Ska man få sälja nya saker på marknaden?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MaloW:

@UndaC Behöver inte göra det så komplicerat. Räcker att ni tar ett beslut att temporärt inte tillåta försäljning av vissa produkter på marknaden som ni vet att det sker mycket scalping med. Hur länge förbudet gäller skiljer från produkt till produkt och det är bara att ta bort förbudet när ni tror att scalping inte sker för produkten i stor utsträckning längre.

Och angående personer som har "legit" anledning att sälja ett sånt här kort så är det väl bara för dom att istället utnyttja öppet köp och skicka tillbaka det till butiken man köpte det från.

Det förutsätter att vi och majoriteten av användarna här på soten tycker att det är ett bra beslut att ta.
Jag tycker personligen inte det och det finns ingen stor konsensus vad jag kunnat se på forumet.

Hade vi däremot sett stora problem med scalpers hade jag ansett det vara ett problem och tittat på åtgärder.
Men som jag skrev innan där: i dagsläget är det ju inte så mycket som ett verkligt problem som det är en principsak för folk, så som jag ser det i alla fall.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Så om jag kör x produkt i en butik och den passar mig inte och inte har öppet köp får jag inte sälja den trots att jag inte har något alternativ och varan endast använts i några minuter? Då den är ny i anseende till vad regler för öppet köp säger.?

Saker köpta över disk har ju inte öppet köp lagstadgat utan är good will från butiken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jasså, det fanns en tråd om ämnet.

Jag förstår att det kan vara svårt att avgöra vad som faller inom vissa parametrar.
Men att sälja oöppnade produkter i vinstsyfte är enligt mig inte något som bör förekomma på Sweclockers marknad.
Kan produkten skickas tillbaka inom butikens regler för öppet köp bör det vara något som marknadsreglerna hänvisar till.

Permalänk
Proffsmoddare

For new products that are put up for sale within the first 2 weeks after release, what if the seller only has the opportunity to sell with comments turned off, and has to answer all bids via PM.

If the seller wants to scalp, then they have to be active in the selling of that product.

This would be good for several reasons:

  1. No comments from angry users in the thread

  2. The seller cannot just throw out the product in advertisement and let the marketplace users battle it out

  3. Seller has to be active to sell the product

  4. Final price of the item is not publically shown, so future scalpers cannot gauge the willingness of the marketplace to purchase said item for inflated prices

Permalänk
Medlem

Hej @Sweclockers. Hur kan vi påverka er till att förbjuda uppenbar scalping? Sätt upp en nyhet med röstning?

Tråden är ju rätt visande kring vad forumet tycker om sånt här.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Saddl3r:

Hej @Sweclockers. Hur kan vi påverka er till att förbjuda uppenbar scalping? Sätt upp en nyhet med röstning?

Tråden är ju rätt visande kring vad forumet tycker om sånt här.

Det är ju lite det tråden går ut på. Frågan är ju inte direkt om man är för eller emot utan mer för att få konkreta förslag på hur man skulle kunna förebygga det hela utan att göra marknaden ”o-fri”

Läs gärna alla inläggen så blir bilden av problematiken klarare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är ju lite det tråden går ut på. Frågan är ju inte direkt om man är för eller emot utan mer för att få konkreta förslag på hur man skulle kunna förebygga det hela utan att göra marknaden ”o-fri”

Läs gärna alla inläggen så blir bilden av problematiken klarare

Äsch jag bestämde mig för att omfamna det istället

Ska läsa igenom tråden!

EDIT: Ja jag förstår problemet, och jag inser att man bara flyttar marknaden till blocket om man förbjuder det.

Det är dock surt när man sitter och förbereder sig i flera dagar för att köpa en produkt, köper den så snabbt man kan, och inser att man inte fick produkten eftersom folk gör samma sak med syftet att tjäna pengar på det.

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Hej @Sweclockers. Hur kan vi påverka er till att förbjuda uppenbar scalping? Sätt upp en nyhet med röstning?

Tråden är ju rätt visande kring vad forumet tycker om sånt här.

Jag håller med detta kan inte vara syftet med marknaden att supporta uppenbar skalping.
https://www.sweclockers.com/marknad/190447-ryzen-9-5950x
https://www.sweclockers.com/marknad/190441-ryzen-9-5900x

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MarkSix:

Jag håller med detta kan inte vara syftet med marknaden att supporta uppenbar skalping.
https://www.sweclockers.com/marknad/190447-ryzen-9-5950x
https://www.sweclockers.com/marknad/190441-ryzen-9-5900x

5950X advertisement is purely just not real just to show scalping is ruining this marketplace

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

5950X advertisement is purely just not real just to show scalping is ruining this marketplace

OK

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att hitta denna tråd. Kan ni inte lägga till (Scalpers) eller något i rubriken? Det är ju det ordet nästan alla använder.
Men som jag skrev i en annan tråd;
Personligen tycker jag ett enthusiastforum som Sweclockers ska värna om sina medlemmar och inte tillåta scalping på marknaden.
Det kan vara svårt ibland att avgöra vad som är scalping eller inte. Men i många fall är det solklart.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Flertalet annonser bryter mot § 1.3.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Väldigt svårt att hitta denna tråd. Kan ni inte lägga till (Scalpers) eller något i rubriken? Det är ju det ordet nästan alla använder.
Men som jag skrev i en annan tråd;
Personligen tycker jag ett enthusiastforum som Sweclockers ska värna om sina medlemmar och inte tillåta scalping på marknaden.
Det kan vara svårt ibland att avgöra vad som är scalping eller inte. Men i många fall är det solklart.

Största problemet är väl att det är våra medlemmar som gör det isf eftersom sweclockers har krav på aktivitet och en viss tids medlemskap för att kunna använda marknaden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sweclockers är ett forum där medlemmarna hjälper varandra..... gratis. Medlemmarna är sweclockers största tillgång. Hur kul är det att hjälpa någon med t ex ett datorproblem som strax innan utnyttjat en bristsituation för att girigt tjäna pengar på samma medlemmar som de vill ska hjälpa dem? Sådant beteende bryter ner sammanhållningen och det hjälper ju inte att girigbukarna omväxlande sitter och skrockar förnöjt över sina vinster eller gnäller högljutt över att de inte får sitt nästa grafikkort som de ska tjäna pengar på.

Inte ens priskritik verkar tillåtet längre. Åtminstone förut så kunde man i annonskommentarerna kritisera ett pris som var för högt och att sälja något över gällande nypriset är definitivt för högt. Nu rensar moderatorerna all priskritik i skalparannonserna, jag vet inte om de även gör det i begagnatannonserna?

För att vara konstruktiv istället. Ni skulle kunna införa en personlig ignoreringsfunktion/blockeringsfunktion typ den som finns i många chatprogram där man slipper se inlägg från personer man har flaggat för. Eller kanske bara en personlig flaggningsfunktion på deras inlägg?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Sweclockers marknad är en seriös och trovärdig plattform. Här har vi som användare möjligheten till och kan ingå affärer med andra seriösa pålitliga användare och teknikentusiaster. Här har mitt förtroende totalt raserats när scalping inte är direkt förbjudet. Då kan vi lika gärna börja göra affärer på Blocket/Tradera istället, för då är helt enkelt den här plattformen för liten och lika oseriös. Jag tror vi alla har ungefär likvärdig syn på t.ex. skeva Blocket-annonser.

Edit: t.ex. Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Personligen tycker jag att Sweclockers marknad är en seriös och trovärdig plattform. Här har vi som användare möjligheten till och kan ingå affärer med andra seriösa pålitliga användare och teknikentusiaster. Här har mitt förtroende totalt raserats när scalping inte är direkt förbjudet. Då kan vi lika gärna börja göra affärer på Blocket/Tradera istället, för då är helt enkelt den här plattformen för liten och lika oseriös. Jag tror vi alla har ungefär likvärdig syn på t.ex. skeva Blocket-annonser.

Edit: t.ex. Det här med Blocket...

Du får väl starta "Det här med Sweclockers..."

Permalänk
Medlem

Min annons togs bort nu, kan man få en förklaring varför? Jag är för borttagandet!

https://www.sweclockers.com/marknad/190447-ryzen-9-5950x

EDIT: Det var alltså en annons med scalping, därav att jag bedömer det som relevant för den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Du får väl starta "Det här med Sweclockers..."

Ja, kanske får göra det. Alternativt abandon the ship för internationella plattformar.

Nu är det någon moderator som rensar yttrandet av folks åsikter? Två posts försvann. Vad är det här? Helt seriöst?!

Edit: Det sjuka är väl att din annons togs bort, som du betalat för. Precis på samma sätt som scalping-annonsen, som är kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Ja, kanske får göra det. Alternativt abandon the ship för internationella plattformar.

Nu är det någon moderator som rensar yttrandet av folks åsikter? Två posts försvann. Vad är det här? Helt seriöst?!

Otroligt, nivån på vissa Mods är rekordlåg och man verkar inte ens få skämta längre.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av edson:

Otroligt, nivån på vissa Mods är rekordlåg och man verkar inte ens få skämta längre.

Självklart får man skämta till det lite men att bara skriva

Citat:

STOP THE SCALPING!

i en feedbacktråd i feedback-forumet känns inte så seriöst.
Speciellt inte då vi försöker få fram konstruktiva konkreta förslag till förbättring.
Vill man ”meme:a” går det bra i andra trådar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Självklart får man skämta till det lite men att bara skriva i en feedbacktråd i feedback-forumet känns inte så seriöst.
Speciellt inte då vi försöker få fram konstruktiva konkreta förslag till förbättring.
Vill man ”meme:a” går det bra i andra trådar

Tack för svaret! Köper det, tror mitt 24/7 tittade på CNN börjar ta ut sin rätt 😂

Permalänk
Medlem

Kan inte Swec lägga till en tummen ner knapp också i annonsforumet. En knapp med texten bredvid "SCALPERS BEWARE". Nåja, Texten kanske är överflödig.. Får en annons mer än 10 (?) tummar ner borde den skjutsas ner ett par sidor så att den drunknar i annonsutbudet.
Kanske en obligatoriskt länk till prisjakt för alla NYA produkter. Tradera har ju knapp för beg eller ny vara. Borde väl inte vara svårt att kräva länk på nya varor?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Another one just came up now! https://www.sweclockers.com/marknad/190446-playstation-5-med-...

Seriously cannot tell if actually scalping or just satire.

that's too far for me. when it's "oops i accidentally bought this graphics card i don't want, here it is for what i paid for it" then fine (even though there are a surprising amount of those ads for 3080s). but this is just straight up scalping. there is no way this should be allowed.

this should be stopped right now before it grows. i think each ad where someone makes thousands by scalping is just going to make someone else attempt the same thing.

Permalänk
Medlem

Vi kanske kan hoppas att AMD och Nvidia höjer priserna vid nästa lansering så vi slipper detta fruktansvärda problem?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vi kanske kan hoppas att AMD och Nvidia höjer priserna vid nästa lansering så vi slipper detta fruktansvärda problem?

jo det är ju en variant i alla fall, sämre produkter har väl lägre efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Ja, problemet om man tillåter scalping är att fler för upp ögonen för det. Vill vi verkligen det?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Sweclockers marknad - Scalping

Sen när började forumet tillåta scalping här på Sweclockers? Riktigt tragiskt att det sker med både RTX 3080/3090 och nu med Ryzen CPUer. Har alltid sett det som att Sweclockers håller en högre standard än andra marknader, riktigt tråkigt att se.

länk1
länk2
länk3

Första killen säger att överskottet går till välgörenhet men jag synar då detta.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@fromis: Jag flyttade in din tråd här, samma ämne men mer lukt av läder (skyll inte på mig!)

Skrivet av ronz:

Ja, problemet om man tillåter scalping är att fler för upp ögonen för det. Vill vi verkligen det?

Det ligger ju såklart något i det du säger men nu är det ju inte så att det här med att köpa billigt och sälja dyrare/hög efterfrågan+liten tillgång=högt pris, är något nytt direkt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@fromis: Jag flyttade in din tråd här, samma ämne men mer lukt av läder (skyll inte på mig!)

Det ligger ju såklart något i det du säger men nu är det ju inte så att det här med att köpa billigt och sälja dyrare/hög efterfrågan+liten tillgång=högt pris, är något nytt direkt

Ok, tack! Såklart det inte är något nytt, men jag trodde det här forumet strävade efter att vara bättre. Borde vara permanent ban på sånt beteende imo.