Problem: kopplas periodvis bort från bluetooth, ny enhet dyker upp

Permalänk
Medlem

Problem: kopplas periodvis bort från bluetooth, ny enhet dyker upp

Hej,

Har ett lite underligt, men återkommande och irriterande, problem med min Macbook pro 16 som jag hoppas någon här har en förklaring och lösning till.

Bakgrund

Jag använder en mus kopplad till datorn med bluetooth ("MX Master 3 for mac") samt ett par trådlösa hörlurar ("Bose Quietcomfort I), även dessa kopplade med bluetooth. Har ingen otillåten programvara eller liknande installerad som kan tänkas orsaka problemet. Ingen annan utrustning är uppkopplad mot enheten i samband med att problemen uppstår.

Problem

Vissa gånger när jag använder någon av dessa (eller bägge två samtidigt) så slutar de helt plötsligt att fungera under ca 20-60 sek. Därefter återgår allt till det normala. Problemet dyker upp med ojämna intervaller, ibland kan jag använda datorn i en vecka utan att någon störning sker, ibland dyker problemet upp flera gånger under en timme. I samband med att problemet dyker upp så har jag noterat att en ny enhet dyker upp under bluetooth-menyn, se bild. Namnet för denna ändras varje gång men formatet är detsamma, och det går inte att välja koppla bort. När enheten efter en tid försvinner från bluetooth-menyn så försvinner också problemet och mus/hörlurar börjar fungera återigen.

(Två exempel som skett precis innan samt under tiden när jag skrivit denna tråd)

Specs

Macbook pro 16, 2019 års modell, standardutförandet.

Vore enormt tacksam om någon stött på detta och har förslag på en lösning. Jag har själv försökt leta runt i det här forumet och andra, men utan att hitta någon lösning som fungerar.

Formatering
Permalänk
Medlem
Visa signatur

😑