Permalänk
Medlem

Wifi 6 eller 5?

Hej!

Har väldigt dålig täckning i hemmet (villa på 250kvm) genom en gammal router och funderar på att byta till mesh-router. Fiberanslutningen är 500/500 Mbit/s.

Ingen enhet i hemmet stödjer wifi6 och frågan är om en meshrouter med wifi6 kommer göra någon som helst skillnad vid användning av dom gamla enheterna?

Om det inte gör någon skillnad, är det ändå värt att framtidssäkra med ett wifi6-nätverk redan nu?

Vad säger dem som vet?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Jag kommer skippa wifi 6 när jag kompletterar nätverket med ett par accesspunkter till nästa år, har ett par smarta hem prylar som bara går på 2.4 så jag tar och väntar in att tekniken mognat lite, så att jag slipper ha en massa prylar uppdelade på tre olika nätverk.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milberto:

Hej!

Har väldigt dålig täckning i hemmet (villa på 250kvm) genom en gammal router och funderar på att byta till mesh-router. Fiberanslutningen är 500/500 Mbit/s.

Ingen enhet i hemmet stödjer wifi6 och frågan är om en meshrouter med wifi6 kommer göra någon som helst skillnad vid användning av dom gamla enheterna?

Om det inte gör någon skillnad, är det ändå värt att framtidssäkra med ett wifi6-nätverk redan nu?

Vad säger dem som vet?

Tacksam för alla svar!

Om enheterna du ansluter inte stödjer wifi 6 så gör en wifi 6 router ingen skillnad, däremot kan du ju utöka täckningen med mesh.
Nu vet jag inte hur det ser ut hemma hos dig men det bästa är om du kan ansluta x-antal accesspunkter via kabel istället, har du absolut ingen möjlighet med kabel så kan ett mesh system funka, det som krävs alltså är ett par accesspunkter till och inte bara en ny router.
Har du möjlighet att ansluta AP med kabel kan du säkert behålla den gamla routern men om du måste ansluta dom med mesh så måste både router och AP stödja detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om enheterna du ansluter inte stödjer wifi 6 så gör en wifi 6 router ingen skillnad, däremot kan du ju utöka täckningen med mesh.
Nu vet jag inte hur det ser ut hemma hos dig men det bästa är om du kan ansluta x-antal accesspunkter via kabel istället, har du absolut ingen möjlighet med kabel så kan ett mesh system funka, det som krävs alltså är ett par accesspunkter till och inte bara en ny router.
Har du möjlighet att ansluta AP med kabel kan du säkert behålla den gamla routern men om du måste ansluta dom med mesh så måste både router och AP stödja detta.

Jag har uttag i alla rum så ska prova accesspunkter. Har du några bra förslag på bra accesspunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milberto:

Jag har uttag i alla rum så ska prova accesspunkter. Har du några bra förslag på bra accesspunkter?

Har än så länge bara en Ubiquity in wall HD i ena hörnan av huset på ovanvåningen, bortsett från sämre hastighet så når den ner till andra sidan huset i betongkällaren och genom stora skorstenen.

Ville ha lite fler uttag vid tvn i sovrummet så därför blev det en accesspunk med extra portar.

Ska sätta en annan modell i källaren och ute för att täcka tomten bakom huset.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milberto:

Jag har uttag i alla rum så ska prova accesspunkter. Har du några bra förslag på bra accesspunkter?

Finns ju ett antal olika märken, även dom enheterna som används i ett mesh kan fungera som vanlig AP.
Men några som är populära är Ubiquiti t.ex. denna https://www.webhallen.com/se/product/233075-Ubiquiti-UniFi-UA...

Permalänk
Medlem

250kvm så skulle jag definitivt köra på flera accesspunkter. Annars kommer du inte nå ut med täckning över hela huset.
Hur snabbt wifi behöver ni? Vad använder ni wifi till?
Vill du ha en enkel färdig lösning typ plug and play eller vill du bygga ett "riktigt" wifi system där du har routers + APs med POE?
(POE är att ethernet kabeln får el så man inte behöver separat elsladd till AP vilket är snyggt och smidigt)

AX behöver du inte tänka på idag om du inte vill maxa wifi. Dessutom är inte AX helt klar som standard ännu och nästa generation AX kommer ge många fler funktioner som inte kommer fungera med dagens AX. Så det är bättre att köpa enklare APs idag som inte är så dyra och lägga mer på nästa gen. AX routers när den kommer om man vill ha högsta hastighet på wifi och framtidssäkra.