Rösta fram t-shirt till communityt!

AMD presentererar RDNA 2 – Radeon RX 6000 och "Big Navi"

Permalänk
Medlem

Yes! PRISKRIEG!!!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Enkelt. Du väljer det som går att köpa.

Precis, AMD kommer väl visas i bättre dager bara de levererar kort nog så folk faktiskt kan köpa det utan att de gått åt till scalpers istället. Så även om de är sena med sin presentation så är det ändå många som stått utan levererat kort i över en månad och är ganska sura så de kan tänka sig avbeställning och köra AMD istället. Då de för en gångs skull är "bra nog".

Permalänk
Skrivet av Nekrol:

Du kan ju ha kvar en större HDD och flytta spel mellan den och din Nvme disk. Men Nvme kommer vara ett krav för spel. Så är det bara. Sen måste man ju inte ha alla spel installerade med den uppkoppling vi har här i sverige.

Jag har alltid 20-30 lir jag spelar, med jämna mellanrum. Har jag 10-15 minuter jag behöver slå ihjäl, kör jag en runda WoT, eller en bana på Swat 4. Är samtidigt inne på andra genomspelningen av RDR 2, och tredje på Kingdom come deliverance. Nä, även med snabb uppkoppling. Vill jag ha spelen installerade! Händer titt som tätt, att jag blir sugen på att dra en runda i något spel. Men det inte är instalerat, tyvärr!

På PC, tror jag inte Nvme kommer bli något krav. Inte de närmaste 5-10 åren. För vi ligger så långt framme i Sverige, så här kanske det skulle kunna bli så. Om allt kretsade kring oss. Men resten av värden är inte, där vi är! Ekonomiskt, eller bandbreddsmässigt!

Permalänk
Medlem

Folk klagar på att man låser till Nvidia med ett G-Sync chip i skärmen, men ser inget klagomål om att man låser sig till AMD om man väljer deras nya CPUer som ger mer prestanda om man kombinerar bägge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Någon update gällande AMDs motsvarighet till DLSS? Jag finner det mer intressant att spara på mer prestanda..

Det kommer.
Precis som DLSS så måste AI tränas och spel anpassas, men det talas om cross platform vilket underförstått är xbox och ps5 - så de har hårdvara inbyggt och säkert resurser för att se till att den tränas och används vilket nog AMD behöver hjälp med.

Permalänk
Medlem

Känns som att man siktar in sig på 6800xt tillsammans med 5800/5900x o b550 planka som jag redan bestämt mig för, lr tja, brädab skaffade jag redan i förberedabde syfte utifall de blir ruch efter dem när 5000 serien släoos om några dagar.
Ser väldigt intressant ut det där med minnesgrejsen. Gissar spel som kommer kan utnyttja den grejen. (Tänker på att lådirna nog har liknande teknik..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Satt ju även jag o tänkte nypa ett 3070 i natt/imorgon, meeeeen nu börjar man vackla...

Den stora frågan för mig dock, som sitter på en 10600k och är väldigt nöjd och har heller inga planer på att byta på väldigt lång sikt, vad "Smart access" kommer att bidra/bromsa etc. etc.
Känns ju surt om man nu för första gången ska gå över till AMD och sitter ändå på Intel cpu, men AMD börjar smyga in produkter som ska "linka" med varandra, rent spontant känns ju ett 3070 tryggare för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

oj, det var inte helt fel. eagle verkar kosta 6800kr på komplett och webhallen i alla fall. sanslöst egentligen med 1200kr över rekommenderat pris för en helt vanlig partnermodell.

Hittade den på inet för 5600 iaf, dock ser kylaren väldigt billig ut. Hoppas det inte är en felskrivning för det känns ju lite skumt om det skiljer över 1k mellan återförsäljare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Håller med om att det börjar bli för mycket. Men jag hade ju ingen åsikt, så jag fattar bara inte vad du snackar om. Har läst mitt inlägg flera gångar och ser inte var du får min "åsikt" ifrån?

Det här är det sista jag skriver, angående detta!

"Tror att många som köpte 3090 gjorde det för grafikminnet.
Vill tro det i alla fall." Skrev du! Åsikt? Inte enligt dig nu!

Jag svarade
"Eller, för att 3080 "bara" hade 10GB. 16GB känns mer lagom för ett toppkort idag. Hade 3080 haft 16GB, hade dom nog sålt väldigt mycket färre 3090."

Dvs jag delade inte din "icke åsikt"! kan vi lämna detta nu? Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Både RTX 3000 serien och RX 6000 har HDMI 2.1 och därmed stöd för 4K 120Hz + VRR.

Det är mycket möjligt att de har stöd för 4K 120Hz + VRR, men det är inget man kan utgå från bara för att de följer version 2.1 av HDMI standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jag har alltid 20-30 lir jag spelar, med jämna mellanrum. Har jag 10-15 minuter jag behöver slå ihjäl, kör jag en runda WoT, eller en bana på Swat 4. Är samtidigt inne på andra genomspelningen av RDR 2, och tredje på Kingdom come deliverance. Nä, även med snabb uppkoppling. Vill jag ha spelen installerade! Händer titt som tätt, att jag blir sugen på att dra en runda i något spel. Men det inte är instalerat, tyvärr!

På PC, tror jag inte Nvme kommer bli något krav. Inte de närmaste 5-10 åren. För vi ligger så långt framme i Sverige, så här kanske det skulle kunna bli så. Om allt kretsade kring oss. Men resten av värden är inte, där vi är! Ekonomiskt, eller bandbreddsmässigt!

Skulle hålla med dig. Om det nu inte vore så att konsolerna är extremt centrerade kring sina nvme lösningar och asset streaming.
För asset streaming krävs en Nvme, och det finns en god chans att ett spel uppbyggt med det i åtanke inte är möjligt att köra på en vanlig SSD. Konsolerna dikterar spelmarknaden.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Det kommer.
Precis som DLSS så måste AI tränas och spel anpassas, men det talas om cross platform vilket underförstått är xbox och ps5 - så de har hårdvara inbyggt och säkert resurser för att se till att den tränas och används vilket nog AMD behöver hjälp med.

Frågan är om AI/ML kommer användas öht. Enligt Hardware Unboxed svarade AMD själva: "It's designed to do upscaling like DLSS but works in a fundamentally different way"

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Viking
Skrivet av kallandes:

Det här är det sista jag skriver, angående detta!

Vill tro det i alla fall." Skrev du! Åsikt? Inte enligt dig nu!

Jag svarade
"Eller, för att 3080 "bara" hade 10GB. 16GB känns mer lagom för ett toppkort idag. Hade 3080 haft 16GB, hade dom nog sålt väldigt mycket färre 3090."

Dvs jag delade inte din "icke åsikt"! kan vi lämna detta nu? Tack på förhand

Vill tro det i alla fall."
Det där har inte jag skrivit. Vet inte om du citerat fel eller vad du håller på med.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Det är mycket möjligt att de har stöd för 4K 120Hz + VRR, men det är inget man kan utgå från bara för att de följer version 2.1 av HDMI standarden.

Där ser man, bra att veta.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vill tro det i alla fall."
Det där har inte jag skrivit. Vet inte om du citerat fel eller vad du håller på med.

Nae för det var jag som skrev det!
Och det är väl inte direkt en åsikt utan mer en förhoppning om att människor inte var dumma nog att köpa det enbart för spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Du utryckte dig inte så, även om du kanske tänkte rätt! Skriver man, som du! Att 649 dolleros (ex moms), är ett bra pris. Jämfört med 781 dollar (inklusive moms). Så blir det lite fel. Men det kanske var hur du skrev, och inte hur du tänkte?

skrev väl inte ner alla steg helt enkelt. tyckte det var ganska uppenbart när man läste hans inlägg. 8600kr är inte ens nära 781 dollar. 649 dollar plus moms blir 811 (7200kr), 8500kr som billigaste 3080 kostar blir 960 dollar eller 768 utan moms.

Permalänk
Medlem

Har sett i tråden att det efterfrågas DLSS från AMD

AMD kommer antagligen INTE att släppa något liknande DLSS, helt av orsak att AMD redan har vad som krävs för att åtgärda det som DLSS åtgärdar.
Finns ingen orsak att uppfinna hjulet två gånger!

Grundproblemet är att FPS sänks i delar där mycket sker på skärmen, det åtgärdas då med att en lägre upplösning bearbetas av grafikkortet. Något som AMD Radeon™ Boost tar hand om.

När den lägre upplösningen sen skalas upp så försvinner en del skärpa, det blir blurrigt. Här kommer AMD FidelityFX och dess Contrast Adaptive Sharpening (CAS) in och räddar dagen.

AMD Radeon™ Boost är en teknik som fungerar från Radeon RX 470/570 och upp, samma med AMD FidelityFX.

Utöver det så hanterar AMD FidelityFX även Ambient Occlusion, Variable Shading, Screen Space Reflections m.m.

Sen så är AMD's motsvarighet till Nvidia Reflex, AMD Radeon™ Anti-Lag²

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av roo:

Om reviews påvisar att 6900XT har likvärdig prestanda med 3090 så tar jag bort min beställning hos inet och sparar mig i runda slängor 8000kr som jag kan lägga på något vettigare. Fan inte ägt en AMD produkt på säkert 10 år.

Exciting times!

Köp en 5950X för de pengarna du sparar in. Nu fattas det bara ett mammkort (X550 / X570) så är du hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har sett i tråden att det efterfrågas DLSS från AMD

AMD kommer antagligen INTE att släppa något liknande DLSS, helt av orsak att AMD redan har vad som krävs för att åtgärda det som DLSS åtgärdar.
Finns ingen orsak att uppfinna hjulet två gånger!

Grundproblemet är att FPS sänks i delar där mycket sker på skärmen, det åtgärdas då med att en lägre upplösning bearbetas av grafikkortet. Något som AMD Radeon™ Boost tar hand om.

När den lägre upplösningen sen skalas upp så försvinner en del skärpa, det blir blurrigt. Här kommer AMD FidelityFX och dess Contrast Adaptive Sharpening (CAS) in och räddar dagen.

AMD Radeon™ Boost är en teknik som fungerar från Radeon RX 470/570 och upp, samma med AMD FidelityFX.

Utöver det så hanterar AMD FidelityFX även Ambient Occlusion, Variable Shading, Screen Space Reflections m.m.

Sen så är AMD's motsvarighet till Nvidia Reflex, AMD Radeon™ Anti-Lag²

Vet inte om jag missförstår dig men AMD har redan gått ut att "Super Resolution" är deras version av DLSS. Men den är inte redo än och testas fortfarande. Scott Herkelmann sa det redan igår till media tex, Brad Chacos från PC World. Jag tror Linus även nämnde det i sin pre announcement video.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

10 GB eller 16 GB då tar jag 16 GB

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Heja AMD! Fy fan va gött att äntligen se dem uppe i toppen igen. Hoppas det kan backas upp av oberoende tester innan release också

När det är som mest spännande på hårdvarumarknaden på länge så är det ju lite "otur" att man blivit farsa så inte riktigt läge att dra på sig spenderarbyxorna. 😁

En napp till kotten, ett graffe till papi. Busenkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderlump:

Satt ju även jag o tänkte nypa ett 3070 i natt/imorgon, meeeeen nu börjar man vackla...

Den stora frågan för mig dock, som sitter på en 10600k och är väldigt nöjd och har heller inga planer på att byta på väldigt lång sikt, vad "Smart access" kommer att bidra/bromsa etc. etc.
Känns ju surt om man nu för första gången ska gå över till AMD och sitter ändå på Intel cpu, men AMD börjar smyga in produkter som ska "linka" med varandra, rent spontant känns ju ett 3070 tryggare för mig iaf.

Enligt Gamers Nexus (08:59) som frågade AMD så gav Smart Access 1-7% ökad prestanda i spelen som de visade förutom i Forza Horizon 4 där det gav 11-12%. RAGE-läget gav 1-2%.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vet inte om jag missförstår dig men AMD har redan gått ut att "Super Resolution" är deras version av DLSS. Men den är inte redo än och testas fortfarande. Scott Herkelmann sa det redan igår till media tex, Brad Chacos från PC World. Jag tror Linus även nämnde det i sin pre announcement video.

AMD Virtual Super Resolution (VSR) och Radeon Image Sharpening (IRIS) är vad jag uppfattat det en del av FidelityFX. Men helt klart att jag kan ha fel.

Är många namn för samma teknik känns det som...

Radeon R9 270 och upp har haft stöd för VSR.

Edit1: Har för mig att filter för VSR ursprungligen hämtades från FidelityFX mjukvaran.

Edit2: Nu rörde jag ihop det lite i Edit1
Radeon Image Sharpening isn’t simply a sharpening filter, it uses a contrast adaptive sharpening or CAS algorithm that AMD recently introduced in their FidelityFX suite.
Källa: https://www.techspot.com/article/1873-radeon-image-sharpening...

Det var IRIS och inte VSR som hämtade filter från FidelityFX...
Så:
IRIS = Contrast Adaptive Sharpening (CAS), även kallat FidelityFX Sharpening
VSR tror jag är FidelityFX Upscaling

Är förvånad att Scott Herkelmann skulle ha sagt som han gjorde, såvida dom inte än en gång tänkt att döpa om hjulet.

Är nog dax för John Blund innan alla olika namn blir en röra...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

AMD har verkligen fått fart nu. Finns god chans att det blir AMD efter att senaste tre korten varit AMD. Ändå på jakt efter ny skärm så är inte det som något bekymmer heller. 240Hz, 2560x1440 eller möjligen UW och med iallafall acceptabel HDR och 27" vore smaskigt.

Om allt stämmer kan det nog vara första gången någonsin kombinationen AMD CPU och AMD GPU ger bästa upplevelsen. Närmaste borde annars vara Athlon XP/64 tiden och Radeon 9800. Men då var ATI ett eget företag.

På sätt och vis kul att detta eländiga Corona-år ser ut att ha blivit ett av de intressantaste hårdvaru åren på mycket länge.

Permalänk
Viking
Skrivet av wargreymon:

Folk klagar på att man låser till Nvidia med ett G-Sync chip i skärmen, men ser inget klagomål om att man låser sig till AMD om man väljer deras nya CPUer som ger mer prestanda om man kombinerar bägge.

Varför skulle det betyda att man låser sig till AMD? En AMD-CPU ger dig ju inte sämre prestanda med ett Nvidia-kort. Men med ett G-sync chip som inte stödjer Freesync så kan du inte använda det alls med ett Radeon-kort. Ganska stor skillnad i jämförelserna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Kan man förbeställa från nån svensk butik?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan man förbeställa från nån svensk butik?

Nej, är som med CPU:erna, gäller att vara online viss tid vid lanseringsdatum och tävla om korten. Förmodligen max 1st också.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför skulle det betyda att man låser sig till AMD? En AMD-CPU ger dig ju inte sämre prestanda med ett Nvidia-kort. Men med ett G-sync chip som inte stödjer Freesync så kan du inte använda det alls med ett Radeon-kort. Ganska stor skillnad i jämförelserna.

Hur menar du att du inte kan använda en G-sync skärm alls med ett AMD-kort? Man kan bara inte använda G-sync delen för att AMD inte implementerat det (vill minnas att det är upp till dem att stödja det faktiskt). Annars kommer nya G-sync skärmar med Freesync också.

Har du en AMD CPU I framtiden och den ger dig upp till 13% extra när du väljer ett AMD grafikkort så är det väl samma sak som att en G-sync skärm bara ger G-sync med ett Nvidia-kort. Samma så låser man från att köpa Intel för man får mer prestanda med en AMD-kombo.

Ska bli intressant att se om Intel gör samma sak i framtiden. Är ju fritt fram nu när AMD börjat med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är ju inte riktigt samma sak eller? Några procent möjligen i prestanda är inte samma sak som att betala för en funktion som bokstavligt talat inte kan användas med annat märke?

Oavsett så verkar detta vara något kommer ur AMD's konsolutvecklande, möjligen iallafall. Med tanke på att det handlar om att kombinera features av både cpu eller gpu- vad menar du då att de borde göra? Ska de erbjuda Intel licens för att implementera något i sina cpus för att arbeta med radeon kort, och sedan erbjuda nvidia licens för att implementera en likadan cache i sina kort? Eller ska de ge dem infon gratis och låta Intel och nvidia delar av AMD's hårdvarudesign i sina produkter?

Borde då Intel ha gjort sig möda att lösa det så att man kan använda optane med AMD? Kanske nvidia borde delat med sig av sina tensor cores så AMD kunde köra DLSS?

G-Sync är fånig eftersom det kräver en FPGA extra mellan dator och skärm som 1. Kostar pengar och 2. Låser funktioner som skulle ha kunnat implementerats öpptet.
Detta medan freesync finns vilket låter det hela var hårdvaruagnostiskt och ger samma funktioner utan att ha en dyr och onödig FPGA mellan.
Det är skillnad att övertala andra tillverkare att implentera något som exkluderar dina konkurrenter och att implentera något som låter dig förbigå flaskhalsar mellan en tillverkaresegna produkter för att få bättre prestanda.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Citerar ditt första inlägg i diskussionen:

"kraven på minnesstorlek ökar ju dock något, hela tiden. Köper du ett dyrt kort, vill du inte bli begränsad av VRAM. När ditt potentiella favvospel släpps om ett år, och du går in i en vägg med dina 10GB"

Känns ganska riktat till mig tbh.

Snarare är det nog folk som felaktigt använder "du" i stället för "man", kanske pga inflytande från engelskan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S