Externa SSD-enheter över Thunderbolt ställer till problem i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Externa SSD-enheter över Thunderbolt ställer till problem i Windows 10

NVM Express-enheter över Thunderbolt resulterar i blåskärm på Windows 10-versionerna 20H2 och 2004.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid något som går sönder med Microsofts uppdateringar...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Alltid något som går sönder med Microsofts uppdateringar...

Så går det när det är så ofantligt mycket hårdvara som ska stödjas.

Men jag gillar att Windows ändå fungerar så pass bra på så stor mängd hårdvara, nytt som gammalt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Alltid något som går sönder med Microsofts uppdateringar...

Nog för att jag inte är något fan av microsoft eller windows men just buggar liknande den i nyheten kan nog lätt hända och har nog hänt andra störra operativystemleverantörer också.

Permalänk
Medlem

Thunderbolt - det går fel rekordsnabbt. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så går det när det är så ofantligt mycket hårdvara som ska stödjas.

Men jag gillar att Windows ändå fungerar så pass bra på så stor mängd hårdvara, nytt som gammalt.

Jo, så sett är väl W10 bäst hittills men det kommer med sina steg bakåt.

Skrivet av skewgen:

Nog för att jag inte är något fan av microsoft eller windows men just buggar liknande den i nyheten kan nog lätt hända och har nog hänt andra störra operativystemleverantörer också.

Självklart är det så.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Master of Overkill

TB diskar externt är inget som många använder precis.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

TB diskar externt är inget som många använder precis.

Nä, det är garanterat betydligt vanligare bland mac-användare.
Jag är en av rätt få som faktiskt har thunderbolt- hårdvara ansluten till min windowsburk i form av ett Universal Audio Arrow ljudinterface.

Permalänk
Medlem

I dagsläget tycker jag att det snarast är starkt av Microsoft att vara öppna med att någonting inte fungerar. Generell konsensus bland företag verkar ju annars vara att svepa problemen under mattan nuförtiden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så går det när det är så ofantligt mycket hårdvara som ska stödjas.

Men jag gillar att Windows ändå fungerar så pass bra på så stor mängd hårdvara, nytt som gammalt.

Du menar när Microsoft sparkar sina QA tester och låter användarna testa windows istället?
Borde få betalt av Microsoft om man ska hålla på att testa deras operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Du menar när Microsoft sparkar sina QA tester och låter användarna testa windows istället?
Borde få betalt av Microsoft om man ska hålla på att testa deras operativsystem

Microsoft gör ju också hårdvara,
där är de väldigt tydliga med att Thunderbolt inte är moget för att de öppnar säkerhetsluckor.
Det var någonting med DMA-accesser direkt från enheterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Microsoft gör ju också hårdvara,
där är de väldigt tydliga med att Thunderbolt inte är moget för att de öppnar säkerhetsluckor.
Det var någonting med DMA-accesser direkt från enheterna...

Japp.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29602-ny-sarbarhet-i-thunde...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det var ju exakt samma historia med FireWire. Direkt minnesaccess gjorde det snabbt men sårbart.

Permalänk
Avstängd

Har inte haft någon blåskärm på Windows 7 på många år, men läser att detta händer allt för ofta på Windows 10.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har inte haft någon blåskärm på Windows 7 på många år, men läser att detta händer allt för ofta på Windows 10.

Jag har aldrig haft en blåskärm på Windows 10. Förutom på en maskin med trasig hårdvara.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har inte haft någon blåskärm på Windows 7 på många år, men läser att detta händer allt för ofta på Windows 10.

? Finns det ens blåskärm med w10? Har inte haft det en enda gång på mina tre datorer sen dag ett. Att man dessutom får de flesta drivrutiner automatiskt installerade gör ju att det mesta funkar direkt efter installation. Nä, w7 var bra..men w10 är otroligt mycket bättre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Du menar när Microsoft sparkar sina QA tester och låter användarna testa windows istället?
Borde få betalt av Microsoft om man ska hålla på att testa deras operativsystem

Skrivet av superegg:

Har inte haft någon blåskärm på Windows 7 på många år, men läser att detta händer allt för ofta på Windows 10.

Som HappyPie skriver så sparkade microsoft 8000 QA testare mellan windows 7 och windows 10. Sen körde dom med obligatoriska uppdateringar. Varför betala för QA när man kan få betalt för det istället.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har inte haft någon blåskärm på Windows 7 på många år, men läser att detta händer allt för ofta på Windows 10.

Har inte haft någon på Windows 10 på iaf 3-4år och det är burkarna hemma, när det kommer till jobbet så har vi inte sett någon på en Windows10 burk på över 2år, bortfallet 2-3 som hade dåliga diskar, men det var ju inte operatives fel Men förstår vad du menar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har inte haft någon blåskärm på Windows 7 på många år, men läser att detta händer allt för ofta på Windows 10.

Haft en blåskärm när minnesOC var instabil på grabbens dator men annars inte haft någon på varken min eller hans dator sedan vi gick till win10.

Permalänk

Nekades att installera 20H2 på en kollegas laptop igår, just av denna anledningen.
Uppdateringsassistenten som var extra försiktig eller kan det här gälla interna diskar med?
Eller har HP någon udda koppling på sina ZBook G4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har inte haft någon blåskärm på Windows 7 på många år, men läser att detta händer allt för ofta på Windows 10.

Har haft det på typ 7+ datorer. Haft blåskärm en gång p.g.a minnesOC typ. Windows 10 är jävla mycket bättre än win7 imo, men alla saker har sina svagheter och styrkor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?