Permalänk
Medlem

Vilken cpu är värt nu

Ska man satsa på nya zen 3 eller ska man satsa på att försöka få något billig 3900x eller dylikt.
Vilken amd cpu är bäst för gaming. Har kört intel hela mitt liv och har nu köpt ett b550 kort. Så nu är det allt eller inget.

Vad tycker ni? Vänta och satsa på 5600x eller möjligtvis 5800x om min budget håller, troligtvis inte. Så antingen 5600x eller någon billig zen 2 för drygt 3-4k

Permalänk
Medlem

Klarar du dig inte på den cpu du har idag? Vart har du prestandaproblem? Vad kör du för upplösning? Vilka spel spelar du? Vad har du för GPU?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

JAg skulle nog säga en 3950X eller i9-10920x

Permalänk
Medlem

3600

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Klarar du dig inte på den cpu du har idag? Vart har du prestandaproblem? Vad kör du för upplösning? Vilka spel spelar du? Vad har du för GPU?

Jag tycker det vart dags för uppgradering efter 4 år ish

Har i5 7600
1060 6gb
Kör på 1080p
Spelar många fps spel, cs, apex, lol, cod, fps spel generellt. Battle royale spel som pubg och sånt.

Det jag känner i dom flesta battle royale spel att jag inte kan få nog smooth för att kunna prestera. Båda cpu och gpu ligger oftast på 100% och ja. Detta med låga settings på dom flesta spelen. Tex apex med allt på lägsta, 100%.

Man ligger inte stadigt nog på höga fps för att det ska kännas gött och spela.

Permalänk
Medlem

Kan även säga att det jag funderar på är 3070 nu i oct. Och att det blir en helt ny dator.

Har redan köpt allt, förutom cpu och gpu.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog faktiskt väntat och satsat på 5000-serien och kollat vad dom erbjuder.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik12:

Jag tycker det vart dags för uppgradering efter 4 år ish

Har i5 7600
1060 6gb
Kör på 1080p
Spelar många fps spel, cs, apex, lol, cod, fps spel generellt. Battle royale spel som pubg och sånt.

Det jag känner i dom flesta battle royale spel att jag inte kan få nog smooth för att kunna prestera. Båda cpu och gpu ligger oftast på 100% och ja. Detta med låga settings på dom flesta spelen. Tex apex med allt på lägsta, 100%.

Man ligger inte stadigt nog på höga fps för att det ska kännas gött och spela.

Är det inte grafikkort som du borde satsa på först? Den där cpun borde lätt orka med bättre grafikkort. Men det är klart, om du har en rejäl budget så kan du ju dra på ordentligt. Men du kan ju köpa nytt grafikkort först ändå medans du väntar på de nya cpuerna från AMD. Jag skulle tro att ett 2070 eller 2080 skulle göra sig riktigt bra. Om du nu bara kör 1080p så är det ju inget 3080 du behöver precis.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Är det inte grafikkort som du borde satsa på först? Den där cpun borde lätt orka med bättre grafikkort. Men det är klart, om du har en rejäl budget så kan du ju dra på ordentligt. Men du kan ju köpa nytt grafikkort först ändå medans du väntar på de nya cpuerna från AMD. Jag skulle tro att ett 2070 eller 2080 skulle göra sig riktigt bra. Om du nu bara kör 1080p så är det ju inget 3080 du behöver precis.

Jo det blir allt nytt, säljer gamla rigen till någon annan. 1080p blir det med hög hz på skärm. Som jag skrev förut, troligen ett 3070, ser grymt ut. Men ja det blir ett grafikkort också. som sagt. helt ny dator. Väntar nog till 3070 eftersom den verkar prestera utom ordentlig bra jämfört med 20serien. Billigare också om man tänker prestanda.

Så det blir nog så. 3070 och möjlig nya ryzen 5600x som kommer ut.
Annars om jag hittar nån billigt kap på nån 3900x köper jag nog sån också

Permalänk
Skrivet av Erik12:

Jo det blir allt nytt, säljer gamla rigen till någon annan. 1080p blir det med hög hz på skärm. Som jag skrev förut, troligen ett 3070, ser grymt ut. Men ja det blir ett grafikkort också. som sagt. helt ny dator. Väntar nog till 3070 eftersom den verkar prestera utom ordentlig bra jämfört med 20serien. Billigare också om man tänker prestanda.

Så det blir nog så. 3070 och möjlig nya ryzen 5600x som kommer ut.
Annars om jag hittar nån billigt kap på nån 3900x köper jag nog sån också

År det inte dags för 1440p när du gör förändring. Nytt är ju alltid kul men att vara kvar på 1080p blir nog tämligen snabbt en besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turfbattle:

År det inte dags för 1440p när du gör förändring. Nytt är ju alltid kul men att vara kvar på 1080p blir nog tämligen snabbt en besvikelse.

Jag har ingen lust och köra på 1440p, inte i dom spel jag kör. Det äe väl snyggt och så men det blir lite för smått för min del. 1080p är där jag gillar och vara, har inte testat 1440p men, det blir väl också av nån gång det också.

Kör dom flesta spel för att utvecklas och ganska tävlingsinriktat. Så därför stannar jag kvar på 1080p. Har i dags läget en 144p 27tum 1080p benq, men har beställt en 280hz 24 tums asus tuf skärm. Känns som det kommer göra en del för mig. Speciellt eftersom jag går ner i tum. Får jag lite av samma effekt som att gå till 1440p. Med skärpan då.