Permalänk
Medlem

2 Lan

Hej

Telia har bryggat min internet lina så att jag kan köra min egen router (edgerouter X). Har även den andra som är till TV som även går att nåt ut som en internetlina.

Hur gör man för att se båda nätet eller rättare sagt kan man koppla ihop dem?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Om du får flera IP-adresser från dig ISP så kan du sätta en switch direkt i inkommande anslutning och sen koppla routrarna till switchen så kommer bägge bli tilldelade IP från din ISP.

Du skulle tom. Kunna använda ett par portar i ett separat VLAN på din Edgerouter X till detta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför vill du "koppla ihop dem"? Vad är syftet? Se båda näten?
I ER-X bör du kunna skapa brandvägg/tunnelregel för att de ska se varandra.

Permalänk
Medlem

Finns många trådar om exakt samma fråga som kanske hjälper dig
t.ex.
#16409957

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Min nas är på den bryggade Lan:et medans min dator är på den som tv går på.

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med att få samma funktion som Telias 5730 router har fast på min edgerouter x. Vill inte dra en massa kablar i huset utan vill att båda näten ska gå på samma nät. Vill bli av med Telias router helt. Har problem med iptv då den laggar då och då.

Mycket tacksam för hjälp är inte hemma på nätverket så förklara helst enkelt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha flera nät på samma kabel då måste du sätta upp olika VLAN