Permalänk
Medlem

Kul statistik för övrigt: Det tog 18 dagar för coronan att krascha börsen och 211 dagar att bygga upp den igen. Det ger lite perspektiv på hur fort det kan gå ner och vilken "tajming" du behöver för att fånga marknaden. Du kan med andra ord sitta utanför i månader och fortfarande gå kraftigt plus.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Erfarenhet. Nu fullärd

@Teval men har du bättre tips så fine kör.

Jag var genuint nyfiken, så nej jag har inte bättre tips. Men att majoriteten av fondförvaltare inte lyckas slå index över tid gör inte att jag som lekman får lust att försöka välja individuella aktier i hopp om att slå marknaden, än mindre timea marknaden.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Fondförvaltare de har ju en hel börsbok med regler de måste följa.

Tex skulle vara att de måste bibehålla en position visst många år. De låter ju inte så bra om en aktie stigit kraftigt och de inte får/vill sälja utan följer vågen ner. Och sparhorisont långt över 3 år.

Sen har ju de flesta fondförvaltarna bra många aktier med 1% innehav som även om de får en 10bagger så flyttar de inte deras vinst marginal jämte övriga innehav. Man kan faktiskt ha för många aktier.. Tex 100 st med 1% i varje

Gemene småspararen spelar spelet utan regler och med för mycket känslor. Skippa känslorna och lägg till kloka regler så slår du Fondförvaltarna med hästlängder. Dock tycker jag inte själv att du ska mäta dig med varken omxs30 eller nån fondförvaltare, det enda du ska mäta är dina vinster mot förluster och skippa allt annat som sker och vad andra gör.

Visst man kan leta inspiration från fondförvaltarna men jag skulle inte lägga pengarna där för det, då investerar jag hellre i aktien direkt och skippar avgifter och annan fluktuation i fonden som jag inte vill bli berörd av.

Edit: Sen kan man ju inte slå index om man är investerad i index, som många fonder är

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Tex skulle vara att de måste bibehålla en position visst många år. De låter ju inte så bra om en aktie stigit kraftigt och de inte får/vill sälja utan följer vågen ner. Och sparhorisont långt över 3 år.

Sedär, man lär sig något nytt varje dag. Var kan jag läsa om den regeln?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säger bara att det skulle kunna vara så. Är man super nyfiken hur x fond agerar så kan man väl höra sig för. Jag äger inga fonder och har ingen plan att göra heller. Dock så kan de va kul att spana vad de har för innehav då och då.

Jag har svårt att tro Fondförvaltare agerar som småsparare. De har en längre investerarplan än så. Ej impulsiv.

@Teval du tar det jag säger lite väl ordagrant märker jag. Säger jag sälj, säljer du då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Teval du tar det jag säger lite väl ordagrant märker jag. Säger jag sälj, säljer du då?

Tvärt om, blir alltid väldigt skeptisk när någon rekommenderar att investera i utvalda aktier samt timea marknaden. Skoj att lyssna på logiken bakom det, men du har inte övertygat mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Erfarenhet. Nu fullärd

@Teval men har du bättre tips så fine kör.

Som jag skrev med en gnutta ironi:
Jag får mer magot när jag ser vilka vinster jag skulle ha haft om jag inte sålde. Ren girighet här.

Sedan så spelat det faktiskt roll om du har 500tkr likvid på isk. Isk schablonbeskattas utifrån kontot värde. Har du likvid på isk så betalar du helt onödig skatt. Hellre ska du vara investerad och få avkastning som är högre än skatten. Annars torskar du deg.

Men för övrigt bra tips. Jag tänker i samma banor.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Då har du lärt dig nånting du också på börsen. Att va skeptisk till andras åsikter. Mycket bra lärdom

Vad än någon säger så kan det alltid tolkas som baisse/hausse i någons syn och ses som marknadspåverkan.

Men det jag ville komma till kritan när det gällde Savage_Gray så var det att få bort all-in all-out beteendet som är ett omöjligt sätt att tajma börsen på. Och vid skräck/fomo så är man inför en minus backe.

Tajma börsen kan man göra men man kan omöjligt göra det med ett köp/sälj, med flera dock så går det bra mycket bättre, med tajma syftar jag på kursvändning(reversal). Ingen uppgång eller nedgång är oändlig (kk är visserligen oändlig men även då går kursen upp pga optimism under en period, de topparna vill man dock inte tajma).

En fin bild på Swedbank för att illustrera tajming. Nu tog jag två punkter som köp för stora summor men de hade likväl kunna varit ett på tex 135. Medans på nersidan har vi flera köp(7) under en lång tid, där du hade kunna köpt större poster närmre 100 tills du fyllt din quota (din totala investerarpost).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Som jag skrev med en gnutta ironi:
Jag får mer magot när jag ser vilka vinster jag skulle ha haft om jag inte sålde. Ren girighet här.

Sedan så spelat det faktiskt roll om du har 500tkr likvid på isk. Isk schablonbeskattas utifrån kontot värde. Har du likvid på isk så betalar du helt onödig skatt. Hellre ska du vara investerad och få avkastning som är högre än skatten. Annars torskar du deg.

Men för övrigt bra tips. Jag tänker i samma banor.

Ja jag håller ju inte med där. Jag kan offra nån liten lapp per år för att ligga likvid. Samt så är det kvartal avräkningen sker så du har ett kvartal att tjäna in din peng för schablonet. Dvs du kan vinna mer på att ligga likvid i ett kvartal än vara fullt investerad och inte kunna köpa rabatter som tex en corona-dipp likt mars som du kunde tjänat in 500k * 2.

Ha en buffert ser jag som a/o för att göra bra investeringar, när de väl kommer en dipp och du vill köpa mer och det inte går det är fomo om inte annat Rea ska man ta vara på. Då ligger de flesta fullt illikvid och vägrar sälja.

Du kan ju dra samma parantes mot att ha aktier i ett AF konto. Säljer du så går du minus å får betala skatt. De håller ju inte å tänka så. Du får se de som en liten avgift att ha pengar på ISK helt enkelt oavsett investerad eller ej. Skulle de gå ett helt år utan att du hittar en bra investering och får betala säg 5000 spänn så är de ju lätt värt de jämfört med att göra en dålig investering å gå 50-100k back.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har enbart fonder nu och sparar på lång sikt. Petar in x antal tusen varje månad i fonderna. Hoppas att det på sikt kan bli en liten pengamaskin som generar några kronor

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

En fin bild på Swedbank för att illustrera tajming. Nu tog jag två punkter som köp för stora summor men de hade likväl kunna varit ett på tex 135. Medans på nersidan har vi flera köp(7) under en lång tid, där du hade kunna köpt större poster närmre 100 tills du fyllt din quota (din totala investerarpost).
https://i.imgur.com/RXOVZxB.png

Det är inte speciellt svårt att rita på något som redan hänt. Skulle du klara att förutse kursen tillförlitligt över tid likt det du visar i grafen så hade du varit rikare än Warren Buffet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Ja jag håller ju inte med där. Jag kan offra nån liten lapp per år för att ligga likvid. Samt så är det kvartal avräkningen sker så du har ett kvartal att tjäna in din peng för schablonet. Dvs du kan vinna mer på att ligga likvid i ett kvartal än vara fullt investerad och inte kunna köpa rabatter som tex en corona-dipp likt mars som du kunde tjänat in 500k * 2.

Ha en buffert ser jag som a/o för att göra bra investeringar, när de väl kommer en dipp och du vill köpa mer och det inte går det är fomo om inte annat Rea ska man ta vara på. Då ligger de flesta fullt illikvid och vägrar sälja.

Du kan ju dra samma parantes mot att ha aktier i ett AF konto. Säljer du så går du minus å får betala skatt. De håller ju inte å tänka så. Du får se de som en liten avgift att ha pengar på ISK helt enkelt oavsett investerad eller ej. Skulle de gå ett helt år utan att du hittar en bra investering och får betala säg 5000 spänn så är de ju lätt värt de jämfört med att göra en dålig investering å gå 50-100k back.

Säljer du med förlust på depå så betalar du ingen skatt. Kallas ju vinstskatt av en anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

när ni investerar i utländska aktier handlar ni då från ett KF konto eller ISK ?

Skrivet av Nioreh83:

Jag kör ISK. Vet inte om det egentligen är nån jätteskillnad.

Jag kör alltid mina utländska aktier på et KF-konto. Det har med källskatten att göra. Får du över ett visst belopp i utdelning tex. är det bra att ha det på ett KF-konto för att få lägre källskatt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Gillar optimismen mitt i både valet å coronan. Vem har sagt jag ligger utanför för övrigt?

Hur förlorar jag pengar om jag är utanför när det går ner?

Min strategi är lite bättre än bara köp/sälj och ja du har helt rätt. Köper man i stora summor och säljer i stora summor så går man miste om många kronor för tajmingen är svår. Dock kan man fånga marknaden genom att dela upp köp/sälj summorna på både nedgång respektive uppgång.

Min fråga skulle då va hur många sålde under Februari? Antagligen ingen skulle jag tro för coronan togs som en klackspark och den skulle inte påverka börsen markant.. Ack så fel. Och nu gör man samma sak igen. Det är alldeles för positiv ton på börsen just nu och där i ligger signalen.

Lär man sig inget av misstagen så är de ju ingen vits och vinsten förblir ±0.

*Plockade bort lite text här*

@pine-orange du får jätte gärna snacka om tajming men då måste du ha nån typ av bas å stå på också, just nu så ser jag inget mer än ord för jag "baissar" enligt dig.

Vi kan låtsas ha en positiv ton likt februari och gå miste om mycket pengar under nergången visst, men själv tänkte jag va lite smartare och faktiskt börja dumpa lite innehav innan fallet sker. Och nej jag ska inte ligga utanför HELT. Det finns andra strategier än bara gå all-in all-out, vilket inte funkar bra för många om än någon alls.

Valet har ingen större påverkan på börsen i det långa loppet. Corona har vi för det mesta lärt oss att leva med. Visst det kanske blir värre den här gången men utfallet är förutsägbart, vi blir inte tagna på sängen som i mars.
Det borde väl gå att kolla om du har gjort rätt hittills? Kolla på dina köp och sälj sen februari och jämför med hur det skulle gått om du inte hade gjort det.

Permalänk
Medlem

Corona restriktioner i USA efter Biden vinst, kommer dippa börserna rejält. Håller ni med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Corona restriktioner i USA efter Biden vinst, kommer dippa börserna rejält. Håller ni med?

Nej. Han tillträder tidigast 20e januari oavsett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calisthenics:

Biden har lovat massiva stimulanser till omställningen till grön energi. Det var många miljarder dollar. Biden lagt fram ett förslag om att landet skall ha 100 procent förnybar el redan år 2035. Där ser jag min möjlighet.

Permalänk
Medlem

Beror på vem som styr senaten. Radikala förändringar kommer sannolikt ej gå igenom om senaten är republikanskt.

Tips till er alla: se House of Cards. Trump kommer inte lämna ifrån sig makten. Han startar säkert ett krig bara för att sitta kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glad att den plötsliga dippen plötsligt vänt uppåt igen, kan inte säga att jag förstår exakt hur aktiemarknaden fungerar men känns bra att se positiva siffror igen.

Sett att det verkar finnas många olika Sverigefonder och jag är inte helt insatt i vad skillnaden på dom är. Just nu har vi lagt in lite pengar i Carnagies Sverigefond, är den på något sätt bättre eller sämre än de andra?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Nej. Han tillträder tidigast 20e januari oavsett.

Hörde i talet att han nämnde att han redan satt ihop en task force som ska ha "actions" redo för när han tillträder.
Börsen kan nog mycket väl prisa in framtida lockdowns nu.

Men som vanligt har jag väl bara rätt 50% av fallen när jag försöker förutspå börsen. Borde bara sluta och följa en formel.

Permalänk
Medlem

Ädelmetaller och framförallt silver står inför ett rally nu, händer nån gång per decennium. Med de enorma stimulanser/pengatryckande som kommer pågå i många år framöver så kommer valutorna och inflationen att göra att priserna går uppåt, förmodligen enormt. Även bitcoin kan vara bra att ha en skvätt även om jag själv inte är jätteövertygad (har 1% i BC).

För de som är intresserade är svenska Silver Bullet en intressant fond, volatil men när den drar så drar den rejält.

https://www.auagfonder.se/silver-bullet

Lite bra länkar:

https://open.spotify.com/episode/62vnw2rThJHM8GQuHSUjE2?si=pl...
https://youtu.be/9kEedKzOzzw
https://open.spotify.com/episode/3AEJoc9VlI9xeOaClyNPbz?si=Um...
https://www.goldventures.org/blog/silver-sitfolio

Permalänk
Medlem

Valet är inte riktigt över än men ifall det blir så att Biden tar presidentposten så kommer det nog bli lite rally med marijuana aktier då demokraterna ämnar att avkriminalisera marijuana.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Senaste 2 president-valen har börsen backat 5% Ser ingen skillnad nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Senaste 2 president-valen har börsen backat 5% Ser ingen skillnad nu.

Haha, så kommer vaccinnyheter idag och totalt globalt börsrally.

Därför man ej ska hålla på att försöka sia börjsen på kort-medel sikt. Jag ger upp på det nu och kommer fortsätta endast månatliga investeringar till lysa. Det är jobbigare när man har fel än det är kul när man får det rätt.

Passivt sparande och månadssparande kommer säkert bli bra på lång sikt ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calisthenics:

Därför man ej ska hålla på att försöka sia börjsen på kort-medel sikt. Jag ger upp på det nu och kommer fortsätta endast månatliga investeringar till lysa. Det är jobbigare när man har fel än det är kul när man får det rätt.

👍 Ju förr man inser det desto mindre pengar bränner man.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Precis, jag kör också småköp varje månad. lite aktier, lite fonder

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad hände med big tech på slutet idag? Började med ett glädjeskutt, slutade med ett drop ner på minus innan stängning.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad hände med big tech på slutet idag? Började med ett glädjeskutt, slutade med ett drop ner på minus innan stängning.

Ja under pandemin hade alla sålt tex scandic hotel eller Jp morgan för att istället köpa Apple och Facebook.

Nu gör man tvärtom. För man kanske tycker att p/e hos bigtech är för höga, nedan typ carnival kan köpas med mycket stor rabatt och sannolikheten att just carnival inte konkar är nu större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Även bitcoin kan vara bra att ha en skvätt även om jag själv inte är jätteövertygad (har 1% i BC).

Vad skulle få dig övertygad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag behöver råd.
Nu var jag väldigt säker på att börsen skulle falla pga USA val och corona pandemin. Därför sålde jag hela innehavet för ett par veckor sedan.
Nu så får vi istället bra nyheter och en lovande vaccin på gång. Det är börsfest. Många utav mina tidigare aktier har stigit med mer än 10% bara på 2 veckor. Detta är sanslöst bra.

Men vad gör jag nu? Är det verkligen läge att gå in i börsen just nu? Med hela kapitalet?
Alltså. Hade jag inte sålt innehavet hade det varit okej med att fortsätta månadsköpa och därmed ha en jämn köpeskurs. Men nu är jag 100% likvid. Inträdespunkten är väldigt viktig. Hur ska man tänka?

Visa signatur