Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Extern USB-hårddisk orsakar omstarter av PS4

Permalänk
Medlem

Extern USB-hårddisk orsakar omstarter av PS4

Min dotter fick problem med sin Playstation 4 i helgen. Den startar om och säger typ "reparerar filsystem" och när den kommer till 25% omstartar den igen i en oändlig loop av omstarter. Provade stänga av, koppla ur den externa disken och starta PS4 på nytt och då bootade den upp normalt men alla spelen som fanns på externa disken finns förstås inte längre i spelbart skick. Hon kunde få igång ett av spelen genom att först ta bort det och sedan installera på nytt på interna lagringen.

Testade koppla in externa hårddisken efter att PS4 hade bootat utan den och då bootade den strax om på nytt. Så slutsatsen är att externa disken orsakar omstarterna när den är inkopplad. Hade inte så mycket tid att kolla på problemet men funderar om man kan koppla disken till datorn och reparera den där (om den ens fungerar). Jag kör mest Linux men har nog tillgång till någon dator med Windows också någonstans om det spelar roll. Tänkte höra om ni har någon bra strategi för att komma fram till varför problemet uppstår och vad man ska göra åt det på bästa sätt?

En tanke jag har om det kan vara problem med nätadaptern till externa disken. Har flera likadana diskar så ska nog kunna testa med en annan nätadapter.

Permalänk

Sätter du usb framme eller bak?? Jag har haft problem med där bak inte så mycket i dom främre

Permalänk
Medlem

Låters om att disken håller på att falera eftersom den försöker reparera den hela tiden.
Jag skulle köpa en ny och se om man kan klona den om det är något viktigt (Vet inte om PS4 sparar speldata med själva spelet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

Sätter du usb framme eller bak?? Jag har haft problem med där bak inte så mycket i dom främre

På framsidan längs till höger satt den. USB-disken är en 4TB Western digital 3,5-tums med nätspänningsdapter och den har tidigare fungerat utan problem med PS4. Så något fel har uppstått. Men testa olika USB-portar är förstås vettigt att göra. Tack för tipset! Ska försöka kolla på detta ikväll.

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet. Bytte nätadapter på hårddisken och nu fungerar den. Alla gamla installerade spel är kvar.