Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Att konsollen inte hade 1440p stöd har vi ju vetat några dagar nu.
Inget i artikeln nämner heller att SONY _inte_ kan eller har möjlighet att lägga till stöd för det i framtiden.
Ska jag vara helt ärlig tror jag att SONY's egna team inte visste om att det fanns ett intresse för 1440p.
Det fanns aldrig några arga kommentarer/artiklar om detta under PS4'ans launch samt första åren (inte vad jag kan minnas iaf)

Visst, Det är inte bara att ändra en nolla till en etta i koden i detta fallet, men det lär inte vara något jätteprojekt heller att kunna lägga till 1440p stöd i framtiden.

Det bästa är om folk uppmärksammar det så mycket som möjligt.
Passa på att kommentera på FAQ'en på deras sida och fråga dom om 1440p!
Ser att många gjort det (även jag själv nu) finns intresset (och det är synligt) så tror jag inte SONY kommer lyfta fram det snarast möjligast.

Det har efterfrågats flertalet gånger på diverse spelforum genom åren efter att PS4 pro kom ut.
Speciellt när spelen på PS4 pro renderade i 1440P som sedan blev uppskalade till 4k.

Gissar på att man ville att kunderna skulle tro att det var äkta 4k man fick, vilket man skulle förstått att så inte var fallet om man hade en 1440P option,

edit : och varför ingen ville ha 1440P när PS4 kom, var nog för att konsolen ändå inte skulle klara det, och att 1440P inte var lika populärt då som idag.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det har efterfrågats flertalet gånger på diverse spelforum genom åren efter att PS4 pro kom ut.
Speciellt när spelen på PS4 pro renderade i 1440P som sedan blev uppskalade till 4k.

Gissar på att man ville att kunderna skulle tro att det var äkta 4k man fick, vilket man skulle förstått att så inte var fallet om man hade en 1440P option,

edit : och varför ingen ville ha 1440P när PS4 kom, var nog för att konsolen ändå inte skulle klara det, och att 1440P inte var lika populärt då som idag.

Fast hade inte pro alltid mellan 1080p-1900p up/nedskalning? Den har väl aldrig haft 1440p läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

Fast hade inte pro alltid mellan 1080p-1900p up/nedskalning? Den har väl aldrig haft 1440p läge?

Alltså, PS4 Pro renderade i 1440P (tex i Uncharted 4) men konsolen spottade ur sig 4k.

Men ja, många spel använder sig av variabel upplösning som ändras beroende på hur mycket som händer på skärmen.

edit : menar alltså inte att alla spel renderar i 1440P om det var det du menade. finns ju även det där 1800P läget med checkerboard till 4k.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

PSVR Spel kan tydligen uppdateras för PS5: Blood&Thruth twitter

Permalänk
Medlem

När ska webhallen komma med besked...zzzz
Borde ju komma inom 3 dagar om de ska hålla vad de sagt? Undra hur många aktiva bokningar de har från april 2019.

Känns mörkt för juli bokning 2019.

Permalänk
Medlem

Ja kag visste inte ens att jag hade förbokat xbox series x.. Kan hämta de imorn... Men hade förbokat ps5 i september 2019 så jag är rökt... Funderar på att hämta ut xbsx bara för att...

Permalänk
Medlem

Personligen drabbas jag av att det saknas 1440p stöd, och det är dåligt att det saknas.

Något jag själv inte drabbas av just nu är avsaknad av VRR, men det är ju faktiskt på gränsen till lite sjukt att det saknas. Eller vad tycker ni? Är det verkligen acceptabelt?
Man får ju hoppas att det (eller båda) är högt upp på to do listan.

Permalänk
Medlem

Från Dustin precis:

"Hej!

Här kommer lite information till dig som har en förhandsbokning av Playstation 5.

Just nu har vi dessvärre ingen information om leveranstid för din order XXXXXXX. Det har varit en extrem efterfrågan på marknaden kring PS5 och väldigt mycket beställningar till oss. Vi jobbar med Sony och våra distributörer för att få klarhet i leveranssituationen och du kommer att få ett uppdaterat leveransbesked så snart vi får den informationen. Du kan också se estimerat leveransdatum under orderhistorik på "Mitt Konto"

Beställningar kommer att prioriteras i den ordning de kom in till oss och vi kommer bara att skicka 1 enhet per order för att så många som möjligt ska få hem sin Playstation. Trots det kan det vara så att du som förhandsbokat kan behöva vänta ett tag på din enhet, senare förhandsbokningar kommer troligtvis skeppas ut under 2021.

Vi jobbar på att lösa situationen så snart som möjligt och ber om er förståelse!

Vänliga hälsningar,

Dustin"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Från Dustin precis:

"Hej!

Här kommer lite information till dig som har en förhandsbokning av Playstation 5.

Just nu har vi dessvärre ingen information om leveranstid för din order XXXXXXX. Det har varit en extrem efterfrågan på marknaden kring PS5 och väldigt mycket beställningar till oss. Vi jobbar med Sony och våra distributörer för att få klarhet i leveranssituationen och du kommer att få ett uppdaterat leveransbesked så snart vi får den informationen. Du kan också se estimerat leveransdatum under orderhistorik på "Mitt Konto"

Beställningar kommer att prioriteras i den ordning de kom in till oss och vi kommer bara att skicka 1 enhet per order för att så många som möjligt ska få hem sin Playstation. Trots det kan det vara så att du som förhandsbokat kan behöva vänta ett tag på din enhet, senare förhandsbokningar kommer troligtvis skeppas ut under 2021.

Vi jobbar på att lösa situationen så snart som möjligt och ber om er förståelse!

Vänliga hälsningar,

Dustin"

Vad har du för estimerat leveransdatum? Jag har inget alls och jag beställde 2020-06-20. Kundtjänst har senast för någon vecka sen sagt att dem tror att jag kommer få det på release men inte kan lova något.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Inget besked ännu varför det finns en 300 kr skatt på oss svenska konsumenter? Kanske inte heller något våra journalister ens orkar undersöka vid recensionen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Inget besked ännu varför det finns en 300 kr skatt på oss svenska konsumenter? Kanske inte heller något våra journalister ens orkar undersöka vid recensionen heller.

Verkar som priset först var preliminärt, vilket t.ex. Inet angav. Sen märkte väl Sony/Nordisk Film att de sålde slut direkt för detta pris så de lät det kanske va, finns ingen anledning att sänka pris på något som säljer slut direkt för 300 kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Kolla här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608161-fragor-kring-p...

Så kanske du får svar på din fråga

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Verkar som priset först var preliminärt, vilket t.ex. Inet angav. Sen märkte väl Sony/Nordisk Film att de sålde slut direkt för detta pris så de lät det kanske va, finns ingen anledning att sänka pris på något som säljer slut direkt för 300 kr mer.

Jag tror samma sak men hade ändå velat att det lyfts fram i recensioner och liknande. Dess stora konkurrent är ju XSX och pris måste ju vara en faktor att ta upp.

Skrivet av stocken:

Tack men inte riktigt. Jag tänker på att XSX har samma pris i dollar och euro som PS5. Ändå går ena för 5700, den andra för 6000 kr. Det blir ännu värre prispåslag när man tänker på den digitala basenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag tror samma sak men hade ändå velat att det lyfts fram i recensioner och liknande. Dess stora konkurrent är ju XSX och pris måste ju vara en faktor att ta upp.

Tack men inte riktigt. Jag tänker på att XSX har samma pris i dollar och euro som PS5. Ändå går ena för 5700, den andra för 6000 kr. Det blir ännu värre prispåslag när man tänker på den digitala basenheten.

sant iof.
Simplaste teorin borde ju vara att det är 300kr Nordisk Film tar ut för sin tjänst som underleverantör i Sverige...

Vist hade det varit kul med ett validerat svar. men 300kr tänker jag inte gråta mig själv till sömns för.

Hade kunnat vara bra mycket värre med tanke på hur Sverige gillar sina skatter på allt mellan himmel och jord

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Då ska vi se om det kommer något besked från Webhallen idag då eller om vi kan dra ett streck över ännu en dag...

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Då ska vi se om det kommer något besked från Webhallen idag då eller om vi kan dra ett streck över ännu en dag...

Fast "en vecka innan release" är på torsdag så vi får nog vänta lite till

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med elgiganten kundtjänst nu pga att jag ska köpa ny iPhone. Passade på att fråga när de släpper fler PS5’or och fick som svar ”början av 2021” 😕

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Att den inte har stöd för 1440p är nästintill en game braker för mig. Har inte lust att sitta ute i vardagsrummet med fru och barn springandes. Min plan var att köra på min 1440p monitor i datorrummet, men det verkar jag ju kunna glömma. Sedan att PS5 inte stödjer VRR (Variabel refresh rate) vid launch (trots att dom marknadsför den med VRR) visar ju bara hur stressad Sony är med denna lanseringen.

Permalänk
Medlem

Kan ha missat massa info senaste dagarna men DF sa att det kan vara så att inställningen för VRR är per spel (som har stöd) och att man måste aktivera det i spelets inställningar. Men har som sagt ingen aning så det kan vara helt fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Att den inte har stöd för 1440p är nästintill en game braker för mig. Har inte lust att sitta ute i vardagsrummet med fru och barn springandes. Min plan var att köra på min 1440p monitor i datorrummet, men det verkar jag ju kunna glömma. Sedan att PS5 inte stödjer VRR (Variabel refresh rate) vid launch (trots att dom marknadsför den med VRR) visar ju bara hur stressad Sony är med denna lanseringen.

PS4 hade inte heller officiellt stöd för 1440, men det funkade bra för många. Kommer säkert vara samma sak med PS5 också. Inget officiellt stöd, men kommer säkert fungera bra i dom flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

PS4 hade inte heller officiellt stöd för 1440, men det funkade bra för många. Kommer säkert vara samma sak med PS5 också. Inget officiellt stöd, men kommer säkert fungera bra i dom flesta fallen.

Ja jo, så länge skärmen skalar ner från 4K så lär det se bra ut. Det tråkiga, som tidigare sagt, är att du inte kan få ut mer än 60 fps, jämfört om upplösningen hade haft native stöd för 1440p

Permalänk
Medlem

Kör på Tv eftersom jag vill ha så stor skärm som möjligt men finns det inte monitorer med HDMI 2.1 (4k 120fps)?

Permalänk
Medlem

Webhallen verkar ju ha misslyckats med Xbox lanseringen så tror inte någon här inne ska ha alltför höga förhoppningar inför nästa vecka..

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Webhallen verkar ju ha misslyckats med Xbox lanseringen så tror inte någon här inne ska ha alltför höga förhoppningar inför nästa vecka..

På vilket sätt?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Skulle du kunna utveckla närmare alt. länka till källa?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Hur menar du med misslyckas? Jag bokade 15/4 i år och har fått en. Inga som helst problem...
Får se med PS5 dock. Bokade 2019-04-18 och digitala 2020-06-17. Preliminärt får jag den första men inte den andra men som WH skrev så är det ytterst preliminärt.

Permalänk
Medlem

Komplett har uppdaterat ordern idag, 10/11. (PS5 optical)

Ff beräknad i lager 210503....förbokade 200524...

😔

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | MSI GeForce RTX 3070 8GB Ventus 2X OC | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600Mhz CL18 Vengeance LP | Corsair RM650 | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair hydro H100x med (utbytt) 2x Noctua NF-A12x25 pwm fläktar | LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz | Logitech Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Är inte så påläst, tänkt skaffa en ps5 när den finns i lager, någon som har några uppgifter när dom kommer börja rulla in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

Är inte så påläst, tänkt skaffa en ps5 när den finns i lager, någon som har några uppgifter när dom kommer börja rulla in?

Som dett ut hittills så verkar det vara så att om du vill ha ett PS5 under 2020 så måste man ha förbokat relativt långt i förväg.
Tror inte jag hört en enda ÅF som tänker sälja dem fysiskt i butik vid release.
Sen så verkar nästa batch av konsoler landa i Sverige kring 2021 om man ska lita på vad återförsäljarna säger just nu

Så min gissning skulle vara att under början av 2021 så kanske dem ramlar in så man kan plocka upp dem i butik.
Förutsatt att informationen Sony och återförsäljarna nu sagt stämmer och det inte trillar in fler konsoler tidigare.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Som dett ut hittills så verkar det vara så att om du vill ha ett PS5 under 2020 så måste man ha förbokat relativt långt i förväg.
Tror inte jag hört en enda ÅF som tänker sälja dem fysiskt i butik vid release.
Sen så verkar nästa batch av konsoler landa i Sverige kring 2021 om man ska lita på vad återförsäljarna säger just nu

Så min gissning skulle vara på att under början av 2021 så kanske dem ramlar in så man kan plocka upp dem i butik.
Förutsatt att informationen Sony och återförsäljarna nu sagt stämmer och det inte trillar in fler konsoler tidigare.

okok... trökigt