Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

6800 XT på en 650w psu?

Det kanske är lite för tidigt att säga då korten inte ens släppts än men funderar ändå om min 650w psu kan klara av en 6800 XT då AMD rekommenderar en 750w. Vad tror ni? Måste jag nöja mig med en 6800 eller vågar man på sig en 6800 XT trotts rekommendationerna? (Om man ens kan få tag i en från första början då...)

Permalänk

Beror lite några faktorer.
Vilken PSU har du idag? Kända märken (seasonic, corsair) är typiskt mer tåliga än nonames
Vilken CPU har du idag? AMD drar typiskt mindre ström, 3600 och 5600 mycket mindre
Överklockning?
Vad har du mer för grejer i burken som drar ström (hårddiskar, pci-kort, USB-prylar, RGB)?

Gamers Nexus har en rätt bra video på det hela om vad de menar krävs för att köra ett 3080 (https://www.youtube.com/watch?v=X_wtoCBahhM)

Permalänk

@jurgenaut min psu är en corsair rm650x och jag har en r7 3700x och ingen överklockning. Har en 2tb hårddisk och använder en commander pro med 3 RGB fläktar uppkopplade

Ska nog inte överklocka nått överhuvudtaget

Permalänk

Jag skulle bli väldigt överraskad om ditt oöverklockade system+6800XT ens skulle nå upp till 500w. Jag tror verkligen inte du kommer behöva uppgradera.

Permalänk
Medlem

Jadå, inga problem. De flesta datorer drar betydligt mindre än folk tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Det kanske är lite för tidigt att säga då korten inte ens släppts än men funderar ändå om min 650w psu kan klara av en 6800 XT då AMD rekommenderar en 750w. Vad tror ni? Måste jag nöja mig med en 6800 eller vågar man på sig en 6800 XT trotts rekommendationerna? (Om man ens kan få tag i en från första början då...)

Med tanke på att en 3080 funkar med de flesta 650w nätagg trots samma rekommendationer på 750w så skulle jag bli väldigt överraskad om det inte skulle fungera. 6800XT ska väl dra mindre än 3080?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Om jag mot förmodan bestämmer mig i framtiden att jag vill överklocka (typ testa "rage mode" eller liknande) kan den klara av nått sånt tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@jurgenaut min psu är en corsair rm650x och jag har en r7 3700x och ingen överklockning. Har en 2tb hårddisk och använder en commander pro med 3 RGB fläktar uppkopplade

Ska nog inte överklocka nått överhuvudtaget

Då klarar du dig alldeles utmärkt med ett 650W nätagg.
Tillsammans med ett Radeon 6800XT kommer du antagligen att ligga strax över 400W vid full last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Om jag mot förmodan bestämmer mig i framtiden att jag vill överklocka (typ testa "rage mode" eller liknande) kan den klara av nått sånt tror ni?

Ja. Det som kan hända om du drar iväg för mycket är att datorn startar om... och då kanske det är dags att köpa ett nytt agg.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av Mr_Mattson:

Om jag mot förmodan bestämmer mig i framtiden att jag vill överklocka (typ testa "rage mode" eller liknande) kan den klara av nått sånt tror ni?

Japp, du behöver verkligen inte oroa dig. Hade du haft ett 500w-agg hade vi kunnat diskutera det, men inte med ett av de bästa 650w-aggen som finns.

Permalänk

@siglolmic Gött! Då satsar jag på en 6800 XT. Hoppas att man lyckas få tag på en. Får sitta redo med f5 knappen xD