Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Filmindustrin pekar ut Sverige som stor fildelare på världsscenen

Permalänk
Medlem

Jag känner en som piratar filmer och enlig hen så är det för att inte alla vill vara en drönar-Svennson som kollar på Netflix ytterst begränsade bibliotek av filmer (med snittbetyg på typ 5,3 på IMDB) när det finns tusentals gamla och nya kvalitetsfilmer från Hollywood och hela världen att njuta av. Jag förstår hen. Netflix är inte för filmälskare. Jag vet inte vem det är för egentligen, förutom en medelsvensson som plöjer igenom oändliga mängder hjärndöda serier av någon outgrundlig anledning.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Avstängd

Jag laddar framför allt ner en stor mängd bootlegs, skulle gissa att dessa räknas in som olagliga nedladdningar trots att inget av det går att köpa.
Sedan så har nedladdning av album varit ett sätt att hitta nytt, och det leder väldigt ofta att jag till slut köper albumet på t.ex. bandcamp, där artisterna faktiskt tjänar något till skillnad från spotity (där min account plötsligt hade blivit raderat förra året) och liknande.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ponera att du har Netflix, Viaplay, Disney och Prime. Nu kommer nästa säsong av Game of thrones men du vill inte ha ytterligare en streaming tjänst och du skiter i övriga program från HBO. Vad gör du då?

Fast är detta ens en rimlig fråga? Har man en begränsad budget för nöje så får man, som med allt annat, prioritera vad man väljer. Om man står vid godishyllan och har 40kr och ska köpa tuttifrutti och djungelvrål kan man ju inte bara snatta en påse polly också bara för att det finns.

Är favorithobbyn serier och film så får man pynta eller prioritera alternativt göra sig det lilla omaket att koppla på och av olika tjänster.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Lösningen på problemet filmindustrin själva skapat:

-Skapa bättre streamingtjänster
-Ha högsta kvalitet
-Lansera alla filmer och serier samtidigt oavsett land
-Prissättningen måste vara rimlig
-En gemensam tjänst med allt innehåll

Man kan inte lägga 3000 kr i månaden för att få tillgång till 14 olika tjänster. Gör ett "film och serie-Spotify" där man betalar rimlig peng. Där är lösningen med ovan punkter inkluderade så hade fildelningen varit någon procent av den är idag. Jag känner ingen som laddar ner musik sedan 15 år tillbaks. Varför? En tjänst som fungerar och har allt. Det är inte svårare än så.

Låter om en omöjlig ekvation.

Permalänk
Medlem

Så länge filmindustrin inte inser att dom måste gå ihop för en gemensam plattform så kommer de alltid finnas piratare.

Jag har själv Viaplay och Netflix. Viaplay appen är riktigt skit på alla sätt.
Tex serien Hjälp!, varför har tv4 tagit bort den? Jag går inte och köper en DVD år 2020.
Sen att filmindustrin gnäller att dom blöder då kanske det är dags att se över lönekuverten och skapa lite förändringar som hänger med.

Bara Spotify som har fattat, hoppas fler aktörer gör det.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Eott:

Låter om en omöjlig ekvation.

Varför det?

-Skapa bättre streamingtjänster
Se nedan
-Ha högsta kvalitet
Inga problem, det är ingen kostnadsskillnad för ex netflix att ge dig tillgång till 4K eller 1080P om de använder en distribuerad metod (läs liknande torrent) för den högre kvaliten. = Om du väljer att se på 4K så går du även med på att reservera 25% av din disk för att cacha filmerna och sedan distribuera dem till andra som också vill se på 4K. (Om du kan se 4K så kan du ladda upp lite också, ingen diskussion)
-Lansera alla filmer och serier samtidigt oavsett land
OK *klickar i knappen*
-Prissättningen måste vara rimlig
OK, det är inte så att människor hinner se mer än typ 18 långfilmer per dag ändå, om de ej äter sover går på toa eller något annat. Detta är redan beräknat i deras egna tjänster, så att gå över till en betalningsmodell där utgivaren får sin % del av kakan bör inte i teorin göra någon skillnad. Men visst, öka priset till 300:-/månad istället då man har tillgång till *ALLT* som produceras ändå.
-En gemensam tjänst med allt innehåll.
OK *klickar i knappen*
Om så många andra företag och branscher kan dela plattformar för att göra vinst så kan säkerligen filmbranschen också göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

Fast är detta ens en rimlig fråga? Har man en begränsad budget för nöje så får man, som med allt annat, prioritera vad man väljer. Om man står vid godishyllan och har 40kr och ska köpa tuttifrutti och djungelvrål kan man ju inte bara snatta en påse polly också bara för att det finns.

Är favorithobbyn serier och film så får man pynta eller prioritera alternativt göra sig det lilla omaket att koppla på och av olika tjänster.

Jag svarade bara varför folk laddade ner som svar på att behovet inte fanns längre pga streaming.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Rök och speglar förfan. Missledande på hög nivå. Varför google, microsoft & amazon mfl bygger serverhallar här är för att det är det enda landet i världen där data måste sparas enligt lag(FRA). Det är den verkliga infon som döljs bakom detta skräp. Vi lever i en föränderlig värld o dom som kablar ut den här skiten är redan ute ur leken. Det finns inget i de döende medieföretagen som inte kan anpassa sig o sina produkter som bör ges konstgjord andning. Jag o alla jag känner köper streaming tjänster. Enbart det som dom misslyckats med att erbjuda skulle jag kunna tänka mig o ladda ner, och det har fan inte skett på åratal. Sverige är en frizon för internet jättarna, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Lösningen på problemet filmindustrin själva skapat:

-Skapa bättre streamingtjänster
-Ha högsta kvalitet
-Lansera alla filmer och serier samtidigt oavsett land
-Prissättningen måste vara rimlig
-En gemensam tjänst med allt innehåll

Man kan inte lägga 3000 kr i månaden för att få tillgång till 14 olika tjänster. Gör ett "film och serie-Spotify" där man betalar rimlig peng. Där är lösningen med ovan punkter inkluderade så hade fildelningen varit någon procent av den är idag. Jag känner ingen som laddar ner musik sedan 15 år tillbaks. Varför? En tjänst som fungerar och har allt. Det är inte svårare än så.

Skrivet av Eott:

Låter om en omöjlig ekvation.

Ja helt enkelt är det ju inte, handlar väl om att bolagen måste gå ihop i en gemensam plattform precis som gjordes med Spotify. Men istället för att ett tredjepartsbolag kommer in har de ju chansen att bilda ett gemensamt. Om musik kan kosta dig en hundring i månaden så borde det väl inte vara jättesvårt att få film och serier, som har betydligt mer pengar i produktionen såklart, att kosta 500-1000 kr men att allt istället ingår. I det stora hela hade nog många gått över till en sån tjänst om det jag nämner hade varit inkluderat.

Branschen behöver tänka om och det är där som problemet ligger. Alla gamla bolag inom film tänker ju fortfarande som att man ska sälja tryckta skivor, vilket inte funkar längre. Man kan inte som ett filmbolag tjäna pengar på en egen streamingtjänst där 5% av det användaren vill ha finns. Jag skulle aldrig betala för Spotify om inte utbudet fanns. Precis som att jag vägrar betala för 14 olika tjänster inom film och serier. Jag kör nu Netflix, ViaPlay och C More och de två senare bara för att jag fick en bra deal, annars är det inte värt pengarna. Alldeles för dålig kvalitet och utbud. Netflix är det enda som håller en nivå av det jag testat. Jag får oftast 4K och ibland även HDR och Dolby Atmos i vissa exklusiva släpp, vilket jag tycker är good enough även om så klart en Bluray-disc alltid kommer att vara bättre, men det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem

44%? Det är inte så långt från 37% vilket är Sveriges andel av befolkningen i Norden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Varför det?

-Skapa bättre streamingtjänster
Se nedan
-Ha högsta kvalitet
Inga problem, det är ingen kostnadsskillnad för ex netflix att ge dig tillgång till 4K eller 1080P om de använder en distribuerad metod (läs liknande torrent) för den högre kvaliten. = Om du väljer att se på 4K så går du även med på att reservera 25% av din disk för att cacha filmerna och sedan distribuera dem till andra som också vill se på 4K. (Om du kan se 4K så kan du ladda upp lite också, ingen diskussion)
-Lansera alla filmer och serier samtidigt oavsett land
OK *klickar i knappen*
-Prissättningen måste vara rimlig
OK, det är inte så att människor hinner se mer än typ 18 långfilmer per dag ändå, om de ej äter sover går på toa eller något annat. Detta är redan beräknat i deras egna tjänster, så att gå över till en betalningsmodell där utgivaren får sin % del av kakan bör inte i teorin göra någon skillnad. Men visst, öka priset till 300:-/månad istället då man har tillgång till *ALLT* som produceras ändå.
-En gemensam tjänst med allt innehåll.
OK *klickar i knappen*
Om så många andra företag och branscher kan dela plattformar för att göra vinst så kan säkerligen filmbranschen också göra det.

Tack för medhåll (kunde varit mina ord)

Permalänk
Medlem

Sen att tilläga på ovan så tror jag många skulle nöja sig med ett abonemang för 200-300kr i månaden även om man "bara" fick se 6-8 filmer eller 12-16 avsnitt serier (om avnsitten är 1 timme styck dvs fler om de är kortare) per månad. Det hade täckt de flesta användarna.
Kanske något barntillägg för obegränsat barnmaterial.
Hade jag köpt på direkten.
Finns liksom inget idag som ger Spotify känsla på film och serier. Titta på en film, den är på netflix, nästa vecka ska jag se någon annan film, ja den är på HBO. Vecka trefilmen finns bara att hyra på SF bio (fast den är 7 år gammal) osv. Inte direkt roligt.
Eller så går man till gratis streaming tjänst of choice, söker sin film, wips så sitter man med chipsen och tittar på det man ville.
Jag bollar tjänster ibland men är så jävla mycket meck. Så förstår varför man tar andra vägar, fruktansvärt enkelt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

jag tycker att filmbranschen borde börja med att göra bio lite roligare och exklusivare och sluta göra allt så lätt tillgängligt via streaming och annat skit för alla latmaskar där ute som tycker det är svårt att lyfta fram plånboken eller röra på fläsket till salongerna. Vi måste sluta göra allt så "lätt" för det gynnar inte samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Frågan är ju varför du är så fruktansvärt villig att misstolka eller ignorera exakt allt jag skriver. Vad är det du inte riktigt förstår när jag skriver att det inte är jag som sätter regeln för vilka bolag som vill ingå i ett samarbete eller inte? Jag behöver inte "utveckla" ett jota, det är inte jag bestämmer vilka som ska samarbeta eller inte, och inte är jag intresserad av att bestämma det heller.

"Vi" kommer inte göra ett nånting. Det är upp till bolagen. Det du inte verkar förstå är att jag helt enkelt föreslår att dom samarbetar om dom vill uppnå mindre piratnedladdningar. Jag sitter inte här och dikterar villkor för vad dom ska få göra eller inte göra, eller vem dom ska inkludera och inte inkludera. Men det är ju uppenbarligen vad du utläser av någon outgrundlig anledning.

Då har jag missförstått dig helt. Förlåt.
Det du säger är att "låt filmbolagen gå ihop och fixa detta".
Ungefär som att säga "låt matproducenterna gå ihop och utrota världssvälten"
Ungefär som att säga "låt ateisterna gå ihop och utrota alla våldsbejakande religioner"

Lätt som en plätt. Hokus-pokus. Behövs inga underbyggda argument eller kritiskt tänkande.
Så länge man är tillräckligt naiv så kommer bollen bara rulla i mål av sig själv...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

De vill bara strypa internet mer och kunna ta mer betalt för skit. Idag måste de konkurrera med piratandet.. Hade det varit dödsstraff på piratande kan de mer styra vad som ska visas och kan ta högre priser mm..

Sedan har jag knappt sett en film senaste året.. bara massa skit som släpps nu.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Allexz:

Varför det?

Om det vore så enkelt som du tror hade filmbolagen gjort så för längesedan, med möjligt undantag för cache och peer-to-peer ty alla distributörer vill sköta dataöverföring från server till kund (vilket är ganska rimligt).

Sedan håller jag med om att det nuvarande konceptet med 48 stycken streamingtjänster som kräver separata abonnemang inte funkar, men som konsument ser jag fysisk media som det enda realistiska alternativet.

Permalänk
Medlem

One service to rule them all, självklart vill jag ha det, som så många andra här.

Är filmbranschen analog med musikbranchen? Filmer klipps för att passa olika marknader. Är det kostnadseffektivt att översätta någon svensk dussinfilm till femtioelva språk, för det ska väl gå åt alla håll? Det är ju inte bara svenska folket som ska ha tillgång till Hollywood om vi ska ha en tjänst, en tjänst som för mig då tillhandahåller obskyra språkvariationer av alla genrer mellan himmel och jord, oavsett ursprung och estimerat antal tittare.

Att släppa musik känns på något sätt mycket enklare, man skickar in ett par tre varianter, radio- barnvänlig- originalmix, texten, omslag. Är inte musiker, så jag har säkerligen glömt hundra steg, men förmodar att det är betydligt mer att göra med en film.

Jag ser ingen i tråden som ger konkreta förslag på hur det ska göras, det är ju lätt att bara kräma ur sig att det fixar alla jordens filmbolag, fan kollar man på eftertexterna på en vanlig storfilm är det ju tusentals inblandade, personer och företag. Rättigheter till musik och allt annat material, en riktigt djungel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najze:

Lösningen på problemet filmindustrin själva skapat:

-Skapa bättre streamingtjänster
-Ha högsta kvalitet
-Lansera alla filmer och serier samtidigt oavsett land
-Prissättningen måste vara rimlig
-En gemensam tjänst med allt innehåll

Man kan inte lägga 3000 kr i månaden för att få tillgång till 14 olika tjänster. Gör ett "film och serie-Spotify" där man betalar rimlig peng. Där är lösningen med ovan punkter inkluderade så hade fildelningen varit någon procent av den är idag. Jag känner ingen som laddar ner musik sedan 15 år tillbaks. Varför? En tjänst som fungerar och har allt. Det är inte svårare än så.

Exakt så iptv funkar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Sure, jag köper helt klart att det kan vara 2-3 stora tjänster, och inte bara 1. Det hade förmodligen varit att föredra pga konkurens. Jag personligen hade förmodligen haft alla 3 om dom var bra. Tyvärr som det ser ut nu så är filmutbudet på de plattformar/tjänster som redan finns så dåligt att det knapptär värt att ha nån av dom.

SVOD, prenumerationsbaserat har så dåligt utbud att du kan ha alla av dem och ändå inte hitta film att se. Filmbolagen vill helt enkelt inte, och TVOD (köp/hyr) där de tillåter lite större utbud går inte att tjäna pengar på så tjänsterna går i konkurs eller avvecklas efter att ha investerat massor över flera år. När digitala tjänster lägger ner så försvinner åtminstone en del av dina köp.

Premiumtjänst för film finns inte när vi pratar prenumerationsbaserat.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nissling:

Om det vore så enkelt som du tror hade filmbolagen gjort så för längesedan, med möjligt undantag för cache och peer-to-peer ty alla distributörer vill sköta dataöverföring från server till kund (vilket är ganska rimligt).

Sedan håller jag med om att det nuvarande konceptet med 48 stycken streamingtjänster som kräver separata abonnemang inte funkar, men som konsument ser jag fysisk media som det enda realistiska alternativet.

En enorm utgift för streamingtjänster är trafik, så det är inte alls orimligt att vilj peer-to-peer-a datan, sålänge man kan garantera sin tjänst. Problemen verkar ligga i att ISP-erna INTE är intresserade av detta då de tar betalt av ex Netflix för den enorma datan de trycker igenom nätverken. Är det P2P så hade datamängden både ökat (upp och ner) samt ingen att skicka räkningen till. Lär vara någon som skriker sig blå i huvudet om rädslan för ökad piratkopiering också

Jag är övertygad att det är så enkelt. Men är lika säker på att varje gång filmbolagen, enskilt och tillsammans gjort dessa beräkningar så har man kommit fram till att "Medelsvennsson är alltså så dum/saknar alternativ att de betalar för 4-5 abonnemang ändå, om vi låter dem fortsätta med detta så tjänar vi betydligt mycket mer än att konsolidera våra tjänster"

Som de flesta andra företag och tjänster.
Styrs man fullständigt av ekonomi och bokföring så tjänar de mer på denna fruktansvärt dåliga metod.
Hade det varit 10 filmbolag styrda av nördar som vill att alla skall få all content - då hade vi haft det dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Motion Picture Association menar att Sverige står för 44 procent av olaglig strömning i Norden.

Läs hela artikeln här

Sveriges befolkning är 37% av befolkningen i Norden.
Men vi har väl också ganska snabbt internet här?
Kombinera befolkningsmängd och internethastighet så tror jag inte det sticker ut så mycket.
Eller tänker jag fel?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Allexz:

En enorm utgift för streamingtjänster är trafik, så det är inte alls orimligt att vilj peer-to-peer-a datan, sålänge man kan garantera sin tjänst. Problemen verkar ligga i att ISP-erna INTE är intresserade av detta då de tar betalt av ex Netflix för den enorma datan de trycker igenom nätverken. Är det P2P så hade datamängden både ökat (upp och ner) samt ingen att skicka räkningen till. Lär vara någon som skriker sig blå i huvudet om rädslan för ökad piratkopiering också

Med det där konceptet skulle man behöva förlita sig i princip helt och hållet på konsumenternas vilja att använda sin uppladdning till tjänsten, vilket gör att hela principen fallerar om det ska fungera för den stora massan. Har inte så mycket att göra med piratkopiering att göra som risken att satsa pengar på en tjänst som i slutändan blir instabil för gemene användare.

Lycka till att pitcha den idén åt ett filmbolag och se hur många som går med på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Med det där konceptet skulle man behöva förlita sig i princip helt och hållet på konsumenternas vilja att använda sin uppladdning till tjänsten, vilket gör att hela principen fallerar om det ska fungera för den stora massan. Har inte så mycket att göra med piratkopiering att göra som risken att satsa pengar på en tjänst som i slutändan blir instabil för gemene användare.

Lycka till att pitcha den idén åt ett filmbolag och se hur många som går med på det...

Varför skulle de behöva gå den vägen? Gör som Netflix och bygg en CDN som består av maskiner som leverantörerna placerar i sina egna nät. Då slipper du betala den krona eller två det kostar om du behöver betala för kapacitet utanför internetleverantörernas nät.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nissling:

Med det där konceptet skulle man behöva förlita sig i princip helt och hållet på

Nej.
Man kan ha det som ett komplement till standardmetoden till platser som ex saknar intern CDN.

Ingenstans sagt att det skulle vara den enda metoden och att man måste förlita sig på den till 100%

Permalänk
Bildexpert

Fast det blir ändå en väldigt märklig ingång om man ser det som någon form av mirakulös lösning för filmbranschen. De marginalerna som bolagen behöver täcka i samband med att de säljer sitt material till distributörer är så pass stora att de eventuella besparingarna (som egentligen hamnar hos konsumenterna som får nyttja sin uppladdningshastighet i de fall det är applicerbart) lär vara försvinnande små sett till helheten. Tjänsten skulle fortfarande bli svindyr med tanke på önskemålen.

Det är klart att det vore tekniskt möjligt, det säger jag inget om. Men slutprodukten hade med all sannolikhet inte appellerat en särskilt bred målgrupp. Lär bli mycket rimligare i så fall att bara hålla sig till fysisk media.

Permalänk
Medlem

Detta problem skapar serie/film industrin själva, bunta ihop all skit till 1 app/tjänst med allt som finns.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Detta problem skapar serie/film industrin själva, bunta ihop all skit till 1 app/tjänst med allt som finns.

Törs man fråga vilka "industrin" är som omnämns i såååå många inlägg så fort piratströmning kommer på tal?

"Industrin fixar en plattform"
"Bolagen fixar en plattform"

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

jag tycker att filmbranschen borde börja med att göra bio lite roligare och exklusivare och sluta göra allt så lätt tillgängligt via streaming och annat skit för alla latmaskar där ute som tycker det är svårt att lyfta fram plånboken eller röra på fläsket till salongerna. Vi måste sluta göra allt så "lätt" för det gynnar inte samhället.

Ja bio är ju inte direkt billigt, med popcorn och läsk går det lätt på över 200kr.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag tycker att filmindustrin ska faktiskt försöka konkurrera med piratkopierare, just möjligheten att ladda ner filmerna när man köper dem inte bara hyra, nu löjlar dom bara sig om ett alternativ som inte finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja bio är ju inte direkt billigt, med popcorn och läsk går det lätt på över 200kr.

Bio är inte dyrt.

Betala för Netflix 159 kr/mån, HBO Nordic för 109 kr/mån, Viaplay för 109 kr/mån, C More för 109 kr/mån, Prime Video för 65 kr/mån med flera och knappt få någon film att se är dyrt.

Man tittar inte på TV på bion. Bio har annat utbud än strömmat och är en annan upplevelse.

Går du på de biofilmer som intresserar dig är det kanske 1000 kr/år om du i snitt går varannan månad. Addera ihop strömmade tjänsterna från ovan så hamnar du på 6612 kr/år. Sett till att just titta på film är strömmat mycket dyrare. Betalar jag 109/159 kr/mån för Netflix så har jag inte mer än en handfull med filmer att se på under ett år, det man får är serier. Är man i en period där man inte ser serier men ser på film så är deras tjänst helt värdelös och dyr. Du fick mer film per månad när du prenumererade på Lovefilm (hyrvideo via postorder) för 99 kr/mån.