lägga ihop ett och ett här.

Skrivet av Xeonist:

Men igen,inte ens om det är så att kinesiska staten äger Huawei, så sätter det Kina i en särskild sits.

Så fungerar det i alla stater. Stater äger bolag. Palantir, Telia, SAS, osv. osv.

Du vill verkligen missa min poäng här eller hur?

Min poäng är... Huawei äger en klar majoritet av infrastrukturen runt 5G. Den kinesiska staten äger över 90% av Huawei genom "Union of Huawei Investment & Holding". Alltså sitter den kinesiska staten i en särställning inom svensk infrastruktur. Ett beroende som inte alls är positivt ur ett nationssäkerhetsperspektiv. Att stater äger företag är inte min poäng I HUVUD TAGET.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Mycket naivitet här, men det är inte så oväntat, svensken i gemen är extremt naiv. Absolut att USA och andra länder också sysslar med underrättelseinhämtning (nyhet: det gör även vi svenskar). Kina kombinerar det dock med påverkan och expansion, ibland halvt dold och ibland helt dold (hur man köper upp utländska företag och hur man via propaganda påverkar folks åsikter).

Frågan är vilket samhälle man vill ha. Personligen vill jag inte bo i en kommunistisk diktatur i slutändan, men det är en högst personlig preferens (som tydligen delas av SÄPO och andra mer insatta som arbetar inom säkerhetsområdet).

Bästa inlägget i hela tråden.

Här sitter tyvärr hårdvaruentusiaster och kommenterar säkerhetspolitiska frågor som att de har mer detaljkunskap, expertis och tillgång till mer information än SÄPO.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Du får gärna tänka längre än så för att se problematiken. Båda länderna slåss om att vara den största världsmakten, vilket oftast innebär att de vill ha så bra informationskontroll som möjligt = spionage.

Analysera sedan riskerna med en diktatur som inte står upp för mänskliga rättigheter eller yttrandefrihet hos sin befolkning mot en demokrati som gör det. Vem är störst hot för Sverige? (Retorisk fråga).

Så ja det är dåligt att länder spionerar på Sverige/EU. Men det är mycket värre när det görs av länder som saknar moralkompass helt.

Det svaret var ett specifikt svar till en specifik fråga. Du får gärna läsa genom andra kommentarer för att se "hur mycket längre man har tänkt". Att skriva sådana kommentarer som svarar på specifika frågor är inte av god smak.

Hade det inte varit bra om SÄPO ser till att bekämpa all typ av spioneri mot Sverige, istället för att tillåta vissa att göra det för att "de är ändå bättre än de andra"?

Som jag redan har nämnt, en pistol mot ditt huvud är en pistol mot ditt huvud, oavsett vem som håller i den. Det blir inte bättre för att den som håller i den är "snällare".

Sedan har jag redan tagit upp hyckleriet gällande Kina själva genom t.ex. företag som MTR, Atrain etc.
Det handlar alltså inte bara om hyckleri mot olika länder, men också mot olika företag från samma land. Vi i Sverige tillåter kinesiska staten att äga tåg och annan infrastruktur, jag hade önskat att SÄPO hade kunnat vara konsekvent och se till att slänga ut Kina ur Sverige helt.

ps. Att USA skulle vara en "demokrati som står upp för yttrandefrihet och mänskliga rättigheter" är något som jag, Edward Snowden, Julian Assange, Bradley Manning m.fl. hade haft en del att säga till om, men det är irrelevant till denna diskussion och tråd.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Herregud vad självbelåten man kan vara...
Inte för att jag har mycket till övers för sovjet, men du tar alltså en fallasi som skapades av väst för att avfärda anklagelserna från Sovjet? Genialt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det svaret var ett specifikt svar till en specifik fråga. Du får gärna läsa genom andra kommentarer för att se "hur mycket längre man har tänkt". Att skriva sådana kommentarer som svarar på specifika frågor är inte av god smak.

Hade det inte varit bra om SÄPO ser till att bekämpa all typ av spioneri mot Sverige, istället för att tillåta vissa att göra det för att "de är ändå bättre än de andra"?

Som jag redan har nämnt, en pistol mot ditt huvud är en pistol mot ditt huvud, oavsett vem som håller i den. Det blir inte bättre för att den som håller i den är "snällare".

Sedan har jag redan tagit upp hyckleriet gällande Kina själva genom t.ex. företag som MTR, Atrain etc.
Det handlar alltså inte bara om hyckleri mot olika länder, men också mot olika företag från samma land. Vi i Sverige tillåter kinesiska staten att äga tåg och annan infrastruktur, jag hade önskat att SÄPO hade kunnat vara konsekvent och se till att slänga ut Kina ur Sverige helt.

ps. Att USA skulle vara en "demokrati som står upp för yttrandefrihet och mänskliga rättigheter" är något som jag, Edward Snowden, Julian Assange, Bradley Manning m.fl. hade haft en del att säga till om, men det är irrelevant till denna diskussion och tråd.

Angående förslag i tråden att de svenska myndigheterna även skulle förbjuda USA från att bygga mobilnät, om vi bortser från wharaboutism och gradskillnader av potentiella säkerhetsrisker, så är jag osäker på om det hade gjort någon praktisk skillnad, utan bara riskerat än mer kontrovers.

USA har ju ändå inga bolag som är stora på att bygga sådan telekominfrastruktur i Sverige och Europa. USA känns i stort helt uträknade från marknaden redan idag. Det står ju oavsett politiska beslut redan idag främst mellan europeiska och kinesiska bolag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man håller ju med i princip: Sveriges säkerhet ska absolut inte kompromissas med.

Däremot undrar man ju lite hur de ser på saker och ting när man säger detta:

I motiveringen till varför just Huawei och ZTE utesluts från 5G-utbyggnaden menar SÄPO att Kina utgör ett av de största hoten mot svensk säkerhet

När man vet att saker som detta har skett:

"Tysklands kansler Merkel avlyssnad av USA"
https://sverigesradio.se/artikel/5683636

"Tyskland hjälpte USA att spionera på EU och Frankrike"
https://www.svd.se/tyskland-hjalpte-usa-att-spionera-pa-eu-oc...

"USA spionerar på svenska ministrar"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E3MyA/usa-spionerar-pa-...

NSA spionerar på svenska industrier
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/0EWryE/nsa-spionerar-pa-s...

Känns det inte ändå lite ihåligt?

Ja, du har dina poänger och det här med USA - Sverige har alltid varit lite hmmm speciellt, våra band och ibland ser vi utan tvivel mellan fingrarna.

Man får inte glömma bort att Sverige har en urlång tradition av att vara ganska USA vänliga vilket jag till viss del tror kan ha att göra med den enorma mängden svenskar som utvandrat samt det stora industriella utbytet och den stora handeln länderna emellan, vi har länge haft ganska täta band till USA. En hel del svenskar kom även tillbaka till Sverige och tog med sig en del amerikanska tankesätt/tradioner hit. Minns inte riktigt men det är väl åtminstone minimum 10 miljoner i USA med svenska ättlingar. Andelen svenskättlingar på ganska höga positioner i USA är stort. Guvernör/senator Frank Carlson i Kansas var väl tex den som lyfte fram general Eisenhower i politiken, det finns mängder med exempel, Buzz Aldrin promenerade på månen. En överväldigande majoritet av alla svenskar har åtminstone någon släkting i USA, det är ofattbart vanligt. Ni som inte vetat om det är nog mera "lyckligt" ovetande.

Vi har i och för sig varit mycket nära öst också men då får man gå tillbaka betydligt längre, till Vikingatiden. Vikingarnas påverkan i tex Kiev området var massiv, för att inte tala om Rurik vars ättlingar regerade Ryssland i många decennier. Sedan kom en viss Karl XII, som krossades av Peter den Store och våra band till Ryssland har varit hmmm, lite spända ända sedan dess.

Slutsats: Jag tror generellt att det är så att Sverige är betydligt närmare USA samt väst än kommunistdiktaturer vilket retar upp en del ibland. Visst, en sådan president som Trump sätter dock även vår USA lojalitet på kraftiga prov *skratt*. Busharna var väl lite speciella de också men verkar som att de har anfäder i Värmland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Herregud vad självbelåten man kan vara...
Inte för att jag har mycket till övers för sovjet, men du tar alltså en fallasi som skapades av väst för att avfärda anklagelserna från Sovjet? Genialt.

?

Jag delar den principen som David gav uttryck för i detta inlägget (onödigt för mig att kopiera eller repetera det som redan sagts bra och tydligt i tråden): #18671919

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Angående förslag i tråden att de svenska myndigheterna även skulle förbjuda USA från att bygga mobilnät, om vi bortser från wharaboutism och gradskillnader av potentiella säkerhetsrisker, så är jag osäker på om det hade gjort någon praktisk skillnad, utan bara riskerat än mer kontrovers.

USA har ju ändå inga bolag som är stora på att bygga sådan telekominfrastruktur i Sverige och Europa. USA känns i stort helt uträknade från marknaden redan idag. Det står ju oavsett politiska beslut redan idag främst mellan europeiska och kinesiska bolag.

Har redan besvarat detta, så jag kör en TL;DR:
Korrekt, men diskussionen handlar om den stora bilden av att använda argumentet "Sveriges säkerhet kan inte kompromissas" vilket man gör grovt i det stora hela ganska hela tiden. Utöver USA och deras ganska starka hållning på svensk IT-infrastruktur, äger t.ex. den kinesiska staten redan infrastruktur i form av tåg (MTR, Arlanda express) och en hel del fastigheter. Kritiken är alltså att SÄPO använder ett argument som i 99% av fallen uppenbarligen inte håller upp, vilket är beklagligt. Med det sagt; visst är det bra att man gör detta. Att göra lite är bättre än inget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

https://telecoms.com/496951/new-research-claims-employees-do-...
https://www.nytimes.com/2019/04/25/technology/who-owns-huawei...
https://www.gizmochina.com/2019/04/19/huawei-not-owned-by-its...

"Union of Huawei Investment & Holding" äger mer än 90% av företaget.

Och eftersom varenda förbund i Kina ligger under det kommunistiska partiet... så kan man lägga ihop ett och ett här.

Du vill verkligen missa min poäng här eller hur?

Min poäng är... Huawei äger en klar majoritet av infrastrukturen runt 5G. Den kinesiska staten äger över 90% av Huawei genom "Union of Huawei Investment & Holding". Alltså sitter den kinesiska staten i en särställning inom svensk infrastruktur. Ett beroende som inte alls är positivt ur ett nationssäkerhetsperspektiv. Att stater äger företag är inte min poäng I HUVUD TAGET.

Jag kan acceptera misstänksamheten. Men fortfarande inga konkreta bevis att det skulle vara så fallet. "likely, claim" etc är journalist ord för att sälja rubriker.

Då är vi återigen på ruta ett. Telia, SAS och dylik ägs också en del av svenska staten. Låt företagen vara i fred. Så länge man inte har några konkreta bevis att de bedriver spionage som man påstått så finns det inga argument att stänga de ifrån marknaden. Viktigt att ha i åtanke, diktatur argument håller inte då Sverige säljer vapen till Saudi Arabien etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Utöver USA och deras ganska starka hållning på svensk IT-infrastruktur, äger t.ex. den kinesiska staten redan infrastruktur i form av tåg (MTR, Arlanda express) och en hel del fastigheter. Kritiken är alltså att SÄPO använder ett argument som i 99% av fallen uppenbarligen inte håller upp, vilket är beklagligt. Med det sagt; visst är det bra att man gör detta. Att göra lite är bättre än inget.

Jo, det är så jag ser det ungefär.

Är inte bra om USA avlyssnar oss, och det skall vi också motarbeta tycker jag, men som du är inne på så är det ju en bra start att granska Kina innan vi fortsätter att bygga ut 5G i landet (som blir en enorm uppgradering och långsiktigt viktig ryggrad i informationsinfrastrukturen).

Seda kanske Kina kan avlyssna tåg och fastigheter som du nämner, men det är nog svårare att komma undan med det, och inte riktigt lika stor potentiell informationsyta som 5G-näten. Men jag håller med dig att det finns andra risker, än just avlyssningsrisken, med att låta Kina äga eller operera den typen av infrastruktur. De skulle ju kunna i framtida konflikt hota med att ställa till det en hel del om inte annat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Det här låter lite som att jag skulle säga:

"Den där Jeff Bezos behöver lära sig.." när jag låter bli att köpa saker på Amazon.

Tror du verkligen Kina bryr sig?

Det är ju inte bara sverige som gör det så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Jag kan acceptera misstänksamheten. Men fortfarande inga konkreta bevis att det skulle vara så fallet. "likely, claim" etc är journalist ord för att sälja rubriker.

Då är vi återigen på ruta ett. Telia, SAS och dylik ägs också en del av svenska staten. Låt företagen vara i fred. Så länge man inte har några konkreta bevis att de bedriver spionage som man påstått så finns det inga argument att stänga de ifrån marknaden. Viktigt att ha i åtanke, diktatur argument håller inte då Sverige säljer vapen till Saudi Arabien etc.

Visst finns det korruption även i Sverige. Både på statlig nivå, och på kommunal nivå. Men det finns tyvärr i hela världen. Sett ur ett globalt perspektiv så ligger Sverige dock inte jättelångt upp gällande korruption (även om blivit lite sämre än våra nordiska grannländer de senaste åren, av diverse okända orsaker, även om en negativ utveckling).

Kina ligger dock längre upp på skalan gällande korruption, och där är ofta CCP, myndigheter och storföretag tätt sammanvävda i varandra. Går att läsa mer om den stora korruption inom Kina här om du är intresserad: https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_in_China

Det är annars just denna täta koppling mellan CCP, kinesiska myndigheter, och storbolag, som fått upp ögonen hos svenska myndigheter för att granska bolag som just Huawei och ZTE gällande att bygga upp kritiska delar av vår telekominfrastruktur. Detta är ju just ett tema som återkommer i säkerhetsrapporter gällande Huawei och ZTE i många länder.

Tycker det är naturligt att sådana bolag utreds och analyseras av den svenska försvarsmakten och svenska säkerhetsmyndigheter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det är så jag ser det ungefär.

Är inte bra om USA avlyssnar oss, och det skall vi också motarbeta tycker jag, men som du är inne på så är det ju en bra start att granska Kina innan vi fortsätter att bygga ut 5G i landet (som blir en enorm uppgradering och långsiktigt viktig ryggrad i informationsinfrastrukturen).

Seda kanske Kina kan avlyssna tåg och fastigheter som du nämner, men det är nog svårare att komma undan med det, och inte riktigt lika stor potentiell informationsyta som 5G-näten. Men jag håller med dig att det finns andra risker, än just avlyssningsrisken, med att låta Kina äga eller operera den typen av infrastruktur. De skulle ju kunna i framtida konflikt hota med att ställa till det en hel del om inte annat.

Ja att de avlyssnar tåg och fastigheter är väl inte det jag oroar mig mest för, snarare hållhaken de får på svensk stat och företag genom att äga dessa saker.

Scenario:
Kina: Sveriges regering, gör detta!
Sverige: Nej?
Kina: OK, då lägger vi ner Torslandaverken och skeppar Volvotillverkningen någon annanstans. 5000 jobb borta.
Sverige: eh....

Finns massor med hemska scenarion där kina skulle kunna utpressa oss genom sina ägodelar i Sverige,
och det finns det från samtliga aktörer man väljer att bli beroende på. USA är absolut inte en främling till utpressning, det har de gjort flera gånger förut mot flera olika "allierade".

Lite skumt att man får så mycket skit för att man vill att Sverige ska bli oberoende och slippa påtryckningar utifrån, bara för att vissa tycker att USA är så snälla

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |